Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:02

Hai!
Mijn paardje staat 24/7 buiten met schuilstal en vind het prima overigens hebben wij er geen last van.
Maar meestal onweert het snachts of laat in de avond, ik weet niet of mijn paard het eng vind, hij kan denk ik niet getroffen worden, er staan namelijk veel huizen,bomen,de manege staat tegenover hem, maar ik kan er snachts niet heen, ik maak me op de eenofandere manier toch zorgen, ik weet niet hoe het komt, zelf denk ik dat het is dat ik zelf bang voor onweer ben, ik denk altijd dat het inslaat hier en dat het huis instort en afbrand enz. enz. ik ben ook een kind dus kan een hoop fantaseren ;)
is dit van mijn paardje verantwoord?
Gr lisa

Blossen1995

Re: Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:20

Ik zou ook bang zijn, maar op zig als je paard bang is etc. had hij dnek allang ontsnapt, en onweer raakt eig nooit iets kleiners dan wat eromheen staat. Als het tog je inloopstal raakt dan rent jouw paard egt wel weg :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:52

Ik zou me niet druk maken. Je paard zoekt echt de schuilstal wel op als het beschutting wilt :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:03

Ja mn paard heeft er zelf volgensmij geen problemen mee,

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:14

Vind je paard vast niet eng hoor , onze pony's staan ook buiten met schuilmogelijkheid , zomer en winter , ook op oudjaarsnacht , dan zijn ze ook niet bang , tenminste , ik merk de dag erop niks aan ze .

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:42

De kans dat dat gebeurt is nihil.

Een grote vergissing die veel mensen maken is dat bliksem altijd op het hoogste punt inslaat.
Echter is dat niet helemaal waar.
Bliksem zoekt de weg met de minste weerstand.
Vaak is dat wel het hoogste punt, Maar lang niet altijd, het kan net zo goed zijn dat bliksem inslaat naast een hoge boom.
Iets waar ik me eerder druk om zou maken is omvallende bomen.
Dat risico is groter dan dat de bliksem inslaat.

Ik zou me dan ook niet zo druk maken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:25

De paarden zijn er over het algemeen niet bang voor. Mijn paard staat ook 24 uur buiten en tuurlijk ben je toch altijd een beetje nerveus of alles wel goed gaat. Ze kan schuilen als ze wilt maar doet dat echt niet. We zijn namelijk een midden in de nacht bij vreselijk noodweer naar stal gegaan maar kregen ze niet van de wei af. Wat ik altijd in mijn hoofd houd is dat als ze op stal staan en ze worden getroffen breekt er brand uit. Als er brand uitbreekt zijn ze niet te redden maar er is wel grote paniek en worden levend verbrand. Dat idee vind ik erger dan dat ze getroffen worden en in een klap dood zijn. De kans is klein maar het kan natuurlijk wel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:28

Ik maak me er niet heel druk om. Die van mij staat 24/7 buiten maar ik weet dat als het echt losbarst zoals 2 jaar geleden dat ze dan wel van het land gehaald worden. De kans is heel erg klein dat er wat gebeurd gelukkig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:30

De kans dat je paard getroffen wordt door bliksem is wel zo piepklein, zeker wanneer er bomen en huizen rondom staan hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
En ik neem aan dat de eigenaar van de manege/pensionstal bij onweer wel even gaat kijken of alles nog goed is?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:34

paarden vinden dat helemaal niet eng, ze blijven zelf gewoon buiten
wat je niet moet doen is tijdens onweer de wei op gaan om je paard er af te halen want dat is wel gevaarlijk voor jezelf, zeker als het open weiland is.

ik zou weer geen oog dicht doen als mijn paard in een stal zou staan met onweer, stel dat daar brand uitbreekt dan is alles verloren en kan het niet vluchten.
Het is dus maar wat je referentie kader is, een paard houd niet van opgesloten zijn, ook niet tijdens onweer

ben het ook eens met bovenstaande post dat als het gebeurd het een hele snelle dood is, hoe vreselijk ook voor jezelf, een paard lijd niets

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:41

paarden vinden onweer over het algemeen niet eng. En zeker als er een schuilmogelijkheid is zou ik ze gewoon buiten laten staan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:39

