Faculteit diergeneeskundeverwerpt alternatieve behandelwijze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Faculteit diergeneeskundeverwerpt alternatieve behandelwijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 00:44

Zienswijze alternatieve geneeswijzenInleiding
De diergeneeskunde die aan de faculteit Diergeneeskunde wordt gedoceerd rust op twee pijlers: de moderne natuurwetenschappen en de principes van evidence based medicine. Met het eerste worden met name bedoeld de natuurkunde, de scheikunde en de biologie, met inbegrip van de wiskundige grondslagen. Het tweede heeft betrekking op het accepteren van bewijs van effectiviteit op basis van een hiërarchische ordening van methoden van wetenschappelijk onderzoek.

Evidence based (veterinary) medicine
Diagnostische testen en behandelingen worden voortdurend geëvalueerd en indien nodig verbeterd op basis van nieuw onderzoek bij grote groepen patiënten. De manier waarop dit onderzoek wordt uitgevoerd is van groot belang voor de geldigheid van de conclusies die eruit worden getrokken. De effectiviteit van nieuwe geneesmiddelen en procedures kan alleen worden aangetoond met streng geprotocolleerd onderzoek: de zg. gerandomiseerde en gecontroleerde experimenten (‘randomized controlled trials’ of ‘RCTs’). Statistische methodes zijn een essentieel onderdeel van deze aanpak en doorslaggevend bij het accepteren van ‘bewijs’. In de diergeneeskunde is het aantal geneesmiddelen en diagnostische procedures dat onderwerp is geweest van RCT’s veel kleiner dan in de geneeskunde van de mens. Een belangrijk deel van de diergeneeskunde berust op inschattingen van experts (‘experts opinions’), die zij op basis van klinische ervaring of via een proces van logisch redeneren hebben afgeleid uit de kennis die we hebben van biologische processen die ziektes veroorzaken. Zowel de kennis van deze processen als de effectiviteit van de methoden waarmee ziektes bij dieren worden onderzocht en behandeld zijn onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. De moderne diergeneeskunde wordt hierdoor steeds meer ‘evidence based’.

Zienswijze
Alternatieve behandelwijzen als acupunctuur en homeopathie zijn gebaseerd op uitgangspunten die niet stroken met of zelfs in tegenspraak zijn met de moderne natuurwetenschappen. Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van alternatieve behandelwijzen heeft op grote schaal plaatsgevonden maar geen overtuigend bewijs opgeleverd voor de effectiviteit van deze methoden. De plaats die deze behandelwijzen innemen in het medisch spectrum is dan ook vooral gebaseerd op geloof in de werkzaamheid. Veel cliënten zijn zich niet bewust van dit onderscheid en vertrouwen op het oordeel van hun (dieren)arts. Die dankt dit vertrouwen aan de wetenschappelijke basis van zijn of haar opleiding. Dierenartsen die bij de uitoefening van hun beroep naast moderne methoden ook alternatieve behandelingen aanbieden combineren twee onverenigbare paradigma’s. Zij bekleden hiermee alternatieve behandelwijzen met de autoriteit van de wetenschap en wekken foute verwachtingen bij hun cliënten. De faculteit beschouwt dit als onprofessioneel gedrag. Zij is van mening dat wetenschappelijk geschoolde dierenartsen zich niet moeten inlaten met het toepassen van alternatieve behandelwijzen. Zij dienen dit over te laten aan niet-wetenschappelijk geschoolde alternatieve behandelaars. De faculteit draagt deze zienswijze uit in haar onderwijs. Voor een meer uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het college ‘waarom wij geen onderwijs geven in alternatieve behandelwijzen’.

Bron: http://www.uu.nl / http://www.kwakzalverij.nl

Caira

Re: Faculteit diergeneeskundeverwerpt alternatieve behandelwijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:21

erg kortzichtig...

