Merrie of ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HappyMe_

Merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:34

Wat zijn verschillen tussen ruinen en merries? en dan bedoel ik vooral qua gedrag natuurlijk :p

8nnemiek

Re: Merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:37

Merries kunnen nogal stemmingswisselingen hebben, vooral als ze hengstig zijn. Ruinen hebben daar minder last van.
Maar ruinen zijn weer vaker wat drukker bij andere paarden, willen een beetje meer showen, en zijn vaak wat gespierder, dat ligt er ook aan rond welke leeftijd ze gecastreerd zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:40

Gespierder zou ik niet direkt zeggen aangezien de meeste veulens al rond hun eerste jaar gecastreerd worden en dan is er nog niet echt sprake van spieren.

Over het algemeen is een ruin gelijkmatiger qua karakter. Merrie's kunnen de ene week heel lief en meegaand zijn en de andere week ineens vreselijk nukkig. Ook zijn merrie's onderling vaak vervelender.
Ruinen kunnen vaak met iedereen goed opschieten en zijn contstant qua karakter, wel kunnen ze speelser zijn waardoor je iets sneller stalondeugden ed krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:43

Ruinen zijn over het algemeen wat gemoedelijker. Knipoog Merrie's hebben inderdaad hun nukken en tijdens hun hengstigheid zijn heel veel merrie's ontzettend vervelend. Lachen

Dat een ruin gespierder zou zijn, zou ik niet meteen zeggen. Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:46

Over het algemeen vind ik persoonlijk ruinen prettiger in de omgang. Ze zijn vaak wat relaxter ten opzichte van merries. Ook zijn merries eens in de zoveel tijd hengstig en hier horen de nodige moodswings bij (denk aan jezelf als je ongesteld bent:P)

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:16

ik vergelijk het altijd met de mensen wereld, vrouwen zijn wat kattiger en hebben regelmatig last van hun hormonen en mannen pochen graag maar zijn meestal heel liefelijk.
een ruin is wat constanter in karakter

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:22

Doordat er inderdaad geen hormonen meer in het spel zijn bij een ruin, is een ruin een stuk constanter dan een merrie. Wel rij ik liever een ruin met karakter, dan een ruin zonder. In het parcours kunnen sommige ruinen namelijk niet fel genoeg worden en een beetje lauw op de sprong zijn. Maar dat verschilt per ruin en ik ken ook merries die een stuk constanter in karakter zijn dan een aantal ruinen.

Het is dus gewoon heel erg verschillend per paard. Heeft ook te maken met op welke leeftijd de ruin is gecastreerd. Maar over het algemeen kun je er vanuit gaan dat ruinen constanter in hun gedrag zijn dan merries en vaak wat makkelijker te controleren.

Wist je trouwens dat in veel landen een hengstencultuur heerst? Dat houdt in dat in veel landen vooral hengsten worden gebruikt voor de sport, aangezien hengsten vaak veel meer een winnaarsmentaliteit hebben door hun hormonen, dan ruinen. We zijn een land met bijzonder veel ruinen in de sport, wat door andere landen soms als een beetje vreemd wordt gezien, aangezien zelfs merries meer karakter tonen in de ring dan ruinen. Maaarr .. ook dit is allemaal weer per paard verschillend Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:27

Ik vind ruinen idd vaak wat gemoedelijker van karakter dan merries, maar in de sport kan dat ook negatief uitvallen, omdat ze dan ook gauw zoiets hebben van ach ...toe dan maar. Geldt zeker niet voor alle ruinen, maar mijn ervaring is dat velen wel zo zijn.

_sunshine30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:45

Ik vind merrie's geweldig, want als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door t vuur!!
En als er onverhoeds wat met de merrie gebeurt dat ze niet meer inzetbaar is voor de sport kan je over t algemeen er nog mee fokken!!
Ruinen zijn ook lief hoor,maar mijn ervaring is dat merrie's over t algemeen wat meer doorzettingsvermogen hebben.. *LOL*

