[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:57

Sintara schreef:
Dat is inderdaad inregenen, maar.. Ze weten zelf ook wel dat als ze in dat weer met de kont naar de wind wél droog blijven.
Tenzij het heel onrustig weer is, vind ik dat je er wel rekening mee moet houden dat hij/zij het expres doet en het bijvoorbeeld warm heeft

Nou die van mij stond vorige week te rillen nadat het was ingeregend…

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:02

Nou ok, ik bedoel.. Hou er rekening mee dat te warm zijn ook een reden kan zijn van een paard om regen te vangen of in een plas te gaan rollen.

Het is namelijk wel de meest effectieve manier voor ze om af te koelen, als ze de deken niet zelf uit krijgen

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:45

Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:49

Wat doen jullie morgen voor degene die al dekens gebruiken?

Ze heeft nu een 100gram met 0g hals op (hals gister op gedaan gaat vanavond af) staat ze heerlijk onder

Maar ze voorspellen prachtig weer. Nachten wel fris. Ik denk aan een zomerdeken?

Heb een wat ouder paard, vandaar dat ik wel wat op wil.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:51

LinSa schreef:
Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?

Mijn ervaring is dat een deken geen vacht tegen houdt. Het licht heeft daar invloed op

Bij mijn paard is het wel grappig ook namelijk. Der hals waar meestal geen deken zit, zit haast geen haar. Mooi dun vachtje. In tegenstelling tot haar lijf, daar heeft ze veel meer vacht terwijl daar een deken op zit :+

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:01

PanamaD schreef:
LinSa schreef:
Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?

Mijn ervaring is dat een deken geen vacht tegen houdt. Het licht heeft daar invloed op.

Bij mijn paard is het wel grappig ook namelijk. Der hals waar meestal geen deken zit, zit haast geen haar. Mooi dun vachtje. In tegenstelling tot haar lijf, daar heeft ze veel meer vacht terwijl daar een deken op zit :+


Is ook mijn ervaring. Ik denk dat voor elk paard geldt, blijf voelen. Mijn 19-jarige kan slecht tegen langdurig regen, maar heeft als ‘t droog is het snel te warm. Die heeft vh weekend dus wel een deken op gehad, maar staat nu weer zonder en voelt zich daar het lekkerste bij. Ook als het vriest staat hij liever zonder, echt alleen met langdurig regen gaat hij rillen.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:12

Hier nu al anderhalve week onder 100 gram, overdag wanneer het droog is af.
Ga hem vrijdag scheren dus dan dikkere dekens. Merk wel dat bij mij de dekens de vacht zeker tegenhouden qua groei. Paard staat dan wel 24/7 buiten, misschien dat dat nog scheelt?

Was van de week mijn dekens aan het bekijken, heb alles maar ook weer niet.
Een Horseware die ik te zwaar vind... hij is vergeleken met mijn andere dekens echt een stuk zwaarder qua gewicht.

Zit nu te kijken om deze aan te schaffen:
https://www.drunensruiterhuis.nl/regend ... -gram.html

En dan een losse hals en werken met onderdekens.
Lijkt me ook fijn omdat je de onderdekens gewoon zelf tussendoor kunt uitwassen thuis ;-)
Qua pasvorm lijken ze op die van Horseware zo te zien, die liggen goed op mijn paard.

Iemand ervaring met deze dekens?
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 06-10-21 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:13

Ik heb zo'n hekel aan scheren en ik moet er al zoveel scheren dat ik niet blij ben dat die vacht weer zo hard groeit :') Maar inderdaad, op gevoel afgaan is beter. Ze voelt comfortabel hieronder dus dikker lijkt me niet nodig. Ik heb tot aan 300 gram liggen maar komt maar zelden voor dat ze zo dik in de dekens zitten hier. Vaak gaan ze tot max 200 gram en zijn ze eigenlijk aan de warme kant.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:22

RianneH schreef:
Ja, daar ontkom je helaas niet aan met weer als dit.. Past er een hals bij de bravo?

Normaalgesproken kan je aan de bravo een hals bevestigen, ja (en ook liners)

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:39

Ik zit even in dubio. Heb dus de verkeerde maat deken geleverd gekregen van Agradi. Die kwam in de plaats van mijn - ik nam aan - lekke Bucas. Die blijkt nu toch niet lek te zijn maar waarschijnlijk ingeregend of niet bestand tegen de extreme regenval van afgelopen week. Vandaag kwam hij kurkdroog onder die deken vandaan ondanks de bizarre stortbuien.