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:06

Omdat de Farmaceutische industrie gewoonweg te weinig kan verdienen aan Natuurlijke Geneeswijzen en de daarbij behorende geneesmiddelen. Ze kunnen namelijk geen patent leggen op geneesmiddelen die uit de natuur afkomstig zijn. Erg kortzichtig inderdaad!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:10

Toch bespeurde ik op het laatste symposium "Out of the Box" van de Dierenkliniek Utrecht (afdeling paarden) een voorzichtige toenadering tot de alternatieve geneeswijzen. Ik vraag me dus af uit wiens koker de reactie komt uit de openingspost.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:46

Citaat:
...erg kortzichtig...

Als je het stuk leest is de stellingname van dit standpunt weloverwogen en juist verre van kortzichtig.
Dat je het er niet mee eens bent kan, maar is een ander punt.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:56

Zensation schreef:
Omdat de Farmaceutische industrie gewoonweg te weinig kan verdienen aan Natuurlijke Geneeswijzen en de daarbij behorende geneesmiddelen. Ze kunnen namelijk geen patent leggen op geneesmiddelen die uit de natuur afkomstig zijn. Erg kortzichtig inderdaad!

*\o/* *\o/*

Zie je zelfs in de mensen medicijnen indrustrie als het bijvoorbeeld gaat om inenten. Er lopen op dit moment recht zaken tegen artsen die belangen verstrengeling wordt verweten als het gaat om reclame maken voor massaal inenten vorig jaar van mensen. Wij noemen dit al 30 jaar de maffia van de medicijnen industrie en ik geloof graag dat dit ook bij dieren mogelijk zou kunnen zijn.

Gelukkig wil mijn dierenarts wel samenwerken met mijn natuurgeneeskundige waardoor mijn doodzieke paardje in drie weken tijd beter is geworden van de ziekte van lyme. Daar kon de dierenarts niet omheen want er was nog niet regulier behandeld (alleen bloed afgenomen voor onderzoek) en toen de diagnose kwam van lyme zei ik dat paard natuurkundig behandeld was en dat ik die dag groen licht had om weer te gaan rijden. Aangezien de waarden wel heel erg hoog waren zag de dieren arts dat niet zo zitten. Dus gelijk opnieuw geprikt om weer paar weken later te horen dat ze er niets van begrijpt maar dat de waarden inderdaad zeer laag waren vergeleken met paar weken ervoor dat er geprikt was.
Wij waren ondertussen al weer volop aan het rijden en opbouwen want paardje voelde gewoon heel goed.
Dus ik ben heel kritisch als het gaat om dit bericht.
Blijft wel staan dat je ook heel kritisch moet zijn bij alternatieve geneeskunde. Wij gaan altijd voor regulier geschoolde mensen bijvoorbeeld huisarts met daarnaast de extra scholing voor alternatief (Accupunctuur, antroposofie of homeopathie).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:12

pien_2010 schreef:
Zensation schreef:

*\o/* *\o/*

Zie je zelfs in de mensen medicijnen indrustrie als het bijvoorbeeld gaat om inenten. Er lopen op dit moment recht zaken tegen artsen die belangen verstrengeling wordt verweten als het gaat om reclame maken voor massaal inenten vorig jaar van mensen. Wij noemen dit al 30 jaar de maffia van de medicijnen industrie en ik geloof graag dat dit ook bij dieren mogelijk zou kunnen zijn.

Gelukkig wil mijn dierenarts wel samenwerken met mijn natuurgeneeskundige waardoor mijn doodzieke paardje in drie weken tijd beter is geworden van de ziekte van lyme. Daar kon de dierenarts niet omheen want er was nog niet regulier behandeld (alleen bloed afgenomen voor onderzoek) en toen de diagnose kwam van lyme zei ik dat paard natuurkundig behandeld was en dat ik die dag groen licht had om weer te gaan rijden. Aangezien de waarden wel heel erg hoog waren zag de dieren arts dat niet zo zitten. Dus gelijk opnieuw geprikt om weer paar weken later te horen dat ze er niets van begrijpt maar dat de waarden inderdaad zeer laag waren vergeleken met paar weken ervoor dat er geprikt was.
Wij waren ondertussen al weer volop aan het rijden en opbouwen want paardje voelde gewoon heel goed.
Dus ik ben heel kritisch als het gaat om dit bericht.
Blijft wel staan dat je ook heel kritisch moet zijn bij alternatieve geneeskunde. Wij gaan altijd voor regulier geschoolde mensen bijvoorbeeld huisarts met daarnaast de extra scholing voor alternatief (Accupunctuur, antroposofie of homeopathie).