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:55

best een moeilijke vraag.... ik ken lastige ruinen, en geweldige merries, zonder merrie streken.... idd het voordeel is dat je een veulie ermee kan fokken, maar of dat nou voor iedereen met een merrie nou zo'n strak plan is....? ruinen zijn over het geheel gezien toch vaak wat constanter, en op dit moment lopen er heel wat ruinen aan de top mee... wat een jaar of twee nog allemaal hengst was wat de klok sloeg, is nu toch best heel veel ruin... ik heb van alles wat, en de ruinen staan nu wel op nr 1 ook bij mij hoor!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:57

Ruinen zijn constanter in hun gedrag, ik vind ruinen ook vaak aanhankelijker. Ik ben absoluut geen merriemens, de meeste vind ik te wispelturig, en dat gegil om niks... nee niks voor mij Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:57

anneliesdj schreef:
Gespierder zou ik niet direkt zeggen aangezien de meeste veulens al rond hun eerste jaar gecastreerd worden en dan is er nog niet echt sprake van spieren.

Over het algemeen is een ruin gelijkmatiger qua karakter. Merrie's kunnen de ene week heel lief en meegaand zijn en de andere week ineens vreselijk nukkig. Ook zijn merrie's onderling vaak vervelender.
Ruinen kunnen vaak met iedereen goed opschieten en zijn contstant qua karakter, wel kunnen ze speelser zijn waardoor je iets sneller stalondeugden ed krijgt.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:59

Ik heb daarentegen weer veel meer met merries en vind ruinen weinig aan, merries zijn echte meisjes vaak (zeker mijn merrie) en daar hou ik wel van Clown Ruinen zijn maar saai Schijnheilig (beetje overdreven natuurlijk)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:14

Ik heb een wisselvallige ruin en een zeer gelijkmatige merrie, hoezo uitzonderingen bevestigen de regel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:28

Onze ruin is ook heel stabiel/gemoedelijk, maar onze merrie ook vwb stabiel. Als ze hengstig is merk je dus amper wat, en werken dat ze wil super gewoon. Kan onze ruin nog een voorbeeld aan nemen Knipoog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:26

_sunshine30 schreef:
Ik vind merrie's geweldig, want als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door t vuur!!
En als er onverhoeds wat met de merrie gebeurt dat ze niet meer inzetbaar is voor de sport kan je over t algemeen er nog mee fokken!!
Ruinen zijn ook lief hoor,maar mijn ervaring is dat merrie's over t algemeen wat meer doorzettingsvermogen hebben.. *LOL*

Vooral om die reden geef ik ook de voorkeur aan merrie's maar de rest van je argumenten klinkt mij vrij onzinnig in de oren Knipoog Ik heb hier evengoed luie merrie's gehad en heel werklustige ruinen. Ik vind ruinen over het algemeen wat geconcentreerder tov merrie's.

Waar ik wel een grote hekel aan heb is dat merrie's zo vreselijk onverdraagzaam kunnen zijn onderling. Hier op de wei zijn er ook een paar die elkaar echt niet kunnen luchten of zien en dat steken zie niet onder stoelen of banken, als ze samen op de trailer gaan staan ze te nukken en te happen en als de een bij de waterbak staat mag de ander niet in de buurt komen ed.
Ruinen vinden meestal iedereen lief en de paarden die op concours met een rood lintje lopen (dus schoppen) zijn vrijwel altijd merrie's.
Dat vind ik echt het grote nadeel van merrie's, ze kunnen zich zo vreselijk bitchie gedragen.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:30

Ik heb meestal op ruinen gereden wat me goed beviel. Ik heb nu een verzorpony die een merrie is. Meestal chagi op stal maar andere moment weer heel rustig. Happerig naar andere pony's maar wel hinneken naar ze. Tijdens het rijden de ene keer is alles eng en de volgende keer is het allemaal wel goed
Laatst bijgewerkt door yvet1988 op 17-09-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:35

anneliesdj; en mijn merrie wordt de hele wei door getimmerd door haar weidemaatje á la ruin Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:39

Dat lijkt me dan meer een uitzondering, ik heb hier alleen maar draken van merrie's en alle ruinen die ik ken zijn net engeltjes Knipoog

