Dominantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:06

Hallo iedereen.

Mijn paard is 16 jaar, waarvan reeds 11 jaar in mijn bezit. Ik denk dat ik hem vrij goed ken, maar de laatste weken ben ik toch al een paar keer geschrokken van zijn gedrag. Wat hij vandaag deed was de spreekwoordelijke druppel, dus vandaar deze thread.

Sinds juli staat mijn paard officieel op pensioen wegens een longaandoening. De 2 jaar ervoor waren we ook al op de sukkel, maar mijn toenmalige dierenartsen (2) zeiden dat zijn longen en hart perfect in orde waren, en dat ik dringend aan zijn conditie moest werken. Ik probeerde dat zoveel mogelijk op zijn tempo te doen, want ik zat met een dilemma: ik had onwijs veel vertrouwen in mijn eerste dierenarts, wiens diagnose bovendien bevestigd werd door een tweede, maar toch twijfelde ik met periodes. In juli heb ik er een derde dierenarts bijgehaald, en die zei dat er van zijn longblaasjes een heel deel geknapt waren. COPD dus, met pensioen tot gevolg. Achteraf gezien is het natuurlijk stom geweest om zolang naar die 2 andere "pipo's" geluisterd te hebben, maar daar is helaas niets meer aan te doen.

We zijn onmiddellijk begonnen met een behandeling (Ventipulmin in zijn eten, en Lomudal en Flixotide via aërosol) en deze blijkt heel goed te werken. De symptomen zijn zienderogen afgenomen, en ook qua gedrag is hij compleet veranderd. Ik kan niet beschrijven hoeveel deugd het doet om hem weer door de wei te zien hollen en springen als een zot. Maar...

Sinds hij zich veel beter voelt is hij ook veel eigenwijzer en dominanter geworden:
- Een aantal kleine dingetjes waaraan ik merk dat hij steeds minder en minder respect voor me heeft. Bijvoorbeeld: elke kans hij ziet om zijn hoofd tegen mij aan te schuren grijpt hij. Ookal gaf ik hem 2 minuten op zijn donder om die reden.
- Soms laten we hem in de geitenwei. Vroeger liep hij eens achter de geiten om ze weg te jagen, waarna hij rustig begon te grazen, maar nu blijft hij erachter lopen en er naar bijten. Hij kan ze precies niet meer uitstaan in zijn buurt. Gelukkig kunnen de geitjes overal schuilen voor zo'n groot beest.
- Hij heeft 2 weien, de grote (relatief gezien Lachen ) en de kleine. De kleine wei is ook degene waar ik hem vroeger reed en longeerde. De grote was puur om te grazen en daar vroeg ik ook niks aan hem. Daarstraks was ik bij hem in de grote wei, en nadat ik al een paar keer gewoon bij hem was kunnen gaan, haalde hij ineens naar me uit. Hij sprong in mijn richting met zijn oren plat in zijn nek en zijn mond open. Zoiets heeft hij echt nog nooit gedaan, ik was echt verschoten.

Mijns inziens zitten we hier met 2 tegenstrijdige factoren. Enerzijds voelt hij zich terug zo energiek als een aantal jaren geleden, en anderzijds mag ik hem niet meer rijden of longeren.

Ik wil dit niet erger laten worden, en ik wil zeker geen schrik opdoen van mijn eigen paard. Van Kimbaie kreeg ik in een ander topic al de tip wat grondwerk met hem te doen. Ik ga zeker wat rustige stapoefeningetjes voor hem uitzoeken en zo rap mogelijk uitproberen.

Is dit een bekend probleem voor paarden die net op pensioen staan? Zijn er nog meer tips?

Bedankt!

rissa

Re: Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:14

Raar zeg dat 2 dierenartsen dat zo maar over het hoofd zien Verward
Het lijkt mij dat je paardje, nu hij met pensioen staat en zich beter voelend, overloopt van de energie. Grondwerk is zeker een goede stap om wat aan de dominantie te doen. Eventueel clickertraining en/of vrijheidsdressuur om het koppie bezig te houden.
Heb je al eens zijn voer kritisch bekeken, dat hij niet te veel energie binnen krijgt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:25

Inderdaad een behoorlijke blunder van maar liefst 2 dierenartsen!
Wat betreft de dominantie van je paard...ik zou zoiets echt onmiddelijk de kop indrukken! Is ie nu helemaal van de zotte!!! Zweep erbij en als ie maar een oor verdraaid mijn richting uit kon ie hem krijgen! Jij bent de leider en niemand anders en respect moet hij hebben voor je! In dit geval niks geen grondwerk met touwtjes en weet ik veel...een pak op z'n donder moet ie hebben! Jij weer als baas bovenaan en niets anders!
Dit is een paard dat al weet hoe het in elkaar steekt met zijn 16 jaar....en omdat hij zich nu beter voelt door de medicijnen gaat hij je uitproberen!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:47

Had ik in de wei een zweep in de buurt gehad had hij er inderdaad van gehad, maar ik zou ze eerst in de stal moeten gaan halen waardoor de straf iets te laat zou komen.