Amen!!!!
Er zijn voor mij genoeg bewijzen dat alternatieve behandelwijzen zeer goede resultaten kunnen geven. Ik ben het er mee eens dat er ook veel prutsers tussen lopen en dat je uit moet kijken, maar het is zeker het proberen waard.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:36

Waarom blijven die homeopaten, osteopaten accupunturisten dan toch bestaan ? Omdat het niet werkt ? Dan maakt niemand er meer gebruik van.

Voor heel veel dingen hebben we de reguliere dierenarts nodig, voor heel veel andere dingen kies ik voor "natuur".

Ik vind het nog steeds een ondergewaardeerd iets, die alternatieve geneeswijzen.
Heb vele voorbeelden waarbij de natuur het "gewonnen"heeft van de chemie. En een dier kan niet liegen, die weet niet wat er in zijn lichaam gaat.

Mijn visie : haal die dierenarts van zijn voetstuk....wakker worden

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:55

Cassidy schreef:
Ik vraag me dus af uit wiens koker de reactie komt uit de openingspost.

Staat toch duidelijk in de bronvermelding van de faculteit diergeneeskunde en van de vereniging tegen de kwakzalverij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:58

Kan dan ook meteen het 'readers' topic onder medisch hier op bokt afgevoerd worden aub??

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:06

Arabesk schreef:
Kan dan ook meteen het 'readers' topic onder medisch hier op bokt afgevoerd worden aub??

Dat zou inderdaad een goed idee zijn om deze oplichters te stoppen door hier geen aandacht meer aan te besteden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:07

Dit blijft echt een eeuwige discussie, wetenschap versus intuïtie.. Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat bijv acupunctuur geen beter effect heeft dan een placebo; hetzelfde geldt voor homeopathie (de echte dan, niet de kruidengeneeskunde). Ik sta er in principe nuchter in, maar vraag me af waarom er geen effect gemeten wordt als het allemaal zo goed helpt. Daarom begrijp ik het standpunt van die universiteit heel goed: ik wil zelf ook dat het bewezen is dat de medicijnen die ik mn hond geef (of mn familie for that matter) effectief zijn :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:11

De discussie wetenschap versus intuitie is net zoiets als de discussie 'wetenschap versus geloof' in evolutietheorie.

Wetenschap kan nooit versus geloof of intuitie staan, omdat ze niet gestoeld zijn op een gelijkwaardige basis.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:58

Precies! Op zich is er ook niks mist met dingen als homeopathie zolang je in je achterhoofd houdt dat het niks met medische wetenschap te maken heeft. En je realiseert dat het stoelt op het geheugen van water versterkt met de kracht van schudden waardoor iets werkzaam wordt (nou ja 'wordt', dat is de theorie in elk geval) ook al is er zelfs geen minibeetje van het plantje meer in het flesje aanwezig. Ben je het daar wel mee eens? Nou prima, maar dat is dan wel even wat anders dan een medicijn waar ze goed naar de werking gekeken hebben (want dat heet onderzoek/wetenschap).
Laatst bijgewerkt door troi op 04-02-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:04

Inderdaad :) ik vind er ook niks mis mee, maar ik zie vaak dat het bij onwetende mensen (die zoekende zijn, maar zich niet hebben verdiept in de werking van wat dan ook) elkaars plaats inneemt en dat vind ik erg. Ik vind de universiteit in dezen dus alles behalve kortzichtig.. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:54

VogeltjeM schreef:
Dit blijft echt een eeuwige discussie, wetenschap versus intuïtie.. Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat bijv acupunctuur geen beter effect heeft dan een placebo; hetzelfde geldt voor homeopathie (de echte dan, niet de kruidengeneeskunde). Ik sta er in principe nuchter in, maar vraag me af waarom er geen effect gemeten wordt als het allemaal zo goed helpt. Daarom begrijp ik het standpunt van die universiteit heel goed: ik wil zelf ook dat het bewezen is dat de medicijnen die ik mn hond geef (of mn familie for that matter) effectief zijn :)

