Jeroen Dubbeldam raakt Simon kwijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Jeroen Dubbeldam raakt Simon kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:28

* http://www.anp.nl / http://www.knhs.nl

Afbeelding
Jeroen Dubbeldam met Simon
Foto: http://www.sjoert.com

In 2000 werd Jeroen Dubbeldam met zijn paard De Sjiem in Sydney olympisch kampioen. Sindsdien lijkt er een vloek te rusten op de relatie tussen Nederlands beste springruiter en het mooiste sportevenement ter wereld. Met Simon had hij in Londen op herhaling kunnen gaan. Dinsdag werd bekend dat Dubbeldam het dier kwijt is.

,,Het beste paard ter wereld is weg'', zegt Dubbeldam, zwaar teleurgesteld. ,,Met Hickstead misschien. Dat dier is het afgelopen weekeinde onverwacht overleden in Verona. Simon is er gelukkig nog, maar gaat over in Amerikaanse handen. Zo kan het gaan in deze sport.''

Dubbeldam stond met Simon nummer 1 van de wereldranking. Het betrof simpelweg de succesvolste combinatie van dit moment in de discipline. ,,Een fantastisch paard'', aldus de ruiter. ,,Dit is een ongelooflijke aderlating. Natuurlijk houd ik kans om met een ander paard naar Londen te gaan. Dat is ook de bedoeling. Maar met Simon was ik gewoon een van de grote kanshebbers.''

De deceptie is groot bij Dubbeldam, met de equipe ook wereldkampioen (2006) en Europees kampioen (2007). Van woede is geen sprake. Hij begrijpt de eigenaren, de broers Van Grunsven. ,,Simon was niet meer te houden, zo simpel is het. Het bod was te mooi. Ik denk dat iedereen graag had gezien dat ik met Simon naar Londen was gegaan. Maar tot na Londen wachten met de verkoop had heel veel geld gescheeld.''

Olympisch kampioen werd Dubbeldam in 2000. In 2004 kon hij zijn titel niet verdedigen wegens een blessure van de legendarische De Sjiem. ,,En in 2008 brak ik mijn been'', kijkt hij terug. ,,Nu dit. Het schijnt gewoon niet meer te mogen. Ik geef de moed niet op. Er zijn gelukkig andere opties. Maar de optie met Simon was een hele mooie. En die is weg.''

Hij heeft nog Whisper, die binnenkort terugkomt van een blessure. Daarnaast krijgt Dubbeldam de beschikking over Utascha, recentelijk nog op internationale wedstrijden uitgebracht door Eric van der Vleuten. Dubbeldam: ,,Een paard met ervaring en goede resultaten achter de naam. Maar recentelijk zwaar gecrasht op de Europese titelstrijd. Het is kijken hoe het dier dat mentaal heeft verwerkt.''

Dubbeldam heeft vaker bewezen in korte tijd met een nieuw paard door te kunnen stoten naar de top. ,,Utascha is op dit moment misschien de meest serieuze optie. We gaan het proberen, kijken of we een combinatie kunnen vormen. Whisper is op de weg terug, ook dat biedt perspectief. Maar Simon vervangen, dat lukt helaas niet zomaar.''
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-11-11 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast voor VN

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:29

tja je kon er op zitten wachten..

Zonnetje81

Re: Dubbeldam raakt Simon kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:30

Misschien nu grote kans dat hij Utascha vast blijft rijden ...??

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:31

OMG! Dat zat er aan te komen... Jammer dat Simon niet voor Nederland uit blijft komen. Jammer ook voor Jeroen.. ik hoop dat hij Utasha kan gaan rijden of in ieder geval een paard waarmee hij zijn pijlen op de OS in Londen kan richten.
Laatst bijgewerkt door Tafje op 08-11-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:32

Dit was wel voorspelbaar na de verhuizing van Utascha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:33

Het hing al in de lucht dat ie verkocht ging worden. Nja ik ben wel heel nieuwsgierig of ie Utascha dan definitief gaat rijden...

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:33

Wat zonde zeg! Vond het altijd een hele mooie combinatie. :j

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:16

Heel jammer, maar inderdaad te verwachten.
Anky zet het net op haar Twitter

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:20

Wat zonde, maar was inderdaad te verwachten. Beezie Madden is ook een prima ruiter! Helaas is NL alleen een goed paard kwijt. Hoop dat Dubbeldam dan Utascha als vast paard krijgt..

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:20

Wat zonde!! Het is zo een leuk paard en inderdaad een leuke combinatie met Jeroen!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:21

Ja ik zag het net ook op Twitter... Maar goed, de Van Grunsven broertjes zullen er wel flink geld voor hebben gekregen (diverse miljoenen!).
Doet me erg denken aan Okidoki...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:23

Tafje schreef:
Ja ik zag het net ook op Twitter... Maar goed, de Van Grunsven broertjes zullen er wel flink geld voor hebben gekregen (diverse miljoenen!).
Doet me erg denken aan Okidoki...

Alleen is Beezy wel een goede ruiter :P

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:31

Simon zien we denk wel weer onder Beezie.

Hoe zuur ook, het was te verwachten. Helemaal als je leest dat ze er miljoenen voor hebben gekregen. Gelukkig heeft Jeroen nog 2 paarden achter de hand. Of ze OS kunnen lopen binnen zo'n snelle tijd?

edit: volgens mij mag dit wel op de Voorpagina ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:40

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:44

Voor de oplettende onder ons was dit natuurlijk allang gaande, utasha ging natuurlijk niet voor niks naar Dubbeldam, en dan met name voor 1 januari. Anders mocht hij die niet meenemen naar de OS. En Simon is ook niet op de 1 op de andere dag verkocht, ze waren al maanden bezig met onderhandelingen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:46

Ik vind het echt erg jammer dat die hele wisseling is geweest. Jeroen en Simon waren echt mijn top combinatie voor de OS. Hoorde paar weken geleden al het hele verhaal welke ruiters er in de picture waren voor Utasha en toen was het voor mij al 100% zeker dat ik deze combi niet meer live zou mogen aanschouwen. Benieuwd hoe beide ruiters het gaan doen met de paarden.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:11

Nederland blijft alle toppaarden maar verkopen.. zo zijn alle kansen op de aankomende OS straks echt helemaal verkeken...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:12

Beetje vreemd dat dit geen VN nieuws is.. Als de beste NL dressuurcombinatie uit elkaar wordt gehaald vanwege verkoop is dat wel het geval en nu niet :?

En dit zat er natuurlijk al lang aan te komen, het was meer wachten op wanneer het bekend zou worden!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:13

Ja, die zag je al van mijlenver aankomen natuurlijk, wel heel erg zuur voor Jeroen (en het Nederlandse team natuurlijk).

Gaat lekker zo, straks op de O.S.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:16

Dat Simon weg zou gaan was te verwachten na het schandalige spelletje van SFN, waarbij er maar 1 slachtoffer is, en dat is Eric.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:20

Hij stond al langer te koop en nu is het in een week tijd erg snel gegaan.

Jammer voor NL, maar het is wel fijn dat hij bij een top ruiter terecht komt en niet weg gaat 'voor de heb'

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:21

Grapje schreef:
Hij stond al langer te koop en nu is het in een week tijd erg snel gegaan.

Jammer voor NL, maar het is wel fijn dat hij bij een top ruiter terecht komt en niet weg gaat 'voor de heb'

Dat is zeker waar! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Het nieuws bericht klopt overigens niet geheel.
Wispher staat nog in Erp en niet bij Jeroen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:27

Ik denk dat dit nieuwsbericht beter op zijn plek staat:

www.kwpn.nl
Het toppaard BMC Van Grunsven Simon (Mr.Blue uit Naline ster prest van Polydox, fokker M.J. Vermeulen uit Altforst), waarmee Jeroen Dubbeldam de eerste plek innam van de WBSFH rankings (van 30 sept. 2011) is door zijn eigenaren, de gebroeders Van Grunsven, verkocht naar de USA. Het paard wordt door de nieuwe eigenaar ter beschikking gesteld aan de Amerikaanse amazone Beezie Madden.

Dubbeldam won met Simon in 2010 de Grote Prijs van Calgary en de Wereldbekerkwalificatie in Verona. In 2011 maakten ze driemaal deel uit van de Nederlandse equipe. In Aken en Rome wisten Simon en Dubbeldam de landenwedstrijd winnend af te sluiten, terwijl in Rotterdam het Oranje kwartet als vierde eindigde. In Rotterdam 2011 en in Den Bosch 2011 eindigden zij als tweede in de Grote Prijs, terwijl ze in Rome als derde eindigden. Ook tijdens het EK in Madrid kwam deze combinatie voor Nederland in actie. Individueel beëindigden zij het EK als zesde, terwijl ze als lid van het Nederlands team vierde werden. Eerder in 2011 beëindigden zij de wereldbekerfinale in Leipzig als derde.

"Natuurlijk vind ik het erg jammer dit paard is verkocht. Tegelijkertijd is er iets van berusting dat nu eindelijk de kogel door de kerk is. Positief is dat Simon, wat in mijn ogen één van de beste paarden ter wereld is, nu door één van de beste amazones ter wereld bereden gaat worden. Dit paard verdient geen tweederangs ruiter en dat is gelukkig ook niet gebeurd", aldus Jeroen Dubbeldam, die BMC Van Grunsven Simon sinds 2009 in zijn stal had. Tot en met 2008 werd de zoon van Mr. Blue gereden door Martijn Verpoort.

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:28

Samy schreef:
Ik vind het echt erg jammer dat die hele wisseling is geweest. Jeroen en Simon waren echt mijn top combinatie voor de OS. Hoorde paar weken geleden al het hele verhaal welke ruiters er in de picture waren voor Utasha en toen was het voor mij al 100% zeker dat ik deze combi niet meer live zou mogen aanschouwen. Benieuwd hoe beide ruiters het gaan doen met de paarden.

Inderdaad...eeuwig zonde, die wisseling! En nu dit... Het lijkt wel of niemand rekening houdt met de Nederlandse prestaties straks in Londen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat geld hard nodig hebben. Erg jammer dit.