Dertig jaar oud paard glijdt van brug af het water in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dertig jaar oud paard glijdt van brug af het water in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 08:28

www.alblasserdamnieuws.nl

Een dertig jaar oud paard is woensdagochtend 15 december van een brug gevallen en moest daardoor een half uur in het water, tussen de ijsschotsen liggen. Het ongeval gebeurde rond 9.40 uur ter hoogte van zorgboerderij Tro Tardi aan het Boerenpad in Alblasserdam. Volgens één van de verzorgers gleed het dier uit, plonsde in het water, zwom onder de brug door en bleef daarna verstijfd tegen de kant liggen. De brandweer, die na ongeveer een kwartier arriveerde, had de handen vol aan het dier dat zelf weinig tot geen krachten meer had. Na vijftien minuten sjorren, lukte het om de viervoeter op de kant te krijgen.

Eenmaal op de kant bleef de 30-jarige meer dood dan levend liggen. Een eerste poging om het paard weer op vier benen te krijgen mislukte, enkele minuten later kregen de hulpverleners het wel voor elkaar, waarna het dier direct naar de stal is gebracht.

Boer Rietveld, eigenaar van de boerderij, zag niet veel meer in het beest: “Hij had er gelijk uitgetrokken moeten worden met een trekker. Nu kan ik ‘m wel afschrijven.” Volgens de verzorgster (niet de eigenaresse) lag dit wat genuanceerder: “Het is een heel oud paard. Z’n achterkant werkt amper, dus alleen een trekker ervoor had echt niet gewerkt.”

De kans dat het dier het gaat overleven is volgens de verzorgster klein: “Hij is oud en heeft lang in het water gelegen. De kans dat ‘ie dit gaat overleven is heel gering.”`

Update: het gaat inmiddels weer een stuk beter met het paard. Ze eet en drinkt weer, heeft warme dekens en wordt goed verzorgd. “Het gaat wonderbaarlijk goed met haar. Ik had dit echt niet gedacht van zo’n oud paard. We hebben goede hoop dat ze het gaat overleven,” aldus de verzorgster.

Klik hier voor foto's.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:30

Wow.. heavy... Vind die boer ook lekker overkomen hoor: 'Nu kan ik 'm wel afschrijven'. :roll: blijft een echte boer he :+
Maar vind die foto van de boer met paard dan wel weer heel aandoenlijk :+:

Mooi dat het beter gaat! Top verzorging en een sterk paard! :)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:33

Ach gut, zo'n oud dier. Hopelijk vecht ze zich weer terug en kan ze nog wat jaartjes mee.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:35

aaah gossie :(:) wat fijn dat het beter gaat zeg!

Sterk beestje :j

Frenka

Re: Dertig jaar oud paard glijdt van brug af het water in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:53

wat sneu voor zo'n oud beestje. Hopelijk knapt ze helemaal op.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:56

Nu kan ik m wel afschrijven?? Denk dat ie met 30 jaar al een behoorlijke tijd afgeschreven is, hij stond daar toch niet voor niets van zijn pensioen te genieten?

Edit: Zie nu het verhaal van de eigenaresse, denk dat de boer iets anders gezegd heeft/bedoeld heeft dan dat er weergegeven wordt. Ik hoop dat het paard snel herstelt!
Laatst bijgewerkt door daffodil op 16-12-10 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Omegamedo

Ik hoop ook dat ze er weer bovenop komt ! Ze ziet er wel uit als een taaie !

Vond idd de reactie van die boer ook wel wat vreemd.
Laatst bijgewerkt door Omegamedo op 16-12-10 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:59

MelanieB schreef:
Wow.. heavy... Vind die boer ook lekker overkomen hoor: 'Nu kan ik 'm wel afschrijven'. :roll: blijft een echte boer he :+

Die laatste foto is volgens mij van een brandweerman en niet van de boer (gezien de kleding) ;) . Boeren kunnen daarin heel kort door de bocht zijn en kil over komen maar als puntje bij paaltje komt .............

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:04

Juliette86 schreef:
MelanieB schreef:

Die laatste foto is volgens mij van een brandweerman en niet van de boer (gezien de kleding) ;) . Boeren kunnen daarin heel kort door de bocht zijn en kil over komen maar als puntje bij paaltje komt .............

Nu je het zegt idd :+ vergeef me, tis hier 2 uur middernacht _O- ben moe :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:07

Oggosh dat zo'n ouwetje dat op haar oude dag nog moet meemaken... :(:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:14

Ik kan me de reactie van de boer wel voorstellen.
Over het algemeen kunnen boeren beter zelf de paarden eruit halen met de trekker. GAat sneller en vaak een stuk beter.
Brandweermannen zijn niet gewend om met paarden om te gaan, voor hen is het geen dagelijkse kost.
Daarbij heeft hij het dier ws al jaren, en is er erg aan gehecht, maar weet dat niet goed onder woorden te brengen. Als hij er niks om gegeven had, had hij gezegd duw er maar een spuit in.
Verder is er op de foto's en oudere man die ik voor de boer verslijt die stinkend zn best doet om mee te helpen maar nauwelijks in de buurt van het paard kan komen.
Vind deze berichtgeving toch een beetje gekleurd. Het is maar net hoe je het opschrijft natuurlijk....

