[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minouesmee

Berichten: 7426
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:17

Slmt9 schreef:
Is ‘t ook niet zo dat een deken een max aantal qua natheid kan hebben?
Dr is hier ook echt veel regen gevallen, ben benieuwd of mn rambo ‘t heeft gehouden.

Dat heb ik wel eens gehoord inderdaad, heb het net even opgezocht maar kan er niet zo veel over vinden. Ik zal het wel even vragen als het bedrijf waar ik de deken heb gekocht heeft gereageerd.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:28

Felien_Kyra schreef:
Hoi allen. Ik vind het elk jaar weer lastig met wanneer de deken op. Vandaag hele dag regen maar 17/18 graden en vanavond gewoon weer met zijn allen op stal waar het niet kouder wordt dan 15 graden. Mijn paard heeft voor haar doen echt al een behoorlijk vachtje en ik ga het ook niet scheren, want zowel paard als ik hebben er geen last van. Niet extreem zweten/ nat na het werken. Ik merk ook niet dat mijn paard anders is als anders, wat onrustig misschien maar dat is ze zodra het voor of najaar wordt elk jaar wel.
Ik heb de regendeken vast klaar liggen en voor mezelf besloten dat wanneer het overdag ook tussen de 10 en 15 graden blijft dat ik hem dan op doe. Ik denk dat het anders te warm is met 17/18 graden, ook al regent het... Vooral omdat ze al een behoorlijke vacht heeft aangemaakt. Ik vind het vooral lastig omdat iedereen een andere mening hierover heeft... stalgenoten hebben al regendekens op maar dit zijn oudere paarden of paarden met een veel dunnere vacht dan de mijne. Ik heb al jaren eigen paarden en elk jaar weer vind ik dit lastig... Ze gaan trouwens van 8 tot 17 uur naar buiten, dus de ochtenden is het vaak wel wat frisser.

Waar kijken jullie naar als het gaat om deken op of niet??

Weet niet of deze foto's duidelijk zijn, maar dit is haar vacht:
[ [url=m/c5mDTE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mFm02F.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is ook lastig. Toen mijn paard nog actief gereden werd en ‘s nachts op stal stond deed ik vanaf 10 graden in de nacht een deken op.
Nu zou ik kijken naar je paard. Zo lang ze niet rillen (door langdurig regen), niet stijf worden en ‘s nachts op stal staan zou ik geen deken op doen.
Heerlijk om daar geen zorgen van te hebben ;)

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:32

Klopt, de ene deken zit op de 2000, andere 3000 en andere weer 4000ml per m.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:34

Mijn amigo hero is ook doorgeregend, ik heb hem gisteren pas rond half 9 opgelegd en toen i rond 2 uur m'n paard check (staat op een pensioenstal), was ze nat. Ben dan maar een bravo gaan halen, de stof voelt wel degelijker dan van m'n hero, maar ik denk dat elke deken met zoveel regen wel verzadigd was geweest...
Ik heb vooral voor de bravo gekozen omdat ik daar eventueel een liner in zou kunnen hangen als ik dat zou willen.

Feline, als je paard het koud lijkt te hebben, zou ik er een dek op leggen. Demijne staat normaalgesproken zonder deken, maar gisteren kon ik al vanaf het andere einde van de weide zien dat ze het koud had, ze stond helemaal ineengedoken. Ze heeft wel nog bijna geen wintervacht en ik denk dat ze gewoon tot op de huid natgeregend was. Ik heb dus mijn regendeken, dat ik standaard op stal heb liggen 'voor het geval dat', erop gegooid eens ze droog was. Er staan bij ons op stal og paarden zonder deken, die het eenvoudigweg niet koud hebben, en een aantal paarden om diverse redenen met deken.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:56

Kijken naar je paard inderdaad en ook voelen of die het tijdens het werk lastiger heeft bijvoorbeeld. Je zou ook r ook voor kunnen kiezen om bij binnenkomen de deken af te doen of als ze naar buiten gaan juist weer op. Mits dit valt te regelen op stal.

