[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:59

Hier was het 13 graden en droog vannacht. Aankomende nacht doe ik er misschien wel een op.. Daar staat nu 7 a 8 graden voor

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:04

Uh.. Paarden voelen zich toch net pas lekker met een temperatuur rond de 12 graden?

Ik vind het wat gek om nu al dekens op te gaan leggen bij gezonde paarden.. Als ik mijn paard nu een deken moet opleggen drijft hij weg van het zweet :?

Wat is buiten de rugspieren die ik hier al heb voorbij zien komen de reden om dit nu al te doen? (Mijne heeft ook een slechte rug en stramme spieren btw maar merk ik niks van nu)
Laatst bijgewerkt door Joliieeenn op 31-08-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:07

Als ze helemaal gezond was zou ik het ook niet doen hoor. Maar bij 7 graden met regen in de huidige omstandigheden misschien wel

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:23

Joliieeenn schreef:
Uh.. Paarden voelen zich toch net pas lekker met een temperatuur rond de 12 graden?

Ik vind het wat gek om nu al dekens op te gaan leggen bij gezonde paarden.. Als ik mijn paard nu een deken moet opleggen drijft hij weg van het zweet :?

Wat is buiten de rugspieren die ik hier al heb voorbij zien komen de reden om dit nu al te doen? (Mijne heeft ook een slechte rug en stramme spieren btw maar merk ik niks van nu)

Je noemt het zelf al, bijv stijve rug spieren.
Het ligt er ook aan wat je met je paard doet. Als je wedstrijd ruiter bent en dagelijks traint dan kun je best een dunne deken opleggen. Zo houd je de vacht ook netjes want die begint nu ook richting winter jas te gaan...

Ik zelf heb ze nu overdag zonder deken maar ze gaan er sinds afgelopen weekend wel op. Alleen bij de paarden die ik train. De kudde op het land loopt gewoon kaal en blijven zo lopen. Hebben ook een schuilhok

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:33

Mijn paard heeft PSSM en ik merk wel verschil als hij een deken op heeft met zware regen of dat hij met zijn blote rug in de regen staat

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:49

Joliieeenn schreef:
Uh.. Paarden voelen zich toch net pas lekker met een temperatuur rond de 12 graden?

Ik vind het wat gek om nu al dekens op te gaan leggen bij gezonde paarden.. Als ik mijn paard nu een deken moet opleggen drijft hij weg van het zweet :?

Wat is buiten de rugspieren die ik hier al heb voorbij zien komen de reden om dit nu al te doen? (Mijne heeft ook een slechte rug en stramme spieren btw maar merk ik niks van nu)


Kijken naar je paard heet dat.

Een boos stram paard omdat "een paard zich pas met 12 graden lekker hoort te voelen", of je principes opzij zetten en een los, blij en soepel paard hebben vanwege een dun dekentje

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:55

Ik heb nu een vliegendeken met waterdichte rug er op liggen. Mevrouw geen last van vliegen en niet koud door regen op d’r rug.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:09

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft PSSM en ik merk wel verschil als hij een deken op heeft met zware regen of dat hij met zijn blote rug in de regen staat


Hier gisteren middag paard van de weide geplukt tijdens de regen (ook met PSSM) en hij stond echt heel hard te trillen.
Dus die staat nu ook onder zijn smartex regendeken, al vind ik dat zelf ook gek en vroeg. Maar hij gaf het zelf duidelijk aan..

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:23

Maar heel eerlijk he, het lijkt toch wel al of de herfst begonnen was!! Of de jaar getijden veranderen en het steeds vroeger begint!? Bedoel in april/mei was het al prachtig stabiel droog zomer weer... snachts is het nu echt kil en vochtig en afgelopen weekend overdag ook niet fijn. Gister die koude noordenwind er nog bij brrr..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:25

Farjen schreef:
Nouvel schreef:
Mijn paard heeft PSSM en ik merk wel verschil als hij een deken op heeft met zware regen of dat hij met zijn blote rug in de regen staat


Hier gisteren middag paard van de weide geplukt tijdens de regen (ook met PSSM) en hij stond echt heel hard te trillen.
Dus die staat nu ook onder zijn smartex regendeken, al vind ik dat zelf ook gek en vroeg. Maar hij gaf het zelf duidelijk aan..


Ja het is gewoon echt heel lastig wat ze nodig hebben,
Die van mij heeft ‘m vanmorgen op gehad en staat nu weer zonder.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:11

Bijzonder al die verschillen. Die van mij doet nog net geen blij regendansje nu het koeler is en regent haha. Die is nu dolgelukkig en staat heerlijk ontspannen in de stromende regen en harde wind te grazen afgelopen dagen. Die zou mij zowat vermoorden als ik een deken op zou leggen.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:03

Die van mij staat zomers 24/7 op de wei zonder deken. In de winter staat hij in een uitloop stal ook zonder deken. Dit is dan ook te merken aan zijn teddy vacht in de winter. Zijn haren zijn soms wel 7 cm lang! :')

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:14

Die van mij zijn met dit weer echt wel happy zonder deken. Maar als het zo zeikt van de regen als afgelopen week is het wat anders. We hebben hier in iets minder dan 2 weken 130 mm gehad. Dan staat er overal water. Vorige week die laatste paar dagen waren gewoon koud ook voor de paarden.

