[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:06

Bij de Welkoop hier konden ze mijn Moser max messen niet slijpen, dus ik ben ook nog op zoek naar een adres daarvoor

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:12

Jorex schreef:
Het wordt hier 31 graden, mijn ene pony kan 20 graden al niet aan met zijn vacht om dan te werken. Mijn andere pony heeft een heel ander type vacht, veel gladder, dus die kan prima zonder scheren de winter door. Alex heeft echt dichte krullen en zeer pluizig dus dat zweet niet makkelijk. Maar ik heb een probleem, mijn messen zijn bot en ik weet niet waar ik ze kan laten slijpen zodat ze langer dan een halve pony meegaan. Ik zit in omgeving Drachten. Jorna is er niet meer helaas (zat in Leeuwarden). Bij ATH zijn ze dus na een halve gewassen pony weer bot en om ze nou 4 keer weg te brengen is me te duur. Ik zie dat EJ de service ook aan biedt, maar is dat goed? Ik had de vraag ook in het scheerapparaten topic gesteld, maar tot op heden geen antwoord, dus ik dacht ik probeer het hier even.

Je kan Macrovet proberen? Bel ze ff, mss krijgen ze t nog voor elkaar voor t weekend

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:20

Siersma schreef:
Jorex schreef:
Het wordt hier 31 graden, mijn ene pony kan 20 graden al niet aan met zijn vacht om dan te werken. Mijn andere pony heeft een heel ander type vacht, veel gladder, dus die kan prima zonder scheren de winter door. Alex heeft echt dichte krullen en zeer pluizig dus dat zweet niet makkelijk. Maar ik heb een probleem, mijn messen zijn bot en ik weet niet waar ik ze kan laten slijpen zodat ze langer dan een halve pony meegaan. Ik zit in omgeving Drachten. Jorna is er niet meer helaas (zat in Leeuwarden). Bij ATH zijn ze dus na een halve gewassen pony weer bot en om ze nou 4 keer weg te brengen is me te duur. Ik zie dat EJ de service ook aan biedt, maar is dat goed? Ik had de vraag ook in het scheerapparaten topic gesteld, maar tot op heden geen antwoord, dus ik dacht ik probeer het hier even.

Je kan Macrovet proberen? Bel ze ff, mss krijgen ze t nog voor elkaar voor t weekend

Hun slijper is tot 11 september op vakantie. Daarna slijpen ze weer. Staat op hun site

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:24

Ik heb vorig jaar een nieuw scheerapparaat besteld bij macrovet en daar nu ook een set nieuwe messen besteld en mijn messen naar opgestuurd om te slijpen.
Ben benieuwd....

Jorex

Berichten: 9964
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:27

Ik heb ze bij de ej ingeleverd.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:17

MarliesV schreef:
Volgens mij kan je ook via de Welkoop dat regelen, je zou Kaatje77 hier op Bokt even een pb kunnen sturen of in haar berichten kunnen speuren als ze hier niet reageert, zij heeft vorig jaar een heel aantal adressen getest voor het slijpen van messen.

Dan heb je ervaring uit 1e hand.

Dank je Marlies!

Ik heb laatst alles bij van der Meer in Enschede laten slijpen. Heel tevreden over!

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:25

Nouvel schreef:
Ik heb vorig jaar een nieuw scheerapparaat besteld bij macrovet en daar nu ook een set nieuwe messen besteld en mijn messen naar opgestuurd om te slijpen.
Ben benieuwd....

Ik heb ze ook weleens naar macrovet gestuurd. Goed geregeld en scherp.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:43

Ah dat is fijn om te lezen!

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:12

Vraagje : heeft iemand ervaring met messen laten slijpen bij: Wolfederatie & Schapenadvies??

Ze doen alleen koeien en schapen messen.

Ik scheer m'n Shetlander en Tinker meestal met koeien of schapen messen want ze hebben beide een dikke vacht.