In de plaats ervan ben ik een touw gaan halen, heb dat rond zijn hals vastgemaakt en heb hem zo met weinig woorden maar veel attitude naar de kleine wei gebracht.

Ik ga hem ook wel vaker een halster omdoen op de wei. Dan kan ik hem tenminste vastgrijpen als ik hem op zijn donder geef.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:49

Je zal wel behoorlijk geschrokken zijn. Helaas heeft hij dat ook gezien, dus 1-o voor hem. Het is duidelijk, dat hij je niet ziet als de leider. Als dit weer gebeurt, maak je vooral groot, ook al duik je het liefst helemaal in elkaar. Een zweepje, alleen als het erop aan komt om je te beschermen, maar liever niet. Probeer consequent te blijven. Free-style op de Emiel Voest manier kan idd goed helpen weer de rangorde te bepalen. Jouw lichaamshouding is heel belangrijk. Je traint je paard dan onbelast, kan je goed zien wat hij aankan. Ook opletten in de wei, als hij je plaats wil veroveren, dat je niet voor hem opzij gaat. Ook dit is een serieus spelletje van hem wie de leider is. Draai het eens om, loop in de wei naar hem toe, ook als hij graast en zorg ervoor dat hij opzij gaat en blijf even op zijn plek staan, na een tijdje loop je weer op hem af en hij moet weer opzij. Het schuren aan jou heb je gelukkig goed ingeschat en dat je dat niet goedvindt. Voor de rest is clickertraining heel goed en grondwerk. Als het probleem blijft bestaan, zou ik er zeker een deskundige bijhalen, want het is niet zomaar iets wanneer je paard je aanvalt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:51

Je ziet wel meer een heftige gedragsverandering bij paarden die met pensioen gaan. Het doet zeker niet ieder paard goed om niets meer te doen en dat kan betekenen dat ze zelf bezigheden gaan zoeken (zoals geiten klieren, dominant zijn ed) Ik weet niet of hij afleiding heeft in de vorm van andere paarden in de wei? Dat is in elk geval belangrijk. Verder zou ik zeker nog dingen ,met hem blijven doen. Grondwerk is een goeie. Daar ga je al mee aan de slag, begreep ik. Met goed opgebouwd grondwerk kun je meteen de verhoudingen recht zetten en recht houden en dat is belangrijk. Bovendien kan afwisselend grondwerk ervoor zorgen dat hij toch nog een uitdaging heeft. Met alleen op zijn donder geven als hij vervelend is, kom je niet ver. Als je verder dan niets meer met hem zou doen, verslechtert alleen de band,. Hem aan het werk houden dus, maar dan aangepast.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:33

Die lichaamshouding is inderdaad een probleem Almaz. In dergelijke situaties duik ik gewoon in elkaar en spring ik het liefst zo ver mogelijk weg... Het duurt altijd even voor ik mezelf weer bij elkaar heb en een leidershouding kan aannemen.

De laatste tijd ben ik erg veel met hem bezig liljebo, alleen op een andere manier. Poetsen, aerosol geven, gewoon wat fledderen, gaan bijzitten in de wei, ... Het is niet enkel op zijn donder zitten dat ik doe. Qua aandacht zeker geen gebrek, alleen is het een soort aandacht waarin ik hem geen opdrachten geef waarnaar hij moet luisteren. Het grondwerk zal in dat opzicht zeker goed zijn.
Hij staat jammer genoeg alleen op de wei. Een gezelschapspony zou inderdaad ideaal zijn, maar dat zien mijn ouders niet zitten. Ikzelf woon niet meer bij hen, dus wat de dagelijkse verzorging betreft (eten geven, stal onderhouden, ...) komt het allemaal op de rug van mijn vader terecht. En hem elders zetten willen ze ook niet.

