Alternatief voor "Furminator"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Alternatief voor "Furminator"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:02

Hoi allemaal!

Mijn paard is net als vele anderen weer aan het verharen, en ik had al vaker gehoord van de Furminator. De dingen die ik hierover hoor zijn voornamelijk positief, en ik wilde het graag proberen. Nou ging ik op internet zoeken naar zo'n ding, maar dan ben je dus al gauw meer dan 50 euro kwijt, en dat is mij toch iets te gek :+ .... Ik had ook een oud topic gevonden waarin vaak werd verwezen naar een bokker genaamd Dubbldun (ofzo, ik weet het niet meer precies :o ), maar die kon ik niet meer vinden.

Toen stuitte ik op de "Haarverwijderaar" van epplejeck. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben? Werken deze vrijwel net zo als de echte furminators of zijn ze kwalitatief veel minder? Of zijn er mensen met een ander goedkoop(er) alternatief?

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:07

Gewoon voor een paar euro een ouderwetse metalen roskam kopen. Kost weinig en werkt prima!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:09

Ja dat is de namaak van de furminator, ik heb de furminator ook al tig jaar en hij werkt echt perfect. Heb nog geen kam gevonden die te vergelijken is.

Wel heb ik een shredder voor honden, kostte €2,50 en het principe is hetzelfde. die gebruik ik even snel als ze in de modder gerold hebben en dan weer verder met de furminator. :j

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:10

@JEvv: Ik heb nu inderdaad een gewone roskam en dat werkt heel prima, maar het is vooral dat ik het ook wel leuk vind om een keer iets te proberen en dus benieuwd ben naar ervaringen. Mijn roskam is trouwens wel van rubber, werkt dat minder goed dan een van metaal?

@KimD: Bedankt, ik zal even kijken naar die shredder!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:11

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:15

@MarlindeRooz: daar zijn inderdaad wat goedkopere, maar dat zijn voornamelijk die voor katten en een paar voor honden. Maar zijn die niet wat kleiner dan die voor paarden? Of lijkt dat maar zo?
Laatst bijgewerkt door SergeantRoos op 11-03-15 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:15

Ik gebruik de furminator van mijn zus voor konijnen. Heb maar een pony dus kan erg goed met zo'n kleintje. Weet niet hoe duur die voor konijnen zijn anders zou je die kunnen nemen. Hij ziet er net zo groot uit als die op het plaatje van de eppeljeck. Ik vind hem ideaal je moet hem alleen niet dagelijk gebruiken heb ik wel eens gehoord.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:16

SergeantRoos schreef:
@MarlindeRooz: daar zijn inderdaad wat goedkopere, maar dat zijn voornamelijk die voor katten en een paar voor honden. Maar zijn die niet wat kleiner dan die voor paarden? Of lijkt dat maar zo?

Ik heb die van onze hond ook voor de pony's, juist handig dat hij zo klein is want je paard is toch "rond". Is ook makkelijker met de benen en de buik etc.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:18

@MarlindeRooz: Ik wilde echt nét editten dat ik had gezien dat sommige nog groter zijn dan die van epplejeck :+ , bedankt voor de tip in ieder geval!

@F_inley: ik zal eens zoeken naar een voor konijnen, bedankt!

Anoniem

Re: Alternatief voor "Furminator"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:22

Ik heb deze ook voor mijn ruiende haf, prima ding.
Wat ik tevens fijn vind bij dit apparaat, tov een roskam, is dat je er geen huidvet meeverwijderd.
Mijn paard hoeft geen deken op, namelijk.

Had eerst een furminator, maar deze werkt net zo goed.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:23

Wil je echt goedkoop en een groot oppervlak ineens meenemen?
Neem een oude houtzaag, buig hem rond als een zweetmes en je hebt in een mum van een tijd een heleboel los haar eraf.
Gebruik hem altijd voor de minipony's en de fjorden.
Voor de kwpn-ers een zelfde systeem maar dan officieel voor honden.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:24

Ik heb jaren geleden een furminator op mp gekocht. Ik gebruik hem voor mijn honden en voor pony's. geen hele grote zoals bij de ej. mijn shet is nu erg snel van z'n wintervacht af mede dankzij de furminator

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:26

@Nielojram: dat is fijn om te horen, denk dat ik deze maar ga bestellen van m'n verjaardagsgeld :D . Over dat huidvet wist ik niet, mijn paardje staat ook de hele winter zonder deken. Ik borstel niet heel vaak, 2 keer per week een beetje en voor de rest is ze smerig, maar nu wel wat meer. Is dat dan schadelijk?

