Met oog op het voorjaar: andere optie graasmasker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met oog op het voorjaar: andere optie graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:33

Met het voorjaar in het vooruitzicht.
Gras wat weer gaat groeien,en dus ook de buiken van de pony's.
Aangezien mijn shetlander er erg dik van wordt (beetje grasbuik is normaal,maar ik ben bang dat ze HB wordt ;) ) heb ik haar vorig jaar een graasmasker omgedaan. Dit was echter geen succes,na een paar minuten was hij gesloopt ;( .
Omdat ik toch wil zorgen dat ze niet te veel gras binnenkrijgt ben in opzoek naar een andere oplossing.
graasmasker is dus GEEN optie,
weide afzetten werkt ook niet.
Ik heb zelf nog niet echt een oplossing kunnen vinden/bedenken.
Heeft er iemand een ander idee?

aronneke

Re: Met oog op het voorjaar: andere optie graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:34

Waarom werkt de wei afzetten niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:38

Hierdoor schrokt ze nog steeds heel erg.
Ik heb vorig jaar vakken van allerlei formaten afgezet,maar nog schrokte mevrouw enorm.
een vak was binnen 1 of 2 dagen kaal,en dan gaan ze etteren (shetlanders ;) )
Kleine vakken werken ook niet: mevrouw vreet zich vol en gaat op zoek naar ander eten.
Ze heeft vorig jaar door het teveel schrokken ook vaak koliek gehad,ze schrokt in een klein vak nl. nog steeds erg.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:38

Hmm ja, ik heb Fjorden ook van die vreetzakken. Wei afzetten helpt heel goed .. Maar voor jou weet ik dan eigenlijk ook geen goede oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:39

Bij mij helaas niet.
Maar bedankt voor je reacties!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:42

Je wei eerst laten kort eten of maaien? Kortere sprieten maakt schrokken moeilijker en pony moet meer lopen om gras binnen te krijgen.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:44

Voor het hoefbevangen kan je misschien veel hooi gaan voeren. Misschien klein stukje afzetten en verder gaan met hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:47

tamary schreef:
Je wei eerst laten kort eten of maaien? Kortere sprieten maakt schrokken moeilijker en pony moet meer lopen om gras binnen te krijgen.

Dat zal voor haar een optie zijn.
vergeten in de OP te zetten,maar haar vriend heeft het gras behoorlijk hard nodig (ik haal ze niet uit elkaar voor de zomer,die 2 zijn té gehecht aan elkaar).
YoshaMonica schreef:
Voor het hoefbevangen kan je misschien veel hooi gaan voeren. Misschien klein stukje afzetten en verder gaan met hooi?

Hooi krijgt ze ook bijgevoerd :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:12

Het gras kortwieken & hooi neerleggen in de wei? zodat haar vriendje genoeg binnenkrijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:59

Just_Sannee schreef:
Het gras kortwieken & hooi neerleggen in de wei? zodat haar vriendje genoeg binnenkrijgt

Zal kunnen,maar heb haar vriend liever op gras,dat is het allerbeste voor hem ;)
Waarschijnlijk eet mevrouw dan ook weer hooi mee,maar dat kan nog opgelost worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:44

Twee paarden bij elkaar die een verschillende voedingsbehoefte hebben is heel erg lastig. Hoe groot is het paard wat meer nodig heeft? Je zou een stuk land kunnen afzetten en er voor zorgen dat er niet teveel en te vet gras op staat. (kort maaien geeft stres bij het gras, waardoor het meer fructaan aan maakt wat ook funest kan zijn voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. ) Zorgen dat er altijd (arm) hooi ligt voor beide paarden, ook de shetlander heeft het nodig en het paard met een grotere voedingsbehoefte bijvoeren door bijv. bietenpulp en ander voer.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:49

