Vliegenspray, troep of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Vliegenspray, troep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:45

Dit vraag ik me af... Vliegenspray lijkt nooit echt te werken bij mijn pony. Ik doe het altijd toch voor de zekerheid op (als ik naar het bos ga)

Nu was ik laatst met mijn moeder in de winkel en hebben we ipv spray maar een vliegendeken met uitsparing gekocht. Moeders zei, beter dat dan chemische troep op je paard spuiten... Ik keek thuis op de fles van de vliegenspray en hier staan de ingredienten niet op.

Is vliegenspray nou troep? (niet zelfgemaakte....) Werkt het wel, of is het gewoon onzin?

wat is jullie ervaring met spray uit de winkel?

Yanne_RP

Re: Vliegenspray, troep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:12

Ikzelf ben ook nietecht fan van de vliegenspray in de winkel ze zeggen idd niet duidelijk wat erin zit en het is meestal ook veel duurder dan als je het zelfmaakt. Een Deken kan dan goed helpen maar zelfgemaakte is ook heel fijn.
Ikzelf heb ook een deken maar vind de zelfgemaakte spray fijner (:

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:23

Je moeder heeft ook wel gelijk, ik denk ook wel dat er het een en ander in zit, ja. Maar er zijn recepten voor een vliegenspray met natuurlijke producten. Volgens mij werkt dat wel goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:16

Er zijn zowel chemische als natuurlijke vliegensprays, als je je daar beter voelt kun je ook overstappen op een natuurlijke spray (vaak etherische olieen enzo).
De ene spray werkt beter dan de andere en het verschilt ook nog per paard.
Zo zijn er mensen die zweren bij hertshoornolie (atex ed) terwijl mijn paard die erg aantrekkelijk is voor die mottige vliegbeesten gewoon nog tijdens het sprayen aangevallen werd en alleen enigszins baat had bij bremse bremsen.
Overigens gaan er vrij veel sprays uit de handel vanwege milieuoverwegingen (EU maatregel).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 23:24

Urielle schreef:
Er zijn zowel chemische als natuurlijke vliegensprays, als je je daar beter voelt kun je ook overstappen op een natuurlijke spray (vaak etherische olieen enzo).
De ene spray werkt beter dan de andere en het verschilt ook nog per paard.
Zo zijn er mensen die zweren bij hertshoornolie (atex ed) terwijl mijn paard die erg aantrekkelijk is voor die mottige vliegbeesten gewoon nog tijdens het sprayen aangevallen werd en alleen enigszins baat had bij bremse bremsen.
Overigens gaan er vrij veel sprays uit de handel vanwege milieuoverwegingen (EU maatregel).

Ik heb er inderdaad vandaag naar gezocht, zelf vliegenspray maken met natuurlijk producten. Heb er enkele gevonden en opgeslagen en ga er een paar ook zeker proberen om te kijken of het werkt.

Ik heb altijd zo het gevoel gehad dat vliegenspray niet werkt (bij mijn pony dan). Hij had net zoveel last als na het erop spuiten... Geld kunnen ze er wel mee verdienen met zulke prijzen voor die sprays...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 05:30

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mensen zelf gaan knutselen met zelfmaaksprays, je moet die al in grote oplage maken om ze goedkoper te maken dan de winkelsprays, want zo duur is een vliegenspray nou ook weer niet :) Iets werkzaams bedoel ik dan, je hebt ook mensen die gewoon azijn mengen met dettol bijvoorbeeld maar dat soort mengelingen werkt hier iig van geen kanten :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:41

Ik vind spray wel duur en je bent er snel doorheen, maar t werkt bij ons wel. Mijn paard met ZE reageerter misschien ook wel gevoeliger op. Maar zo gauw zijn deken af is is hij onrustig, na t sprayen staat hij er rustig bij. Voor ons werkt datex erg goed. Overigens gebruik ik het alleen bij t rijden, in het land werkt het niet lang genoeg en is een deken een betere optie. Nadeel daarvan is dat hij er onder gaat zweten

