Mogelijk einde loopbaan Vigo d'arsouilles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Mogelijk einde loopbaan Vigo d'arsouilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:39

http://www.nieuwsblad.be

Vigo d'Arsouilles, het paard van Philippe Le Jeune, zal maandag niet starten in de derde individuele kwalificatieronde in de jumping. Dat bevestigde de teamleider van de Belgische ruiters Wendy Laeremans zondag. Het Belgische team werd zondag uitgeschakeld in de kwalificaties voor de finale van de landenwedstrijd.

'Hij heeft last van zijn been, hij kan niet goed draaien. Vannacht heeft hij een hele nacht met zijn been in ijs gezeten', legde Philippe Guerdat, de Zwitserse coach van de Belgen, na afloop van de tweede ronde uit. 'Als we nog in de landenwedstrijd zaten, hadden we alles gedaan om een oplossing te vinden.'

De 52-jarige Le Jeune kende zijn beste momenten op de rug van Vigo d'Arsouilles. 'Van al mijn paarden kreeg hij elke dag als eerste verzorging. Hij was ook de laatste die we 's avonds zagen', vertelde de Brusselaar.

'Ik zit al lang genoeg in deze sport om te weten dat we moesten rekening houden met het paard. Vigo heeft al voldoende getoond tot wat hij in staat is. We wilden hier in Londen in schoonheid eindigen, jammer genoeg zal dat niet lukken.'

Philippe Guerdat, de Zwitserse coach van de Belgen, kwam tot dezelfde conclusie. 'Ik ben triest omdat iedereen Philippe en Vigo een mooi afscheid gunde. Vandaag was zijn laatste wedstrijd, dat is jammer.'

Jos Lansink (Valentina) staat momenteel zeventiende met vier strafpunten, terwijl de drie andere ruiters, Philippe Le Jeune (Vigo d'Arsouilles), Gregory Wathelet (Cajdanine Z) en Dirk Demeersman (Bufero), op een gedeelde 31e plaats staan met acht strafpunten. De vier plaatsten zich zo voor de volgende ronde met een plaats in de top-45. Maandag kunnen de 35 beste ruiters zich plaatsen voor de individuele finale, die woensdag van start gaat met een blanco score.

In 2010 werd Lejeune met Vigo d'Arsouilles nog wereldkampioen jumping in het Amerikaanse Kentucky. Deze blessure betekent mogelijk het einde van de springcarrière van Vigo d'Arsouilles.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 06-08-12 13:51, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: aangepast aan eisen VN

Malenka

Re: Fin de carrière van Vigo d'arsouilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:51

zo 05/08/2012 - 17:58

Vigo d'Arsouilles, het paard van Philippe Le Jeune, moet verstek laten gaan voor de jumpingwedstrijd van morgen. Het paard is geblesseerd aan zijn been.

Wendy Laeremans, de teamleider van de Belgische ruiters, bevestigde het nieuws na de uitschakeling van de Belgische ploeg in de kwalificaties. Le Jeune en Vigo d'Arsouilles lieten in die kwalificaties acht strafpunten optekenen.

Eerst raakte Vigo d'Arsouilles met zijn achterste poten de waterbak, daarna tikte de dekhengst een balk aan op de driesprong. Meteen na de wedstrijd reageerde Le Jeune verontwaardigd.

"Ik ben erg ontgoocheld. Ik heb er geen verklaring voor", zei de 52-jarige ruiter. "Vigo is normaal gezien een zeer goede waterspringer. Ik kan me zijn laatste fout niet herinneren."

"En die fout op de driesprong maakt hij normaal ook nooit. Het zat gewoon niet mee."

Nu is duidelijk dat Vigo d'Arsouilles weldegelijk geblesseerd was. "Hij heeft last van zijn been, hij kan niet goed draaien. Vannacht heeft hij een hele nacht met zijn been in ijs gezeten", zegt Philippe Guerdat, de Zwitserse coach van de Belgen. "Als we nog in de landenwedstrijd zaten, hadden we alles gedaan om een oplossing te vinden."

