algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:26

vorige winter overvallen door de grote hoeveelheden sneeuw,
komende winter wordt er veel neerslag verwacht in de vorm van sneeuw, of anders een lange periode van veel regen.

de hooi oogsten vallen tegen dus prijzen stijgen, of zal het zelfs zo zijn dat er schaarste of tekort verwacht kan worden?

ik ben benieuwd of paardenhouders bijzondere voorbereidingen treffen voor de komende winter,
om niet voor verrassingen te komen staan.
voorbereidingen zoals bijvoorbeeld het meer dan voorheen op voorraad hebben van hooi/voerdroog/kuil
misschien alternatieven daarvoor in geval van komende schaarste zo ja welke alternatieven

winterklaar maken van weides of paddocks,
het eerder dan normaal overwegen van regendekens
het bouwen van schuilstallen

noem maar op, ik kan niet alles hier zelf gaan zitten verzinnen.

benieuwd naar reacties, en zo kunnen we elkaar helpen met tips en ideeën en een beetje meekijken met andere mensen die paarden houden.

M__
Berichten: 274
Geregistreerd: 17-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:36

Ben al druk op zoek naar rijmogelijkheden in binnenpistes in de buurt ;)
Maar van welke bron heb je dat het veel gaat sneeuwen? Kunnen ze dat zo ver op voorhand al voorspellen?

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:38

Ik heb voor het eerst in tien jaar Jolanda in september al 'snachts op stal gezet, dat is nog nooit gebeurd. Haha.

Het hooi hebben we wel besteld, maar we hebben nu nog genoeg gras.. Verder is alles al in orde, maar maak ik me inderdaad zorgen over de rijmogelijkheden. Want vorig jaar hebben we geruime tijd niet kunnen rijden!

En ik vind het altijd zo eng dat het allemaal zo glad word..

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:52

ik las op nu.nl over de verwachtingen voor komende winter.

http://www.nu.nl/algemeen/2334288/neder ... rslag.html

vorige winter werden we toch eigenlijk wel verrast door het weer,
vandaar mijn gedachte dat mensen nu misschien voorbereidingen treffen om straks verrassingen voor te zijn of te kunnen ondervangen.

bijvoorbeeld een voorraad strooizout inslaan lijkt mij best handig voor mensen met paarden aan huis, zodat je nog bij de mestbult kan en de paddock sneeuwvrij kan houden
en er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:25

Ik heb nu nog niks bijzonders voor de winter gedaan, maar ik ben wel ook opzoek naar een rijbak in de buurt. En ik heb ze ook dit jaar eerder op stal dan andere jaren, omdat het land een modderpoel is nu. Voor de rest niks.

Maar eigenlijk is het in mijn hoofd nog zomer hoor :x

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:40

ik heb de dekens al ingeslagen...
gelukkig gaat poown naar een manege met binnebak, kan ik nog blijven rijden, maakt niet uit wat voor weer :D
Hooi en stro halen we bij mijn oom, ons pap is loonwerker gevalletje, dus hebben we nu afgesproken dat ons pap een pers maakte zodat ze kleine pakjes stro kunnen regelen :)
Wij mogen dus gewoon de hele winter lang onbeperkt stro halen en hooi hebben we al gekocht (we kunnen het bij hun neerzetten) :D

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:51

onze staleigenaar heeft al zout ingeslagen volgens mij, dekens liggen gereed voor de rest is het de eerste keer winter op onze nieuwe stal dus het word spannend! :D

__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:57

Ik ben vooral op zoek naar een flinke voorraad hooi maar dat is nog best lastig. Heb nu nog zo'n 75 pakken liggen, heb er 50 besteld, maar ik denk dat ik er nog meer bestel, aangezien ik vrees dat tegen de tijd dat het hooi bij ons op is (febr/maart) de prijzen van hooi nog hoger zullen zijn als nu.

Verder denk ik dat we redelijk klaar zijn voor de winter, binnenkort nog wat zakken strooizout halen en dan redden we het wel.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:07

Zout ga ik zeker inslaan. :j
Verder kijk ik wel wat het weer gaat doen.
Opslag zit nu vol, maar zal ergens in de winter aangevuld moeten worden, dus nu maar hopen dat het 'alleen maar' gaat regenen.
Weer 4 maanden permafrost hoeft echt niet van mij... :n

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:34

Hier ook niks bijzonders. Pony's gaan gewoon hetzelfde land weer in, hooi is er genoeg. Voorlopig kunnen ze nog zat op het gras leven, heb nog zeker eenderde hectare waar het gras nog boven de knieën komt. Daar kunnen ze nog wel tot in december mee doen.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:57

