vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:31

hoihoi

ik geloof niet dat ik de enige ben die nu al tegen het weer aanziet wat er weer aan lijkt te komen....
bevroren buitenbakken harde paddocks gladheid...sneeuw en niet kunnen rijden of wat dan ook!
(vorig jaar letterlijk ingesneeuwd...)
waterbakjes los houden, sneeuwschuiven.... strooien bah bah bah!
ik heb een kleine pensionstal thuis en moet eerlijk zeggen dat ik er flink tegenop zie weer...
en ik denk echt dat het nog erger word dit jaar helaas het is te hopen van niet maar het komt deze week al..

nu vroeg ik me af, hoe doen mensen dit die hetzelfde hebben als ik? alles dus buiten ;)
ik heb de paarden altijd buiten het moet wel heel raar lopen doe ik ze niet in de paddock..

ik heb afgelopen winter mijn paard nog wel een aantal keer gewaagd in de trailer over onze gladde oprijlaan
maar wil dit niet nog een keer doen..ik zat te denken mijn beestjes dan maar gewoon vakantie te geven met weer zo'n erge periode.
wel proberen ze gewoon op de paddock te houden en misschien af en toe nog ietsje te longeren indien mogelijk maar verder gewoon ff winterstop..zijn er mensen die dit ook doen? ik rijd actief wedstrijden maarja dat is dan gewoon even niet anders.
uiteraard zal ik dan het krachtvoer aanzienlijk minderen, wij slepen ook altijd veel maarja soms kan je het niet voor zijn en met aangevroren sneeuw kan je gewoon niets..

kortom een topic waar we elkaar misschien mee door de winter kunnen slepen en handige tips?

xx_Irisje

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:33

Hier nog een met hetzelfde probleem!
Ik volg dit..

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:34

bij ons op stal is ook alles buiten, vorig jaar hebben we ook met z'n allen de beestjes vakantie gegeven omdat we gewoon níks konden..
ben inderdaad ook benieuwd hoe anderen dit doen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:35

Pff nou ik heb dan geen eigen pensionstal maar sta op een stal met enkel een buitenbak..
Hopelijk wordt hij vanaf volgende week extra goed bijgehouden zodat hij in ieder geval vlak blijft, dan kan ik misschien nog wat kan blijven stappen met mijn ijzerloze paard in de bak

Vorig jaar stond ik dan nog niet op deze stal, maar volgens mij hadden ze toen het zand van één van de paddocks met een trekker helemaal omgegooit zodat we daar wel wat mee konden maar met dat ze er weer met de paarden in bezig waren besneeuwde het alweer :=

Achja vind het ook wel weer gezellig die sneeuw maar jammer van het rijden
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 21-11-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:35

Hier ook weinig tot geen trainingen kunnen doen afgelopen winter. Wel elke dag lekker naar buiten, zodat ze de benen nog lekker konden strekken..Nee, van mij hoeft het echt niet weer zo'n winter te worden..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:36

ik zit met dit probleem voor het eerst, rij een paard voor iemand anders en vroeg me af wat je eigelijk kunt doen... ik had het weer niet heelmaal mee gekregen en zag met pas wat er aan gaat komen. Hopelijk is dit even een kleine depressie in het weer.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:36

Ik heb vorig jaar bijna de hele tijd door kunnen rijden (zout in de buitenbak, sneeuw wegschuiven). Paard heeft ook gewoon in de wei kunnen lopen. Maar echt veel zin heb ik er niet in :+

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:37

Wij hebben ook enkel een buitenbak bij onze stal.
Ik hoop dat het deze winter uiteindelijk mee zal vallen en dat we niet zo lang 'last'
hebben van een bevroren bak.

Ik kan dan wel met de trailer naar de manege maar wanneer het glad is durf ik dat niet aan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:38

nou...ik zat hier net even op weerbericht te kijken voor deze buurt,en binnen 2 weken voorspellen ze -10

dat gaat dus koud worden :D ,en al dan met/zonder sneeuw...paardjes staan hier ijzerloos (met ijzer heb je probleem dat ze sneller uitglijden en met sneeuw ijsklompvorming) en vorig jaar konden ze zich prima vermaken in de bak,dus zal dit jaar weer zo worden,zolang het niet spekglad is,gaan ze lekker de bak in...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:40

Hier gebeurt ook alles buiten,paarden staan 24/7 buiten,en er is geen stal aanwezig.In de wei zelf [rijbak] kan je niet rijden,enigste oplossing is op de wegen/fietspaden gaan rijden,die zijn vaak gestrooid en goed begaanbaar.
Maar die winter die ze voorspellen moet je niet al te serieus nemen hoor.
Ik haat winter,en het is pas herfst.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:40

Bij ons hetzelfde. Vorig jaar ook niets kunnen doen. Wel af en toe een buitenrit als de wegen het toelieten, maar verder idd vakantie voor m'n pony.Hoop echt dat t mee valt dit jaar. Maar als ik de verhalen hoor wordt het niet veel goeds... Ze worden overigens wel gewoon lekker lis gegooid in de bak of paddocks
Laatst bijgewerkt door laulapaula op 21-11-10 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:41

hoi ik ben geen wedstrijd ruiter maar wij mennen fanatiek met de pony's en rijden ook onder het zadel met onze paarden,bij ons staan ze 24/7 buiten met inloop stal en ik geef ze altijd een winter stop.omdat ik het zelf gewoon ook veel te koud vind hier ligt meestal sneeuw omdat we bij de ardennen in de buurt zitten.afgelopen jaar was zelfs ons warm water binnen bevroren.gewoon krachtvoer extreem minderen maar wel veel ruwvoer geven zodat ze brandstof hebben om zich warm te houden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:42

kimmie261 schreef:
nou...ik zat hier net even op weerbericht te kijken voor deze buurt,en binnen 2 weken voorspellen ze -10