Nog een soort gedrag waaraan ik merk dat hij met mijn voeten speelt: als ik hem ergens naartoe wil leiden blijft hij soms gewoon staan. Dan moet ik hem in een cirkeltje trekken en soms gaat hij mee, soms blijft hij weer staan. Hij weet dat hij de sterkste is, en begint daar iets te veel misbruik van te maken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:37

Ik zou met een touwhalster en een leadrope aan de gang gaan. Neem altijd de leadrope mee als je naar hem toegaat. Mocht hij nou weer een streek uithalen kan je hem met de leadrope meteen aanpakken door die naar hem toe te gooien (zelf uiteinde vastblijven houden uiteraard Knipoog ) Hij moet respect hebben voor jouw ruimte. Volg desnoods een cursus grondwerk, erg leuk en leerzaam.
Ik vroeg een paar berichtjes terug al naar het voer en ben daar nog steeds erg nieuwschierig naar?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:24

Een cursus is idd een erg goed en leuk idee. Daarin krijg je normaal gesproken ook goede handvaten hoe je je moet opstellen als leider en dat maakt jezelf ook wat meer zelfverzekerd in dat opzicht, waardoor je automatisch ook in de wei beter gaat reageren.

Verder erg jammer dat er geen paardje bij kan (ook een lieve kleine shet???... kost nauwelijks tijd en geld Haha! )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:41

monia schreef:
Had ik in de wei een zweep in de buurt gehad had hij er inderdaad van gehad, maar ik zou ze eerst in de stal moeten gaan halen waardoor de straf iets te laat zou komen.

In de plaats ervan ben ik een touw gaan halen, heb dat rond zijn hals vastgemaakt en heb hem zo met weinig woorden maar veel attitude naar de kleine wei gebracht.

Ik ga hem ook wel vaker een halster omdoen op de wei. Dan kan ik hem tenminste vastgrijpen als ik hem op zijn donder geef.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je zelf heel goed weet hoe je dit moet aanpakken!! Haha! Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:14

Is er bij jou in de buurt ook de mogelijkheid om een cursus grondwerk/freestyle te volgen? Je bent je leiderschap kwijt en jouw paard weet dat hij sterker is dan jou en valt agressief aan. Dan moet je echt weten hoe je dit moet aanpakken, slaan kan n.l ook nog meer de agressie aanwakkeren. Mijn advies is dan ook, probeer een cursus te volgen, bij iemand die hier ervaring mee heeft en jou ook kan helpen om de verstandhouding te verbeteren. Ik denk dat het best wel gaat lukken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:18

hij verveeld zich en ik denk omdat hij zich niet lekker heeft gevoeld jij hem meer verwend hebt wat natuurlijk niet erg is. maar waardoor je teveel over jezelf hebt laten lopen, ga wat grondwerk, longeren etc doen dit kan zachtjes echt geen kwaad of en leer hem weer jou te respecteren en wees streng en rechtvaardig.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:23

Ik zou dressuuroefeningen op de grond gaan doen naast je paard (klassiek dressuur) Zo hou je zijn lichaam in conditie, kun je aan jullie relatie werken en heeft je paard het gevoel dat hij ook nog belangrijk is. Ik vind 16 jaar erg jong voor een paard met pensioen. Echter COPD beperkt wel veel mogelijkheden. Ik zou wel aan het werk gaan met dit paard al is het maar 15min per dag oefeningen aan de hand. Je kunt aan de hand zo veel doen en de meeste paarden vinden het geweldig

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:50

Juist, zijn voer! Sorry. Het is gewoon een onderhoudsmengeling gemengd met onderhoudskorrels. Hij blijft dag en nacht op de wei staan, waarvan het meeste op de kleine wei. Daar knabbelt hij wel constant, maar veel eten heeft hij daar toch niet. De volgende keer dat de dierenarts komt zal ik hem zeker vragen zijn voer eens te evalueren.

Een touwhalster wordt mijn eerstvolgende aankoop. Die cursus grondwerk lijkt me inderdaad ook wat. Ik ga me zeker verder informeren en zoeken naar een cursus hier in de buurt. Het longeren en conditietraining ga ik echter nog niet doen. Toen de DA hier voor het laatst was (2 weken geleden) zei hij duidelijk daar nog wat mee te wachten. Mijn paard krijgt nog steeds een aerosolbehandeling en zijn longen worden nog steeds beter, en zijn hart rustiger. Eind november komt de DA terug en dan gaat hij het opnieuw bekijken. We mogen wel al terug wat gaan wandelen, wat we ook al een paar keer gedaan hebben. Gisterenochtend nog een kleintje, voor hij naar me sprong. Tijdens die wandeling was het een beetje nerveus, maar zeker niet stout. Maar veel heb ik ook niet van hem gevraagd, gewoon mijn straat eens op en af stappen...