Ik weet niet wat voor graasmasker je had? Ook daar heb je heel wat verschillende kwaliteiten maskers in natuurlijk. Ik heb begrepen dat die 'rubberen' van Greenguard praktisch onverwoestbaar zijn. Ik ben zelf niet heel erg thuis in de graasmaskers, maar wellicht is daar toch de oplossing nog wel te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:35

Judith_ schreef:
Twee paarden bij elkaar die een verschillende voedingsbehoefte hebben is heel erg lastig. Hoe groot is het paard wat meer nodig heeft? Je zou een stuk land kunnen afzetten en er voor zorgen dat er niet teveel en te vet gras op staat. (kort maaien geeft stres bij het gras, waardoor het meer fructaan aan maakt wat ook funest kan zijn voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. ) Zorgen dat er altijd (arm) hooi ligt voor beide paarden, ook de shetlander heeft het nodig en het paard met een grotere voedingsbehoefte bijvoeren door bijv. bietenpulp en ander voer.

Het ene paard is (schat ik) tussen de 1.50 en de 1.57,dat is een "opknappertje".
Het andere paard is ongever 1.63,die is gewoon goed op gewicht.
Vorig jaar hebben we het gemaaid,maar toen was het gras idd erg fructaanrijk (vertelde de boer mij ;) )
Daarom maaien we liever niet.
Eliine schreef:
Ik weet niet wat voor graasmasker je had? Ook daar heb je heel wat verschillende kwaliteiten maskers in natuurlijk. Ik heb begrepen dat die 'rubberen' van Greenguard praktisch onverwoestbaar zijn. Ik ben zelf niet heel erg thuis in de graasmaskers, maar wellicht is daar toch de oplossing nog wel te vinden.

Die ik had was van IR,maar de pony vond het verschrikkelijk om zo'n "muilkorf" om te hebben,ze probeerde er met haar hoef tussen te komen enz.
De greenguard was er niet in de goede maat,die zijn allemaal veel te groot ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:53

Eigenlijk bestaat de oplossing niet, behalve ze uit elkaar halen en de shet op kaal land zetten of in een paddock. Paarden die een verschillende voedingsbehoefte hebben, zijn heel lastig in 1 groep te houden, zonder dat je de een te kort of de ander te goed doet.

Het is kiezen of delen, kiezen uit twee (of misschien wel meer) niet de beste opties.

Shet in ander kaal stuk en hooi voeren, lijkt mij voor de shet het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:48

Is er behalve de vakken en een graasmasker een andere oplossing?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:57

Bij mijn Fjord paste de GG ook helaas niet, en die andere maskers wil ik liever niet. Ik heb haar gewoon op de paddock staan met hooi, en dan mag ze gewoon een paar uurtjes per dag op de wei.
Maar ik begrijp dat jij (TS) geen bak hebt of wel? Dan zit er denk ik niks anders op dan het af te gaan zetten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:31

Is het idd geen optie om je shet desnoods overdag apart te zetten, in een klein deel van de wei, en dan desnoods flink stroom erop zodat ze het wel uit dr hoofd laat om onder het draad door te kruipen. Zodat het andere paard op dat moment extra bij kan eten. En dan 's avonds weer samen, zodat ze niet altijd apart moeten staan maar de shet niet teveel van het voer van het andere paard weg kan snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:42

@ Elegance_ : We hebben wel een bak,maar deze wordt veel gebruikt (voor rijden met de paarden,Langelijnen met de shet enz.)
@Eliine : ik heb ze liever niet apart,ze vliegen zo ongeveer door het lint als ze alleen staan (de shet heeft bij haar vorige eigenaar veel alleen gestaan,waardoor ze nu helemaal stresst als ze alleen staat ;) )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:44

Maar ze hoeft geen 200 meter verderop te staan toch? Doet ze het ook als ze elkaar gewoon kunnen zien, ruiken en horen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:46

Als je ze niet apart wilt houden en geen graasmasker en geen strookbegrazing dan is er weinig aan te doen vrees ik. Het enige wat je kunt doen is het dier flink aan het werk zetten zodat ze alles wat ze eet ook verbrand. Maar dat valt niet mee, dan zul je intensief aan het werk moeten.

