Ibbel schreef:Ah, dan de hamvraag, kan de TS (en de rest van bokt) grassen determineren? Én is Hordeum ook gevaarlijk voor paarden?
Én waarom zou het bij paarden niet onder de huid of in lichaamsopeningen kunnen kruipen?
Eigenlijk kan vrijwel elk aartje, het enkele zaadje uit een grasaar, het lichaam binnendringen. Vorige jaar wist ik net op tijd een aartje - net iets groter en harder dan van straatgras - uit de navel van mijn hond te peuteren. Regelmatig controleren is dus sowieso verstandig.
Ibbel schreef:Hordeum komt nl eigenlijk exclusief voor in stadsgebieden en op industrieterrein.
Je doelt dan op Hordeum murinum, neem ik aan. Helaas geldt die exclusiviteit niet meer. Ik zie het steeds vaker daar buiten.
Een aantal jaar geleden bleek bij ons - in landelijk gebied - het langs het hek op eigen terrein én in de berm aanwezig. Ik heb 2 of 3 jaar lang zodra ik de grasaar zag de grasaar verwijderd en daarna leek het weg te blijven. Later is dat stuk nog ingezaaid met andere grassen en klavers en ik zie het gelukkig niet opduiken.
Overigens vond ik ook Gerst (Hordeum vulgare) op onze grond. Ik heb dat even tussen mijn handen getest in hoeverre deze kruipt, en dat valt in het niet in vergelijking tot het Kruipertje (Hordeum murinum).