Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joske_Fleur

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:11

Ik heb geen idee of het hier goed staat, dus ik merk het wel als het verplaatst wordt.

Zeven jaar geleden ben ik begonnen met paardrijden bij mensen die western reden. Ze trainden hun paarden aan de hand van de methodes van Emiel Voest en Monty Roberts. Ik heb veel van deze mensen geleerd, maar ben via de manege toch in de dressuur beland.

In februari 2007 kreeg ik mijn eerste eigen paard. Bij de koop hebben we vooral gelet op het karakter, naar de bouw hebben we niet echt gekeken (die ervaring had ik ook niet). In mei van dat jaar reed ik met haar mijn eerste echte dressuurwedstrijd. Vele wedstrijden volgden, en over het algemeen waren de resultaten goed. Tuurlijk hadden we onze ups en downs, maar er zat een stijgende lijn in. Een paar maanden geleden zei mijn instructrice plotseling dat ze dacht dat mijn paard, dressuurmatig, niet meer kon dan wat we toen deden. We waren net L1 gestart nadat we 17 winstpunten hadden gehaald in de B. Ik schrok heel erg van die opmerking, en had hem niet zien aankomen. Elke dag was (en ben) ik bij mijn paard te vinden, en ik reed zes tot zeven keer per week. Buitenrijden, dressuren, grondwerk; ik kon alles met haar. Ik wist dat ik geen dressuurpaard onder mijn kont had, ze was ook absoluut geen mooi paard qua uiterlijk. Maar we waren een goed team, en ik dacht dat we ondanks haar bouw wel hoger zouden komen dan de L1. Ik ben van instructrice veranderd, en dat heeft heel veel opgeleverd. Op aanraden van mijn nieuwe instructrice is er een fysiotherapeut naar mijn paard komen kijken, en die constateerde dat het zadel absoluut niet goed paste. De zadelmaker kwam, en er werd een nieuw zadel aangeschaft.

Na de aanschaf van het nieuwe zadel was er verbetering, maar dat duurde niet lang. We bleven op den duur aanpappen met dezelfde rijtechnische problemen die maar niet werden opgelost. Als ze opgelost leken te zijn, kwamen ze vanzelf weer terug. Mijn paard probeerde zich overal onderuit te 'wurmen' en dit uitte zich in onregelmatig lopen. Volgens de fysio had ze geen pijn, maar was het daarom een vorm van verzet. Op aanraden van mijn instructrice ging ik een ongeberoken rubber bit gebruiken, een soort rubberen stang. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden wat ik van de mensen heb geleerd die freestyle reden, waar ik heb leren rijden. Zij zouden het absoluut niet eens zijn met mijn huidige werkwijze. En zelf stond ik er daardoor ook niet geheel achter. Mijn paard had duidelijk geen plezier in het werk, en ik daardoor ook niet. Dan kon ik er wel een ander bit in hangen, zodat ik wat meer te zeggen had, maar ergens vond ik dat niet de goede oplossing. Mijn instructrice had echter goede argumenten voor het nieuwe bit, dus ik bleef het bit gebruiken. Het hielp, maar het onregelmatige lopen bleef, en ook probeerde ze zich er weer elke keer onder uit te wurmen. Toch bleef ik hoop en vertrouwen hebben, tot vorige week.

Vorige week begon me de moed in de schoenen te zakken. Ik besefte dat ik elke dag hetzelfde gevecht met mijn paard aanging. Ik vroeg iets; zij begon onregelmatig te lopen; en ik corrigeerde dat en vroeg het opnieuw. Elke dag weer. Op wedstrijden variërden de punten van 181 tot 148, hoewel de proeven niet eens zoveel van elkaar verschilden. Ik stak er al mijn liefde, tijd en moeite in; maar elke keer kreeg ik de deksel op mijn neus. Nu ben ik dat moe. Ik hou zielsveel van mijn paard, maar dit heeft gewoon geen zin. Voor haar niet en voor mij niet.

Dus, wat nu? Mijn instructrice is het volkomen met me eens. Ze staat achter me als ik door wil zetten, maar begrijpt het ook als ik een ander paard wil waar ik meer mogelijkheden mee heb. Maar het probleem is dat ik niet alleen die keuze moet maken. Voor mezelf moet ik nu ook de keuze of ik dressuur wil of niet. Ik ben regelmatig dingen in de dressuur tegengekomen waar ik het niet mee eens ben. Ik weet dat het ook anders kan, maar nu heb ik de mogelijkheid om een western paard te kopen zonder dat ik teveel verlies. Want ik denk toch dat er een ander paard moet komen, hoe dan ook. Ik wil doelen hebben die ik na kan streven, een drive. Wedstrijden dus. En dat is voor dit paard niet eerlijk. Dan heb ik liever dat iemand met haar naar de bossen kan; iets waar ze supergeschikt voor is en wat ze ook echt leuk vindt. Dan kan ik ook doen wat ik leuk vind. Alleen weet ik dat dus niet. Dressuur vind ik mooi, maar soms zo onvriendelijk naar het paard toe. Je zult dat vast ook wel tegenkomen in de western, maar volgens mij zijn daar meer mogenlijkheden om het ook voor je paard leuk te houden. Ik heb ook bergepen dat je van Parelli diverse levels kunt doorlopen. Dat werkt ook erg motiverend lijkt me. Hoe werken die levels precies?