De waterdichtheid van dekens (en ander materiaal) wordt weergegeven in waterkolom. Op de HW website schrijven ze het volgende: https://www.horseware.com/aquatrans-tec ... explained/

Wil je dus een deken die echt veel regen goed kan houden zal je naar een hoger getal voor de waterkolom moeten kijken. Lastige is dat het niet echt info is die makkelijk te vinden is.
Zo snel gegoogled zou je met een Kentucky deken echt alles aan moeten kunnen: https://www.dochorse.nl/blog/product-ui ... or-dekens/

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:40

Ook hier een doorgeregende deken vanmorgen. Gelukkig had ik er nog één liggen en kon ik wisselen, maar die is ook niet al te best meer. Zal dus ook een nieuwe moeten kopen..

Hoe valt de amigo bravo? Mijn paard met een wat lage halsaanzet en 1.60 hoog valt tussen 185/195 in afhankelijk van het merk. Meestal zit 195 het beste. Ik denk dan van de amigo de 6.3 nodig te hebben? Vallen ze normaal?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:42

HIer vandaag hele dag de bucas freedom om. Daar kwamen de paarden gewoon droog onder vandaag :j

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:13

Ik vind mijn amigo bravo original (rechte sluitingen) precies ietsie smaller/hoger aan de hals vallen dan de amigo hero. Valt wel qua maat hetzelfde als andere horseware-dekens. Ik heb eigenlijk enkel amigo dekens omdat die goed liggen, dus geen idee of ze groot of klein vallen.

Ik moet wel zeggen dat ze nog nooit eerder is doorgeregend met m'n hero, maar het is hier vannacht werkelijk niet gestopt met regenen. De paarden met bravo's op, wat de halve stal is, leken allemaal nog mooi droog, dus i heb misschien ook gewoon pech gehad.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:15

Hier alleen thv de ribben iets doorgeregend, is een Rambo.
Paard staat 24/7 buiten en hem ‘m net afgehaald.

@malaq: ik vind de Amigo Bravo normaal vallen. Ik heb daarvan 140/190.
Rambo en Bucas heb ik altijd een maatje kleiner. In geval van rambo/amigo zeggen ze dat dit verschil hem zit in v-sluiting tov rechte sluiting.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:17

Mijn paard heeft van normale dekens altijd 195 maar van Bucas en Horseware 190/191 oftewel 6’3. De 198 is aan de ruglengte perfect maar aan de zijkanten te lang. Dan is ‘t net een soepjurk. Ben blij met die tussenmaten, past precies! Vind de bravo en hero normaal vallen.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:19

Super, dank jullie!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:46

Ik had afgelopen week 2 doorgelekte Rambo’s met die extreme regenval… -O-
Zijn al wel een jaar of 5 oud, maar verder nog in prima staat, dus toch een beetje jammer dan, maar ze staan bij ons de hele dag buiten dus ik wil ze echt wel droog houden…

minouesmee

Berichten: 7426
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:38

RianneH schreef:
De waterdichtheid van dekens (en ander materiaal) wordt weergegeven in waterkolom. Op de HW website schrijven ze het volgende: https://www.horseware.com/aquatrans-tec ... explained/

Wil je dus een deken die echt veel regen goed kan houden zal je naar een hoger getal voor de waterkolom moeten kijken. Lastige is dat het niet echt info is die makkelijk te vinden is.
Zo snel gegoogled zou je met een Kentucky deken echt alles aan moeten kunnen: https://www.dochorse.nl/blog/product-ui ... or-dekens/

Oh ik heb een Kentucky deken! Misschien moet ik die maar eens opdoen als het weer zo lang en hard regent. Bedankt voor het opzoeken.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:39

Ik heb een QHP deken, maar zou er graag ook een hals aan bevestigen. Ik kom alleen maar de 200 gram hals tegen, iemand een idee of er ook een 0 gram hals is of dat een amigo hals erop past?

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:41

Ik vind losse halzen behalve van Horseware altijd ellende. Die touwtjes zijn te lang waardoor de hals volledig open waait en inregent, ongeacht de maat. Bij Horseware heb je halzen met een kort klittenbandje dus die zitten altijd dicht op de deken. Ik heb weleens een amigo halsstuk op een De Kroo deken gefrot aangezien hun eigen halzen gewoon voor geen meter zitten. Maar echt van harte ging het niet :=

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:42

Aangezien hier volgens mij veel horseware kenners aanwezig zijn hier stel ik mijn vraag maar even hier :)

Welke deken valt ruimer om de borst/hals; de bravo wug of rhino wug?

Ik vind een halve hals fijn tegen het inregenen maar meneer heeft nogal een flinke borst en lage halsaanzet. Heb nu al zoveel dekens terug gestuurd -O-

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:56

De Rhino heeft volgens mij de V-sluiting die net fractie ruimer zit dan de gewone rechte sluiting van de Bravo. Of heb je het over de Bravo met de disc sluiting?

