Jaarlinger hengst pakt alles vast en slaat met voorbeen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamondss

Jaarlinger hengst pakt alles vast en slaat met voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 17:16

Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik mijn Quarter hengst jaarlinger bij mij op stal in de opfok staan (Vandals Goldcream Diego). Hij heeft een aantal maanden ergens anders op de opfok gestaan. Deze stal hield er helaas mee op dus heb ik hem naar mijn eigen stal gehaald. Ik voed hem op via het boek van veulen tot rijpaard.

Hij leert erg snel, laat veel toe en is heel mak. Tot nu toe loop ik tegen twee problemen op waarvan ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

1. Hij pakt alles vast met zijn mond wat hij maar te pakken kan krijgen. Ik weet niet zo goed hoe ik dit probleem op moet lossen.

Ik corrigeer hem door duidelijk het comando NEE te geven en zijn hooft opzij te duwen.

2. Hij tilt zijn voorbeen op richting mij. Ik denk dat dit een soort dominantie spel is.

Ik corrigeer hem gelijk zodra hij zijn been ook maar wil optillen om hem naar mij toe te slaan door hem terug te duwen en NEE te zeggen.

Wat vinden jullie ben ik goed bezig of moet ik dit absoluut anders oplossen. Ik hoop dat er een hoop nuttige tips uitkomen en dat ik bij meerdere problemen vaker opdeze manier geholpen kan worden.

Groetjes,

Cheryl

KiWiKo

Re: Jaarlinger hengst pakt alles vast en slaat met voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:21

ik vind dat je dit niet kan oplossen........ zijn puur beleefdheidsproblemen. Als jij het had kunnen oplossen had het een keer gebeurd daarna niet meer, want dan had hij het niet meer in zijn bolle hersens gehaald om nog een keer zo onbeleefd tegen je te zijn.

Ik zou hem inscharen in een groep en volgend jaar eens kijken of hij genoeg manieren heeft geleerd

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:15

Dat alles vastpakken, daar kan je héél leuk op inspelen zonder hem te hoeven straffen... Een vriendin van mij heeft ook zo'n hengstje dat graag alles vast pakt. Ze heeft hem geleerd te apporteren. Na het eten neemt hij zijn etensbak op en geeft die aan haar, hij rent achter een bal en brengt die naar haar toe. Meestal ben ik van mening dat je jonge paarden niet teveel moet belasten met werken, maar hier dit spelletje tot iets positief ombuigen kan voor zo'n dier best wel leuk zijn! Als hij echter naar jou bijt moet je echt je ruimte duidelijk maken. Ik loop bij jonge paarden vaak rond met het touw aan m'n broek dat aan m'n carrotstick hangt. Wanneer ik dan tussen jonge paarden rondloop heb 'k dat touw in m'n handen en zwaai'k zo eens om me heen, zonder op de paarden te letten. Ik gebruik dat touw zoals paarden hun staart gebruiken. Lopen ze ertegen is dat hun probleem. Wat je ook kan doen is flapperen met je armen om je ruimte duidelijk te maken.

Voor dat optillen van dat been kan je een tik geven met een stick of zweepje, ook weer om je ruimte duidelijk te maken.... Zorg ervoor dat hij tegen jou stick oploopt en niet dat jij erop slaat.

Ik vrees dat constant straffen het ongewenste gedrag alleen maar erger gaat maken. Probeer hem goed te belonen voor positief gedrag en probeer negatief gedrag om te buigen tot iets positief. Gebruik je verbeelding Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:23

Ik sluit me bij Kim aan.
Zet je paard in een kudde met verschillende leeftijden. ZO leert hij EN manieren EN heeft hij sociaal contact met soortgenoten hetgeen zo ontzettend belangrijk voor zijn ontwikkeling is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:50

Een van mijn paarden deed dat ook, enkel alleen bij andere mensen dan ikzelf zeg maar.
Bij mij braaf, bij mijn vriend of bezoek... hun billen waren niet veilig Clown als ze bij hem in de wei kwamen.
Hij heeft naar mij nooit naar gehapt of iets dergelijks.

In de kudde had hij maling aan de correcties die hij kreeg van de andere paarden. Echt zo lomp om te zien.
Totdat een nieuwe merrie eind 2007 aan de kudde werd toegevoegd, zij weet hem zeer correct te corrigeren wat hij ook als correctie aanvaart.
En gehapt? Heeft ie nooit meer gedaan (bij vreemden en mijn vriend).

Grappig he?

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:25

Het slaan met het voorbeen is dominant gedrag en als ik jou was zou ik hem op een paardvriendelijke manier op zijn plek zetten. Dus in de bak met hem bezig gaan, spelletjes spelen en wanneer hij iets doet wat niet mag hem afstraffen, door hem in de achteruit te zetten. Moeilijk uit te leggen maar heel belangrijk, vooral bij een hengst.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:31

Ik ben wat dit betreft van de wat hardere aanpak geweest. Mijn paard was anderhalf toen hij met hetzelfde soort ongein begon. Ik heb hem daarop een tik gegeven (niet eens hard, maar wel duidelijk) en het was vrijwel gelijk over. Ik kan me indenken dat je, je daar niet prettig bij voelt, maar het was voor mijn paard wel effectief.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:39

Mijn jaarlinghengst begon ook in vanalles en nog wat te bijten en ik heb dit ook gelijk afgestraft door hem een corrigerende tik op zijn mond te geven. Na 3x was de boodschap bij hem aangekomen en heb ik er geen last van. Het is niet leuk om een paard te straffen maar beter voorkomen dan genezen het is en blijft een hengst. En ik ben van mening dat je die van begin af aan al goed moet opvoeden. Anders word hij jou dadelijk de baas en dat zal denk ik niet de bedoeling zijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:44

Dit zijn inderdaad typisch dingen voor een jong paard. Dit is het moment waarop je moet ingrijpen, anders wordt het hoogstwaarschijnlijk een erg vervelend mannetje Haha!.
Duidelijk en vooral heel erg consequent zijn, dat is de enige tip die ik kan geven.

Die van mij heeft soms nog weleens de neiging om stiekem tóch met dat voorbeen te gaan 'voelen'. Buiten dat het vrij pijnlijk is voor mij: ik heb een klein neefje wat dan dus een hoef tegen zijn hoofd zou hebben. Geen goed idee dus .

Het is lastig, maar je moet er toch even doorheen ben ik bang Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:49

als de mogelijk heid er is dan zou ik hem ook bij zijn leeftijds genootjes in de wei zetten,en er het eerste jaar niet al te veel mee doen,dan 1x in de week even uit de wei halen en voetjes oppakken en eventueel een borsteltje er over heen halen.
paarden voeden elkaar op en pas tegen de tijd dat hij 3 jaar word kan je meer van hem gaan vragen en verwachten.
met bijten ben ik heel makkelijk,als bij mij een jaarling hengst bijt dan krijgt hij een flinke tik op zijn neus,en zeg ik NEE.
bijt hij weer dan geef je hem nog een tik,maar dan harder.
ik ben nog nooit 3 keer door een hengst gebeten Knipoog
en wat dat voor been betreft doe3 je het zelfde,maar dan met je eigen voet.
laat hem nog lekker een paar jaartjes paard zijn en zet hem ergens in de opfok(als je die mogelijkheid hebt)
of gooi hem met een paar ruinen het land op,krijg je een veel beter en leuker paard van.
succes met je jaarling.