Dus: die deken hoeft niet weg. Heb een 0-grams amigo bravo besteld. Maar ik heb ook best nog wat liggen:

1x 0-grams Bucas (high neck dus kan geen hals op en regent makkelijk in)
1x 0-grams met vaste hals
1x 100gr amigo met los halsstuk
2x 200gr deken met losse halsstukken
1x 300gr met vaste hals
1x 300gr zonder hals
1x 340gr met losse hals

Dit zijn dan enkel mijn winterdekens :') En de meesten wel al een paar jaar oud behalve de 100gr amigo. Dus ik twijfel even wat ik zal doen, terugsturen of toch houden om later een liner onder te doen mocht een van mijn andere, oudere dekens het begeven. Het gaat toch om een leuk bedragje geld natuurlijk… Wat zouden jullie doen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:34

beegee schreef:
Ik zit even in dubio. Heb dus de verkeerde maat deken geleverd gekregen van Agradi. Die kwam in de plaats van mijn - ik nam aan - lekke Bucas. Die blijkt nu toch niet lek te zijn maar waarschijnlijk ingeregend of niet bestand tegen de extreme regenval van afgelopen week. Vandaag kwam hij kurkdroog onder die deken vandaan ondanks de bizarre stortbuien.

Dus: die deken hoeft niet weg. Heb een 0-grams amigo bravo besteld. Maar ik heb ook best nog wat liggen:

1x 0-grams Bucas (high neck dus kan geen hals op en regent makkelijk in)
1x 0-grams met vaste hals
1x 100gr amigo met los halsstuk
2x 200gr deken met losse halsstukken
1x 300gr met vaste hals
1x 300gr zonder hals
1x 340gr met losse hals

Dit zijn dan enkel mijn winterdekens :') En de meesten wel al een paar jaar oud behalve de 100gr amigo. Dus ik twijfel even wat ik zal doen, terugsturen of toch houden om later een liner onder te doen mocht een van mijn andere, oudere dekens het begeven. Het gaat toch om een leuk bedragje geld natuurlijk… Wat zouden jullie doen?


Ik zou graag je paard zijn.
In ieder geval nooit koud!!!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:45

Lijkt wel op mijn verzameling.. :=

Aantrekkelijkste is de deken terug sturen en buiten het seizoen nog eens bestellen, maar het makkelijkste is hem nu bewaren en inderdaad direct kunnen gebruiken als het nodig is.
Het hangt ook een beetje af welk voering deken je het meeste gebruikt. Hier gebruik ik 0 en 100 grams vooral, dan is het handig extra te hebben in die maat omdat ze een vol seizoen mee moeten. Ik vind het wel fijn om bij constante regen de natte deken eens weg te kunnen hangen en paardief een droge op te doen. Oftewel, ik zou hem waarschijnlijk houden (daarom mag ik van mezelf ook niets bestellen :') )

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:20

Haha nee koud heeft ie het niet. Heb laatst geteld en ik heb 21 dekens voor die knol :=. Maar een deel ervan heeft hij zelf gewonnen. Dan mag het O:)

De deken heb ik gekocht met flink wat korting, 89 euro ipv 125. Dus op zich hoef ik m voor de prijs niet later opnieuw te kopen. Wat je zegt over een droge deken op is ook wel fijn idd, dat was ook mijn overweging. Maar ik heb dus ook al twee 0-gramsen :'). Voordeel van deze deken is dus dat er liners onder kunnen, maar ik heb dus ook een 100gr amigo hero waar ook een liner onder zou blijven liggen. Alleen kun je die dan niet op de traditionele manier vastmaken. Aan de andere kant denk ik, f* it, je hebt m al betaald dus dat geld mis je nu niet meer. Extra deken kan er in mijn geval altijd wel bij :7. En om over een paar jaar enkel deze deken te gebruiken met liners als de rest lek is lijkt me ook fijn. Maar of ‘t nou nodig is…

Vorig jaar heb ik hem geschoren en toen stond hij vooral onder 200 en 300 grams. Maar wil hem dit jaar zo lang mogelijk behaard laten, dus dat zal wellicht weer andere zijn…

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:12

Ik zou hem lekker houden. Maar ik ben ook een deken verzamelaar haha. Het liefst koop ik elk jaar een nieuwe 0 grams.

Heb 2 amigo 0 grams zonder liner systeem liggen en paar week geleden een 0 grams met linersysteem. Die ga ik mooi gebruiken voor de winter en de andere 2 heb ik dan straks voor het voorjaar.