Whoej ik moet snel handschoenen met bontvoering ofzo gaan kopen :=
Vorig jaar had ik binnenbak maar nu helaas niet meer :')

Edit: oh wacht jij woont in duitsland, daar is het denk nog wel kouder.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 21-11-10 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:42

Ik heb er echt geen zin in..
Bevroren tenen en handen en dan gewoon ook helemaal niks kunnen doen met je paard alleen maar uitmeste

Volgende week zeggen ze ook al -3 snahcts -2 overdag |(

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:43

Hebben hier toch best nog veel gereden (ook alles buiten). Regelmatig een buitenrit gemaakt, een sneeuwrit dus, heerlijk we genoten allemaal. De bak wat extra vaak gesleept, dat staat dus deze week op het programma met stip op één. Voor de rest hebben de paarden gewoon in de weide gelopen met de sneeuw. Vonden ze heerlijk en ze doen echt zelf wel rustig aan als de grond zich niet voor klieren/spelen leent. Hier wordt druk gewerkt aan aan bouwtekening voor een slee, om van de nood maar een deugt te maken. Voor de pony's geldt: er niet op, dan er maar achter!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:44

En als mijn waterpomp [grondwater] bevroren is,giet ik er heet water in.
Ik laat het even staan en daarna kan ik meestal weer pompen.Gelukkig is de pomp hier vrij diep geslagen en bevriest deze pas bij minimaal -6.
De waterbak zelf heb ik nog geen ideale oplossing voor,moet er steeds hele ijs-plakaten uithalen.Een balletje erin leggen helpt nix.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:45

Bah wat HAAT ik de winter, en dan vooral voor de arme paardjes..
Bevroren grond, bevroren waterbak, bevroren alles!

De paarden blijven altijd buiten staan, vorig jaar ook, op zich is het prima gegaan, maar ik vind het toch sneu om ze dan te zien lopen op die harde grond.. Ze kunnen ook niet lekker gaan rennen of liggen ofzo. Maarja een stal is geen optie, daar wordt ook geen paard blij van..

Rijden doe ik alleen als er sneeuw ligt, want dan is de bodem niet glad en wel zacht..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:45

Hier ook de knollies 24/7 buiten, nu zijn ze lekker een wintervachtje aan het kweken. Als je gewoon de paddock glad maakt voordat het hard wordt van de vorst, lopen ze het makkelijkst :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:47

bij ons word de weg heel goed bestrooit met zout, dus kleine buitenrondjes kunnen nog wel. maar rijden in de bak kan gewoon echt niet, dan zijn ze na een paar stappen zo goed als kreupel :s onze paardjes staan overigens 24/7 buiten, met een schuilstalletje.
vorig jaar kon ons shetlandertje voor de slee, was heel leuk.
maar wij kampen indd ook met hetzelfde probleem ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:49

Och jee, dat wordt weer de boel flink in de gaten houden. Weeronline geeft voor vrijdag drie (!) sterretjes sneeuw aan. Hopelijk is het snel weg (of misschien blijft het helemaal niet liggen). Mwah, dat wordt weer 'gewoon' incasseren. Bah!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:50

Ik zie er ook als een berg tegen op die kou en winter. Vind het nu al zo koud en dan moet de winter nog beginnen.
Mijn paarden lopen altijd in het land overdag, ook met sneeuw en vorst. Rijden is dan wat lastiger maar zolang ze er nog dagelijks uitkomen vind ik het niet zo erg. Maar hoop wel dat het wat minder erg wordt dan vorige winter.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:52

Ja, dat wordt weer de slee uit de kast halen en pony voor de slee binden!
Die van mij gaat binnenkort van z'n ijzers af zodat hij wat minder snel uitglijd en minder ijsklompjes krijgt. Trainen wordt 'm niet, maar dan kunnen we nog wel een beetje wandelen en dus ook weer sleeën :D Misschien ook nog maar m'n snowboard erachter binden :D Ja, dat is wel het leuke aan sneeuw, maar verder :7

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:56

Blegh, ik kijk er ook al zo tegen op!
Eerst 3 kwartier met de fiets ploeteren om er te komen, vervolgens kun je alleen poetsen, de stal mesten en emmers ontdooien en aanvullen. := Rijden kan meestal niet, ik moet nog 5 minuten over een landweggetje waar niet wordt gestrooid, en inclusief hoefijzers is dat zeker geen succes!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:56

ik wil geen sneeuw!!!!

zo dat is eruit... behalve dat het op stal niet tof is, is het ook zo'n gedoe om op stal te komen. ik heb gelukkig wel 2 binnenbakken tot mn beschikking

AnnemiekvM

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:01

Bij ons gaan de paarden wel gewoon naar buiten. Ze doen zelf extra voorzichtig. En ik heb het geluk van een binnenbak.

Maar wat heb ik een hekel aan de winter.