Paard gewond geraakt door gat in brug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard gewond geraakt door gat in brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 10:01

Nieuwsredactie

Dinsdagmiddag is een negentienjarige merrie met haar achterbenen door een gat van een houten (fiets)brug gezakt op de Omloop in Assendelft. Tijdens een buitenrit, waarbij ook een ander paard aanwezig was, zakte de merrie door de bodem van de brug heen. Er was in de omgeving niet bekend dat de brug in een slechte conditie was.

De brandweer moest er aan te pas komen om het dier te bevrijden. De merrie, Josje, heeft diverse verwondingen, maar kon op eigen kracht naar de stal lopen. De eigenaresse, die geschrokken is van de gebeurtenis, zit op Bokt.nl en laat weten dat het paard verschillende wonden heeft, waarvan twee vrij diep. “Gezien de ernst van de situatie valt alles gelukkig mee. Ik gebruik deze gebeurtenis graag om andere mensen te waarschuwen. Ga nooit zomaar een houten brug op met je paard.”

Zoals het zich laat aan zien zal de merrie volledig herstellen van haar verwondingen.

Kijk hier en hier voor een foto.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:04

Jezus!!! Denk je ook even lekker te gaan wandelen met je paard.

Succes met het herstel :(:)

jolandapinky

Re: Paard gewond geraakt door gat in brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:06

ach arm paard, hoop dat het helemaal hersteld en de ruiter ook snel weer op een paard naar buiten durf!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:29

Jeetje, heftig zeg! Gelukkig gaat het naar te lezen redelijk met de merrie. Heb het zelf ook keer bijna meegemaakt en sindsdien vermijd ik bruggetjes ala dit type... Hoop dat de eigenaresse en het paard er snel weer overheen komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:54

ik had gister idd een foto op mijn buro liggen van een zittend paard door de brug gezakt, dat moet dit paard geweest zijn. (foto was in Assendelft genomen)

een collega had de foto gemaakt en op mijn buro gelegd omdat ik ook een paard heb, je schrikt daar toch wel van.

Veel sterkte aan de eigenaar (daar zal de schrik er helemaal wel inzitten) en aan het paard, ik hoop dat alles weer goed geneest!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:56

Als ik de foto's zo zie, denk ik dat paardlief nog van geluk mag spreken dat ze er zo goed vanaf is gekomen!

In elk geval veel sterkte voor paard en eigena(a)r(esse)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:57

jeetje dat is inderdaad schrikken, zitten ook behoorlijk wat bloedsporen op de brug...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:00

brug is zo te zien niet de jongste meer

ik hoop dat het paard weer volledig herstelt :(:)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:02

Jeetje...
Ik hoop dat het paard er helemaal bovenop komt!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:27

Wanneer je dit leest, durf je geen brug meer over.
Laatst bijgewerkt door opala op 07-10-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:30

Verschrikkelijk om mee te maken, voor zowel ruiter als paard!
Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:33

tjemig arme dier zal nooit meer zomaar een brug over durven lopen, sterkte voor de eigenaar en natuurlijk hopen dat het paardje volledig zal herstellen

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:34

agos! wat zullen de amazone en paard ontzettend bang zijn geweest.

ik moet elke dag over een klein bruggetje, houd ik ook niet van. maar daar gaan ook auto's overheen, dus dat is wel wat anders dan zo'n brug.

sterkte voor de amazone en haar paard. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:38

arm beest
ik zou als eigenaar (ja ja zeer Amerikaans) de gemeente wel verantwoordelijk houden van de da kosten

waarom mocht ie toch permanente schade over houden of toch een dure operatie hier aan over houden kun jij de juiste keuze maken voor je paard zonder je eigen portemonnee in je achterhoofd te houden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:39

Hier in de omgeving zijn niet zoveel bruggen, maar bij elke houten brug staat een verbodsbordje voor paarden. Bij mij is dat er ook met de paplepel ingegoten dat je met je paard nooit over een houten brug moet gaan.
Ik kan me voorstellen dat er gebieden zijn waar je niet zoveel keuze hebt omdat je anders nergens komt, maar had hier nou niet een alternatieve route gekozen kunnen worden. Als het even kan geen houten bruggen nemen, je neemt gewoon een risico dat zien we hier wel weer.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:40

Jeetje ik hoop dat alles goed komt met het paardje. Ik rijd zelf ook wel eens over een houten brug en ik vraag me dan ook wel eens af of zo'n brug wel geschikt is voor paarden. Het is erg moeilijk om in te schatten of een brug geschikt is voor een paard, bij twijfel niet doen dus!