Mijn overtuigingsproces voor een lieve kleine shet is al jaren aan de gang, maar bereikt nu toch stilletjesaan zijn hoogtepunt Lachen Door het feit dat hij op pensioen staat beginnen ze het wel te begrijpen, alleen happen ze niet toe. Ik blijf hopen. En vooral ook zagen Lachen

Goh bedankt aerendhout1, nu de uitvoering nog... Lachen

In ieder geval al bedankt voor het meedenken en de tips iedereen!

Edit: ik heb enkele foto's van hem in m'n profiel geplaatst, waaronder 2 van gisteren. Zelf vind ik het ook altijd leuk om een beeld te hebben van het paard waarover het gaat, dus vandaar Lachen

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:31

Mooie foto's. Foto 1, een lekker ontspannen paard, foto 2 en 3 een niet al te blij paard. Vooral dat zure mondje spreekt boekdelen. Hoop dat je aangepast werk met hem mag doen eind november als de DA hem weer heeft nagekeken en anders toch maar zagen bij je ouders. (shetjes zijn gelukkig heel goedkoop) Ja

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:22

In mijn idee kan het dan niet echt aan het voer liggen.
Een cursus grondwerk is zeer zeker erg leuk een leerzaam, mijn visie is na zo'n cursus best wel veranderd. Wat ik me alleen afvraag is of dat jouw paard dat wel aan kan als hij ook nog niet gelongeerd kan/mag worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 05:21

Bij grondwerk hoeft echt niet gelongeerd te worden. De meeste vormen van grondwerk hebben longeren niet eens in het pakket zitten. Bovendien kun je alles in het tempo doen waarin je wilt, bv alles in stap en dat kan eigenlijk altijd.
Ik heb zelf een ouder paard, waar ik sinds kort eigenlijk weer echt mee bezig ben en die vooral in de begin periode wat last kan hebben van gewrichten. Bovendien is hij te mollig, dus ook met hem moet ik nu heel rustig aan doen. Ik doe het grondwerk bijna uitsluitend in stap. (maar wel veel oefeningen om soepeler te worden)

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:00

Mee eens liljebo. Je kan het tempo en de zwaarte van de oefeningen goed aanpassen. Wat ook heel goed werkt, is met de lange teugels werken. Piet Bakker heeft een hele leuke DVD uitgegeven en dat kan je ook aanpassen in je eigen tempo. Veel paarden, die in principe niet meer het (gewone) werk aankunnen, knappen echt op met het lange teugel werk. Dus Monia, ik denk dat er best nog veel leuke dingen te doen zijn.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:14

Het grondwerk ga ik zeker proberen, maar ik ben eerst het boek 'natuurlijk paardrijden' van Klaus Ferdinand Hempfling aan het doornemen. Mijn lichaamshouding is nog te "schijterig" als ik bij hem ben. Erg he Lachen

Met lange teugels heb ik helemaal geen ervaring. Ik ga eerst gewoon starten met het grondwerk, maar tegen volgende zomer misschien. Dan heb ik nog genoeg tijd om me te informeren en in te lezen Lachen Bedankt voor de tip!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:40

Grondwerk kan je inderdaad in elk tempo oppakken, had ik even niet over nagedacht Bloos.
Ook het lange teugelwerk is erg leuk om te doen. Toevallig ben ik daar zelf 4 maanden terug mee begonnen dmv les bij Piet Bakker zelf. Hij komt naar een bak bij mij in de buurt en daar heb ik nou 3 keer les gehad van hem. Erg energieke en spontane man. Je moet alleen wel je paard kunnen vertrouwen dat hij je geen schop zal geven als je naast of achter hem loopt.