Misschien heb ik dan ook wel de pech dat ik alle vervelende merrie's verzamel maar van alle merrie's die ik hier op stal heb gehad (minstens 25) waren er maar 2 die wel met alle paarden overweg konden. Van de ruinen (stuk of 12) was er niet een die zo bitchie was.
Momenteel heb ik ook een merrie staan die met iedereen overweg kan en eigelijk heel lief is maar tussen al die draken is ze meer de uitzondering die de regel bevestigd Haha!.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:50

ik ben een ruinen mens maar heb ook een werklustige merrie die gelukkig geen last heeft van de hengstigheid enz.
ik vind ruine konstanter maar merrie,s kunnen vinniger zijn zeg maar !!
de smaken verschillen ook per persoon natuurlijk de ene kan beter met mannen omgaan
de andere beter met vrouwen Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:05

BrittKitt schreef:
anneliesdj; en mijn merrie wordt de hele wei door getimmerd door haar weidemaatje á la ruin Clown

Hier dito hoor. Alhoewel 'getimmerd' in onze situatie wat overdreven is, ze kunnen heel goed samen, maar de ruin is de duidelijk de baas en mag dat zo nu en dan even lekker laten merken. De merries die wij tot nu toe gehad hebben, waren allen heel erg lief, van onderdanig (huidige merrie) tot normaal. Een echte bitch heb ik nog niet meegemaakt.
Voordeel van merries (vind ik) is dat ze schoner op stal zijn en geen dekens slopen, hiervan hadden onze ruinen nl. nogal eens een handje van.Altijd met elkaar lopen donderjagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:09

Haha, dekens slopen is idd weer een ruinenkwaaltje maar schoner op stal zijn merrie's echt niet hoor! Ik heb ze hier gehad die zelfs de waterbak nog vol scheten, elke nacht weer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:01

Ja waterbak wel, doet de onze ook helaas, maar dat komt omdat ze juist zo schoon op stal is (wei is een ander verhaal). De enigste plaats waar ze poept is nl. net naast de 'waterbak'. Anders moet ze voor 1 van de beide (halve) staldeuren poepen, of voor de voerbak, of in het midden en tja, daar poept ze liever niet. Enigste optie is nog 1 langere zijde, maar om de een of andere reden heeft ze dat nog niet door Knipoog
De ruinen poepen bij ons altijd in het midden van de stal, de merries dus netjes aan de kant en meestal op 1 plaats.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:20

Dus mag ik concluderen dat over het algemeen ruiner toch wat gelijkmatiger zijn dan merries, die zijn over het algemeen wat vinniger. Maar dat bij beide geslachten alle gedragsvarianten voor kunnen komen?

Maw eigenlijk maakt het niet zoveel uit??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:29

aslo schreef:
Ja waterbak wel, doet de onze ook helaas, maar dat komt omdat ze juist zo schoon op stal is (wei is een ander verhaal). De enigste plaats waar ze poept is nl. net naast de 'waterbak'. Anders moet ze voor 1 van de beide (halve) staldeuren poepen, of voor de voerbak, of in het midden en tja, daar poept ze liever niet. Enigste optie is nog 1 langere zijde, maar om de een of andere reden heeft ze dat nog niet door Knipoog
De ruinen poepen bij ons altijd in het midden van de stal, de merries dus netjes aan de kant en meestal op 1 plaats.

Ik heb nog maar een merrie gezien die echt goed 'zindelijk' was en de rest zijn allemaal smeerkezen, varierend van 'waar ik sta poep ik' tot 'he dat is leuk'. Overigens heb ik hier ook een ruin gehad die keurig zindelijk was en altijd met zijn kont tegen de muur ging staan om te poepen. Dat maakt de stand 1-1 voor minimaal 25 merrie's en zo'n 12 ruinen, staan de ruinen dus nog voor Knipoog
troi schreef:
Dus mag ik concluderen dat over het algemeen ruiner toch wat gelijkmatiger zijn dan merries, die zijn over het algemeen wat vinniger. Maar dat bij beide geslachten alle gedragsvarianten voor kunnen komen?

Maw eigenlijk maakt het niet zoveel uit??

Dat kun je concluderen, net als mensen zijn paarden ook verschillend. Je hebt ook stoere vrouwen en huilende mannen, zo is het bij paarden ook. Maar ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat merrie's iets moeilijker zijn onderling en meer last hebben van stemmingswisselingen en dat ruinen speelser zijn en dus wat meer kans hebben stalondeugden te ontwikkelen.

Waarom wil je 't eigelijk weten?