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:11

Bagheera_206 schreef:
De Rhino heeft volgens mij de V-sluiting die net fractie ruimer zit dan de gewone rechte sluiting van de Bravo. Of heb je het over de Bravo met de disc sluiting?


Als het goed is hebben allebei de wugs een v-sluiting. De dekens met een disc sluiting vallen krapper heb ik begrepen dus dat ga ik niet eens proberen.

Heb op het moment een bravo met rechte sluiting, maar daar heb ik ook een borstverlenger aan.
Voor mijn gevoel vallen de wugs ruimer maar misschien is dat niet zo.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:15

Beide wugs hebben idd een v-sluiting. Of er echt verschil in de pasvorm zit durf ik je niet te zeggen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:41

Ik heb die van mij (Rhino 6.3) over die van een stalgenoot (Bravo 6.0) heen gelegd voor je. De snede is volledig hetzelfde:
Afbeelding

Enige verschil naar mijn idee is dat mijn onderste gesp iets lager zit, maar dat kan ook vanwege de maat zijn. Paard die bij de Bravo hoort is een brede Spaanse, mijn paard is een smalle draver. Voor mijne valt ie eigenlijk net te breed, maar dat neem ik graag voor lief gezien ze anders veel de vaste hals om zou moeten hebben. Zodra het verder af koelt gaat de Rambo Duo op.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:47

RianneH schreef:
Ik heb die van mij (Rhino 6.3) over die van een stalgenoot (Bravo 6.0) heen gelegd voor je. De snede is volledig hetzelfde:
[ [url=m/8Jmou3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enige verschil naar mijn idee is dat mijn onderste gesp iets lager zit, maar dat kan ook vanwege de maat zijn. Paard die bij de Bravo hoort is een brede Spaanse, mijn paard is een smalle draver. Voor mijne valt ie eigenlijk net te breed, maar dat neem ik graag voor lief gezien ze anders veel de vaste hals om zou moeten hebben. Zodra het verder af koelt gaat de Rambo Duo op.


Wauw bedankt voor de vergelijking, super!

Dan ben ik er nog niet helemaal uit vrees ik maar moet maar gewoon weer wat bestellen dan.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:57

Beste mede-bokkers, ik kom zomaar binnenvallen (sorry!) maar hopelijk kan iemand mij helpen want ik word moedeloos van de dekendrama bij mijn paard… -O-

Ik heb inmiddels EJ (zit voor geen meter bij mijn merrie), Amigo (drukt op de schoft bij het eten > witte drukplek), en nu een dure Rambo Optimo Turnout die een wond heeft veroorzaakt door de gespen op de borst…

Ik weet echt even niet meer wat ik moet kopen.. heb er aan gedacht om iets te fabriceren om de gespen heen, maar voor mijn gevoel is dat symptoombestrijding en de stalhouder wisselt ook dekens dus wil het niet te ingewikkeld maken. Paard heeft een flinke schoft en brede borst (stevigere KWPNer).

Nu zit ik te denken aan Bucas, Dominick…. Iemand ervaring mbt het schuren op de borst (dus echt waar de sluiting zit?)

Ik kan namelijk weeeeeéééér een hele set voor de winter opnieuw aanschaffen.. sorry, ben er echt even helemaal klaar mee.. >;)

Geld is geen issue, maar het moet wel een keer gaan passen (en goed blijven passen).

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:06


Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:09


VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:16

Ik denk dan aan een wug deken ivm hoge schoft. Geen piek druk een door de halve hals kan de brede borst ook mooi ruimte krijgen. Ik heb de rhino liever dan de rambo wug. Die vind ik krapper vallen.
Wel ontzettend balen van de wonden bij de Optimo. Waar zitten die precies? Je zou zeggen doordat er nog deken tussen zit dat er eigenlijk geen problemen zouden moet ontstaan. Wellicht pasvorm dan toch een ding?

Kun je van stalgenoten wat passen om een idee te krijgen wat beter zou kunnen werken?
Herken het drama wel hoor. Hier ook opeens druk plek van de deken op de schoft en na één zoektocht bij de wug dekens uitgekomen ( of Kentucky. Die vallen ook mooi bij m’n fries. Had ik nooooooooit verwacht )