Maar België is dus uitgeschakeld in de landenwedstrijd. Individueel had Le Jeune wel nog in actie mogen komen, maar dat doet hij dus niet.
Le Jeune: "Beslissing in het belang van Vigo"

Philippe Le Jeune kende zijn mooiste momenten als ruiter met Vigo d'Arsouilles. De 52-jarige Brusselaar schenkt zijn paard dan ook speciale aandacht. "Hij is het eerste paard dat 's ochtends wordt verzorgd en hij is ook de laatste die 's avonds nog aandacht krijgt", zegt Le Jeune.

"Ik ben al lang genoeg actief in de paardensport om te weten dat we elke beslissing in het belang van het paard moeten nemen. Vigo heeft al meer dan genoeg bewezen wat hij waard is. We hadden gehoopt om hier op deze Spelen een mooi sportief afscheid te vieren. Jammer genoeg is dat nu niet het geval", besluit Le Jeune.

Bron: sporza.be

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:29

He vreemd eerst gooit een mod. Er een slotje op en nu staat het er ineens weer op. Maar vind het enorm sneu hoop voor Vigo dat het meevalt

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:32

http://horses.nl/sport/springen-sport/s ... rsouilles/

Wat erg : dit paard verdient zo'n roemloos afscheid niet !!!

Blijkbaar is de bodem toch niet zo goed als werd aangenomen. :(
We zagen Philippe al bezorgd kijken na de fout op het water.
Mooi dat de beslissing in het belang van het paard wordt genomen.

Moest ik nog een veulentje willen : ik zou geen moment twijfelen. :j :9

Ayasha
Blogger

Re: Mogelijk einde loopbaan Vigo d'arsouilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:37

ai, ai Vigo toch....
Maar één paard dat zich blesseerd kan je toch niet zeggen dat het aan de bodem ligt?
Wel fijn dat ze aan Vigo denken en niet aan het geld.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:51

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:09

De chronologie klopt niet hoor... Vigo heeft in de nacht van zaterdag op zondag al met zijn been in het ijs gestaan, want dat eerste bericht dateert van gisteren... Ik vind het eigenlijk straf dat hij gisteren dan wel gewoon gesprongen heeft, want het probleem was dus wel al aanwezig toen. Nu pas, nadat het landenteam is uitgeschakeld, nemen ze de beslissing om het paard niet meer in te zetten.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:11

Dat zegt Philippe ook in het interview. Hij was er zelf duidelijk niet blij mee .....

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:18

Vigo is al jaren mijn favo springpaard, al tijden voor hij het WK won.
Hij liep zaterdag al niet zo lekker, en nu een blessure.,
dat fantastische paard verdiende een beter afscheid.
Tof trouwens van de eigenaar dat hij nooit verkocht is.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:48

De titel van dit topic is niet juist. Uit diverse berichten is duidelijk dat het al voor de OS was besloten dat Vigo uit de sport zal gaan en voortaan alleen als dekhengst door het leven gaat.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:10

Klopt Lami, Vigo zou na de OS inderdaad alleen nog maar als dekhengst worden ingezet. Maar dit afscheid verdient dit paard absoluut niet!. Ook erg jammer voor Lejeune, want hij is op en top paardenman. Dat hem dit nu moet overkomen is wrang...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:05

Idra schreef:
De chronologie klopt niet hoor... Vigo heeft in de nacht van zaterdag op zondag al met zijn been in het ijs gestaan, want dat eerste bericht dateert van gisteren... Ik vind het eigenlijk straf dat hij gisteren dan wel gewoon gesprongen heeft, want het probleem was dus wel al aanwezig toen. Nu pas, nadat het landenteam is uitgeschakeld, nemen ze de beslissing om het paard niet meer in te zetten.

Dit heb ik dus ook al twee keer gepost, maar wordt door niemand op gereageerd. Blijkbaar mag je van bokt wel als Belg zijnde met een geblesseerd paard van start gaan en worden anderen (zoals de Saudie Arabiërs) beticht van niet fijn met hun paarden omgaan en gunt men anderen daarom geen overwinning (zie het springtopic bij de wedstrijd van gisteren).
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om met een paard te gaan rijden als die daarvoor eerst met zijn poot in het ijs moet, laat staan ermee te gaan springen over hindernissen zo hoog als ikzelf, maar blijkbaar zie ik dat als leek helemaal verkeerd. /3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:06

Er zijn hier wel meer ruiters met klachten over de bodem.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:10

Als je paard niet goed gaat op die bodem, en dan nog wat geblesseerd is, dan start je idd best niet.