Als mijn paard een geschiktere bouw zou hebben, had ik het western eerst uitgeprobeerd. Maar ik denk dat ik daar met dit paard geen goed beeld van kan krijgen. Stel dat ik dit paard verkoop, een westernpaard koop en erachter kom dat ik western toch niet leuk vind? Stel dat ik dit paard verkoop, en erachter kom dat ik meer mogelijkheden met haar had gehad? Wie kan mij advies geven?

dorientjuh

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:37

Zou je misschien een goede standfoto van je paard kunnen plaatsen? Misschien dat dat al wat verheldering geeft. Verder: een fysiotherapeut ziet ook niet alles. Haal er het liefste een osteopaat en iemand van www.spierproblemen.nl bij. Grote kans dat er toch nog iets mis zit wat opgelost kan worden. Hoe vaak wordt je zadel gecontroleerd?
Verder: een stang hoeft nog niet zo verkeerd te zijn, al hou ik niet van rubber, omdat dit brandblaren kan geven. Verder vind ik een ander bit ook niet echt een oplossing. Wij hadden ooit een paard op de manege dat net deed alsof hij kreupel was wanneer er gereden moest worden, maar zodra je eraf was liep hij weer rad. Inderdaad een trucje om onder het werk uit te komen. Dit paard had het dan ook absoluut niet naar zijn zin op de manege.
Daarom is het ook belangrijk om te kijken of jouw paard het wel naar zijn zin heeft buiten het rijden met jou om. Hoe wordt hij gehouden, wat krijgt hij te eten, heeft hij veel contact met andere paarden enzovoorts.
Afwisseling in het rijden is ook belangrijk; niet steeds dressuren in de bak, maar ook buitenritten, grondwerk, springen enzovoorts.

Ik vind Parelli erg fijn werken, maar je moet je niet teveel vastpinnen op de levels. Het eerste level is om de omgang met je paard veilig te maken; hierbij wordt niet gereden. Dit level duurt ongeveer 2 tot 3 maanden. Level 2 kan wel een jaar duren en level drie kan nog veel langer duren. Theoretisch kun je doorgaan tot en met level 10, maar meneer Parelli zelf heeft dit level nog niet bereikt. Voor de levels 4 tm 10 moet je naar Parelli zelf in Amerika. Ik vind het echt superinteressant om te doen, je leert heel veel over het paard en waarom een paard op een bepaalde manier reageert. Het kost wel wat, maar ik vind het absoluut de moeite waard. Lachen

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:45

Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk dat een fysio inderdaad niet alles ziet. Maar bij mij kán mijn paard soms nog onder bepaalde dingen uitkomen, ik heb nog niet de ervaring om vanalles te begrenzen. Aan de longe bijvoorbeeld wordt wel alles begrenst, en dan is er ook geen grijntje onregelmatigheid te zien omdat ze er gewoon niet onderuit kan.

Standfoto's heb ik zo niet, wel staan er hier een aantal foto's.

Buiten het rijden om zit ze prima in haar vel. Ze staat de hele dag samen met een ander paard in de wei. Ze is behoorlijk dominant tegenover andere paarden, maar bij mij ben ik de dominantste. Ik wissel het dressuur af met grondwerk, veel buitenrijden en afentoe een sprongetje.

Over Parelli; hoe kom je dan precies aan die levels? Moet je cursussen bij iemand volgen? Of moet je een dvd, boek of iets anders hebben? Is het een op zichzelfstaande discipline, of kun je het (zoals NH) gewoon naast bijv. dressuur doen? En is het behalve grondwerk, ook gericht op het werken onder het zadel? Het punt is dus (ik weet niet of dat duidelijk wordt uit mijn eerste post) dat mijn intresses bij NH liggen, maar dat ik ook graag wedstrijden wil rijden. De vraag is of dat te combineren is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:44