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:53

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:57

Ik heb al jaren spray met hertshoornolie en dat werkt geweldig op mijn paarden.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:59

@Mowoah:Dit is ook geen vliegenspray hoor, dat is voor als paarden aan dingen knagen.. Hout, dekens, bandages etc..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:51

ik heb zelf goede ervaringen met bremse bremse en ik gebruik derfen ook als antivlieg, werkt beter dan de meeste sprays...

wat betreft chemicsche troep...heb ook een spray met permethrin gebruikt, werkt bij vliegbeesten op neurologisch niveau, maar ondanks dat die goed werkt vind ik het toch wel freaky spul... ben ik mee gestopt, ook ivm dracht van het paarfd trouwens, wilde het risico gewoon niet nemen
dat zijn producten die ik alleen bij ernstige gevallen zou willen gebruiken(dus echt heel erg eczeem waarbij deken niet afdoende is en paard gewoon echt zo veel mogelijk bescherming nodig heeft

als ik straks paard uit de opfok heb gehaald dan ga ik waarschijnlijk gewoon weer aan de derfen , maar dan als vliegen middel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:29

Wat is derfen precies en waar kan je dat halen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:32

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:33

Ik zweer aan derfen !!
Werkt super goed :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:36

xAnnouk schreef:
Ik zweer aan derfen !!
Werkt super goed :)

En welke gebruik je dan? Omdat je lotion en shampoo hebt etc....

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:40

Ik gebruik het voor de staart en manen van mijn paard. Lotion dus. Omdat mijn paard dus schuurt.
Maar het werkt ook als vliegenspray

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:42

xAnnouk schreef:
Ik gebruik het voor de staart en manen van mijn paard. Lotion dus. Omdat mijn paard dus schuurt.
Maar het werkt ook als vliegenspray

Oke thanks, ga het uitproberen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:35

Alleen mag je paard met derfen niet vol in de zon staan..

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:49

Jotoma schreef:
Alleen mag je paard met derfen niet vol in de zon staan..

Ik heb bij mijn pony daar nooit last van gehad ;)
Altijd op staart en manen gedaan en overige spul wat ik op mijn handen had afgeveegd.
Nou heeft hij wel een vliegendeken om maar daarvoor ook nooit last van gehad ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:01

HAR-->SV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:06

Urielle schreef:
Ik snap eigenlijk niet goed waarom mensen zelf gaan knutselen met zelfmaaksprays, je moet die al in grote oplage maken om ze goedkoper te maken dan de winkelsprays, want zo duur is een vliegenspray nou ook weer niet :) Iets werkzaams bedoel ik dan, je hebt ook mensen die gewoon azijn mengen met dettol bijvoorbeeld maar dat soort mengelingen werkt hier iig van geen kanten :o

Water, azijn, dettol en een handje vol kruidnagel.
Even een paar dagen laten staan.

Mijn ervaring is dat het perfect werkt.
Ben namelijk erg allergisch voor dazen, en had altijd een kleine spray bij de hand. Zo lang je zorgt dat het er vers op zit, bleven ze bij ons altijd keurig weg. :j

Jammer dat 't bij jou niet heeft gewerkt :(:)
Misschien dat de kruidnagel het geheime top ingrediënt is dat vooral werkzaam is?

Het is in ieder geval niet erg schadelijk. In tegenstelling tot veel andere vliegenspray's die het label "pesticide" mogen dragen.
En het kost bijna niets om te maken... Terwijl je voor een goede fles vliegenspray in de winkel al snel 15,- euro kwijt bent voor een litertje.

gentleman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:39

Ik heb er ooit eentje gehad, die was echt bagger. Daarna heb ik ze zelf gemaakt, die werkte wel. Maar nu heb ik toch een ander merk geprobeerd en die werkt wel.