Hoezo wetenschap versus intuïtie. Je moet gewoon verschrikkelijk voorzichtig zijn. zo ken ik een antroposofisch arts die jaren geleden in het diepste geheim op vraag van ouders een doodziek kind behandeld heeft in het ziekenhuis. Kind wist men geen raad mee. In de papieren stond : "door onverklaarbare redenen is het kind hersteld". De huisarts kon niet openlijk zijn werk doen samen met de kinderarts want die moest niets van aanvullende wetenschap weten. Vreselijke dilema's zijn dat hoor. Uiteindelijk heeft huisarts voor kind gekozen want hij wist dat hij wel met zijn medicijnen kon helpen.
Heeft niets te maken met intuïtie hoor. Veel alternatieve geneeskunde is gebaseerd op wetenschap die ook gemeten kan worden maar men wil dit gewoon niet, want het is een ander soort wetenschap. Daarnaast gelden vaak andere belangen in de reguliere wetenschap. Gelukkig ken ik ook veel artsen die wel samenwerken met artsen en therapeuten die naast regulier ook alternatief geschoold zijn.
Ik kan nog legio voorbeelden geven uit de praktijk maar de reguliere geneeskunde is gewoon bekrompen en kijkt niet verder dan de eigen neus lang is. Jammer want regulier en alternatief zouden elkaar prachtig kunnen aanvullen want regulier is ook een niet te onderschatten wetenschap. Vandaar dat ik altijd pleit voor samenwerking en niet of/ of.
Daarbij komt dat de alternatieven zeer voorzichtig moeten zijn want ze weten gewoon dat ze extra kwetsbaar zijn. De arogantie van de reguliere geneeskunde is enorm.
Weten jullie wel dat in de lancet (gerenomeerd geneeskundig blad) hele artikels al in het verleden heeft gestaan waaruit blijkt dat er nogal wat kinderen "aan de naald blijven hangen", als ze ingeent worden? Nee dus, want er wordt wel voor gezorgd dat dit staaltje van reguliere wetenschap niet bij het grote volk bekend raakt. Ik kan hier zo boos om worden, want zo worden mensen bang gemaakt en dom gehouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:16

troi schreef:
Precies! Op zich is er ook niks mist met dingen als homeopathie zolang je in je achterhoofd houdt dat het niks met medische wetenschap te maken heeft. En je realiseert dat het stoelt op het geheugen van water versterkt met de kracht van schudden waardoor iets werkzaam wordt (nou ja 'wordt', dat is de theorie in elk geval) ook al is er zelfs geen minibeetje van het plantje meer in het flesje aanwezig. Ben je het daar wel mee eens? Nou prima, maar dat is dan wel even wat anders dan een medicijn waar ze goed naar de werking gekeken hebben (want dat heet onderzoek/wetenschap).

Als water werkelijk geheugen heeft, stroomt er pis en poep uit onze kranen, al dat water is allemaal al een keer in aanraking gewest met poep, zou niet best zijn als water dát onthoudt :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:11

