Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
vito05 schreef:Dit is weer zo'n leuk toppic waar een wild paard met ons gedomestiseerd paard word vergeleken.
Ook voor onze paard is dit weer erg extreem en de meeste koudbloeden kunnen daar prima tegen.
Maar ik denk dat veel warmbloeden er toch wel wat moeite mee hebben.
Tuurlijk kan een paard veel hebben, want die vacht is geweldig hoe dat werkt.
Maar het gedomestiseerd paard staat op stal (vaak) en krijgt een afzweetdeken op, word geborsteld en onder een solarium gezet.
Een wild paard is gewoon veel veel harder, onze paarden zijn vaak ook doorgefokt.
Mijn paardje heeft toch lekker een deken op.
Muzefee schreef:Het is weer typisch iets voor mensen om te denken dat dieren het direct net zo koud hebben als de mensen, echter is dat dus helemaal niet waar.
Dieren hebben een heel andere warmtebalans dan wij mensen en niet voor niets een vacht die 's winters dikker wordt, hun winterjas. Dat paarden die geschoren zijn het kouder hebben is niet verwonderlijk, de natuurlijke cyclus van een vacht is immers in de war. Echter een dier wat een uurtje per dag buiten komt zal het sneller koud hebben dan een paard wat 8 uur per dag buiten komt.
Ik kan hier niks merken aan de pony's dat ze het kouder hebben of eerder naar binnen willen omdat het 'koud' is. Als ze buiten zijn, zijn ze constant in beweging en als ze het al even fris krijgen gaan ze wel even lekker uit hun dak.