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:22

En de boer heeft nog gelijk ook, met een trekker gaat vaak een stuk sneller, dan was
het paard wat leed bespaard gebleven, anyway, ze heeft het overleefd.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:26

aaawh, arm dier!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:30

Jammer dat een oud paard zo'n vervelend voorval nog moet meemaken.....
Sterkte voor het dier en alle betrokkenen!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:34

aah... bijna met tranen in m'n ogen zit ik dit te lezen, ben blij dat 't goed afgelopen is met het paard :j

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:35

trekker is de snelste methode. We trekken ze hier ook altijd met de tractor eruit. 4 min ligt die op het droge!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:46

Billy schreef:
Over het algemeen kunnen boeren beter zelf de paarden eruit halen met de trekker. GAat sneller en vaak een stuk beter.
Brandweermannen zijn niet gewend om met paarden om te gaan, voor hen is het geen dagelijkse kost.
Daarbij heeft hij het dier ws al jaren, en is er erg aan gehecht, maar weet dat niet goed onder woorden te brengen. Als hij er niks om gegeven had, had hij gezegd duw er maar een spuit in.
Verder is er op de foto's en oudere man die ik voor de boer verslijt die stinkend zn best doet om mee te helpen maar nauwelijks in de buurt van het paard kan komen.
Vind deze berichtgeving toch een beetje gekleurd. Het is maar net hoe je het opschrijft natuurlijk....

Als ik het begrepen heb, is het paard van een zestienjarig meisje.

Hoe wil een je dat dier er met een trekker er uit trekken dan met dit weer? De achterhand van het beestje werkt niet al te best en om een paard er aan de nek uit te trekken, lijkt me ook geen goed plan. En zonder fatsoenlijke kleding stap je ook niet zomaar het ijswater in, als ouder boertje zijnde.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:06

Jolannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:15

oh ablasserdam is vlakbij mij :O .
wat erg! dat dat gewoon al gebeurd is met een paard.
en dan ook nog op 30jarige leeftijd.
ik hoop dat hij het nog overleefd , want zo te lezen gaat het tog weer beter met hem!.
groetjes jolandaa

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:20

Sow!
Heeft die effe geluk gehad zeg.
Wat fijn dat het nu weer berg op gaat met het dier!!!
Maar ze schrijven tegenwoordig veelste snel een beest af vind ik.Eerst een kans geven dan kan men altijd nog een beslissing van inslapen end maken.(tenzij er vreselijke botbreuken zijn of vleeswonden natuurlijk)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:06

Met Pasha (de pony in kwestie) gaat het nu al stukken beter. Ze heeft weer eens bewezen vol wilskracht te zitten om verder te leven, ze is echt een taaie. Verder heb ik gisteren geen wondjes, wonden of andere verwondingen kunnen ontdekken. En verder gedraagt ze zich gewoon normaal, behalve dan dat ze iets stijver dan normaal is. Ik was er zelf niet biij toen het gebeurde.. Dat vind ik eigenlijk vreselijk, maar op stal zeiden ze dat het maar beter was dat ik het niet zag gebeuren. ...

De staleigenaresse was echt verwonderd dat het zo goed gaat nu, had ze op het moment dat pasha uit de sloot was gehaald niet verwacht.

(ik ben de eigenaresse, maar dat wisten de meesten denk ik al?)

Ik had gisteravond ook een topic gestart erover.. Die is hier zag ik net ook al gepost.

[VVDD] M'n oude dametje in de sloot door het ijs gegaan dat is deze:

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:12

Billy schreef:

De pony is niet van de boer maar van mij ;)

De boer wilde in eerste instantie (werd me verteld) zelf met de trekker aan de slag om haar eruit te halen. Maar de rest durfde dat niet aan, pasha is immers al oud en heeft artrose in haar achterbenen .. Met een jonger stabieler paard hadden ze dat wel gedaan. Maar pasha had daar geen krachten meer voor..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:14

aahw wat sneu!!! gelukkig word hij goed verzorgt!..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:32

Hé, mooi he hoe ze die brandweerslangen om de broek van het paard doen en dan tussen de voorbeentjes door...
Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe ze die dan toch om het paard doen. Maar nu snap ik het.
Al kan ik me voorstellen dat ze als het paard recht omhoog opgehesen moet worden het weer anders doen...