pien_2010 schreef:
Hoezo wetenschap versus intuïtie. Je moet gewoon verschrikkelijk voorzichtig zijn. zo ken ik een antroposofisch arts die jaren geleden in het diepste geheim op vraag van ouders een doodziek kind behandeld heeft in het ziekenhuis. Kind wist men geen raad mee. In de papieren stond : "door onverklaarbare redenen is het kind hersteld". De huisarts kon niet openlijk zijn werk doen samen met de kinderarts want die moest niets van aanvullende wetenschap weten. Vreselijke dilema's zijn dat hoor. Uiteindelijk heeft huisarts voor kind gekozen want hij wist dat hij wel met zijn medicijnen kon helpen.
Heeft niets te maken met intuïtie hoor. Veel alternatieve geneeskunde is gebaseerd op wetenschap die ook gemeten kan worden maar men wil dit gewoon niet, want het is een ander soort wetenschap. Daarnaast gelden vaak andere belangen in de reguliere wetenschap. Gelukkig ken ik ook veel artsen die wel samenwerken met artsen en therapeuten die naast regulier ook alternatief geschoold zijn.
Ik kan nog legio voorbeelden geven uit de praktijk maar de reguliere geneeskunde is gewoon bekrompen en kijkt niet verder dan de eigen neus lang is. Jammer want regulier en alternatief zouden elkaar prachtig kunnen aanvullen want regulier is ook een niet te onderschatten wetenschap. Vandaar dat ik altijd pleit voor samenwerking en niet of/ of.
Daarbij komt dat de alternatieven zeer voorzichtig moeten zijn want ze weten gewoon dat ze extra kwetsbaar zijn. De arogantie van de reguliere geneeskunde is enorm.
Weten jullie wel dat in de lancet (gerenomeerd geneeskundig blad) hele artikels al in het verleden heeft gestaan waaruit blijkt dat er nogal wat kinderen "aan de naald blijven hangen", als ze ingeent worden? Nee dus, want er wordt wel voor gezorgd dat dit staaltje van reguliere wetenschap niet bij het grote volk bekend raakt. Ik kan hier zo boos om worden, want zo worden mensen bang gemaakt en dom gehouden.

Ok, laat ze maar komen. Ik ben ervaren wetenschapper en mijn handen jeuken om eens met een ervaren homeophaat (of iets in die hoek) een goede studie op te zetten.
En in Engeland heeft James Randi een miljoen (!!) uitgeloofd voor iemand die op een goede manier, vooraf samen vast te stellen (dus niks onduidelijks of 'gemeens' aan), iets bovennatuurlijks aan kan tonen (voor de geinteresseerden: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html). Ook voor de geinterreseerden Derek Ogilvie heeft het geprobeerd en is gezakt als een baksteen... Ook een reden waarom hij zijn gezicht niet meer in Engeland kan vertonen.

En ik ben zeker niet de enige wetenschapper, want geloof me wetenschappers zijn net mensen, als jij met een goed idee en voldoende financiering aankomt zijn er zat die je willen ondersteunen bij het opzetten van een goede studie. Maar toch, men blijft hangen in de achterkamers en in de verhalen van 'die kent iemand die iemand kent die erg goed geholpen is'. Exact dezelfde basis waarop miljoenen mensen nog steeds geloven in aliens en complotten van de overheid om de bevolking wijs te maken dat er echt al een keertje iemand op de maan is geweest.
Dubieus! Als ze echt geloven in hun activiteiten sta er dan voor en laat er eens goed naar kijken! Maar ja, dan loop je het risico dat je door de mand valt natuurlijk en kun je je dikke auto en dikke huizen wel vergeten. Stel je voor zeg! Nee dan liever klagen over die bekrompen wetenschappers, is een stuk makkelijker.

Zo, ik stap weer van de kast af..

@arabesk: ja, vies he?? Volgens de homeophatische filosofie drinken we constant poep en pies water ..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:57

[pien_2010] schreef:

Ik twijfel toch sterk aan dit verhaal :')

[pien_2010] schreef:

Sorry? Er is wel degelijk veel onderzoek gedaan naar verschillende stromingen van alternatieve geneeskunde, misschien moet je je er eens in verdiepen. Want wat je nu zegt, slaat dus volledig de plank mis. Zoals ik al eerder zei, ben ik onderzoeken tegengekomen waarin zowel homeopathie (de echte dus, niet de kruidengeneeskunde) en acupunctuur niet hoger scoren dan een placebo. Hetzelfde geldt voor chiropractie, al moet dat worden genuanceerd. Chiropractie is wel degelijk werkzaam voor rugklachten e.d., maar wanneer het om ziekten als kanker/nierziekten/whatever ging, scoorde ook chiropractie niet boven het placebo. En dan moet je nagaan, placebo helpt bij mensen omdat je gelóóft dat het werkt, maar dieren 'geloven' helemaal niets, dus áls het bij mensen al enigszins werkt, is die werking bij dieren dus helaas helemaal afwezig.

Ik geloof sterk in een verschijnsel genaamd 'conformation bias', als je interesse hebt moet je maar ff googelen.