@dust: Dat is inderdaad ook een goed idee, dat is wat KimD noemde toch? Die shedder?

@roekes: Nog iemand met positieve ervaringen :D , mag ik vragen hoe groot jouw borstel is dan? Die van epplejeck was uit mijn hoofd 9 cm ofzo, als het kleiner is lijkt het me zoveel werk met een Fries :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:52

SergeantRoos schreef:
@Nielojram: dat is fijn om te horen, denk dat ik deze maar ga bestellen van m'n verjaardagsgeld :D . Over dat huidvet wist ik niet, mijn paardje staat ook de hele winter zonder deken. Ik borstel niet heel vaak, 2 keer per week een beetje en voor de rest is ze smerig, maar nu wel wat meer. Is dat dan :+

Welnee, zijn de temperaturen nu toch naar? Die van mij staats s'nachts op stal :D
Die 9 cm is groot zat, vooral zijn hoofd verhaard behoorlijk, prima maatje.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:58

Ik heb 2 jaar geleden de Furminator gekocht van Dubbeldun (bokker) en ben er enorm tevreden over.
Ik zou echt niet anders meer willen, ideaal als je een beer van een paard hebt qua vacht en qua grootte (176 cm schoft).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:08

veersche schreef:
Ik heb 2 jaar geleden de Furminator gekocht van Dubbeldun (bokker) en ben er enorm tevreden over.
Ik zou echt niet anders meer willen, ideaal als je een beer van een paard hebt qua vacht en qua grootte (176 cm schoft).

Ik heb een van 0.81 schoft, ook ideaal kan ik je vertellen. Héél véél haar. :+

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:11

Nielojram, die van mij staat 's nachts inderdaad ook op stal.

veersche en KimD, mijn keuze is gemaakt :D hoor zoveel positieve dingen dat ik die van epplejeck maar gewoon ga bestellen :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:15

Ik heb de neppe van showmaster (kramer), super ding maar paard met gevoelig huidje wordt er denk ik niet blij van.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:48

Ik heb een furminator gehad voor m'n paard, vond het niet extreem fijn eigenlijk. Gebruik nu een zweetmes met kartels, werkt fijner en je kunt grotere oppervlakte mee nemen :-)
Ik denk overigens dat de 'nep' varianten ook prima hun werk doen hoor!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:15

Ik heb hem overigens destijds voor 17 euro gekocht bij DubbelDun

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:19

Er staat op dit moment een look-a-like op de Boktmarkt voor €17,50.
Ik heb de mijn3e toen voor €20 inclusief verzenden hier op de Boktmarkt gekocht. Op MP worden ze ook nog vaak goedkoop aangeboden en vast ook nog wel op andere tweedehands verkoopsites. Gewoon goed zoeken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:25

dust schreef:
Wil je echt goedkoop en een groot oppervlak ineens meenemen?
Neem een oude houtzaag, buig hem rond als een zweetmes en je hebt in een mum van een tijd een heleboel los haar eraf.
Gebruik hem altijd voor de minipony's en de fjorden.
Voor de kwpn-ers een zelfde systeem maar dan officieel voor honden.

Ik gebruik altijd dit ding, ook prima alternatief. En in de zomer doet ie dienst als gewoon zweetmes. Dubbel functioneel dus.

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:54

Ik heb die van mij toen ook via Dubbeldun hier op bokt gekocht, nieuw. Niet duur, en werkt geweldig. Heb een paard van 1,63 m , en doe hem met de gele furminator. Zou niet anders meer willen. Hij gaat ook de hele stal door, iedereen wilt hem gebruiken :j

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:03

Ik gebruik ook gewoon een shredder voor mijn katten. Het werkt denk ik iets minder effectief dan een furminator (haren blijven er ook niet in zitten maar moet je zelf weghalen), maar die vind ik echt veel te duur.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:06