Boos in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Boos in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:48

Heb 1 probleem. Paard is heel boos in de stal.
In de wei is hij een super schat en in de bak ook. Maar zodra hij in de stal staat is het een heel ander paard.
Als je er bij in de buurt komt, meteen oren in zijn nek en maar dreigen.
Als je zijn halster om wilt doen in de stal gaat ie gewoon bijten of trappen.
Van die kuren heeft hij alleen maar in de stal... Verdrietig

We hebben het idee dat hij vroeger is mishandeld in de stal. (paard is 4 jaar)

Iemand enig idee wat er aan te doen?

twinducklin

Re: Boos in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:54

Waarom denk je dat hij mishandeld is?

Doet hij het uit dominantie of uit angst?

Dominantie op die manier accepteer ik niet, dan loop ik de stal in met een zweep en zodra hij mij wilt bijten of trappen krijgt die een mep met heel duidelijk een NEE erbij.

Is het angst zou ik hem uitnodigen naar de deur te komen en daar het halster omdoen, verder in stal met rust laten in begin. Wachten tot hij zelf naar de deur toekomt, en wanneer dit goed gaat steeds een stapje verder maken.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 00:25

meppen met de zweep ben ik echt niet zo voor....... die zweepjes zijn om ruiterhulpen duidelijker te maken niet om een paard op deze manier mee te "meppen"

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 03:10

En hoe wou jij een dominant paard duidelijk maken dat je dat niet accepteerd dan? Van een tik gaat hij echt niet dood, wat meen je dat hij van een ander paard krijgt..
Het is natuurlijk makkelijk om iemand af te kraken zonder een goede onderbouwing en zonder een ander alternatief, een paard is namelijk ook voor ons plezier en niet om een trap van te krijgen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:13

boos zijn op stal mag.............. stal is zijn veilige haventje, zijn domein.........

hij verteld je simpelweg dat hij niet wil dat je in zijn tempeltje komt, en dat doet hij op zijn paards.......... en dat mag....... hij mag je vertellen dat je hem met rust moet laten.

het enige wat hij niet mag is zijn dreigementen ten uitvoer brengen...... je moet het dier wel gewoon een halstertje om kunnen doen en mee kunnen nemen......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:20

Het is veel simpeler dan dat. De stal is het privéterrein van paarden. Bij sommige is overigens de wei dat al, anderen beperken zich tot in de stal en zijn daar zeer verdedigend in., Het gedrag ontstaat meestal als mensen maar steeds ongeoorloofd de stal in banjeren om hem vast te pakken, eruit te halen en iets te gaan doen. Het is zoiets als wanneer iemand ongevraagd en zonder te kloppen je slaapkamer binnenloopt, regelrecht naar jou toe gaat, je bij je lurven pakt en je uit je bed sleurt om je aan het werk te zetten. Er wordt maar al te vaak voorbij gegaan aan het feit dat paarden ook gevoelens hebben. Het is dan ook algemeen gebruik om op die manier met paarden om te gaan en veel paarden tolereren het maar, andere paarden worden op een bepaald moment heel zuur in de stal.

Met de zweep de stal in gaan, vind ik persoonlijk dan ook absoluut not done en een hele grote kans geven op nog veel meer problemen. Wat doe jij als die persoon, die ongevraagd en zonder te kloppen je kamer is binnengebanjerd, je het bed uitsleurt en als je moppert je ook nog een keer een pak slaag geeft?

Ik denk dat in een dergelijk geval het paard nog kwader wordt (terrecht), bang wordt of zich compleet van je gaat afsluiten. Er zijn maar weinig paarden die dit zonder littekens doorstaan (ze zijn er wel, maar die hebben wel een hele dikke huid en of je op die manier met je paard wil omgaan...)

Wat je wel moet doen? Beleefdheid invoeren, denk ik. NU komt natuurlijk het volgende... een pasklare oplossing. Die heb ik dus niet. Ik heb zelf lange tijd een dergelijk paard gereden wat dus ook door die omstandigheden verschrikkelijk zuur was geworden in stal. De manege-eigenaar, een zeer verstandig man, had daar wel een oplossing voor (zelf kon hij overigens zonder problemen de stal in, maar hij was de enige) Hij leerde mij om het paard niet aan te kijken als ik hem wilde halen. Ik moest de staldeur open doen, met de rug naar het paard gaan staan en het halster naast mij houden. Het paard legde dan zelf zijn hoofd in het halster en liep netjes mee. Zolang je hem in de stal maar met rust liet. Maar dat werkte dus voor dit paard en hoeft niet automatisch ook voor jou paard te werken.
Om erachter te komen wat voor jouw paard werkt, zou ik contact opnemen met iemand die vanuit het paard te werk gaat, de situatie ter plekke kan bekijken en jouw een manier kan leren om dit op een prettige wijze voor jou en je paard op te lossen.
Wat ik niet zou doen is gewoon stug op deze manier doorgaan, want dan wordt het alleen erger.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 00:08

liljebo schreef:
Met de zweep de stal in gaan, vind ik persoonlijk dan ook absoluut not done en een hele grote kans geven op nog veel meer problemen. Wat doe jij als die persoon, die ongevraagd en zonder te kloppen je kamer is binnengebanjerd, je het bed uitsleurt en als je moppert je ook nog een keer een pak slaag geeft?