[pien_2010] schreef:

Ja, er zijn vast nog wel legio voorbeelden te noemen van dingen die mis kunnen gaan in de reguliere geneeskunde. Wat is je punt? Heb je voor mij een bewijs dat het werkt, die alternatieve geneeswijzen? En dan bedoel ik een écht bewijs, niet 'ik voel dat het werkt' of 'Pietje had een buurman die een neef had die een kennis had die is genezen van leukemie door homeopathie'.

Excuses voor mijn felheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:25

juliomariner schreef:
Cassidy schreef:
Ik vraag me dus af uit wiens koker de reactie komt uit de openingspost.

Staat toch duidelijk in de bronvermelding van de faculteit diergeneeskunde en van de vereniging tegen de kwakzalverij.

Dat bedoel ik niet. Als er iemand, die verantwoordelijk is voor de communicatie van de Faculteit dit de wereld in helpt, en op grote schaal de wereld in helpt, en een aantal artsen die echt dagelijks met de materie te maken hebben daar wel open voor staan en dit ook stimuleren tijdens een officieel Symposium, dan wil ik de naam weten van degene die het artikel heeft geschreven, en niet globaal de naam van de facultait en de vereniging tegen de kwakzalverij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:05

troi schreef:
pien_2010 schreef:
Daarbij komt dat de alternatieven zeer voorzichtig moeten zijn want ze weten gewoon dat ze extra kwetsbaar zijn. De arrogantie van de reguliere geneeskunde is enorm.

Ok, laat ze maar komen. Ik ben ervaren wetenschapper en mijn handen jeuken om eens met een ervaren homeophaat (of iets in die hoek) een goede studie op te zetten.
En in Engeland heeft James Randi een miljoen (!!) uitgeloofd voor iemand die op een goede manier, vooraf samen vast te stellen (dus niks onduidelijks of 'gemeens' aan), iets bovennatuurlijks aan kan tonen (voor de geinteresseerden: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html). Ook voor de geinterreseerden Derek Ogilvie heeft het geprobeerd en is gezakt als een baksteen... Ook een reden waarom hij zijn gezicht niet meer in Engeland kan vertonen.

En ik ben zeker niet de enige wetenschapper, want geloof me wetenschappers zijn net mensen, als jij met een goed idee en voldoende financiering aankomt zijn er zat die je willen ondersteunen bij het opzetten van een goede studie. Maar toch, men blijft hangen in de achterkamers en in de verhalen van 'die kent iemand die iemand kent die erg goed geholpen is'. Exact dezelfde basis waarop miljoenen mensen nog steeds geloven in aliens en complotten van de overheid om de bevolking wijs te maken dat er echt al een keertje iemand op de maan is geweest.
Dubieus! Als ze echt geloven in hun activiteiten sta er dan voor en laat er eens goed naar kijken! Maar ja, dan loop je het risico dat je door de mand valt natuurlijk en kun je je dikke auto en dikke huizen wel vergeten. Stel je voor zeg! Nee dan liever klagen over die bekrompen wetenschappers, is een stuk makkelijker.

Zo, ik stap weer van de kast af..

@arabesk: ja, vies he?? Volgens de homeophatische filosofie drinken we constant poep en pies water ..