Waar zet je haar dan neer? :D

Splash_ schreef:
Ik maak me er niet heel druk om. Die van mij staat 24/7 buiten maar ik weet dat als het echt losbarst zoals 2 jaar geleden dat ze dan wel van het land gehaald worden. De kans is heel erg klein dat er wat gebeurd gelukkig.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:32

24/7 buiten mag schuilstal handig daarbij /3

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:45

Ik denk dat het alleen vervelend is als hij bang is en niet kan schuilen? Weet je hoe hij reageert op vuurwerk? Is ongeveer hetzelfde denk ik qua geluid en licht etc.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:49

Mijn paard staat zonder schuilstal 24/7 buiten en k heb me eigenlijk nog nooit echt zorgen over m gemaakt, wel benieuwd hoe hij zou zijn tijdens een onweerbui maar meer ook niet. Gaat gewoon goed lijkt me.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:55

Vannacht hoorde ik het omweren, heb je omgedraaid en ben verder gaan slapen.
Staan 24/7 op de wei.
(maar heb daar ook stal.)

De kans dat ze worden getroffen is hoe klein ook, uiteraard aanwezig.
Maar aangezien mijn pony's hun stal een stalen container is, heb ik ze nog liever in de wei staan.
Tevens had ik niet verwacht dat het vannacht zou gaan omweren.

Kijk als ze gaan waarschuwen voor noodweer, onmweer, hagelbuien etc.. Zet ik ze wel op stal.
Aangezien dat nou ook weer niet echt prettig is. Maar gewoon buitje? Nee, blijven ze in de wei.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:59

@rosanne, Wij gaan altijd s'avonds met nieuwjaar even kijken en alles is goed ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:11

rosanne44 schreef:
Ik denk dat het alleen vervelend is als hij bang is en niet kan schuilen? Weet je hoe hij reageert op vuurwerk? Is ongeveer hetzelfde denk ik qua geluid en licht etc.

Vuurwerk is voor paarden heel anders dan onweer. Vuurwerk is namelijk geen natuurlijk fenomeen en komt ineens, terwijl ze onweer vaak al aan horen komen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:17

Een vriendin van mij haar pony is door de bliksem geraakt, het kan dus wel...
Maar goed, de kans is klein en meestal als de paarden ergens kunnen
schuilen zoeken ze vast wel een plekje op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 00:21

Heel vervelend mrjlnx, volgens mij weten wij allen dat buiten blijven geen garantie is dat het dier niet getroffen wordt. Maar dan is er een overweging wat het beste is. Op stal of buiten laten.

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 00:42

We redeneren naar menselijke maatstaven. Paarden ervaren dingen vaak heel anders. Ik ben een x snachts naar stal gegaan omdat ik zielig voor m'n paardje vond.. Kwam ik daar als reddende engel, werd ik genegeerd door m'n paard die gewoon bleef staan bij de andere paarden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:12

jee ik ben dus totaal anders van mening....ik heb al meerdere keren meegemaakt dat het onweerde snachts en dat de paarden buiten stonden...nou dan lig ik echt niet met een gerust hart in bed...mijn vader en ik doen daarom ook altijd snachts de paarden nog snel naar binnen...(dit is dan meestal nog wel aan het begin van de bui dat het nog niet regent)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:15

De mijne vinden het ook niet eng hoor :). En als ze willen kunnen ze gewoon naar binnen toe.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:15

Jouw paardje heeft genoeg keuzen om te kiezen waar die wil staan. Mijnes heeft zegmaar een "schuilstal" van bomen en daar staat ze heerlijk onder als het regend en ik denk dus ook wel met onweer, er zijn genoeg huizen en bomen om haar heen en dus ook in jouw geval. Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken. Dat doe ik ook niet.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:19

tjah wat is gevaarlijker, als het onweert ze binnen te gaan halen of dan buiten laten staan.
wij halen ze dan niet meer naar binnen veel te gevaarlijk.
er is hier vorig jaar een vrouw geweest die de koeien toch maar binnen ging halen dit heeft ze niet gehaald.
de staleigenaar heeft er gezien hij zeg ik doe het niet meer. en ik vind het ook heel begrijpelijk