4,5 Maand Oude Hengst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiisaaa

4,5 Maand Oude Hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:27

Hallo,

Op de stal waar ik werk hebben we ook een veulentje.
Een schat van een beest als hij in zijn stal is.
Maar veel mensen kijken raar op als we vertellen dat ie pas 4,5 maanden oud is.
"Moet hij niet bij zijn moeder zijn dan?"
"Kan hij al alleen staan, wat knap zeg!"
Nu komt het:
Toen hij 2,5 maanden oud was, dekte hij zijn moeder kapot.
Toen is hij weg gehaald bij haar, en in stal gezet.
Hij springt en steigerd tegen de Haflingerhengst van 600 kilo op.
En hij heeft er al een hele zaak onder hangen!
Dat is toch niet meer normaal?

Misschien klinkt het een beetje raar, maar het is best moeilijk uit te leggen hoe hij zich gedraagt.
Ik hoop dat jullie het toch een beetje snappen!
Hebben jullie wel eens zo'n veulentje meegemaakt?
En wat hebben jullie ermee gedaan? (we vinden hem nog te jong om te castreren)

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

Lisa.

StalPalousa

Re: 4,5 Maand Oude Hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:01

Het ene veulen heeft meer hengstenneiging dan een ander.
Voor castreren is het nog te vroeg. Ik zou het eens met je DA overleggen.
Het mooist is om hem in een koppel te jaren met andere hengstveulens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:41

dekte hij ook echt al met 2,5 maand of was het alleen maar erop springen?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:12

Mijn ruin (nu 2 jaar), heeft 2 jaar gewoon bij hengsten in een koppel gestaan..

Hij is met 4 maand ook van zijn moeder afgehaald, op advies van dierenartsen, de merrie ging er kapot aan..

Maar, een veulen mag je gewoon neit alleen zetten, daar gaat het geestelijk kapot aan.. Er zijn genoeg opfokstallen die groepen hebben voor die leeftijd.... Dat is uiteindelijk de beste oplossing

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:35

Hij staat samen met 3 hengsten in de wei.
En we willen hem ook in een groep gaan zetten met leeftijdgenootjes! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:39

ken ze wel hoor Lachen hengstenveulens die met een maand oud al op moeders sprongen........... en als moeders dan niet behoorlijk afslaat dan heb je echt een drama.........

ik heb maar een tip............. hou het ding heel, heel kort........ er mag niet eens geknipoogd worden zonder jouw toestemming (bij wijze van) Gaat hij ook maar een halve hoef over de streep van het toelaatbare, doe dan het enige wat je moet doen........ en dat is het dier alle hoeken van de stal laten zien met wat je dan ook voor handen heb...........

Als je dit de komende twee/drie maanden volhoud heeft het dier de rest van zijn leven een heel leuk liefdevol leven vol met knuffels en kussen..........

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:49

tja ik zou m zo snel mogelijk proberen mij leeftijds genootjes te plaatsen dat is crusiaal voor de opvoeding, daar leert hij in de groep zijn grensen enz.
en alle hoeken van de stal laten zien lijkt me geen oplossing. mischien dat ik t verkeerd heb begrepen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:04

Niet in een groep met leeftijdgenootjes, met een beetje pech is hij de baas en dan is er straks geen lang mee te bezeilen. Zou juist in een vwb leeftijd gemengde groep moeten met minstens 2 dominante paarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:14

Zo wat een ondeugende hengst.

Mijn advies is dan ook zet hem in de groep en het liefst met een oudere dominante paard in de groep, die voedt hem wel op, want als hij in de groep gezet wordt met hengstjes, heb je de kans dat hij er de baas wordt, en krijg je later een hele dominante moeilijke paard.

