schuurplekjes door deken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Welshclub08
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-06-18

schuurplekjes door deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:58

Hallo,

Mijn pony heeft last van schuurplekjes bij zijn borst.
Ik zit er nu over na te denken om een borstbeschermer te kopen.
Heeft iemand daar ervaring mee of tips welke ik het best kan kopen?


Alvast bedankt!

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:37

Als een paard/pony schuurplekken krijgt van een deken, is dat een teken dat de deken niet de juiste pasvorm heeft. Een borstbeschermer kan soms wel iets helpen tegen het schuren, maar dat veranderd niet de pasvorm. Eigenlijk zijn het ondingen :+ .Heeft de deken een fleece voering aan de borst /schouders of een gladde? Veel paarden reageren beter op een gladde nylon voering. En kijk goed of de deken de juiste maat heeft, is hij niet te lang of te kort en zit deze niet te strak bij de hals en schouders.
Laatst bijgewerkt door nina82 op 13-01-19 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: schuurplekjes door deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:44

Ik vind hem perfect helpen! Zeker een aanrader maar ligt inderdaad ook hoe de deken ligt bij mijn andere deken heb krijgt ze geen schuurplekken

Welshclub08
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:25

nina82 schreef:
Als een paard/pony schuurplekken krijgt van een deken, is dat een teken dat de deken niet de juiste pasvorm heeft. Een borstbeschermer kan soms wel iets helpen tegen het schuren, maar dat veranderd niet de pasvorm. Eigenlijk zijn het ondingen :+ .Heeft de deken een fleece voering aan de borst /schouders of een gladde? Veel paarden reageren beter op een gladde nylon voering. En kijk goed of de deken de juiste maat heeft, is hij niet te lang of te kort en zit deze niet te strak bij de hals en schouders.


Het deken heeft bij de borst een gladde voering, met de maat is het heel lastig omdat mijn pony dus net een tussen maat heeft daardoor dacht ik dat een borstbescherming misschien zou helpen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:40

Mijn paard heeft bij diverse dekens ook een tussenmaat. Maat 185 is lang genoeg, maar dan hangt de borstsluiting te laag en trekt de deken naar achteren. Het stukje dat voor de schoft moet liggen, ligt er dan achter.
Neem ik een maat 175, dan past de voorkant goed, maar heeft hij een blote kont.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Bucas Select en een Bucas Irish. De vorm van de voorkant is anders dan bij de meeste dekens, waardoor de 175 precies past (maat 5’9 bij Bucas).

Oftewel: blijven zoeken naar een goed passende deken. Schuurplekken betekent dat het niet past. Een borstbeschermer gaat daar niets aan veranderen. Schoenen die niet passen kun je ook niet oplossen met andere sokken.

Welshclub08
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:45

Hilary schreef:
Mijn paard heeft bij diverse dekens ook een tussenmaat. Maat 185 is lang genoeg, maar dan hangt de borstsluiting te laag en trekt de deken naar achteren. Het stukje dat voor de schoft moet liggen, ligt er dan achter.
Neem ik een maat 175, dan past de voorkant goed, maar heeft hij een blote kont.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Bucas Select en een Bucas Irish. De vorm van de voorkant is anders dan bij de meeste dekens, waardoor de 175 precies past (maat 5’9 bij Bucas).

Oftewel: blijven zoeken naar een goed passende deken. Schuurplekken betekent dat het niet past. Een borstbeschermer gaat daar niets aan veranderen. Schoenen die niet passen kun je ook niet oplossen met andere sokken.



Nee dat snap ik, maar ik dacht voordat ik eventueel een nieuw deken koop dat ik nog kan kijken naar andere mogelijkheden.

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:49

Hilary schreef:
Oftewel: blijven zoeken naar een goed passende deken. Schuurplekken betekent dat het niet past. Een borstbeschermer gaat daar niets aan veranderen. Schoenen die niet passen kun je ook niet oplossen met andere sokken.


precies dit +:)+

bij mij zijn er ook al heel veel dekens geretourneerd
heb nu een Bucas Turnout en die is/ligt perfect!
zelfs na een week vakantie en dus de deken niet van het paard geweest, geen schuurplekken *\o/*


ts ik dacht met vorige dekens ook de oplossing te hebben met een borstbeschermer maar dat werd mij heel sterk afgeraden door mijn zadelpasser
dit ivm de druk die het legt op en achter de schoft

