gaat ie dat overleven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:51

mijn paard loopt de gehele winter buiten , en nu wilde ik hem eigenlijk een regendeken omdoen, zodat ie in elk geval lekker droog blijft als ie in de wei staat.
maar hij loopt in een kudde van in totaal 11 paarden, en mn vliegenfrontje aan het halster heeft het 2 dagen volgehouden.
dus nu vraag ik me af ; gaat de regendeken het overleven?
hoe doen jullie dat?

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:53

In spuiten met antibijt doe ik ook altijd als ik paarden met dekens op in een groepje zet

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:53

Geen deken, dan verwen je hem op de verkeerde manier waardoor je problemen kunt krijgen. de natuur geeft een winterdeken die afdoende is bij een gewoon gezond) paard.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:54

Helemaal met Michellette eens.
Geen deken. Nergens voor nodig, paardje maakt zelf een 'deken' aan.
Mijn paarden staan iedere winter zonder deken of iets...

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:56

Het antwoord is Ballistic Nylon. Tig keer sterker dan Ribstop. Onder andere Bucas en Rambo hebben dekens van deze stof (niet alle). Er is nog een merk maar die weet ik niet meer.
Meer scheurvast dan dat bestaat eigenlijk niet. Heel soms (zelf geen last van gehad) gaan de sluitingen stuk, maar meestal kun je die wel weer maken.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:58

bucas of rhino hele goede dekens,
en je kan je paard best onder een deken zetten, vooral als je hem nog wilt rijden is dat veel fijner als dat ie onder de prut enzo zit.
lekker een stevige deken zoeken die tegen een stootje kan

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:07

Ik heb canvas hengsten dekens van lamers warm en stevig nog nooit stuk gegaan

2 jonge hengsten spelend overleefd (lees elkaar aan de deken om proberen te trekken)

En alle andere paarden die best wel eens een hapje uit een deken lusten

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:23

Ik zou persoonlijk geen deken op doen. Door een deken kan een paard zijn vacht niet meer goed overeind zetten als hij het wat kouder heeft.

student
Berichten: 475
Geregistreerd: 14-12-04

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:27

als je hem niet gaat rijden zou ik hem geen deken om doen, hij redt zich wel hoor!

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:32

ik ga hem dus wel rijden, en dat zal in elk geval 1x pw in de les zijn in de binnenbak,en snachts gaat ie straks naar binnen.
miss is het wel verwennen, maar dacht dat een regendeken(evt midden in de winter gevoerd) wel lekker voor hem zou zijn.

@korrie22 ; ik vroeg me idd af of dat zou gaan gebeuren,aangezien het vliegenfrontje het ook niet overleefde.(ze hebben er wel een hoop plezier mee gehad)

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:37

Hier staan ook enkele pensionpaarden onder deken, de dekens overleven het hier wel, vliegenfrontjes dan weer niet. Maar het is hier dan ook geen zo'n jonge/speelse kudde meer, kan bij jullie wel anders zijn.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:39

Michellette schreef:
Geen deken, dan verwen je hem op de verkeerde manier waardoor je problemen kunt krijgen. de natuur geeft een winterdeken die afdoende is bij een gewoon gezond) paard.


De natuur geeft ook schuilplekken. TS, zijn die aanwezig?

Sca
Berichten: 51
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:42

Bucas of horseware dekens. Zijn echt heel stevig.

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:05

een schuilplek hebben bij de winterwei niet, dat is ook een van de voornaamste redenen voor mij.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:59

Michellette schreef:
Geen deken, dan verwen je hem op de verkeerde manier waardoor je problemen kunt krijgen. de natuur geeft een winterdeken die afdoende is bij een gewoon gezond) paard.


En de vacht heeft de zelfde functie als een deken. Nutteloos dus. Vooral als je het alleen om regen oet. Houd je paard wel in de gaten bij regen en gure wind dat hij ht niet koud krijt. Hij moet wel voldoende ruwvoer te eten hebben om zijn kachetje te laten branden.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:01

rachel_j schreef:
een schuilplek hebben bij de winterwei niet, dat is ook een van de voornaamste redenen voor mij.


Kijk naar je paard, als hij het toch nodig blijkt te hebben kan je altijd een gevoerde deken opdoen.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:05


marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:10

Gewoon lekker zonder deken, een deken heeft geen nut.En waarom zou je een deken om willen doen als hij buiten staat,dan kan je hem ook snchts binnen zetten blijft ie ook droog.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:12

ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:21

randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!



Ze moeten wel uigestapt worden he. ;)

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:22

ja ooit goed getraind met een langharig paard? Die kun je stappen tot je een ons weegt maar droog worden ze niet ;).

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:28

randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!


Dat het de groei van vacht tegenhoud is allang achterhaald, zo werkt het niet. Heeft jouw paard van nature een dikke wintervacht, dan ga je dit niet tegen met een deken.
Juist "op de wei donderen" als een paard gezweten heeft is niet erg, daar word een paard niet ziek van of koud. De vacht zorgt ervoor dat het vocht naar boven word getransporteerd. Het vocht ligt dus op de haren, maar de huid is droog.

Als je paard niet geschoren is, lekker zonder deken naar buiten laten gaan. Hun vacht werkt niet zoals ons haar: hun vacht is er op gemaakt ze tegen regen en kou te beschermen. Je moet er wel voor zorgen dat hij/zij genoeg ruwvoer heeft op het land om inderdaad het kacheltje te laten branden.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:56

randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!



Je kan het ook overdrijven :? Er word hier toch nergens gezegd dat je je paard maar zeiknat op de wei moet pleuren?? Ik vind alleen dat je zelf dan maar even wat meer werk moet verrichten ipv je paard 'hinderen' met een deken. (want dat doe je feitelijk aangezien een deken niet natuurlijk is)

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:03

willen jullie wel ontopic blijven?
de vraag is of de deken het gaat oveleven, en nergens anders over.
discussies over wat dekens doen met paardenvachten zijn dus nutteloos.

het valt te proberen,maar er zijn geen dekens bestand tegen paarden die lekker aan het scheuren gaan.
zou dsu zeker gen al te dure deken gaan aanschaffen en desnoods het eerst met een 2e hands deken proberen en kijken of er paarden bij zijn die het fijn vinden om aan dekens te gaan trekken en ze zo vernielen.

rachel gewoon doen wat je gevoel je in geeft hoor,als jij er een deken op wilt hebben dan moet je dat gewoon doen :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:05

randie schreef:
ja ooit goed getraind met een langharig paard? Die kun je stappen tot je een ons weegt maar droog worden ze niet ;).

waarschijnlijk al meer dan jij en die drogen allemaal. :)

Alleen een regendeken lijkt me een slecht plan, wil je dan perse met dekens aan de slag zorg dan dat ie midden in de winter ook een dikkere heeft. Anders gaat paardlief je niet dankbaar zijn vrees ik. :) Controleer goed of eventuele voering niet tóch nat wordt want dan gaat ie het wel koud krijgen. Of je deken heel blijft: anti bijt.
Maar als je vliegennetje al sneuvelde dan vrees ik dat je deken ook van goede huizen gaat moeten komen...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt