EK-pony Prince Z verkocht aan Linsenhoff

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra5002

EK-pony Prince Z verkocht aan Linsenhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 17:45

Bron http://www.horses.nl

Prince Z (v. Make my Day), de dressuurpony waarmee Febe van Zwambagt de KNHS Imperial Riding Cup won en vijfde werd op het pony EK dressuur, is verkocht aan Ann Kathrin Linsenhoff, de stiefmoeder van Matthias Alexander Rath. Vrijdag vertrok Prince naar de nieuwe stal in Duitsland. De pony is bestemd voor haar dochter Marie.
"Een dag voor het NK werden we gebeld door de hengstenhouder waar Febe voor rijdt of we Prince wilden verkopen", vertelt Hennie van Zwambagt, de moeder van Febe. "We twijfelden of we Prince nog een jaar wilden aanhouden en hielden even de boot af. Maarja, Febe groeit hard, en ze heeft heel mooie resultaten met Prince behaald. 'Kan het nog beter?' was de vraag die bij ons rees. Na het NK bespraken we dit met Febe." Ook al vond de dertienjarige amazone het jammer dat haar pony wegging, toch dacht ook zij dat de verkoop van Prince een goede keus was.

Prince Z werd naar de Duitse bondscoach gebracht, waarna de familie Linsenhoff de pony kon proberen. "We wisten toen nog niet wie de kopers waren. Maar aangezien de bondscoach een goede reputatie te behouden heeft, wisten we dat we haar konden vertrouwen. Later hoorden we dat de kopers erg positief over Prince waren en toen vertelde zij dat het ging om de familie Linsenhoff."

Voor de familie Van Zwambagt was de verkoop geen makkelijke beslissing. "Je weet niet hoe zo'n pony terechtkomt, en dat maakt het moeilijk. We zagen er tegenop. We hadden Prince meer dan vier jaar, kwamen door hem als gewone mensen op een EK, dus we zijn deze pony eeuwig dankbaar." De familie bracht Prince zelf naar Duitsland en eenmaal aangekomen bleek de juiste keus gemaakt. "We vinden het heel belangrijk dat Prince gewoon pony kan zijn, ook al is hij nu meer waard. Bij ons liep hij lekker in de wei en gelukkig kan hij dit ook op zijn nieuwe adres. Marie bleek helemaal weg van Prince. Er werd ons gevraagd hoe we met de pony omgingen, hoe Febe hem reed, wat we hem voerden, enzovoort. Dat verzachtte het afscheid. Daarbij kregen we een rondleiding en mochten we Totilas even aaien."

Marie Rath, dochter van Ann Kathrin Linsenhoff en halfzus van Matthias Alexander Rath, gaat Prince Z rijden. "Voor haar is hij hopelijk een goede leerpony", denkt Hennie van Zwambagt. Voor welk bedrag Prince is verkocht, wil Febe's moeder niet zeggen. "Iets minder dan voor Totilas werd betaald", lacht ze.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:48

Misschien een fijne leerpony voor MAR }:)

luve_rozes

Re: EK-pony Prince Z verkocht aan Linsenhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:51

:D Foei (ahum :+ )

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:06

Ze sparen daar wel zwarte Nederlandse exemplaren zeg :+

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:00

Jarenlang werd Prince als (te groote) C-pony in de sport uitgebracht waarbij eigenlijk maar een max.stokmaat tot 1.36.9 cm. is toegestaan.
Toen zijn amazone groter werd was Prince in een sezioen ineens een kleine D-pony geworden van 1.44 cm.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:01

Ja en? Wat maakt dat nu nog uit dan?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:04

Dat is wel een mooie Yvette10 :=

Voor de mensen op bokt met een zwart paardje; ik zou maar oppassen :D.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:06

Er zijn er veel meer die dat doen, eerst de titels in de C klasses winnen en dan naar de D's en er zijn er ook genoeg die gewoon pony's kleine D pony's met potentie kopen en dan in de C laten meten. In de ponywereld is alles mogelijk, niet voor niets worden ze nu op het EK strenger, D-pony's van 1.55 kwam je daar eerder tegen en op de Hippiade C- pony's van 143/144. Helaas word er op de regio en hippiade niets aan gedaan, moet je eens kijken hoeveel pony's er van categorie veranderen voor kampioenschappen als er een regel ingevoert zou worden dat ze allemaal gemeten worden en ze dan niet meer dan bvb twee centimeter mogen afwijken met wat er op papier staat.