Ik hoop dat ze nog laaange tijd buiten mogen blijven lopen, gaan ze naar stal heb ik voro mijn grote iig genoeg vlas voor de winter. Ik moet heel goed mijn best doen er 42 balen doorheen te knallen in 1 winter ;) Net eind van de vorige winter een grote hoeveelheid laten leveren. Qua hooi hebben we iig 4 grote balen graszaadhooi, ik hoop dat ze het daar mee kunnen doen. Verder helaas geen gewoon hooi, want dat is mislukt, maar er is wel voordroog van gemaakt. Ik heb geen idee of dat ook voor de paarden gaat zijn, ik hoop van wel. Ik zat te denken om zelf nog wat gewone balen hooi aan te schaffen, maar afgelopen winter heeft ze het opzich grotedeels op graszaad gedaan. De staleigenaar heeft vrijwel alles van eigen land, behalve dan graszaad. De 4 balen op de paardenzolder zijn nog (goede) balen van vorig jaar, de nieuwe lading staat bij de koeien.

Paard blijft hopelijk zonder ijzers staan, dus laat die sneeuw en sneeuwbuitenritjes maar komen ;)

Regendekens zitten er nu al op, vorig jaar was het midden tot eind oktober geloof ik. Maar vanwege herpakken van training en de regen die op de spieren sloeg zijn we er (helaas) eerder mee begonnen.

Bak loopt altijd onder water, zal dit jaar niet anders zijn helaas... Ik rij verderop in de bak, is ook een binnenbak aanwezig (niet al te beste maar het is wat).

Wat betreft de voorspelling; eerst zien dan geloven. Maar goed, liever voorbereid dan voor verassingen te komen staan. Zul je wel zien, als het niet zo is krijgen ze dat gezeur weer dat ze verkeerde voorspellingen hebben gedaan, het is nooit goed ;)

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:05

enigste wat we tot nu toe gaan doen is waterleiding wat dieper leggen. zodat dat wat minder snel gaat bevriezen. verder leggen we een stenen paddock aan zodat ze daarop kunnen ik heb beschikking over binnenbak die zelfs vorig jaar perfect te rijden was. dus daar allemaal geen moeite mee. ik ga over op vlas i.v.m wat probleempjes met mn stro nou. en mn hooi kan ik gewoon bij de hooiboer halen heeft genoeg.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:53

Niks bijzonders.
Ik kan geen extra balen stockeren, mijn rijbaan is gedraineerd en erg droog dus als ik tijdig laat slepen moet er nog lang te rijden zijn zo niet manege zo niet dan heb ik pech. Zout erop doe ik niet, zit ik straks juist met een natte rijbaan. Voor het erf hebben we wel, maar je zit bij ons vanonder de overkapping ook direct op de mesthoop. De waterleidingen zijn redelijk geisoleerd, warm water mag ik niet pakken als het vriest want dan springt de boiler dus dat wordt vanuit mijn huis.
Verder hetzelfde als anders, scheren en dekens erop.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:49

Ik hoop zo dat we niet weer zo'n winter krijgen. Hier moesten de paarden helaas langere tijd op stal blijven omdat het te gevaarlijk was buiten. Denk wel dat ze zorgt dat ze voldoende zout in huis haalt zodat we het enigsinds sneeuw vrij kunnen houden.
Voor de rest niets speciaal. Hooi komt van eigen land dus daar zullen we geen tekort aan hebben.

sophieanne17

Berichten: 151
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:16

Euh.. verwarmde handschoenen ? 400 grams buitendeken? :D
Qua voer niet echt iets speciaals ingeslagen..
Heb voor de zekerheid ook maar een abbo op een binnenbak in de buurt genomen want vorige winter heb ik dik 2 maanden niet kunnen rijden :n

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:23

ben nu bezig een paddock voor mijn paard te maken.
een schuilstal van 4 bij 4
een betegeld stuk
een mooi houten hek en opslag ruimte.

het is het eerste jaar dat mevrouw 24/7 naar buiten gaat.
dus ben reuze benieuwd

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: algemeen: jullie voorbereidingen voor de komende winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:02

Hooi en stro staan binnen, maar dat is hier elk jaar zo... Biet is besteld, ook zoals elk jaar. Het enige wat ik aan mijn vriend gevraagd heb is om het kleine stukje land wat ik nu als paddock gebruik en waar de paarden hooi krijgen, nog niet door te zaaien. Hij wou er nu ook al gras zaaien maar dan kunnen ze er pas volgend voorjaar op, dus kan hij het nét zo goed in het voorjaar zaaien. En als het dan echt weer zo'n debiel weer wordt en ik niet in de binnenbak (200 meter door het bos) geraak, kan ik dat stuk sneeuwvrij houden om een beetje te rijden/longeren. En dan kunnen de paardjes ook daarop buiten lopen, vorig jaar hadden ze maar een paddockje van 10x20 en gingen ze één na een buiten maar dat was toch niet ideaal...