Nu is het anders en gaan ze ook wel happy zonder deken.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:31

Hier staat die van mij nog altijd met 50gram bucas deken. Nadat ze echt een boze dag had omdat ze zonder deken in de wei stond opgedaan en ze is zichtbaar blijer! & ja gezond paard maar wat ouder, 17 & gevoelig op de spieren.

Vandaag overdag met t zonnetje ook opgelaten voelde er niets te warm onder! Maar mijn paard heeft t ook niet snel warm, gewoon een beetje een koukleumpie :)

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:51

Hebben jullie ook last van uitvallende manen door een Rambo SIH? Zeker onderaan beginnen ze erg dun te worden bij mijn ruin... :( Mijn merrie heeft hier ook wel last van, maar zij heeft al dunne manen van zichzelf en ik dacht dat het eerder daardoor kwam. Ik heb hem nu buiten gezet zonder vliegendeken, maar er zitten toch nog redelijk wat vliegen en steekbeestjes dus dat ik ook niet echt een oplossing.

Mijn merrie zou 's nachts ook al een dekentje verdragen. Dat is een echte koukleum, maar ze wordt niet meer gereden dus ik wacht nog heel even af om ook 's nachts een deken op te leggen. Ze houdt niet van dekens namelijk. Lekker slecht gezind als ik eentje moet opleggen :Y)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:08

Die van mij was het er niet mee eens, dacht een paar minuten dat ze niet meer kon bewegen in de deken, maar dat trok redelijk snel bij gelukkig.
En ik me maar druk maken of de deken niet past, of trekt, of wat dan ook.

Ooit kan ik weer ontspannen mensen

Sophie_vds
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:08

Hi allemaal!

Voor mijn bijna 3,5 jarige quarter/paint merrie ben ik op zoek naar een goed passende regendeken.
Ik hoopte op de amigo/horseware waar je het linersysteem hebt maar helaas ligt dit niet goed.
Meerdere dekens en merken van stalgenoten gepast maar het probleem blijft: qua lengte, omlaag en naar achter ligt 125/175 perfect, maar de borst valt bij alles te laag...

Afbeelding

Afbeelding

Qua lengte houd ze niet genoeg ruimte over aan de achterkant om een maat kleiner te gaan..

Tips voor een merk of speciale lijn waar de borst hoog valt?

Ik hoor het heeeeel graag!

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:06

Er zijn oa bij Kramer speciale lijnen voor quarters.
Zelf heb ik voor mijn brede cob dominick.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 06:51

Dominick zal voor nu nog te wijd zijn denk als alles naar beneden zakt.
Ik denk dat je voor nu juist een smallere hoger sluitende deken moet hebben.
Amigo bravo valt vrij hoog aan de voorkant.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:34

Shires valt ook hoog, de highlanders dan met verstelbare borst (gewoon met gespen dus)

Sophie_vds
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:55

Aan de quarter lijn heb ik ook gedacht maar ik weet niet precies welke verhouding daar anders is in vergelijking met de normale lijn.
Dan heb ik idd dezelfde zorgen als @Nouvel
Zijn hier mensen met ervaringen en gebruik van de quarter lijn?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:33

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn nieuwe deken, ik denk dat hij goed genoeg past. Hij blijft in elk geval heel goed liggen

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:41

Ik vind hem netjes!

Lastig probleem dat de sluiting hoger moet zijn, meestal wil je ze lager.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:53

Sophie_vds schreef:
Hi allemaal!

Voor mijn bijna 3,5 jarige quarter/paint merrie ben ik op zoek naar een goed passende regendeken.
Ik hoopte op de amigo/horseware waar je het linersysteem hebt maar helaas ligt dit niet goed.
Meerdere dekens en merken van stalgenoten gepast maar het probleem blijft: qua lengte, omlaag en naar achter ligt 125/175 perfect, maar de borst valt bij alles te laag...

[ [url=m/OA8idQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/D9IWbA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua lengte houd ze niet genoeg ruimte over aan de achterkant om een maat kleiner te gaan..

Tips voor een merk of speciale lijn waar de borst hoog valt?

Ik hoor het heeeeel graag!


Dit betreft de pony versie van de Horseware liners. Je hebt 175 in pony versie maar ook in paarden versie, de paardenversie sluit hoger.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:54

RianneH schreef:
Ik vind hem netjes!

Lastig probleem dat de sluiting hoger moet zijn, meestal wil je ze lager.

Ja klopt.. Ik ben ook helemaal niet bekend met dekens dus dat maakte het extra lastig