Welshclub08
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:53

Mendy1984 schreef:
Hilary schreef:
Oftewel: blijven zoeken naar een goed passende deken. Schuurplekken betekent dat het niet past. Een borstbeschermer gaat daar niets aan veranderen. Schoenen die niet passen kun je ook niet oplossen met andere sokken.


precies dit +:)+

bij mij zijn er ook al heel veel dekens geretourneerd
heb nu een Bucas Turnout en die is/ligt perfect!
zelfs na een week vakantie en dus de deken niet van het paard geweest, geen schuurplekken *\o/*


ts ik dacht met vorige dekens ook de oplossing te hebben met een borstbeschermer maar dat werd mij heel sterk afgeraden door mijn zadelpasser
dit ivm de druk die het legt op en achter de schoft


Bedankt voor de tip alleen ik vind bucas wel een heel duur merk dus ik weet niet of ik een nieuwe wil kopen dus dan zou ik moeten kijken op marktplaats ofzo :D

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: schuurplekjes door deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:19

Aan beide kanten een lap voeringstof in de deken naaien alleen aan de halsopening vastzetten. probleem opgelost

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:22

Ik heb verschillende merken gepast, voordat ik een deken kocht.
Vind het zo raar dat veel mensen veel geld en moeite steken in een passend zadel, maar bijna random een deken op het paard leggen (24/7).
Een deken die te lang is en/of niet de lijn van de schouderpartij correct volgt, geeft vaak ongemak (schuren, etc.).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:24

Mijn ruin heeft dus Bucas Select en Irish, kostte per stuk €100. Mijn merrie heeft ook Bucas maar dan de Freedom, kost ca €60. Maar ja, ze passen wel...
Goed de aanbiedingen in de gaten houden bij bijv Agradi en de Paardendrogist. Momenteel heeft Horsefitshop korting op Bucas.

En dan nog moet het wel passen natuurlijk. Voor mijn merrie had ik een Bucas irish gekocht, maar bij haar lag ie niet mooi. Bij mijn ruin gold voor oa de Freedom hetzelfde, net als voor diverse Amigo’s (Hero en Bravo), een Harry’s Horse, een BR en een Rhino. Je moet maar net de goeie vinden voor de bouw van je paard / pony en het is soms even zoeken en uitproberen. Dat uitproberen doe ik door op de tweedehandsmarkt bij de Paardenkamp veel verschillende dekens te kopen voor niet veel geld en dan maar passen en testen.

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:27

Mendy1984 schreef:
Hilary schreef:
Oftewel: blijven zoeken naar een goed passende deken. Schuurplekken betekent dat het niet past. Een borstbeschermer gaat daar niets aan veranderen. Schoenen die niet passen kun je ook niet oplossen met andere sokken.


precies dit +:)+

bij mij zijn er ook al heel veel dekens geretourneerd
heb nu een Bucas Turnout en die is/ligt perfect!
zelfs na een week vakantie en dus de deken niet van het paard geweest, geen schuurplekken *\o/*


ts ik dacht met vorige dekens ook de oplossing te hebben met een borstbeschermer maar dat werd mij heel sterk afgeraden door mijn zadelpasser
dit ivm de druk die het legt op en achter de schoft


Bedankt voor de tip alleen ik vind bucas wel een heel duur merk dus ik weet niet of ik een nieuwe wil kopen dus dan zou ik moeten kijken op marktplaats ofzo :D[/quote]


er staan er genoeg te koop
maar meet voor je gaat kopen eerst even de bovenlengte/ruglengte op dan weet je precies welke maat je moet hebben

Welshclub08
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-06-18

Re: schuurplekjes door deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 23:35

Ja ik had het opgemeten en het was dus 137 dus ik dacht ik koop 135.

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: schuurplekjes door deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:27

Ik heb nu een highliner van hh. Geen schuurplekken. Hier ook een paardje met snel last van schuurplekken. Ook eerst een beschermer geprobeerd. Leek eerst een goede oplossing maar kreeg er na een tijdje drukplekken van op haar rug. Dus nooit meer zo n ding.

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 04:25

Mijn jonge paard krijgt ook wat last van schuurplekken, hij is in de groei en redelijk aan de maat maar wel smal. Ik wil voor hem een fijner passende deken kopen en las wat over dekens met halve hals bij smalle paarden, daar schijnt de deken minder makkelijk door te verschuiven. Weet niet waardoor de deken bij jouw pony schuurt maar wellicht ook voor jou een optie. :)