Yvette10 schreef:
Jarenlang werd Prince als (te groote) C-pony in de sport uitgebracht waarbij eigenlijk maar een max.stokmaat tot 1.36.9 cm. is toegestaan.
Toen zijn amazone groter werd was Prince in een sezioen ineens een kleine D-pony geworden van 1.44 cm.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:01

Easygoing, het maakt wel degelijk iets uit en is ten alle tijde oneerlijk tegenover andere pony amazones/ ruiters en in dit geval de amazones /ruiters die op dat moment ook uitkwamen met wel een echte C-pony.
Dit komt de sport nooit ten goede. Daar wordt zo vaak over geklaagd.

Bigone, ik ben het helemaal met je eens en het wordt de hoogste tijd dat pony`s b.v.streekproefsgewijs nagemeten worden op gewone wedstrijden en ook tijdens de Regio`s en Hippiade.
De KNHS moet eens strengere regels opstellen!
Prince die voorheen uitkwam in de C-Z-klasse dressuur zal op dat moment toch min. 6 jaar oud zijn geweest en kan gezien die leeftijd dan onmogelijk in een sezioen nog ong. 7 cm. zijn gegroeid toen hij ineens uitkwam in de D-Z2 klasse. Dat viel gewoon op en eigenlijk niet goed te praten.
Met andere woorden de pony was al langer een kleine D -pony op het moment dat hij met zijn amazone nog in de klasse C-Z vele prijzen/ kampioentitel binnen haalde.
In die klasse was natuurlijk ook niet zoveel concurrentie maar toch ontnam je de echte C- pony`s met hun amazones/ruiter een kans.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:09

Citaat:
Easygoing, het maakt wel degelijk iets uit en is ten alle tijde oneerlijk tegenover andere pony amazones/ ruiters en in dit geval de amazones /ruiters die op dat moment ook uitkwamen met wel een echte C-pony.
Dit komt de sport nooit ten goede. Daar wordt zo vaak over geklaagd.

Ja dat begrijp ik maar wat heeft het nou voor zin om daar nu op terug te komen.
Bovendien hadden de "gedupeerde" daar dan toch over kunnen klagen bij de organtisatie en desnoods het KNHS! En wat die ermee doen tja das altijd afwachten.

Te grote pony's doen ook mee met de verkeerde klasse, nog niet heel lang geleden heeft er zelfs een (iets) te grote pony meegedaan aan het EK.

Binnen de klasses heb je natuurlijk ook enorme verschillen.
Zo reed ik vroeger met mijn echt kleine d pony tussen de grote d's rond in het z das ook lastig maar niet onmogelijk.

Vind alleen dat deze discussie totaal niet (meer) aan de orde is in dit topic.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:17

jullie zitten hier nu wel allemaal te discussieren over een pony die in de C is gemeten, misschien hebben deze mensen ook wel kans gezien om verder tussen de D's te komen, en hebben ze de pony in de D laten meten om verder te kunnen komen. En als je dan nog een keer meet, tel er een paar cm bij op, en het is voor de verkoop makkelijker, 144 verkoopt makkelijker dan 140 toch? :) vind het ontzettend knap van febe hoe ze de pony zelf naar dit niveau heeft opgeleidt, ze rijd echt super, echt respect! :)

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:27

Dat de amazone goed kan ponyrijden zal ik niet ontkennen, maar omdat Prince door zijn verkoop nu in de belangstelling staat is het een goed moment daar nog eens over na te denken en de KNHS eindelijk eens duidelijk regels gaat opstellen en ook controle gaat uitvoeren!