Ik denk dat in een dergelijk geval het paard nog kwader wordt (terrecht), bang wordt of zich compleet van je gaat afsluiten. Er zijn maar weinig paarden die dit zonder littekens doorstaan (ze zijn er wel, maar die hebben wel een hele dikke huid en of je op die manier met je paard wil omgaan...)

.

Daarom zei ik dan ook dat het eraan ligt waarom het paard het doet, uit dominantie accepteer ik dit niet.
Mijn hengstje dacht met 8 maanden dat hij mij best een trap kon verkopen als ik de stal binnenkwam, de 1 ste keer ben ik de stal uitgelopen heb me een dressuurzweepje gepakt en ben weer de stal in gelopen, meneer probeerde het nog eens en kreeg een tik van mij op de kont, toen ging hij maar in de hoek staan wachten wat ik kwam doen. Hij heeft het hierna nooit meer geprobeerd maar komt me altijd begroeten in de wei of in de stal.

Bij andere redenen zoals angst zal ik dit nooit doen, mijn merrie was voorheen ook zuur in de stal, vloog de tralies in naar iedereen die langs kwam, toen ze in de gaten had dat ze haar gewoon met rust lieten was het goed. Zodra ik de staldeur openmaak staat ze met het hoofd naar de deur toe te wachten zodat ik het halster kan omdoen. Stal inlopen is geen enkel probleem meer. Dit heb ik dus ook gewoon met geduld opgelost, maar denk niet dat mijn hengst enig trauma heeft opgelopen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 00:55

Ik sluit me aan bij Kiwiko en liljebo.
Als het dominantie is, dan zou het voor de hand liggend zijn als het paard dit gedrag ook in de wei vertoont, want niet het geval is.

Ik zou hem ook in de stal zoveel mogelijk met rust laten. Alleen de stal in om hem eruit te halen om wat te gaan doen. Verder is de stal zijn plek, waar hij er vanuit moet kunnen gaan dat hij daar rust heeft.

Ik ben het met kiwiko eens dat hij de dreigementen niet mag uitvoeren, maar misschien heeft dit paard geen keuze meer, omdat de dreigementen te lang zijn genegeerd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 05:08

Vaak is dat laatse het geval. Een paard geeft al lang van te voren aan dat hij het niet leuk vindt, maar kleine signalen worden vaak niet herkent en dan escaleert het. Ik zou, indien mogelijk, niet eens de stal in gaan om hem eruit te halen, maar gewoon de deur open doen en hem naar de staldeur laten komen. In het begin zal dat wat geduld vergen en het kan helpen om dan met de rug erheen te gaan staan (druk ervan af halen), maar als het zo lukt, zal het gedrag ook veranderen.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:01

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:06

Mijn paard doet ook zo 0maris0!
En ze doet het alleen als ik voor haar stal of in haar stal sta zonder halster. Als ze ziet dat ik een halster bij me heb, dan weet ze dat we iets gaan doen en dan is het goed.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:10

Lotje02 schreef:
Mijn paard doet ook zo 0maris0!
En ze doet het alleen als ik voor haar stal of in haar stal sta zonder halster. Als ze ziet dat ik een halster bij me heb, dan weet ze dat we iets gaan doen en dan is het goed.

Idd, alleen hier was mijn paard nog voor zijn doen rustig, normaal probeert hij je ook echt te bijten, dan staat hij al klaar met zn mond open..
Ook heeft mijn paard gigantische voernijt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:11

Tja, Ik zou ook boos worden als ik opgesloten zou worden in een hokkie van 3 bij 4 Knipoog
Geef m eens ongelijk..

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:14

Elma_ schreef:
Tja, Ik zou ook boos worden als ik opgesloten zou worden in een hokkie van 3 bij 4 Knipoog
Geef m eens ongelijk..

Liever in een hokje van 3 bij 4 en er iedere dag uit dan in een stand staan, of de hele dag buiten in weer en wind buiten staan...

Lekker offtopic.. we proberen een probleem op te lossen...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:19

0maris0 schreef:
Elma_ schreef:
Geef m eens ongelijk..

Liever in een hokje van 3 bij 4 en er iedere dag uit dan in een stand staan, of de hele dag buiten in weer en wind buiten staan...

