Vleesverwerker Selten verwerkte mogelijk duizenden paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Vleesverwerker Selten verwerkte mogelijk duizenden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 23:56

http://www.omroepbrabant.nl/

Vleesverwerker Willy Selten uit Oss heeft mogelijk duizenden paarden in zijn vlees verwerkt. Dat zei inspecteur-generaal Harry Paul van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) vrijdag in Nieuwsuur. Volgens hem ging het om vier miljoen kilo vlees.

De NVWA heeft in eenvijfde van de monsters die in het bedrijf van de vleesverwerker zijn genomen, paardenvlees aangetroffen, aldus Paul in Nieuwsuur. "Wij houden er serieus rekening mee dat het om duizenden paarden gaat", voegde hij eraan toe. Het is niet bekend waar het vlees vandaan komt. De NVWA weet niet of het vlees gekeurd is, of het resten van medicijnen bevat of dat er zieke dieren zijn geslacht, adus Paul.

Willy Selten zegt dat al zijn vlees is gecontroleerd en goedgekeurd. Hij spant een kort geding aan om de terugroepactie van het vlees drastisch te beperken. Het bedrijf noemt de beslissing van de NVWA te gek voor woorden en zegt dat de actie veel meer onrust veroorzaakt dan nodig is.

Juridisch adviseur Frank Peters van Selten ontkende in Pauw & Witteman vermenging van rund- met paardenvlees op grote schaal. "We hebben niet opzettelijk paardenvlees als rundvlees verkocht", aldus Peters. Volgens hem is recent bij een partij een vergissing gemaakt waarbij paardenvlees en rund vermengd raakten. "Willy Selten heeft een onberispelijke staat van dienst'', aldus Peters.

Jeroen Pauw haalde een ex-medewerker van Selten aan en zei dat er wekelijks paarden bij het bedrijf binnenkwamen en dat die aantallen iedere week groter werden. Ook aan Omroep Brabant liet een medewerker weten op de hoogte te zijn van de fraude. Het personeel zou uit angst hun mond hebben gehouden.

Peters zei ook tegen Pauw & Witteman dat Willy Selten erg aangeslagen is door de berichtgeving rond de zaak. "Hij krijgt psychologische hulp", sloot hij af.

De opsporingsdienst van de NVWA viel het bedrijf op 15 februari binnen omdat het vermoeden bestaat dat paardenvlees is gemengd met rundvlees en als puur rundvlees is verkocht. Ongeveer 50 miljoen kilo vlees van Selten moet uit voorzorg van de markt worden gehaald.

papagroom

Re: Vleesverwerker Selten verwerkte mogelijk duizenden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 00:00

Dat moet dan import zijn.....want duizenden paarden?
Die kunnen hier niet zomaar verdwijnen......toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:07

Die 50 miljoen kilo vlees, wordt die vernietigd omdat er mogelijk een paard in zit? Is dat echt zon dreiging voor de volksgezondheid? Vind het nogal wat..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:23

Tsja galley, als die paarden ziek waren of medicijnen in zich hadden, wil jij dat vlees dan eten? Ik niet iig.

Is hier bij mij om de hoek, dat bedrijf, hij is op een haar na failliet.. De medewerkers die krijgen geen cent, en die Selten eist 2 miljoen aan schadeclaim. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:10

Miracle_ schreef:
Tsja galley, als die paarden ziek waren of medicijnen in zich hadden, wil jij dat vlees dan eten? Ik niet iig.

Is hier bij mij om de hoek, dat bedrijf, hij is op een haar na failliet.. De medewerkers die krijgen geen cent, en die Selten eist 2 miljoen aan schadeclaim. :+

De kans dat die paarden ziek waren is zo groot niet denk ik. Ik kan ook wel tegen een stootje. Mijn vriend is vegetarisch, maar ziet het nut daarvan ook niet echt meer in nu, zoveel vlees wat vernietigd word...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:37

Nou die gaan toch over lijken? :Y)
Controle op de kwaliteit van voeding is helemaal top in ons kikkerland!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:46

Als het paardenvlees gewoon gekeurd vlees is wat goed bevonden is dan is het wat mij betreft geen probleem maar laten we eerlijk zijn.....iemand die de kluit zo belazerd kunnen we toch zeker niet op zijn woord vertrouwen ? Dus nee, vernietigen die handel, ik hoef niet het risico te lopen om nu of over aan aantal jaren ziek te worden omdat er een slachter is die waarschijnlijk uit een noodsprong mogelijk niet gekeurd of afgekeurd vlees door zijn handel mengt om meer winst te maken. Zonde ? Ja maar wel het risico wat de slachter genomen heeft, daar hoef ik of jij niet voor op te draaien. ;)

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:50

Ja en al die paarden die ongeregistreerd medicijnen in hun lichaam hebben...
Ik noem maar even Buut!

Wat een sauerij! Geen woorden voor!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:54

Liever vernietigen dan risico lopen, of melden dat het mogelijk ongekeurd is en weggeven aan mensen die het niet erg vinden ziek te kunnen worden.

Ik denk dan bv aan de zwaar bedorven vleesverkoop van een aantal jaren geleden. Echt rot maar doodleuk doorgedraaid in vers vlees, :r

Het idee dat deze meneer bewust de boel flest en nu zoveel schadevergoeding eist omdat zijn naam nu slecht is. Idioot gewoon, hij mag voor mij helemaal leeggeplukt worden en verder met bijstand doorleven in een miezerig flatje. De geldwolf.

voor mij hetzelfde als iemand bewust aanrijden en dan daar geld van eisen dat de auto een deukje heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:06

Gaat ook niet zozeer om het feit dat er paardenvlees doorzit maar dat de herkomst niet te achterhalen valt.