veulen regendeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horse4fun

Berichten: 388
Geregistreerd: 29-04-07
Woonplaats: Emmer Compascuum

veulen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:14

Wanneer is het aan te raden een veulen een regendeken op te leggen? Het bijna 3 maanden oude veulen (KWPN) van mijn staleigenaresse, blijkt nogal gevoelig voor kou bij veel regen. 's Nachts gaat ze dan ook met de merrie op stal maar omdat de merrie nogal gevoelig is op de luchtwegen gaan ze 's ochtends vroeg weer naar buiten. Nu is het al een paar keer voor gekomen dat het de hele dag non-stop regende. Het veulen rilt dan van de kou en heeft ook al een paar keer gehoest (is verder niet ziek ofzo). Is het dan oké om op zoek te gaan naar een regendek voor het veulen of niet? Wij denken dat dit een gevoelig veulen is, de vorige 2 veulens (ook geboren rond juni) hebben altijd in weer en wind buiten gelopen zonder problemen.

Wie o wie kan ons adviseren?

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: veulen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:09

Ik zit zelf eigenlijk met hetzelfde dilemma.. Ik houdt mijn veulen nu binnen met dit regenweer.. Ik zet haar sochtends dan even buiten voor ik naar mijn werk ga en na mijn werk nog even een uurtje.. Die van mij is doodziek geweest en is nu nog aan het aansterken ze is nog erg mager... Maar als die van jou hoest zou ik haar zeker in de gaten houden en niet hele dagen in de regen laten staan!

pony33
Berichten: 693
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:23

Als ze al staat te rillen van de kou zou een dekentje geen kwaad kunnen. De een is nou eenmaal meer een koukleum dan de ander.

western4ever
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-11-06

Re: veulen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:28

zit hier met precies hetzelfde probleem.
De mijne is dan al wel 7 maanden maar ontzettend gevoelig op regen. Heb haar ook al eens onderkoelt aangetroffen.
Denk dat ik toch maar een dekentje moet aanschaffen maar word ze daar niet te soft van?

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:33

Ik snap wel dat je dan al snel kiest voor een deken maar idd worden ze daar niet te soft van? ik moet eerlijk zeggen ik zou het niet snel doen alleen als er echt geen andere keus zou zijn, zorg gewoon voor genoeg ruwvoer en soortgenoten en dan redden ze zich echt wel! Maak niet nu al een watje van je paard, ze kunnen dan zo weinig hebben straks! en anders misschien een schuil stalletje als dat mogelijk is?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:38

volgens mij maak je een veulen niet soft door er een dekentje op te leggen..
volgend jaar zijn ze groter en sterker en is alles weer anders en is hun weerstand ook beter.
jonge veulens zijn echt wel vatbaarder voor van alles
gewoon je gevoel volgen :j

kijk als het een enkele bui is dan worden ze niet echt nat (voel maar es tussen de vacht!)en kunnen prima tussen de buien opdrogen.
maar als het echt veel en lang regent worden paarden echt wel nat en dan kunnen ze het koud krijgen.
dus op stal of een dekentje op.
wel uitkijken met een deken dat die na lange regen ook gaan doorlaten..

wij hebben wel stalpaarden die nu hele winters buiten blijven zonder deken en dat gaat allemaal prima.
dus je maakt een paard geen softie door er een dekentje op te leggen.

dat is ie dan waarschijnlijk al :P :D

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:39

Ik kreeg de mogelijkheid op de pensionstal om mijn merrie met veulen de hele winter op de wei te laten en mijn veulen (toen 6 maanden) bleek ook erg gevoelig voor kou en regen. Ik heb toen een 200 grams deken voor hem gekocht (en werd voor gek verklaard op stal). Maar heb hier absoluut geen spijt van gehad! Hij was er vanaf dag 1 blij mee en ik heb het veulen van tevoren goed opgemeten. Ik had ze buiten staan van 8.00 tot 22.00 uur en koos voor een deken omdat ik ze niet korter buiten wilde hebben.

Mijn toenmalige veulen is inmiddels 5 jaar en staat al 2 jaar in een inloopstal met wei, hij blijkt gewoon een koukleum te zijn. In de opfok heeft hij ook winterdekens gehad en ook nu moet ik oppassen dat hij niet meteen dof wordt en invalt als het een tijdje regent vanaf september tot voorjaar. Hij heeft hartje winter meer gram deken op dat zijn helemaal geschoren moeder :+

Dus volg je gevoel en laat je niet weerhouden doordat anderen vinden dat je er een watje van maakt. Als je dier een deken nodig heeft, moet hij die kunnen krijgen. Zonde als de energie om te groeien verloren gaat om warm te blijven.