Lekker offtopic.. we proberen een probleem op te lossen...

Offtopic? nee niet echt..
Ik snap dat je een probleem probeert op te lossen:P de oplossing lijkt me lekker buiten laten?
Hoezo in weer en wind buiten laten staan? Het is een paard hij smelt niet..
Maar goed je heb altijd nog van die mensen die opsluiten beter vinden dan een paard dat beetje vrijheid nog te geven die hij bij een mens kan hebben he..

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:25

Elma_ schreef:
Offtopic? nee niet echt..
Ik snap dat je een probleem probeert op te lossen:P de oplossing lijkt me lekker buiten laten?
Hoezo in weer en wind buiten laten staan? Het is een paard hij smelt niet..
Maar goed je heb altijd nog van die mensen die opsluiten beter vinden dan een paard dat beetje vrijheid nog te geven die hij bij een mens kan hebben he..

Dit is wel offtopic, ik kan mijn paard niet 24 uur buiten laten staan en bovendien hoef ik hierover geen discussie met iemand aan te gaan.
Je kan je beter druk maken om dierenmishandeling e.d. dan om zoiets Clown

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:27

Ja kan je doen, Je kan ook eerst bij de meest logische oorzaken zoeken, en je dan pas druk gaan maken om mishandeling.. Maargoed, voor het idd een nutteloze discussie wordt zullen we maar zeggen Ik mn mening jij je mening Knipoog

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:30

Idd

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:21

Ik ben het met liljebo en kiwiko (schrijf ik het juist?) eens.
Ik heb een paard dat dominant is, en in de wei durft ze ook haar oren plat leggen. Ipv regelrecht naar der toe te lopen of haar met een zweep op haar kont te meppen neem ik alle druk weg door mij om te draaien. Ik ga niet meedoen aan haar spelletje. Soms moet je eens het tegenovergestelde doen dan jou paard verwacht. Dat maakt je onberekenbaar en zorgt ervoor dat jou paard zoiets gaat hebben van: 'k kan maar beter aandacht geven want wie weet welke onverwachte dingen gaat ze nog doen. Vroeger liep ik gewoon uren achter mijn paard aan in de wei. Ze maakte er echt een spelletje van, ze liep weg, en als ik te dicht kwam legde ze haar oren plat en bokte richting mij. NO WAY dat ik in haar kickzone ga staan!
Ik draai me nu ook gewoon weg van haar en respecteer haar ruimte.

Paarden hebben namelijk zelf ook een persoonlijke ruimte, net als wij mensen. Het is héél onbeleefd om het paard zijn persoonlijke riumte gewoon maar binnen te dringen, het paard te pakken en aan het werk te zetten. Geef je paard tijd om naar jou toe te komen, dan is het zijn idee en als jij zijn persoonlijke ruimte respecteert maakt dat alleen maar een beter leider van jou. Respect moet je verdienen!
Wat héél goed kan helpen is gewoon voor de stal gaan staan, komt je paard naar je toe dan doe je het halster aan, knuffel en tuttel je wat, doe je het halster weer uit en vertrekt weer... Het paard weet dan ook dat het halster niet altijd hoeft te betekenen dat hij uit zijn stal moet om aan het werk te gaan. Op den duur staat je paard jou op te wachten met oortjes naar voren en een groot vraagteken boven zijn hoofd zo van: hééééé waar bleef je zo lang? Wat gaan we doen vandaag?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:17

wat willeke_nijs zegt ind ik onwijs top en goed uitgelegd!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:01

idd erg goed uitgelegt, als je op stal ben kun je haast niet voorkomen dat je in de eigenruimte van je paard komt, dat maakt het zo moeilijk,
ik heb er met mijn paard ook last van, maar dan anders om Clown
vind het ontzettend vervelend om in zo'n kleine ruimte samen met mn paard te staan, heb ik echt het gevoel dat hij in mn persoonlijke ruimte staat, daar kan hij alleen niks an doen
maar gelukkig kan hij nu dag en nacht in de wei Pling

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:31

Hmm interessant staaltje paarden psychologie.. Leerzaam! Ik heb tot nu toe vrijwel omgang gehad met ofwel manege paarden ofwel zeer inschikkelijke prive paarden dit soort dingen nooit eerder getroffen, maar zo leert een mesn weer eens wat.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:38

in wat voor stal heb je hem staan?
ik heb namelijk ook een paard gehad dat heel vijandig was in haar stal...dit was een stal met tralies en schijfdeur(binnen) ik heb haar toen verplaatst na een stal buiten ,waar ze lekker met haar hoofd na buiten kon hangen en het probleem was over...
misschien eens switchen van stal als je de mogelijkheid hebt kijken of er dan wat verandert....
kan goed hoor een dominantie probleem zijn hoor,