ze werd helemaal gek!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

ze werd helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:56

ik was vandaag voor het eerst bij m'n nieuwe verzorg-haf,ik ging haar even poetsen,er was niks aan de hand tot ik bij haar voorpluk kwam,ik wilde die kammen en ze werd helemaal gek,ik stond tussen haar en de staldeur in en ze drukte haar lijf echt mijn kant op Boos!
dus ik probeerde haar weg te duwen,eventjes lukte dat en toen begon ze weer te duwen en duwde ik haar weer weg en toen begon ze me toch te bokken en de oren plat in de nek.
ik weet niet wat er met haar is maar ik dacht ik moet als een gek aan de andere kant zien te komen want dadelijk raakt ze me!!
verder met poetsen was er niks aan de hand,ze was heel rustig en genoot echt van haar poetsbeurt,tot ik dus bij haar voorpluk kwam Bloos
iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
want ik moet straks met rijden ook haar halster afdoen en hoofdstel omdoen..

Megamutsj

Re: ze werd helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:58

Waarschijnlijk heeft ze daar een rot ervaring mee, dus dit zal je dus goed moeten oefenen en met veel geduld. Je kan eerst kijken of ze makkelijk haar halster af laat doen, zo niet zal je dit ook eerst goed moeten oefenen.. Gewoon met erg veel geduld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:59

Jeetje, daar gaat tijd in zitten dek ik. Hoever mag je aan haar hoofd komen? Ben je te driect in je beweging? is het dier kopschuw? Mag je de oren aanraken? Porbeer stapje voor stpaje uit te zoeken waar haar grenzen liggen en als ze dreigt spreek haar streng toe en dmv van druk kun je properen haar opzij te krijgen. Sterkte. Ga niet rammen, slaan, schoppen, ruw zijn want dat werkt averechts. Hopelijk is er onder haar voorpluk niks beschadigd. Ik krijg de indruk dat je het dier totaal niet kent of iets van de achtergrond weet..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:00

Misschien eens vragen bij de eigenaar of ze daar ook zo doet?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:09

@megamutsj: bedankt voor de tip,zal het zeker rustig aan doen met haar,wil ook dat ze me gaat vertrouwen maar dat heeft tijd nodig..
@detour: ze is niet kopschuw,ik mag haar ook op haar voorhoofd aaien onder de pluk,volgens mij ben ik niet te direct en maak ik geen schijnbeweging,doe alles heel rustig,ben ik gewend van mijn vorige verzorgpaard die heel schrikkerig was,ook van onverwachte bewegingen Knipoog
natuurlijk ga ik haar niet slaan of schoppen etc. daar schiet je helemaal niks mee op..
ik ken haar ook nog niet goed,zondag ben ik wezen kennismaken,en vandaag was ik er voor het eerst Knipoog
@trusthim: de eigenaar zei het zondag al dat ze dat ook deed toen hij de manen ging wassen,dus ik deed heel rustig en toen gebeurde dit

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:14

Mijn superbraaf beest, wordt "wild" als je zijn manen wil trekken. Misschien heeft deze het ook met kammen, dat die het gevoel van uitgetrokken haren verschrikkelijk vindt?

Bij mij werd het knippen en uitpluizen ipv kammen en trekken, anders was het gewoon niet leuk meer.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:23

wizewo schreef:
Mijn superbraaf beest, wordt "wild" als je zijn manen wil trekken. Misschien heeft deze het ook met kammen, dat die het gevoel van uitgetrokken haren verschrikkelijk vindt?