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:34

Dniekje schreef:
jullie zitten hier nu wel allemaal te discussieren over een pony die in de C is gemeten, misschien hebben deze mensen ook wel kans gezien om verder tussen de D's te komen, en hebben ze de pony in de D laten meten om verder te kunnen komen. En als je dan nog een keer meet, tel er een paar cm bij op, en het is voor de verkoop makkelijker, 144 verkoopt makkelijker dan 140 toch? :) vind het ontzettend knap van febe hoe ze de pony zelf naar dit niveau heeft opgeleidt, ze rijd echt super, echt respect! :)

Ik denk er hetzelfde over. ;)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:36

nou als ze dat wouden doen hadden ze maar eerder moeten zijn hoor! naar mijn idee was prince echt een C pony hoor. vind niet dat iedereen nu z'n commetaar daarover moet gaan geven want daar heb je toch niks meer aan. knhs gaat nu echt niet iedere wedstrijd nameten hoor ;) ken wel meer C pony's die ineens een d pony zijn geworden. ja dus? dan is het toch knap als je mee kan komen ertussen. en tussen de C pony's, febe was evengoed jong toen ze begon met die pony, net zo jong als alle andere kinderen in die categorie, pony was ook jong. dan vind ik het niet kunnen dat er gezegt word dat daar niemand tegenop kan met zo'n pony tussen de C's, ze was gewoon heel goed! en dat zie je nu ook terug tussen de D's.

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:41

en dan te bedenken dat ze Prince zelf heeft opgeleid tot dit niveau.
kan iedereen wel een voorbeeldje aan nemen hoor. echt super knap, en wat ze nu al met haar 13 jaar bereikt heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:59

Dit is ook geen kritiek op Febe, meisje rijd echt goed, maar ik zou het persoonlijk toejuichen als er gewoon landelijk controle werd uitgevoerd op de stokmaat van pony's die op kampioenschappen meedoen.
Ook Antoinet ter Riele heeft met een C pony titels gehaald die ze daarna in de D's heeft uitgebracht, van klein naar groter overstappen is het probleem niet maar een te grote pony die gewoon jarenlang met verschillende ruiters kampioenschappen rijd , dat deugd niet.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:03

maar niemand van ons heeft de meetlat erlangs gelegd, dus niemand zal het precies weten ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:37

Over de discussie over het meten op wedstrijden: juryleden zijn bevoegd om bij twijfel na te meten maar dat gebeurd gewoon nooit. Alle juryleden moeten het er dan wel mee eens zijn. Ponymeters meten op verzoek vaak wel in. Ik ben van mening: laat de pony's op de regio's en NK nagemeten worden of zorg voor een ander meetsysteem.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:43

Ik snap nooit echt waarom mensen het zo erg vinden als een pony is ingemeten? Als iemand percé 10cm lager wilt springen dan moeten ze dat lekker zelf weten. En met dressuur snap ik het probleem al helemaaaal niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:38

Maw, jij ziet geen verschil tussen een C pony van 1.28 en een C pony van 1.43( die dus te groot is)?
Als de pony's gelijke bewegingsmogelijkheden hebben en een gelijke amazone en proef dan moet dat kleintje vaak toch net nog iets meer laten zien om te winnen, wat te denken van lengtebuiging waar een langere pony(en dat zijn die te grote C-tjes vaak) normaal gesproken minder moeite mee heeft dan een kortere pony. En dit is maar één voorbeeld, Concurrentie is prima maar dan wel eerlijk.

marjolein_el schreef:
Ik snap nooit echt waarom mensen het zo erg vinden als een pony is ingemeten? Als iemand percé 10cm lager wilt springen dan moeten ze dat lekker zelf weten. En met dressuur snap ik het probleem al helemaaaal niet.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:43

Je hebt ook paarden van 1.60 en 1.75 :+

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:10

Dniekje schreef:
maar niemand van ons heeft de meetlat erlangs gelegd, dus niemand zal het precies weten ;)

Ik ben erbij geweest.
Prince was eerst een C pony en is daaruit gegroeit.
Het is nog steeds een ukje, maar wel 1tje die mijn hart van begin af aan gestolen had. <3

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:21

kijk, iemand van ons kan het bevestigen! :) het is idd echt een geweldige pony, en het was dus echt een C pony!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:00

Vind het allemaal gezanik.
Als je toevallig een kleine C pony heb dan heb je het ook slecht tegen de grote C pony's dus wat maakt het in vredesnaam uit.
Bij de paarden bestaat dat hele gel*l ook niet dus waarom wel bij de pony's.
Plus dat je met een kleinere pony prima kan winnen van de grotere pony's dat heeft deze kleine Prince bewezen en mijn kleine ukkepukke pony van een zeer krappe 1.40 in het verleden ook tegen de grote D's en E's.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:52

Misschien leeftijdscategorien voor de kinderen op ponies introduceren ipv de schofthoogte van de pony?