Mijn shet heeft wel apart gestaan van de rest, dit jaar ga ik strookbegrazing doen. Als je zorgt voor een veilige afrastering met flink stroom erop dan kan er toch weinig fout gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:53

Eliine schreef:
Maar ze hoeft geen 200 meter verderop te staan toch? Doet ze het ook als ze elkaar gewoon kunnen zien, ruiken en horen?

Zelfs als ze naast elkaar staan,die 2 willen gewoon bij elkaar zijn.
capopjekop schreef:
Als je ze niet apart wilt houden en geen graasmasker en geen strookbegrazing dan is er weinig aan te doen vrees ik. Het enige wat je kunt doen is het dier flink aan het werk zetten zodat ze alles wat ze eet ook verbrand. Maar dat valt niet mee, dan zul je intensief aan het werk moeten.

Mijn shet heeft wel apart gestaan van de rest, dit jaar ga ik strookbegrazing doen. Als je zorgt voor een veilige afrastering met flink stroom erop dan kan er toch weinig fout gaan?

ze gaat zeker flink aan het werk!
Maar ze is nu ook al behoorlijk aan het werk.
Met strookbegrazing schrokt ze nog steeds.
En dat wil ik juist niet.
is daar behalve een graasmasker nog iets anders waardoor ze minder binnen krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:55

Is dat verder zo'n probleem dan dat ze schrokt? Anders een kleiner stukje per keer bijgeven. Dan kan ze wel schrokken maar dan is het ook sneller op.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:58

Tja zo blijven er wel heel weinig opties over vrees ik := Misschien rustig aan laten wennen aan het even apart zijn, en dat verder uitbouwen? Hoe doe je dat met trainen dan? Of train je ze altijd tegelijk... sowieso lijkt het me geen kwaad kunnen om ze te leren dat ze ook wel even zonder elkaar kunnen zijn. Maargoed dat is mijn mening. En als je ze niet apart wil hebben, en geen graasmasker, en geen strookbegrazing, en ze al veel aan het werk is... ja hoeveel opties zijn er dan nog :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:04

capopjekop schreef:
Is dat verder zo'n probleem dan dat ze schrokt? Anders een kleiner stukje per keer bijgeven. Dan kan ze wel schrokken maar dan is het ook sneller op.

Dat zal wel een optie kunnen zijn,
het is wel een probleem,want ik heb 3 paarden staan,
k verdeel de weides 's zomers in stukken van 4 bij 10,
maar die zijn binnen een paar dagen kaal,ze eten zoveel dat het gras er niet meer tegenaan kan groeien (vorig jaar is hierdoor 1 weide naar de maan gegaan)
Eliine schreef:
Tja zo blijven er wel heel weinig opties over vrees ik := Misschien rustig aan laten wennen aan het even apart zijn, en dat verder uitbouwen? Hoe doe je dat met trainen dan? Of train je ze altijd tegelijk... sowieso lijkt het me geen kwaad kunnen om ze te leren dat ze ook wel even zonder elkaar kunnen zijn. Maargoed dat is mijn mening. En als je ze niet apart wil hebben, en geen graasmasker, en geen strookbegrazing, en ze al veel aan het werk is... ja hoeveel opties zijn er dan nog :=

Met trainen zijn ze apart,maar dan is de een keihard aan het werk en dat magere beestje (is pas 2) is niet veel aan het werk,die eet zijn hooi. De shet is het grootste probleem,als ze gewoon werkt is het goed,maar doet ze dat niet dan vliegt ze door het lint ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:07

Wat versta je onder gewoon werken? Vind je laatste bericht een beetje vaag. Staat er wel genoeg stroom op dan?