En voor rommulus --> ik denk niet dat je de gemeente hiervoor verantwoordelijk kan houden omdat het een brug is voor fietsers en voetgangers en de brug daarom niet berekend is op paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:44

Ken ook iemand die een keer dit is overkomen en paar jaar terug kregen we van de gemeente op de vereniging waar ik toen stond,
de waarschuwing dat de brugjes in parkje in de buurt (liep ook een ruiterpadje) niet meer veilig waren.
Stonden echter geen bordjes bij, dus als je geen lid was van de vereniging kon je dat niet weten.
Neem altijd alleen die die er uitzien alsof ze nieuw dan wel goed onderhouden zijn.
Bij kinderdijk liggen er ook veel van die dingen, rijdt er ook altijd over, beken wel ze niet fijn te vinden..

Beterschap voor het paardje dat nu gewond is geraakt door brugje.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:47

ach jeetje! Heel veel beterschap!!

Ik reed vorige week in een park waar ik vorig jaar ook vaak reed. Stonden er ineens bordjes bij de bruggen met daarop "max 250 kilo".... Ging daar vorig jaar dus trouw overheen en de eerste brug waren we nu ook al met twee paarden tegelijk over gegaan. Die bordjes staan er vast "voor het geval dat" ivm verantwoordelijkheid maar toch....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:52

Jeetje! dat is schrikken!

Ik heb zelf altijd al een hekel aan bruggetjes!..

Vooral met het paard het is toch best wel veel kilo wat je er overheen moet sjouwen!
Getsiej!

Hopen dat het paardje snel opknapt!

Sterkte voor beide

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:53

als er bij staat dat je daar niet met paard mag komen heb je idd geen poot om op te staan
staat het er niet bij had ik het wel gedaan

hier in de omgeving ken ik geen bruggen waar je niet met paard overheen mag vandaar mijn reactie

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:58

dus als er bij een voetgangersbruggetje van 200 jaar oud niet bij staat dat je er niet met je paard overheen mag, loop jij er met je paard van 700 kilo toch maar overheen. Misschien je logisch verstand gebruiken?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:04

Van zulke oude bruggetjes is meestal wel bekend dat ze niet zo goed in staat zijn. Daar kun je ook niet van uit gaan :=

Gelukkig zijn ze er allebei goed vanaf gekomen, zonder erge wonden.
Beterschap!! :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:07

als dat bruggetje goed onderhouden is wel ja ;)
ik snap wel wat je bedoelt en er zijn idd bruggen waar ik niet 123 met paard overheen zal gaan (daar is ie mij te dierbaar voor)
maar er zijn een hoop bruggen waarbij het prima kan
maar als het onderhoud slecht is dan is dat aan de gemeente te wijten (daar betalen we belasting voor ;) )

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:17

goede brug ja of nee! het is gebeurd triest zat!

sterkte aan de eigenaar en paard hoop dat het paard weer volledig opknapt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:23

rommulus schreef:
als dat bruggetje goed onderhouden is wel ja ;)
ik snap wel wat je bedoelt en er zijn idd bruggen waar ik niet 123 met paard overheen zal gaan (daar is ie mij te dierbaar voor)
maar er zijn een hoop bruggen waarbij het prima kan
maar als het onderhoud slecht is dan is dat aan de gemeente te wijten (daar betalen we belasting voor ;) )

Ik denk dat het gewoon niet berekend is op een paard omdat een paard niet op een fietspad hoort te lopen en dus ook gewoon niet over die brug hoort te gaan daar hoeft dan geen apart verbodsbord bij te staan hoor. Dus het lijkt me niet dat je de gemeente daarvoor aansprakelijk kan stellen, als je er bij wijze van met je auto over heen zou rijden en daardoor schade zou hebben word dat immers ook niet vergoed want wat doe je dan ook met een auto op een fietspad.

Wens de eigennaaresse overgens wel veel sterkte en beterschap voor het paard!