waneer gaan dazen weer weg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

waneer gaan dazen weer weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 10:11

Ik wil een heerlijke buitenrit plannen, maar dat gaat niet lukken met al die dazen, zoals ik al eerder deze maand had ondervonden.
het paard vind het vervelend en ik zelf ben er beetje als de dood voor als ze rond om me heen zwermen. Dus ik wil een lange buitenrit plannen buiten de periode van de dazen!
Wanneer zijn de dazen eigenlijk weer weg? of neemt het aantal af?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:13

ze zijn er pas net :D
Het heeft met het weer te maken,als het wat broeierig heb je er meer last van.
Dus als het ander weer wordt,koudere nachten dan verdwijnen ze weer.
Maar de zomer is pas een week oud....dus het duurt nog even.

Dees

Re: waneer gaan dazen weer weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:19

Eind aug zijn er al een heel stuk minder weer.
De piek ligt op eind juli.

Nog even doorbikkelen dus.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 10:21

dat ze een tijdje nog bleven wist ik wel, maarja hoop dat ze niet heel lang blijven :+ voorlopig geen buitenrijden, er zat er laatst een in mijn truitje, gelukkig kan mijn paard tegen wat heisa, want ik was toch behoorlijk in paniek := mijn paard kan de vliegendeken op, maar voor mij wordt het wat lastig, een trui is niks natuurlijk in de zomer :P iemand misschien ook een idee voor mezelf?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:31

bella1wjnmk schreef:
maar voor mij wordt het wat lastig, een trui is niks natuurlijk in de zomer :P iemand misschien ook een idee voor mezelf?

Tja die rot beesten prikken echt overal doorheen.
Flink inspuiten met vliegen spul en verder hopen dat ze je niet steken :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:36

Ik heb me gisteren ingesmeerd met Autan met deet en ik had zelf geen last van de dazen. Paard was ook goed beschermd, dus heerlijk kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:58

Rond begin tot half september zijn ze weer weg, bij warm weer iets langer dan bij koud weer.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:05

Op dagen dat het winderig is (zoals vandaag) kun je wel gaan, gewoon stukken dat je in het bos zit even flink doordraven of galopperen. Je kan er ook voor kiezen de gehele rit in actie te blijven (dus gewoon niet stappen) maar dan moet jij en paard wel een goede conditie hebben :Y)

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:07

wij hebben vandaag gewoon een ronde gestapt in het bos. Paardjes vliegendeken op en wij ons wat inspuiten en dan is het goed te doen hoor!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:03

Zaad van het land is dazen uitgeband...........

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:53

als het koren-stro van het land is zijn ze weg

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:59

We hebben gisteren nog een buitenrit gemaakt (woon in Noord Brabant waar echt heel veel dazen zitten).
Ik spuit mezelf altijd in met muggenspray (ook over je broek want ze pikken er gewoon doorheen) en
mijn paard spuit ik in met Atex (helpt niet 100% maar toch wel behoorlijk). Paard werd op een gegeven
moment wat narrig omdat er eentje onder haar buik zat, met zweep weg geveegd en het was weer over.
Het is wel vervelend maar toch wel te doen! Op sommige stukken in het bos is het heel erg en dan moet je
gewoon gaan draven, kunnen de dazen niet landen hahaha. Heb wel een vliegendeken besteld zodat ze er
nog minder last van heeft.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:05

Bij ons (Efteling en omstreken) lijken ze ineens uit de grond gerezen te zijn met miljoenen tegelijk.
Ik haat ze ook en word er moedeloos van als ik zie hoelang ze nog blijven:=
Paardlief heeft er ook veel last van... en daarom nu een deken op want zelfs op de wei zitten er megaveel en telkens zag de huid eruit als ehmmm.. bubbeltjes plastic? van alle bulten.
Met een rijdeken op is het eigenlijk wel goed te doen op een enkeling na

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:41

Dazentijd: 20 juni tot 20 augustus. Daarvoor en daarna een verdwaalde daas, maar 20 augustus is de piek echt voorbij. Klinkt stom, maar let maar op....het is echt zo.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:49

Een klamboe op je cap maken en als een soort poncho over jullie heen laten vallen :)

Ze zijn idd echt zooooooo irritant, mijn paard zit ook onder de eitjes die ik niet weggepoetst krijg. Wat ik nog het beste vind werken is spul van de Hema. Zwart flesje en er staat iets van good... Muskito op. Mijn paard heeft altijd de minste last op buitenrit als ik daarmee spray. Probleem dat je er zelf bang voor bent is moeilijker...ik had laatst een spin op me zitten ging zo hard gillen dat mijn voorganger met paard en al in de struiken stond. Oeps foutje haha

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 08:54

goede tips, de laatste met de soort poncho weet ik niet of ik dat doe, denk dat mensen heel raar gaan kijken haha, ik doe gewoon de volgende keer een vliegendeken op
DaphneR93, die eitjes zijn van horzels https://www.google.nl/search?q=horzel&o ... TRBZ_l3cIH
ik haal die weg met een schuurblok (poetsblok, hoe je het ook wilt noemen) en je hebt er speciale horzelmesjes voor

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:04

Helpt vliegenspray nou echt? Ik las laatst ergens dat ze niet kunnen ruiken :+ Mijn paard heeft er ook een hekel aan dus ik zie meestal het hele bos in galop :D

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:38

PercyLeen, vliegenspray helpt bij mij alleen bij de vliegen en die zijn nog het minst irritant :+

mariskab94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:58

anky spray werkt goed

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:30

's ochtends vroeg gaat het ook nog heel goed :) vannochtend heb ik om 9 uur gereden en ik ben in totaal 1 daas (vast een ochtendbeest) tegengekomen terwijl er normaal echt heel veeeel zijn :+

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:36

hier ook veel last van die vieze beesten. Ik rijd gewoon met zo'n stevige weide-vliegendeken waar ze niet doorheen kunnen prikken en heb er serieus over geacht om zelf een keertje een burka aan te trekken. Zo eentje met zo'n gazen venstertje voor je ogen :D

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 15:41

hahahaha Natascha als je zo gaat rijden met die burka, wel een foto maken :+

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:50

Wat hebben dazen eigenlijk voor nut... Waarom hebben ze die uitgevonden

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:54

Er zijn gewoon veel te veel wanneer de zon tevoorschijn komt. zitten er gelijk al acht dazen op mij paard.
Ik heb nu spul van de welkoop in so‘n plantenspuit het was €20 maar gaat lang mee en werkt voor een paar uren.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:50

Bremse Bremsen werkt heel redelijk tegen dazen en je kunt het zelf ook op je spuiten.En de dazen zijn er ongeveer van 1 Juni tot 1 September.Aan beide kanten soms een weekje meer of minder.Vliegendeken werkt ook best wel.Maar mij zie je deze maanden niet op een paard,ik ben allergisch voor dazen en word er ziek van.Mijn paard heeft dus elke zomer lang vakantie !