Die discussie kan ik niet met je voeren want ik ben geen wetenschapper. Net zo min als ik jou kan uitleggen hoe de medicatie werkt van de reguliere geneeskunde (ik ben geen arts) kan ik je uitleggen hoe het werkt in de homeopathie of antroposofie (ik ben geen antroposofisch arts). Ik heb het niet over Yomanda of Derek O e.a. Ik heb daar zelf eerlijk gezegd heel weinig mee. Wel zullen er mensen zijn die meer kunnen waarnemen dan ik zelf maar dat is een heel ander verhaal en daar ben ik zelf niet zo mee bezig.
Het probleem is met dit soort discussies dat het een welles en nietes wordt en niet een openstaan voor en leren van elkaar. Er zal en moet aangetoond worden dat het niet kan.
Als ik al een poging zou wagen om zaken uit te gaan leggen dan moet ik eerst een hele verhandeling gaan geven over het fysieke lichaam (terrein van de reguliere geneeskunde), het ether lichaam en het astraal lichaam en het Ik (terrein van de antroposofische geneeskunde). Daar begint mijn handicap al want ik heb die kennis en studie niet in me om dat aan jou over te dragen en zeker niet in een discussie schriftelijk op BOKT.
Daar begint het verschil al. De antroposofie betrekt meer facetten van het menselijk lichaam in de geneeskunde dan de reguliere arts.
Bijvoorbeeld. De artsen die hier wel veel van weten zijn naast regulier arts afgestudeerd ook nog eens gespecialiseerd in een studie waar ze ook nog eens 7 jaar over gedaan hebben en zij zijn vergelijkbaar met specialisten. Alleen is hun werk terrein anders. Ik heb in een antroposofische praktijk gewerkt maar om van mij de verhandeling en uitleg te vragen over hoe de artsen werken en hoe hun medicijnen werken is net zo iets als mij te vragen uit te leggen hoe natuurkundig het een en ander in elkaar zit. Dat kan ik niet want dat is niet mijn terrein. Wel weet ik dat mensen beter kunnen worden daar waar het regulier stopt. Dat heb ik gewoon te vaak gezien.
Wel weet ik dat die artsen en die geneesmiddelen veel meer aandacht en respect verdienen want deze mensen zitten niet op louche zoldertjes het een en ander in elkaar te prutsen.
Dus ik moet je teleurstellen want de verhandeling krijg je dus niet van mij. En als jij daaruit de conclusie trekt dat het dus allemaal nep is dan moet jij dat zelf weten en blijf je in je eigen kortzichtige straatje denken en dat is zonde voor de wetenschap. Ik pleit namelijk voor regulier tezamen met het alternatief want pas als iemand grondige kennis heeft in mijn voorbeeld van het fysieke menselijk lichaam (dus huisarts afgestudeerd is) dan pas kun je met de specialisatie beginnen.
O ja en het feit dat je reguliere prutsers hebt wil nog niet zeggen dat de reguliere wetenschap prutsers zijn. Overal zijn prutsers en mensen met foute intenties bezig zowel regulier als alternatief. De reguliere geneeskunst kan gelukkig heel veel maar zou nog meer kunnen als ze open zouden staan voor en samenwerking zouden zoeken met mensen die gespecialiseerd zijn in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:00

Weet je, ik ben juist niet kortzichtig en neem juist alles serieus. Helaas is het zo dat ik na bestudering altijd nog tot de conclusie ben gekomen dat er geen bewijs, of aannemelijkheid, is om te concluderen dat iets misschien werkt. Ik juich het juist toe om uit de donkere achterkamertjes te komen en te laten zien dat iets werkt. Maar toch is er nog geen enkele alternatief genezer geweest die het durft. Nu heb ik bepaald niet de arrogantie om te denken dat de mensen naar mij zouden moeten komen dus houd ik de literatuur goed in de gaten maar nog geen 1 publicatie gezien met een goede opzet die zelfs maar in de buurt komt van een mogelijk effect meer dan een placebo. Hoezo de wetenschap kortzichtig, die staan te springen om mensen met goede ideeën en ee portie lef en willen niets liever dan het geneeskundig arsenaal uitbreiden. De mensen worde geen arts om anderen te pesten die willen zo goed mogelijk hun patiënten helpen met alle mogelijke, werkende , methoden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:11

Voorstanders van kwakzalverij komen in hun argumentatie niet veel verder dan 'ik weet niet hoe het werkt, maar ik zie dat het werkt'

slechte onderbouwing :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:17

@pien_2010, mijn excuses trouwens als ik te fel overkom, dat is bepaald mijn bedoeling niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:41

