Bevroren waterpomp voor zijn..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Bevroren waterpomp voor zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:06

Kan er weinig over vinden op bokt, maar kan me niet voorstellen dat niet meer mensen met dit probleem kampen.

In de winter wanneer het gaat vriezen, bevriest ook mijn waterpomp. Nou zit ik op een privé weiland waar geen electriciteit of stromend water is. Enige oplossing is dus emmertjes water halen bij de buurman, maar dit is bijna niet te doen ivm de afstand en de hoeveelheid.

Daarna komt het probleem dat het water snel bevriest in de waterbak. Ik heb gelezen dat je dit kan voorkomen door er iets bewegends in te maken, maar doordat ik geen electriciteit heb gaat dat lastig. Eventueel kan ik nog iets aansluiten op het schrikdraad, maar weet niet in hoeverre dit mogelijk is.

Heeft iemand dé gouden oplossing voor dit probleem? Zou de pomp met isolatiemateriaal inpakken werken of is er iets makkelijkers/beters?

Vast bedankt voor het meedenken! :)

xXLiekeXx

Re: Bevroren waterpomp voor zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:08

Je zou er een bal in kunnen gooien of je waterbak kunnen 'issoleren'. Of dit laatstezo effectief is weet ik niet. Dit doe je door twee cementkuipen in elkaar te zetten met daartussen van dat schuim. Ik zal eens een beschrijving zoeken.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:08

Die H2O zak aanschaffen mocht het wel bevroren zijn? Kan heul veel in en kan vervoerd worden in een kruiwagen :j
De gouden tip voor kraan ontdooien heb ik niet, bij ons bevriest ook altijd alles...

En een blok hout in de waterbak verhoudt het van bevriezen (so I've been told..)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:09

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:12

Vorige winter heb ik dagelijks 2 jerrycans mee naar de wei gesleept. Heb toen ook gekeken naar dat isolatiemateriaal maar dat was behoorlijk prijzig.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:15

Ik heb vorig jaar ook een bal in de waterbak gehad, maar ook deze vroor vast.

Isoleren kan ik proberen, zijn hier tot nu toe al ervaringen mee?

De H2O bag is inderdaad een optie, alleen gebruikt de buurman zijn buitenkraantje natuurlijk ook niet, en een kruiwagen de huiskamer in lijkt me niet zo'n strak plan.. :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:17

Een erg jerrycans meenemen en met de kruiwagen naar de waterbak vervoeren. Verder een bal oid op het water laten drijven . dan bevriest het minder snel. Maar met zo'n strenge winter als afgelopen aar is dat niet voldoende. Wij hadden bij ons oude weiland een aquariumpompje in het bad. dat werkte heel goed!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:19

Zo'n bal gooide mijn ponys er gewoon uit :+

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:23

Zo'n aquariumpompje, kan je daar wat meer over vertellen? Neem aan dat je dat op 't lichtnet hebt aangesloten?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:24

Hier thuis hoor ik dat 't isoleren van je waterbak niet zal werken d.m.v. purschuim. Aangezien je bovenkant nog gewoon open is. Een aquariumpompje is wel slim!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:33

ja, dat was gewoon via normaal stroom. maar zo'n dingetje is super zuinig dus zal tch vast via t stroomdraad lukken??
ik zal vrijdag mn vriend eens vragen of hij dat weet... ik ben niet zo heel erg handig met stroom...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:35

wat wel es wilt werken is stro over het water heen daardoor vriest het wat moeilijker vast en is makkelijk te breken. wat ook makkelijk is is een paard die het zelf breekt :D of je paard leren het te breken. mijne brak het zelf altijd door even erop te tikken met zn hoef. dan brak het en kon hij drinken

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:00

Ja m'n nieuwe pony breekt het ook nog wel eens, maar afgelopen winter was het zo extreem dat zelfs dat niet meer lukte.

Suuzepuus; als je wil, heel graag!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:22

Die H2O zak is geweldig! We hebben hem vorige winter de hele winter gebruikt :j
Je zou de kruiwagen met de zak buiten laten staan, en een tuinslang aan de kraan binnen kunnen koppelen, en op die manier je zak vol laten lopen :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:27

je pomp isoleren kan erg goed werken met schuimrubber eromheen en plastic enzo.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:34

ja idd een aquarium pompje :j
moet je het wel aan de bovenkant laten ''ronddraaien'' want als het het op de bodem laat pompen heb je er nog niet veel aan..
zo'n dingetje is trouwens helemaal nog niet zo duur en kan gewoon in het stopcontact ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:39

desty schreef:
dingetje is trouwens helemaal nog niet zo duur en kan gewoon in het stopcontact ;)

En stroom heeft ze dus niet ;)

Ik zou zorgen voor zo'n zak. tuinslang bij de buurman, en vollopen maar :))

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:04

verleng snoer

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:05

gewoon een fles water meenemen na de wei met lauw water
die in je pomp gieten en dan kan je hem weer gebruiken

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:17

Paard zelf laten breken zal denk ik niet gaan lukken met zo'n strenge winter als vorige winter, bij ons liepen ze van weiland naar weiland over het ijs namelijk, en brak het niet.

Voor de rest weet ik niet meer echt iets toe te voegen aan alle tips. Wij geven ze gewoon iedere avond water. En breken de sloten door.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:55

de buitenkraan kun je altijd licht laten stromen, dan bevriest het niet(alleen zolang het in een sloot ofzo kan weglopen anders dan heb je een ijsbaantje)
de pomp die t bij ons onder de grond weghaald die halen we met de ergste vorst eraf en binnen. als het niet heel erg vriest dan met warmwater hem weer opwekken.
en anders dan hebben we nog een ouderwetse put naast ons huis met regenwaten(put van 2 m diep en weet niet van hoeveel bij hoeveel)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 17:47

Verlengsnoer is niet te doen, als de afstand zo klein was geweest had ik ook niet moeilijk gedaan over het heen en weer lopen.

Vorig jaar kon ik drie flessen gekookt water meenemen en nog kon ik hem niet 'ontvriezen', dus dat gaat ook niet werken haha!

@Hagelslag; Ik laat niet graag de kraan van de buurman stromen, ten eerste omdat ik dat zonde vind van het water, en ten tweede dat ik veel te bang ben dat zij onderuit gaan.

Kan iemand mij nog vertellen of ik zo'n aquariumpompje kan aansluiten op het stroomdraad?
Dan ga ik binnenkort maar de pomp vast isoleren, het vriest nu namelijk al..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:55

Wij sluiten de pompen compleet af,
tuinslang aan de kraan,
H2O zak in de kruiwagen,vullen klaar!

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:31

Je kunt het water afsluiten op dagen/nachten dat het vriest, zet de waterpomp open tot er geen water meer komt. Als je dan de volgende keer water nodig hebt, zet je de waterleiding weer open en heb je geen last van bevroren kranen of iets dergelijks.

pucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 03:27

Pomp isoleren werkt niet als het lang vriest...mijn oplossing is jerry cans gevuld met heet water.....smelt al het ijs en duurt even voordat het weer vriest, voordeel de bakken zijn makkelijk ijsvrij te maken, het ijs moet telkens weer opnieuw gevormd worden en dus niet lag ijs op laag ijs....