ontlasting in voerbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

ontlasting in voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:50

hallo
in de stal waar mijn tinker staat zit een vaste houten voer bak van een halve meter breed.
Maar nu heeft ze bedacht dat ze daar heel mooi in kan poepen. dus elke avond moet ik voor het voeren met een klein schepje alles er weer uit halen.

ook met het oog op eventuele wormen/worm eitjes vind ik dat niet zo'n fris idee. Ik ontworm haar wel regelmatig maar toch.

ook heeft ze wel eens door de tralies heen gepoept, dan gaat ze gewoon met haar kont tegen de deur aan staan.

heeft iemand tips.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: ontlasting in voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:56

De boel eens flink ontsmetten.
Valt me van veel dieren op dat ze mesten op een plek waar ze dat al eerder hebben gedaan.
Dus even flink die voerbak schoonmaken, misschien dat het helpt

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:57

Ze zeggen als een paard in een voer of drink bak poept dat hij vies is. Maar mijn nieuwe paard doet het ook bijna iedere dag en maak hem ook iedere dag ook goed schoon. Die van mij is nog jong en doet het volgens mij ook per ongeluk. Maar verder heb ik geen idee. Doet ze het allang?
Ik volg dit ook even.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:58

C_arola schreef:
De boel eens flink ontsmetten.
Valt me van veel dieren op dat ze mesten op een plek waar ze dat al eerder hebben gedaan.
Dus even flink die voerbak schoonmaken, misschien dat het helpt

Dat doe ik iedere dag maar heeft bij die van mij geen zin.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:59

Misschien wat langer in de bak laten liggen tegen voertijd. Dus niet voeren omdat er poep in de bak ligt. Na een aantal uren schoon maken en dan pas voeren. Dus poep in de bak is voorlopig geen eten.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:00

Die van mij doet het ook... Soms in zijn voerbak, soms in zijn automatische drinkbak. Ooit is het een week niet, dan weer 3 dagen achter elkaar.
Ik was het ook iedere keer goed uit, maar helpt niets

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:00

Zie dat je de altijd een beetje mest in een bepaald hoekje laat liggen (zo ver mogelijk bij de voerbak vandaan Knipoog ) vaak mesten ze daar dan wel weer overheen. Zo heb ik mijn Tinker ook geleerd een deel van de stal te gebruiken.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:01

bianca77 schreef:
Ze zeggen als een paard in een voer of drink bak poept dat hij vies is. Maar mijn nieuwe paard doet het ook bijna iedere dag en maak hem ook iedere dag ook goed schoon. Die van mij is nog jong en doet het volgens mij ook per ongeluk. Maar verder heb ik geen idee. Doet ze het allang?
Ik volg dit ook even.

ik heb haar net een maand. ze is al wel 8 jaar oud. in haar vorige stal hing geen voerbak. ze kregen voer in de wei

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:01

Eet ze er oko van? Dan kan dat op een tekort aan bepaalde mineralen wijzen.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:02

Het is ze wel af te leren hoor. Die van mij doet het tenminste niet meer, want dan moet ze langer wachten op haar eten en dat vind ze beduidend minder

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:02

supertinkie schreef:
Zie dat je de altijd een beetje mest in een bepaald hoekje laat liggen (zo ver mogelijk bij de voerbak vandaan Knipoog ) vaak mesten ze daar dan wel weer overheen. Zo heb ik mijn Tinker ook geleerd een deel van de stal te gebruiken.

omdat ze alleen snachts op stal staat mest ik de stal om de dag uit.
Dus er ligt altijd wel ergens wat. En het klopt wel dat ze dan een deel daar bij doen.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:04

ze eet niet van haar ontlasting.
dat met dat langere wachten met voeren kan ik wel proberen. maar ik denk niet dat het veel uit zal halen. ze krijgt namelijk maar 1/4 bak.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:08

Ik lees ook even mee, mijn paard doet dit namelijk in haar automatische drinkbak, ik heb nu al 's nachts een emmer water bij haar staan omdat ze anders geen drinken heeft als ze in haar drinkbak poept! Op het begin deed ik dit niet omdat ik dacht dan went ze aan die emmer en maakt het haar niets uit of ze in haar drinkbak poept of niet, maar dat was dus niet het geval en omdat ik het belangrijk vind dat ze genoeg drinkt, die emmer dus.
Hoe leer je een paard dit af, ik lees hierboven dat het te leren is om een paard in een bepaald deel van de stal te laten poepen, nu doet mijn paard dat ook wel altijd in de hoek, maar daar zit nu ook net haar drinkbak...

