Stelling: pony met een dikke vacht frisser?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Stelling: pony met een dikke vacht frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:33

Dit las ik dus in een topic van bokt:

Mijne wordt altijd rustiger als hij is geschoren. Ik hoorde zaterdag een theorie van iemand die zei dat paarden met een dikke vacht juist frisser zijn omdat ze weinig energie nodig hebben om zich warm te houden.
Zijn ze geschoren dan kost het weer meer energie om zich warm te houden en zijn ze rustiger. Klinkt heel logisch naar mijn idee.

Klinkt ook weer logisch, maar ik hoor toch veel dat er meer paarden juist drukker werden door het scheren.

groetjes bumper.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:01

Ben het niet met die stelling eens.. :n Ben nog geen paard tegen gekomen die met wintervacht frisser was dan zonder.Ik heb een E pony staan die niet vooruit te branden is als hij in zijn dikke wintervacht staat. Wanneer ik hem scheer is hij direct een stuk energieker. Voor mijn merrie maakt het eigenlijk niet uit..Die is altijd fris..met of zonder haar :D Je moet alleen bij een geschoren paard wel zorgen voor goede dekens.

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:07

Dat zou volgens mij alleen kloppen als je ze te weinig dekens opdoet, dat kost dan bergen energie om warm genoeg te blijven..
Maar een geschoren paard heeft het fris als je de dekens af hebt gedaan om te rijden, en dan kunnen ze ook in de kop wat fris worden. Bovendien hebben ze geen last van die dikke vacht en de warmte als ze flink aan het werk zijn, dus blijven ze ook wat fitter tijdens het rijden. Tenminste, in vergelijking met een echt dikke wintervacht. Dat is iig mijn ervaring met scheren :)

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:14

Nee dat klopt niet tenzij je ze geen dekens opdoet na het scheren, met genoeg dekens hebben ze het gewoon warm.
Ze moeten juist energie in de vacht steken en in het warm houden zonder deken.

Maar ik heb het idee dat als je een (geschoren) paard zijn deken afdoet voor het rijden, hij dan wel frisser wordt dan een paard waar geen deken op ligt waar je op gaat zitten. Snap je :+

Edit: wat Naranga zegt dus.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Stelling: pony met een dikke vacht frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:35

idd dacht ik ookk...

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:30

Ook niet mee eens.

Deken is gewoon een wintervacht die je 'handmatig' kun bedienen :+. Als het ware

Als je de goede dekens op doet op een geschoren paard denk ik dat dat hetzelfde is als een dikke wintervacht.

Mijn paard is iig altijd fris, warm, kou, vacht of geen vacht :D

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Stelling: pony met een dikke vacht frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:39

Mijn pony is frisser in de winter, maar denk niet dat het door haar teddyvacht komt.
Eerder door het wisselvallige weer, de blaadjes die rondvliegen, de sneeuw in je ogen, en alle andere nadeen van de winter.

keeyzie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Stelling: pony met een dikke vacht frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:17

ik denk dat het eerder andersom is. zowieso zijn pony's in de winter altijd wel wat frisser, heeft denk ik weinig met de vacht te maken.

pony's die geschoren zijn komen onder hun deken vandaan als moeten werken, vergelijk het met ons als we onze kleren uitdoen in de winter om te gaan slapen, dan kruipen we ook het liefst zo snel mogelijk onder de dekens. ik denk dat pony's doordat wat frisser zijn omdat ze snel aan het werk willen zodat ze het weer warm krijgen.