Had van de zomer nieuwe aesculap messen, zijn 2 schapen mee geschoren, en gisteren m'n shet.
Vandaag m'n Tinker driekwart kunnen scheren, maar d'r billen lukte niet meer..
Ik denk ze nu al bot zijn ofzo...?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:23

Is scheren met schapenmessen niet hartstikke gevaarlijk? :wow:

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:05

Ik heb rechte schapen messen, dus niet die waaiermodel messen... (geen idee hoe ze echt heten :'))

Jorex

Berichten: 9964
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:20

Nieuwe messen zijn meestal niet scherp bij levering dus dat klopt wel eigenlijk.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:59

Ik heb slechte ervaring met epplejeck, kon nog geen halve pony scheren met een setje. Uiteindelijk het bij drie pogingen gehouden en heeft de pony de zomer doorgebracht met kaal lijf en 1 kaal been.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:18

Jorex schreef:
Nieuwe messen zijn meestal niet scherp bij levering dus dat klopt wel eigenlijk.


OH echt?
Dat wist ik niet!
Bedankt voor je reactie!

Dan ga ik ze morgen opsturen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:26

Cerastes schreef:
Jorex schreef:
Nieuwe messen zijn meestal niet scherp bij levering dus dat klopt wel eigenlijk.


OH echt?
Dat wist ik niet!
Bedankt voor je reactie!

Dan ga ik ze morgen opsturen.


Dit wist ik ook niet. Heb net ook nieuwe messen besteld (had vorig jaar perongeluk met koeienmessen geschoren en zag er eeecht niet uit :+ ). Moet ik die nieuwe messen voor gebruik dan laten slijpen? Ik dacht dat die klaar voor gebruik waren?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 06:54

Ik heb vorig jaar met nieuwe messen 3 paarden kunnen scheren en bij de laatste werden ze duidelijk slechter.
Heb ze nu opgestuurd om te slijpen.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:34

Wat denken jullie, zelf een kopen?

Onze pony moet helaas geschoren worden eerdaags. Haar vacht is nu al behoorlijk dik, wat een belemmering voor haar gaat worden met rijden. Vorige winter idem echter werd ze toen veel minder bereden. Momenteel flink aan het trainen dus we moeten er aan geloven.

Nu twijfel ik tussen een huren of zelf kopen. Er vanuit gaand dat ze misschien wel twee keer geschoren gaat worden (en dit ws een terugkerend iets is de komende jaren).

Graag jullie advies, ook wat betreft het type scheermachine.
Pony is geen held dus snoerloos en niet te lawaaierig zijn, buiten het goed scheren om, wel een pré.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:26

Heiniger Xplorer dan :j

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:34

Hoe weet je tijdens scheren ( moser Max) of je messen te warm worden en of er olie bij moet?

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:43


Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:12

Muze schreef:
Hoe weet je tijdens scheren ( moser Max) of je messen te warm worden en of er olie bij moet?


Regelmatig zelf even voelen aan t blad.
Vindt m niet makkelijk warm worden eigenlijk.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:15

Muze schreef:
Hoe weet je tijdens scheren ( moser Max) of je messen te warm worden en of er olie bij moet?


Het is erg moeilijk om m heet te krijgen vind ik, ik olie de Max meer om slijtage van de messen tegen te gaan.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:42

hebben er al mensen geschoren?
Ik heb vorig jaar 11 oktober gedaan en toen is hij de hele winter eigenlijk kaal gebleven.

Plan was om het nu iets eerder te doen, zodat ie misschien net nog een beetje vacht erop krijgt (makkelijk met naar t duin zonder uitrijdeken bv), maar als t toch teveel is doe zal het toch een 2e keer moeten.

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:44

Pantykous schreef:
Muze schreef:
Hoe weet je tijdens scheren ( moser Max) of je messen te warm worden en of er olie bij moet?


Het is erg moeilijk om m heet te krijgen vind ik, ik olie de Max meer om slijtage van de messen tegen te gaan.


Hoe vaak ongeveer?

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:47

Muze schreef:
Hoe weet je tijdens scheren ( moser Max) of je messen te warm worden en of er olie bij moet?



met mijn grotere scheerapparaat merk ik het wel, dan gaat het net iets minder smooth door de vacht, maar ik denk dat ik elke 10minuten wel olie ongeveer