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:20

ik las net ergens anders dat je als je een waterbak in de hoe van de stal hebt. het misschien een mogelijkheid is om hier een stang voor te maken zodat ze niet meer tegen de water bak aan kunnen staan om te poepen.

jammer genoeg werkt dat bij mijn voerbak niet. die is te groot

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:25

Heb ook al eens de tip gekregen om een grote band eronder te leggen, zodat ze er met het hoofd wel nog aankunnen, maar niet meer met zijn kont... Misschien is dat een idee?

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:47

dat ga ik eens proberen bedankt

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:59

De voerbak weghalen, en dan kijken waar ze poept. En als ze dan tegen de tralies aanpoept laat je der ff een tijdje in de wei staan. Daar poept ze waarschijnlijk wel gewoon normaal. En dan probeer je het later nogeens met de voerbak enz.

xx!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:01

Je voerbak weghalen en eten op de grond.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:48

ik heb altijd geleed dat eten op de grond eigelijk niet goed is voor een paard. omdat ze dan ook andere dingen binnen krijgen zoals zaagsel en zand.

en voerbak weg halen kan 1 malig. en kan er dan ook niet weer aan. het is een hele grote houten voer bak die je niet zomaar weg haald. is ingebouwd in de stal wand dus dan moeten we stukken weg zagen.

en ze staat van sochtens 8 tot savond 8 in de wei. in de wei heeft ze niet 1 plek. de ontlasting ligt door de hele wei.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:51

Gewoon zorgen dat dat stukje een beetje schoon blijft waar je voert. Met zaagsel is het inderdaad wat lastig, maar als je paard op stro staat kun je gewoon op de grond voeren, is een natuurlijkere houding ook.

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:30

Gwoon al het mest op 1 plek in de stal dumpen.
Zodat ze merkt dat ze daar moet poepen.

Wij hebben het zo ook gedaan met onze konijnen Haha!
Het werkt echt!
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:36

Nou alle tips hier heb ik reeds uitgeprobeerd met mijn paard. Jammerlijk genoeg maakt het haar allemaal helemaal niks uit. Zo af en toe poept ze nog steeds in haar voerbak.

Op 1 plek mest laten liggen doen we altijd. Want het achterste randje van de stal is voor de mest. Maar dit paard trekt zich er werkelijk niks van aan!

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:06

ponyparadijs schreef:
Nou alle tips hier heb ik reeds uitgeprobeerd met mijn paard. Jammerlijk genoeg maakt het haar allemaal helemaal niks uit. Zo af en toe poept ze nog steeds in haar voerbak.

Op 1 plek mest laten liggen doen we altijd. Want het achterste randje van de stal is voor de mest. Maar dit paard trekt zich er werkelijk niks van aan!

Jammer dat het niet lukt met je paard
Meschien moet je dan toch gwoon de voerbak verplaatsen.

X
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:19

Leg eens wat mest van een ander paard in de stal in een hoekje.
Misschien gaat ze nu op die plaats poepen.
Kan je de voerbak op een andere plaats hangen ?
Je zegt dat ze ook al door de tralies gepoept heeft, misschien een stroom draadje tegen de muur aan zetten met het gedacht dat er stroom op zit ? Ik zeg maar wat... wie weet helpt het wel.
Lastige situatie, wij hebben dit immers ook al meegemaakt.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:57

ik heb thuis jullie tip eens in de groep gegooit en ik denk dat we toch maar de bak weg gaan halen en de brokken gewoon in een emmer aan bieden. Zo heel veel krijgt ze toch niet, dus ik kan er wel even op wachten.
Want een emmer los in de stal laten staan vind ik een beetje gevaarlijk. voor je het weet gaat ze er met een been in staan en bezeert ze zich.

bedankt voor de tips.