Hem de alle hoeken van de stal laten zien??? een medebokker had dat geadviseerd, ik denk dat het beter is om dat niet te doen, want dan kan hij vals worden en of een angstig paard worden, streng zijn is altijd goed, en consquent zijn, maar hem helemaal de hele stal door slaan, dat lijkt me niet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:37

Inderdaad, in een groep met een ouder dominanter paard lijkt me beter dan het paard alle hoeken van de stal te laten zien. Kan dat beestje helemaal in de stress raken als je later de stal in loopt!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:31

Pin me niet vast op dit advies want ik heb het maar van horen zeggen. Maar er is mij ooit eens verteld dat enkele drachtige merries ook effectief zijn voor zo'n brutaaltje. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Verder denk ik ook dat bij dit veulen opgaat beter een beetje te streng dan een beetje te lief.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:11

bevestig bovenstaande! ik heb draken zien veranderen in lieve onderdanige engeltjes... zo afgeleerd dat gespook Lachen en dan kun je hem daarna altijd nog bij zijn leeftijdsgenootjes zetten, nu lijkt het me zelfs zielig om hem daarbij te zetten!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:22

Ragdollcat schreef:
Hem de alle hoeken van de stal laten zien??? een medebokker had dat geadviseerd, ik denk dat het beter is om dat niet te doen, want dan kan hij vals worden en of een angstig paard worden, streng zijn is altijd goed, en consquent zijn, maar hem helemaal de hele stal door slaan, dat lijkt me niet.

Why not ? Tong uitsteken Ik heb mijn dominante verzorgmerrie haar hoogdrachtige weidemaatje in de hoek van haar stal op de grond zien schoppen, gewoon omdat dat maatje per ongeluk de verkeerde stal in was gelopen. Als een paard zo consequent mag zijn bij een soortgenoot omdat die nu eenmaal lager in rang is,, waarom mag een mens dat dan niet? Moet de mens het veulentje maar een lichte straf geven als dat veulen wil vechten voor dominantie?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:10

Klinkt als puberteit. Wat iedereen zegt, zo snel mogelijk in een grote kudde zetten. Hem alle hoeken van de stal laten zien? Dat vind ik sowieso geen oplossing

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:24

tja,hij is wel wat vroeg....waarschijnlijk heeft z'n moeder hem nooit een goeie oplawaaier verkocht.
Zoals je in de mensenwereld moeders hebben die hun kind niet opkunnen voeden ,zal dat ook voorkomen in de dierenwereld.

Alle hoeken laten zien,is niet mijn manier,dat moet je doen als er echt iets vreselijks gebeurt(nog nooit meegemaakt).

Bij een veulen,zeker een hengst is consequent zijn wel heel belangrijk,hij mag vandaag niet nippen/bijten morgen en overmorgen ook niet,hij moet respect voor je hebben en niet over je heen lopen ....letterlijk en figuurlijk.

Hem alleen tussen dominante paarden zetten is maar een gedeelte van de opvoeding,daar leert hij niet wat met mensen wel mag en wat niet...
Ook niet vergeten te belonen als hij zich wel gedraagt,een paard wat alleen maar een bepaalde tonatie hoort,boos dus,word murf,het doet hem daarna niets meer.

Casteren kan volgens mij pas met een jaar?of eerder geen idee,ik heb mijn paard hengst gelaten,ik vind een beetje karakter wel leuk!(die heeft trouwens ook gepubert,met 17 mnd oud bracht hij mij iedere ochtend naar de wei inplaats van andersom.....dat heeft hij twee x gedaan,toen ging er een ketting om z'n neus,en daar gaf ik een flinke ruk aan....afgelopen...)

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:46

Het gaat steeds beter met hem. (om het maar zo te noemen!)
Hij begint zich beter te gedragen, en springt niet meer op tegen de andere hengsten.
Misschien dat het ook minder is omdat ze nu elke dag naar buiten gaan.
Want eerst waren de paarden hier pas naar toe verhuisd, en was er nog geen weide.
Hij gaat nu regelmatig met zijn volle zus in het weiland.
En die deelt hem nog wel eens wat rake klappen uit!
Elke dag staat hij verder met 3 mini paarden hengsten in de wei.
Dat gaat prima (aangezien ze elkaar erg aardig vinden ;D).
Alleen hij is zo speels (logisch natuurlijk), maar die andere willen alleen eten.
Dat is altijd wel een leuk gezicht!

Aan zijn moeder kan het trouwens niet liggen.
Dat was een alfa-merrie.
En Velkan kreeg nog wel eens een snauw en een bijt!

Bedankt voor al jullie reactie's en tips!

Oja, we gaan proberen om een nieuw huis voor hem te vinden, met leeftijdsgenoten en oudere.