Aan de foto's kan ik niks opmaken. Over Parelli: de levels zijn thuisstudieprogramma's. Die kun je hier kopen: http://www.parelli.nl/ en dan naar ''shop''. Zeker level 1 kun je gebruiken bij alle disciplines van de paardensport, dus ook bij dressuur. Ik weet niet precies hoe dat zit met level 2 en 3, maar daarvoor zou je even contact op kunnen nemen met Eddy zelf (dat is de enige parelli-instructeur van Nederland). Je kunt bij hem met je paard ook cursussen volgen om zo de levels te behalen, maar ik heb al vaker gehoord dat je daar toch wat minder van leert dan wanneer je het jezelf allemaal aanleert. Ik geloof dat je bij Eddy je level 1 zelfs in een weekend kan halen. Als je bezig bent met parelli en je loopt ergens vast, dan is het uiteraard wel heel leerzaam om bij Eddy langs te gaan. Lachen Zoals gezegd is dus het eerste level alleen grondwerk, vanaf level 2 komt er inderdaad ook rijden bij. Maar de Parelli manier van rijden is wel heel anders dan dressuurmatig rijden. Dus in ieder geval is wedstrijd rijden zeker te combineren met level 1.

cswolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:43

Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl ik heb daar mijn oplossing gevonden!

In deze manier van omgaan met je paard kun je ook je freestyle achtergrond goed in gebruiken. heb je nog vragen dan hoor ik het nog wel.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:09

Hier nog een parelli student.
Ik kan je de levels echt aanraden! Maar het is afhankelijk van jou of je bereid bent je tijd te nemen...
Ik zit nu qua grondwerk eind level 2. Heb 2 jaar geleden een groen paard gekocht. En zelf ben ik ook nog vrij groen achter m'n oren op paardengebied. Ik heb wel verschillende paarden gereden, maar ik noem mezelf altijd een gevorderde beginner Lachen
Ik ben 3 jaar geleden met parelli natural horsemanship begonnen in het level 1. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en ruitermak. Daarna is ze naar een sportstal gegaan om ingereden te worden, en twee maanden later kocht ik haar. Omdat ze gereden moest worden (volgens mijn omgeving, waar ik zo naïf als 'k was naar luisterde) ben ik dressuurmatig met haar gaan rijden en vanaf toen is het fout gelopen... In het begin ging alles goed, tot ze onregelmatig begon te lopen, en uiteindelijk ging ze bokken en stijgeren en ik was echt bang van haar! Ze heeft me er uiteindelijk af geworpen en een jaar later ben ik nog altijd aan het revalideren van die blessure. Dat heeft mij serieus aan het denken gezet. Ik heb terug parelli opgenomen en ben verder gegaan met level 2. Van rijden is niet veel in huis gekomen door mijn revalidatie... Maar ik kan je zeggen dat het grondwerk echt zooooooooooooo tof is in level 2 dat je het rijden echt niet mist! In level 1 ga je eigenlijk leren om je paard zijn verantwoordelijkheden te geven. In level 2 begin je met dat verder uit te bouwen en einde level 2 ga je al werken aan finesse. In level 3 komen meer dressuurmatige oefeningen aan bod. Ik ken nu al redelijk wat studenten en ondanks dat daar toch heel wat paarden tussenzitten die niet de bouw hebben om dressuurmatig aan de slag te gaan tonen die toch héél erg mooie dingen!

Bij parelli wordt er gewerkt vanuit het spelen met je paard. Alles is een spelletje en paarden zijn véél enthousiaster waardoor ze meer hun best gaan doen. Je maakt van jou ideeën, de ideeën van je paard. Weet je hoe geweldig het is als je paard voor je ogen uit zichzelf bijvoorbeeld een piaffe aanbied? Omdat er meer gewerkt wordt vanuit het paard en vanuit partnerschap worden dingen die vroeger dmv dwang niet mogenlijk waren toch mogenlijk, ondanks dat het paard daar de bouw niet voor heeft...
Het doel is hetzelfde, maar de weg erheen is geheel anders....

Maar het kost tijd... En je moet er zelf helemaal achter staan! Anders slaagt het niet. Wees ook voorbereid op mensen met nare opmerkingen. Vooral als je op een stal staat wordt er nogal raar gekeken naar mensen die ineens starten met natural horsemanship, maar als je zelf 100% erachter staat mag dat jou niet tegenhouden!

Over parelli: ondertussen werken ze niet meer met de level pakketten zoals voorheen. Je moet nu beginnen met de Succes series en de Patterns. Als er dan nog dingen zijn die niet helemaal lukken bestaat er nog een héél handige tool waar je terecht kan: de Parelli Savvyclub. Daar staan echt enorm veel artikels & filmpjes op om je verder te helpen en je kan altijd mailen als je een probleem hebt. Ze helpen je dan héél graag verder. Bovendien staan er ook nog instructeurs voor klaar waar je, als je lid bent van savvyclub, met een fikse korting naartoe kan! Ook de pakketten, kleding, materialen en dergelijke krijg je aan een serieuze korting als lid van Savvyclub. En je krijgt dvd's thuis gestuurd waar specifieke problemen besproken worden & een héél leuk magazine. Ik kan het je alleen maar aanraden!