Tevens hier ook nog een 100 grams met liner systeem. En een 200 grams amigo.

Dan heb ik nog een staldeken2 x 200 grams en 2 x 300 grams en die gebruik ik dan ook vaak weer onder een amigo 0 grams.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:14

Ik heb de IJslander lijn van Horseware bijna compleet. _O- Haha. 0, 100 en 200 gram. Alleen de 300 gram heb ik niet. Dan nog vliegendekentje, een Amigo hero pony 0 grams en een 100 gram liner. Telt nog eens goed na... Nee, zijn er geen 21. :=

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:23

Ik vind het liner systeem van amigo ook top. Op een deken na heb ik alles van amigo. Nu ook weer een nieuwe aan de collectie toegevoegd. :7

Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:26

Ik heb ook bijna alle beschikbare modellen voor mijn shet;

Amigo plus 50 grams
Rhino varilayer 250grams
100 gr liner
200 gr liner
Vliegendeken
En de rain rug

Alleen de eczeemdeken en een zweetdeken heb ik niet.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:28

Ik ben ook fan van.amigo.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:26

Ik vind het juist bloedirritant zoveel dekens. Zoveel ruimte neemt ‘t in beslag :+

Ik heb de Rambo original en Wug, verder alles in liners. Als ik bang ben dat een deken het niet houdt gooi ik er een regenliner onder, als ze nat zijn de fleeceliner, bij spierpijn de ionic en bij nat winterweer de gevoerde dekens.

De liners vind ik ook minder ruimte in beslag nemen, was ik sneller even en hoef ik ook alleen maar aan de staartriem vast te maken. Heerlijk.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:50

_Gerdien_ schreef:
Rainer schreef:
Pff dat is niet netjes voor die prijs... Is ook wel lekker makkelijk natuurlijk, om alles maar op het wassen af te schuiven ook al gebeurt het volgens de voorschriften.


Dat vond ik ook, en werd keurig geholpen bij de wasserij.
Ik neem nu maar gewoon m’n verlies en zoek naar een nieuwe deken. Aan de instructie filmpjes te zien, zouden de bucas quilts wel onder horseware moeten kunnen.


Hier hetzelfde verhaal. Deken altijd professioneel laten wassen en nu bij langdurige regen echt niet meer waterdicht. 3 jaar garantie is natuurlijk al voorbij. Wasserij zegt dat de coating aan de binnenkant zit dus dat opnieuw wassen en impregneren geen nut heeft. Deken kan een enkel regenbuitje prima hebben en is niet beschadigd. Ik gooi er nu een regenliner onder (die je onder een vliegendeken op kunt doen) en dat werkt prima maar ik wil gewoon weer een deken waar ik op kan vertrouwen dat hij ook bij langdurige regen droog blijft want mijn paard is inmiddels al senior.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:53

Een deken slijt natuurlijk. Als je hem dus al langer dan 3 jaar hebt? En veel gebruikt dan is het op den duur ook gewoon versleten die waterdichte laag.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:54

LinSa schreef:
Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?

Vachten groeien niet door kou, maar door minder licht.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:58

Klopt. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die half september alvast een deken op gooien tegen het aanmaken van een vacht. Als je paard het koud heeft oké, maar het gaat niet voorkomen dat je paard een wintervacht aanmaakt.

Wbt mijn dekenstruggles: ik ga m toch maar houden. Of ik er nou 21 of 22 heb maakt dan ook niet meer uit :') Voordeel van paarden aan huis: boven de stallen een grote lege opslag waar alles mooi bewaard kan worden. Een deken meer of minder merk je dan toch niet :=

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:59

Spenk schreef:
Een deken slijt natuurlijk. Als je hem dus al langer dan 3 jaar hebt? En veel gebruikt dan is het op den duur ook gewoon versleten die waterdichte laag.


Ja begrijp ik. Deken heeft alleen wel bijna € 300 gekost en dan hoop ik er toch iets langer plezier van te hebben.

Ik kijk nu naar de Horseware Amigo XL (ik had een Rambo). Deze amigo heeft geen aansluit punten voor een Liner en die wil ik wel weer gebruiken. Ik neem aan dat dat wel lukt. Bij bijvoorbeeld de Wug deken van Horseware gaat dat ook meestal goed.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:45

Het lijkt mij toch ook dat een deken van 300,- niet na 3 jaar al versleten moet zijn. Mijn eerste rambo ging 6 jaar mee en die was toen echt nog niet af.