Bij mij werd het knippen en uitpluizen ipv kammen en trekken, anders was het gewoon niet leuk meer.

dat zou idd kunnen,ik zal het de volgende keer s vragen of de eigenaren het weten hoe dat komt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:24

ellenAST schreef:
@megamutsj: bedankt voor de tip,zal het zeker rustig aan doen met haar,wil ook dat ze me gaat vertrouwen maar dat heeft tijd nodig..
@detour: ze is niet kopschuw,ik mag haar ook op haar voorhoofd aaien onder de pluk,volgens mij ben ik niet te direct en maak ik geen schijnbeweging,doe alles heel rustig,ben ik gewend van mijn vorige verzorgpaard die heel schrikkerig was,ook van onverwachte bewegingen Knipoog
natuurlijk ga ik haar niet slaan of schoppen etc. daar schiet je helemaal niks mee op..
ik ken haar ook nog niet goed,zondag ben ik wezen kennismaken,en vandaag was ik er voor het eerst Knipoog
@trusthim: de eigenaar zei het zondag al dat ze dat ook deed toen hij de manen ging wassen,dus ik deed heel rustig en toen gebeurde dit

MIsschien dan toch oefeningen doen, zodat je steeds meer mag? Eerst ontspanning, dan cnfrontatie aangaan. Geen idee of je grondwerk kent met paarden, zou ook kunnen helpen. Pling

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:27

Miss heeft ze een keer flink hard haar hoofd gestoten en doet het hartstikke pijn, vooral als jij ook nog eens aan haar manen 'trekt' vraag anders aan de eigenaar(resse) of zij/hij dat ook heeft met haar..? Dit zou dus langzaam weg moeten gaan, gaat het niet over, dan moet je toch even naar de dierenarts, dit lijkt mij en uiting van pijn..?
Voor de rest sluit ik me ook aan bij degenen boven mij! Knipoog

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:29

detour: oke en welke oefeningen kan ik daar het best voor gebruiken?
heb wel wat gelezen over grondwerk maar in de praktijk nog niet uitgevoerd..

watdanhe: dat zou idd goed kunnen,ik heb het zo zachtjes mogelijk gedaan maar kan natuurlijk alsnog pijn doen dan..
de eigenaar zei wel dat hij dit ook had toen hij haar manen ging wassen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:41

MIsschien wat basisspelletjes van PArelli? Hopelijk is er iemand in de buurt die ze kan voordoen? Heeft mij ook geholpen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:16

oke ja geloof wel dat er in de buurt iemand zit die lessen geeft in natural horsemanship,is dat trouwens hetzelfde als parelli natural horsemanship?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:19

Ja, idd, valt er ook onder!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:23

oke dankjewel!!
ik ga eerst even met de eigenaren overleggen,maar ik denk dat dat echt geen probleem is Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:51

Super, pb je ff als je nieuws hebt?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:53

detour schreef:
Super, pb je ff als je nieuws hebt?

jazeker doe ik dat! Knipoog

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:53

Ze is misschien kopschuw, gewoon rustig en langzaam bewegen bij haar hoofd of helemaal niet aan denken.
Ga langzaam vanaf de neus naar boven, en kijk of er misschien wondjes achter haar oren zitten, dan doet het pijn als je dat bijv. een hoofdstel om hebt.
Dan kun je ook een tijdje niet rijden, pony bij mij op stal heeft dat ook, ik wist het niet dus poetste gewoon, hij deed bijna niks behalve beetje onrustig doen, iemand anders deed me na die het wel wist en hij flipte helemaal Knipoog

Ciao guys!

P.S. Je kunt als er wondjes zijn arnica erop smeren, werkt prima voor paarden Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:53

Voorpluk poetsen is niet perse nodig, maar kun je wel met een borstel haar daar aanraken?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:59

Volgende keer er wel voor zorgen dat de eigenaar( als die volwassen is en geen leek) erbij blijft als je gaat poetsen. Dit had heel anders af kunnen lopen.

Zolang het bij platdrukken blijft kan je een houten paaltje van zo'n 30 cm vasthouden. Dat hou je horizontaal tegen de muur als ze op je afkomt en dan komt ze tegen het paaltje en niet tegen jou.

Dat wegduwen is dan snel voorbij. Alleen dat hangen en trappen, dat vind ik ronduit link!

