Verlatingsangst? of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

de4schimmels

Verlatingsangst? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:21

Hallo allemaal.
Mijn 1e bericht hier op bokt.nl
Sinds 9 augustus hebben wij een pony gekocht een lieve merrie van 6 jaar. Stond altijd alleen in een weitje met tegenover haar een paar geitjes.
Wij wonen op een boerderij met Melkkoeien.
Hier moest ze even naar kijken maar gras heeft ze dus veel intresse gaat niet naar de koeien uit.
Nu het volgende:
Ik zet haar nu altijd voor dat de koeien op stal gaan op stal laat ik haar staan en de koeien lopen naar de stal gaat ze gillend en schreeuwend als een idioot tekeer door de wei.
Ze is dan echt helemaal door de dolle en zou bij wijze van spreken over het draad willen.
Zou dit een soort verlatongsangst ( hahah zo noem ik het maar even) kunnen zijn of zou het echt angst voor de koeien kunnen zijn?
Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
Voor haar heb ik jaren geleden een pony gehad die niet op of om keek naar de koeien en nooit dit gedrag gezien.
wie ow wie heeft een verklaring of een tip hoe we dit kunnen inperken?

prii_boy

Re: Verlatingsangst? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:24

ik zou het niet weten, bij de boederij waar mn pony staat staan de koeien ook tussen de paarden

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:25

ik denk dat ze die koeien als haar maatjes ziet!
ze reageert het zelfde als dat je eerst andere paarden binnen haalt en daarna pas haar,
zou haar daarom als eerste binnen zetten en daarna de koeien Koe
het is en blijft een kudde dier,en ze zal zich alleen voelen,als ze in haar uppie op de wei moet blijven.
misschien is het leuk voor haar als ze een echt paarde maatje er bij zou krijgen.
weet niet of je dat wilt en of het mogelijk is?
je paardje zal het zeker leuk vinden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:17

Ik denk ook dat ze liever met de koeien mee wil naar binnen.
Een paard vind het niet leuk zo alleen op het land.
En idd. misschien een weidemaatje (als je de ruimte hebt)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:51

Ik denk dat je sowieso vroeg of laat gedragsproblemen krijgt met paarden die alleen staan. Daar zijn het de dieren niet voor.. Enige oplossing voor mij zou zijn haar in een kudde te zetten. Heb je geen mogelijheid om er een bij te kopen, dan is het misschien een idee om stalling aan te bieden zodat er toch een pony bij komt.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:56

Ze ziet de koeien toch als een soort maatjes en wil niet helemaal alleen achterblijven. Gewoon eerst op stal zetten, dan went het vanzelf wel.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:01

ik heb dat met een merrie van me gehad,
ik stond op een stal samen met een haflinger, en als die wegging bleef ze alleen op stal over, dan ging ze echt door het lint schreeuwen, bokken stijgeren (toen dus ook dierenarts bij moeten halen omdat ze half over de deur ging en der kogel open lag)
heb toen van alles geprobeert met een spons zeiknat vanuit het niets (als ze begon met etteren) het water naar der gooien.
nou daar gaf ze niets om.

niets lukte eigenlijk, het enigste wat wel lukte was verhuizen naar een stal met meerdere paarden.
maar daar had ze het weer als het buurpaard eropuit ging.
terwijl er tegenover haar ook genoeg paarden stonden.

het is uiteindelijk wel minder geworden maar helemaal weg nee.
het is en blijft een kuddedier

de4schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:45

Dank jullie voor jullie reacties.
We gaan het nog even aanzien en tot die tijd gaat ze gewoon eerder naar stal dan de koeien.
een optie om haar tussen de koeien te zetten is er niet dan eet ze veel teveel en dat komt ook weer niet ten goede van haar.
een andere pony erbij......... tja dat vind manlief niet oke ( hahaha) heeft niks met pony's en paarden.
Ik denk er nog even over na.
maar jullie zijn top.
tuurlijk is en blijft ze een kudde dier maar vreemd dat ze dan voor de koeien valt.
Op stal gaat het goed geen probleem en daar staat ze ook alleen

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:04

Precies hetzelfde als een paard bij ons op stal. Dat paardje voelt zich ''eenzaam of verlaten'' als ze in d'r eentje in bijvoorbeeld de paddock staat. Een soort verlatingsangst kan je het wel noemen idd. Het is voornamelijk kudde gedrag. Hebben jullie nog andere paarden op stal? Zoja dan zou ik het eens proberen door er een ander paard bij te zetten.
suc6

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:06

Jaa denk het ook, paarden zijn idd kuddedieren, dus als ze ineens alleen zijn raken ze vaak in paniek! Misschien kan je regelen dat er weer een geitje in de wei komt? Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:56

de4schimmels schreef:
Dank jullie voor jullie reacties.
We gaan het nog even aanzien en tot die tijd gaat ze gewoon eerder naar stal dan de koeien.
een optie om haar tussen de koeien te zetten is er niet dan eet ze veel teveel en dat komt ook weer niet ten goede van haar.
een andere pony erbij......... tja dat vind manlief niet oke ( hahaha) heeft niks met pony's en paarden.
Ik denk er nog even over na.
maar jullie zijn top.
tuurlijk is en blijft ze een kudde dier maar vreemd dat ze dan voor de koeien valt.
Op stal gaat het goed geen probleem en daar staat ze ook alleen

Dat is niet vreemd. Kuddedieren zijn (uiteraard) hele sociale dieren. Ze zoeken gezelschap op en sluiten vriendschappen. Bij gebrek aan soortgenoten zal het paard op zoek gaan naar alternatieven. In dit geval de koeien.

Kun je manlief niet uitleggen waarom het goed zou zijn om er een pony bij te nemen? Ookal heeft hij niks met paarden, als veehouder lijkt het me dat hij zich wel kan inleven als jij het kuddegedrag van een paard uitlegt. Al is het maar een shetlandertje wat je erbij zet. Die neemt niet veel plek in, hoeft niet veel gevoerd te worden enz.