troi schreef:
Weet je, ik ben juist niet kortzichtig en neem juist alles serieus. Helaas is het zo dat ik na bestudering altijd nog tot de conclusie ben gekomen dat er geen bewijs, of aannemelijkheid, is om te concluderen dat iets misschien werkt. Ik juich het juist toe om uit de donkere achterkamertjes te komen en te laten zien dat iets werkt. Maar toch is er nog geen enkele alternatief genezer geweest die het durft. Nu heb ik bepaald niet de arrogantie om te denken dat de mensen naar mij zouden moeten komen dus houd ik de literatuur goed in de gaten maar nog geen 1 publicatie gezien met een goede opzet die zelfs maar in de buurt komt van een mogelijk effect meer dan een placebo. Hoezo de wetenschap kortzichtig, die staan te springen om mensen met goede ideeën en ee portie lef en willen niets liever dan het geneeskundig arsenaal uitbreiden. De mensen worde geen arts om anderen te pesten die willen zo goed mogelijk hun patiënten helpen met alle mogelijke, werkende , methoden.

Oh, mensen worden lang niet altijd arts om anderen te helpen, er zijn er zat die die status en bijbehorend inkomen wel aardig vinden hoor... T zijn ook lang niet allemaal dr Houses, die verder willen zoeken als de patient iets heeft wat niet meteen verklaard kan worden, dat kost tijd en moeite.

Er zijn er dan ook zát die niet luisteren naar hun patienten, die ongeduldig, kortzichtig, onnadenkend, bot en ongeinteresseerd overkomen....

Reden waarom een heel aantal mensen hun toevlucht neemt naar de alternatieve sector. Want eerlijk is eerlijk, lang niet alles is te behandelen, onze medische kennis reikt gewoon nog niet zo ver. We weten al veel meer dan eerst. Maar nog ontzettend veel niet.

Neem een ziekte waar ik last van heb: fybromyalgie, ook wel eens gediagnostiseerd als CVS. Lang werd gedacht dat dat allemaal hypochondrie was, reden waarom ik jaren tamelijk geinvalideerd heb moeten leven.
Pas toen ik een GAK-arts trof die mijn reflexen te zwak vond bij keuring, en die me vroeg of ik vegetarier was, konden er maatregelen getroffen worden om iets aan mijn conditie te doen: mineralen. Later ben ik weer vlees gaan eten.

Eerder had ik artsen die mijn klachten wegwuifden, die me zelfs openlijk belachelijk durfden maken, me beschuldigden van misbruik van medische middelen, enz... allemaal omdat zij mij niet konden helpen, en dat falen kon natuurlijk niet aan henzelf of de medische stand toegeschreven worden, dús zou de patient wel niet deugen.... Een heel gewone manier van denken overigens.

Ik ben een heel stuk beter dan ik was, maar NIET dank zij de medische stand.

Op dit moment wordt in Belgie een arts voor het gerecht gedaagd, omdat hij een 'onbewezen' remedie toepast op patienten met mijn conditie, namelijk groeihormoonbehandeling.

Typisch genoeg is die remedie niet zo heel onbewezen, ze is wel vrij nieuw, maar er wordt ontzettend veel mee geexperimenteerd en met soms heel aardige resultaten.

Een familielid had zeer ernstige bijwerkingen van statines. Ze had spierafbraak (kan leiden tot invaliditeit/dood) en haar bloedwaarden waren verder ook totaal niet in orde. Ik ben toen het internet opgegaan, o.a. naar onderzoek, en wat bleek: helemaal niet bijzonder bij gebruik van statines. Ik vond verder dat deze medicijnen niet zomaar bij patienten met een kankergeschiedenis mochten worden voorgeschreven, nou, geen arts die dat nagevraagd had, terwijl dit wel degelijk aan de orde was! Ook dat het bij vrouwen minder effectief is dan bij mannen.
De arts vond dat mijn moeder bij gratie god wel '3 maandjes mocht stoppen als ze dat nou perse wilde.' Goh.
Toen ze opknapte, ook dankzij Q10 suppletie, en later terugkeerde bij haar arts en vertelde dat ze dús niet meer aan de statines wilde, heeft hij haar in de ban gedaan als patient. :wow:

Later leerde ik, dat de bijwerkingen waar het hier om gaat, zelfs beschreven staan in de bijsluiter. De arts had ze dus moeten melden bij het register dat daarvoor is.

Moraal van dit verhaal: de medische wetenschap is NIET zaligmakend. Ze luistert niet. Ze is soms bar arrogant.

M