Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

). Als er een probleem is bij de Friezen, is het de weke rug die veel paarden hebben. Dogma13 schreef:Het zal volgens mij altijd een strijd blijven.... Zoals een aantal hiervoor aangeeft (gelukkig) geen Friezen te kennen met afwijkingen, heb ik deze helaas verschillende Friezen meegemaakt die wel gebreken vertoonden (enkele malen aortaruptuur, een van de redenen om geen Fries aan te schaffen). Natuurlijk zullen de afwijkingen die bij de Friezen voorkomen, ook voorkomen bij andere rassen/ stamboeken, maar bij inteelt is de kans groter. Hopelijk neemt het stamboek de juiste beslissingen om het welzijn van de Friezen te verbeteren.
horseyfries schreef:Dogma13 schreef:Het zal volgens mij altijd een strijd blijven.... Zoals een aantal hiervoor aangeeft (gelukkig) geen Friezen te kennen met afwijkingen, heb ik deze helaas verschillende Friezen meegemaakt die wel gebreken vertoonden (enkele malen aortaruptuur, een van de redenen om geen Fries aan te schaffen). Natuurlijk zullen de afwijkingen die bij de Friezen voorkomen, ook voorkomen bij andere rassen/ stamboeken, maar bij inteelt is de kans groter. Hopelijk neemt het stamboek de juiste beslissingen om het welzijn van de Friezen te verbeteren.
Hoop dat je dan ook geen ander ras aangeschaft hebt want ook daar komen aortarupturen regelmatig voor.... Denk dat ik niet de bekende dressuur en springpaard voorbeelden hoef te noemen?
Taffje schreef:Waterhoofden e.d. zal je ook zelden zien, die verlaten de stal via de achterdeur, evenals de veulens met teveel wit bijvoorbeeld, worden niet ingechreven in het stamboek (dus niet geregistreerd) en het zal dus ook niet officieel bekend zijn dat bepaalde hengsten bijvoorbeeld dit soort zaken doorfokken.
horseyfries schreef:Wil je even uitleggen hoe je dit bedoelt? Want het lijkt me dat al die Friezeneigenaren die daar hun paarden laten behandelen dan toch juist zouden zorgen dat ze gouden tijden beleven daar? Die ene keer dat wij er tenminste geweest zijn voor een koliekoperatie was het allesbehalve gratis....
Taffje schreef:Waterhoofden e.d. zal je ook zelden zien, die verlaten de stal via de achterdeur, evenals de veulens met teveel wit bijvoorbeeld, worden niet ingechreven in het stamboek (dus niet geregistreerd) en het zal dus ook niet officieel bekend zijn dat bepaalde hengsten bijvoorbeeld dit soort zaken doorfokken.
en bij andere stamboeken vind ik dat nergens terug, zulke soortegelijke nakomeling-onderzoeken..Terwijl je in andere stamboeken toch ook veel afwijkingen tegenkomt waarvan ik denk
Eirikur schreef:horseyfries schreef:Wil je even uitleggen hoe je dit bedoelt? Want het lijkt me dat al die Friezeneigenaren die daar hun paarden laten behandelen dan toch juist zouden zorgen dat ze gouden tijden beleven daar? Die ene keer dat wij er tenminste geweest zijn voor een koliekoperatie was het allesbehalve gratis....
Dat zeg ik... ZWARTE cijfers. Ga je schoolgeld terug halen.