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:21

Veel geduld hebben.
Het kan zijn dat ze daar een slechte ervaring mee heeft gehad.

Wek eerst vertrouwen op met je paard. & poets in het begin dus nog niet
daar. Als je d'r dus langer kent hun je het wel weer doen.

Mar hoe doet ze het met halster op en af doen?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:00

@xkmmtjeee: ik heb geen idee hoe ze doet als je het halster af en omdoet..
nog niet geprobeerd.
@amondi: dat van dat paaltje is idd handige tip.
ik vond het ook echt link,dat drukken viel wel mee maar toen ze zo begon te bokken Bloos
eigenaar was er idd niet,hij koetst met haar,verder heb ik me laten vertellen dat hij niet heel veel van paarden weet Knipoog
ik ben zelf ook volwassen en weet wel wat ik doe(ben geen meisje meer van 12 Haha! Knipoog ) en ben niet snel bang maar ik ben er toch wel van geschrokken Bloos

voor de rest iedereen bedankt voor de tips en het meedenken

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:00

Eens met xkmmetjeee en _Cindy. Als ze verder braaf is en geen wondjes of last van de oren heeft.
Halster op en af doen moet natuurlijk wel gewoon kunnen. Doe het halster dan los aan de bovenkant, als je snapt wat ik bedoel, niet bij de keel en dan over de oren trekken.
Succes en denk wel aan je veiligheid.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:10

verder is ze heel braaf en er heeft een paar x een meisje op gereden van een jaar of 14 en schijnt ze onder het zadel ook heel mak te zijn.
eigenaar is erbij als ik er voor eerst op ga dus dat is wel fijn Knipoog

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:32

Hallo!

Op stal hebben wij een ponytje staan, die hetzelfde had.
Niemand mog aan zijn voorpluk zitten, dan flipte hij.
Het heeft 3 jaar geduurd, maar nu accepteerd hij het.
Waarschijnlijk heeft jouw verzorghaf een nare ervaring gehad met haar voorpluk.
Met halster en hoofdstel accepteren ze het meestal wel.
Want dan zijn ze toch afgeleid van Jippie we gaan wat doen!
Dus ik zou voorlopig maar haar voorpluk met rust laten.
En maar beginnen met het aanraken, of ligt borstelen ervan.

Geef het de tijd! Knipoog

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 22:11

Liiisaaa schreef:
Hallo!

Op stal hebben wij een ponytje staan, die hetzelfde had.
Niemand mog aan zijn voorpluk zitten, dan flipte hij.
Het heeft 3 jaar geduurd, maar nu accepteerd hij het.
Waarschijnlijk heeft jouw verzorghaf een nare ervaring gehad met haar voorpluk.
Met halster en hoofdstel accepteren ze het meestal wel.
Want dan zijn ze toch afgeleid van Jippie we gaan wat doen!
Dus ik zou voorlopig maar haar voorpluk met rust laten.
En maar beginnen met het aanraken, of ligt borstelen ervan.

Geef het de tijd! Knipoog

inderdaad,bedankt voor je reactie Knipoog
ik ben vanavond even mn spullen wezen brengen en hebben amber even uit de stal gehaald en even gekeken of het zadel paste,ze vertrok geen spier Haha!
heb nog even met de eigenaresse gepraat over dit probleem en ze dat ze dat al heeft sinds ze haar hebben(+/- 4 jaar) dus dit heeft gewoon tijd nodig en ze zei ook dat het met het hoofdstel omdoen gewoon goed gaat,misschien heeft ze in t verleden een keer een harde klap tussen haar oren gehad,of gestoten o.i.d. en heeft ze daar nu een trauma aan overgehouden.
daar kom je toch niet meer achter wat er vroeger is gebeurd,en verder is ze hartstikke lief en rustig,totaal niet gemeen of wat dan ook dus dat scheelt,ik laat die pluk voorlopig lekker met rust Knipoog
en ga heel rustig aan een stapje verder als ze dat toelaat Knipoog