Hoe doet je paard nu tegen je?
Misschien eens iemand laten komen die met dit manse gedrag om kan gaan omdat je je eigen onzekerheid zeker terug gespiegeld gaat krijgen van je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:57

misschien overheen gelezen,maar staat hij alleen?

volgens mij verveeld hij zich helemaal suf.

grondwerk en maak het maar wat moeilijk voor hem,je hebt een hartstikke slim paard!
hij kijkt wel boos op de laatste foto's zeg!!!

persoonlijk denk ik dat je misschien een 2x per week best even vijf tot tien minuutjes op hem kunt stappen.
hij heeft geen versleten benen en als hij jolig door de wei kan springen dan kan hij zeker vijf tot tien minuten met jou er op wat
rondstappen hoor..

ohw ja ventipulmin bevat clenbuterol en veel paarden worden daar behoorlijk macho van vanwege de anabole werking.
mijn pony heeft het gehad en werd er uitermate kribbig van

hoe lang is hij daar nu van af?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:57

Slaan heeft hij in ieder geval nog nooit gedaan rissa. Hij heeft geen gekke streken meer uitgehaald, maar hij is toch nog boos op me hoor. Als ik hem poets zie ik hem wel genieten, maar het kan hem niet schelen van wie hij die aandacht krijgt. Zolang hij de borstels maar goed hard voelt. Vroeger zou hij zijn neus tegen mijn buik duwen als ik zijn hoofd borstel, nu houdt hij het zo hoog mogelijk en bekijkt me alleen maar vies.

Hij staat alleen ellepel... Verveling is inderdaad het grootste probleem. Hierboven hebben ze me al aangeraden er een shetje bij te zetten, maar mijn ouders zijn daar geen voorstanders van. Mijn paard staat bij hen en een deel van de dagelijkse zorg wordt door mijn vader gedaan. Eerst moeten zij natuurlijk akkoord zijn, maar het gaat de goede kant uit Lachen

Af en toe ga ik met hem een wandelingetje maken. Dan stapt hij, en krijgt hij ook eens wat anders te zien dan enkel zijn wei en directe omgeving. Maar blijkbaar is dat niet genoeg voor hem.

Ventipulmin heeft hij ongeveer de eerste 2 weken van juli gekregen. Wat je erover zei wist ik niet. Nu krijgt hij wel nog Flixotide via aerosol. Morgen eens kijken wat daar allemaal inzit. Bedankt voor het weetje Lachen

Goed om te weten dat jullie, ellepel en Almaz, hem er ook zuur vinden uitzien. Dan ligt het toch niet aan mijn subjectieve ogen Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 00:08

Hij verveeld zich das duidelijk.

Ik heb zelf ook een ouder paard, 22 nu. Ik had haar, toen ze 17 was, ook met pensioen gestuurd. En ja ook mijn dame werd link. Voelde zich te fit om op de wei te staan en op de veulens te passen. Die van mij stond nl zelfs nog in een groep met paarden. Gelukkig voor mij heeft zij geen luchtweg probleem, en dus ben ik haar weer gaan rijden (en zelfs af en toe weer een wedstrijd). Maar ik kan me voorstellen dat je er een heel aardig probleem hebt lopen nu.
Hetgene wat de rest hier al heeft geschreven lijkt mij ook wel een goede oplossing. Maar die Shet juist weer niet. Als hij nu steeds achter die geiten aangaat zal hij dat hoogstwaarschijnlijk ook met die Shet gaan doen. Baasje spelen he Knipoog

Grondwerk, evt In hand trail. Wat dat precies inhoud moet je maar even opzoeken op het western forum van Bokt. Het is een parcours met verschillende hindernissen (en niks wat gesprongen moet worden Knipoog ) Denk aan een brug, een hek wat je open en dicht moet doen. Balken waarover je heen stapt, of zijwaarts over gaat (voorbenen de ene kant achterbenen aan de andere) een Pick up, waarbij je dus iets moet oppakken en ergens anders weer neerzet, achterwaarts tussen balken die bv in een L of V vorm liggen. Hij moet daarbij nadenken en dat zal hem (geestelijk) bezig houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:26

ik vind hem ook wat afgevallen, op de eerste foto glimt hij en is mooi rond.

misschien is een skippybal een idee om in de wei te leggen?
of wat takken ,daar kan hij lekker mee slepen.

een shetje lijkt me met zijn karakter niet zo'n goed idee, zou dan kiezen voor een ander groot paard wat met pensioen moet.
dat is meer zijn gelijke dan een shetje toch?

weet je wat het is?
eerst had hij wel zijn afleiding omdat je wel met met hem ging rijden etc..dat is nu weg he?
hij heeft gewoon zijn aandacht nodig, die krijgt hij minder dus is hij boos op jou.
beste is dus als je toch probeerd om hem die aandacht weer te geven,maar dat doe je al zoveel mogelijk

is al lang geleden met de ventipulmin,dus lijkt me sterk dat hij daar nu nog last van zou hebben.
de flixotide doet volgens mij verder niks kwa bijwerkingen .