Ruin met eigen wil. (HELP)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

Ruin met eigen wil. (HELP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:45

Hallo,

Ik heb een 4 jarige ruin Zazoe.
Het probleem is alleen dat hij met een merrie in de wei staat die hij nou nogal super super super leuk vind een beetje te leuk dus! Nou het probleem is dus als ik zazoe uit de wei haal en de merrie gaat hinnike zazoe zo omdraaid en ik hem niet meer hou hij rent alsware gewoon door me heen.
Onderlaats ook de dierenarts kwam langs dus mijn moeder had zazoe in de stal van mijn nichje gezet,Toen kwam mijn vriendin met de merrie aan en zazoe werd helemaal gek hij is gewoon over de stal gesprongen mijn oom en mijn vriendin hebben hem proberen tegen te houde maar het lukte niet zijn hele achterbenen lagen open gelukkig niet erg! maar gewoon het velletje eraf ik had hier dus geluk mee ik werd gebeld dat hij dat gedaan had Maar jullie snappen denk ik wel dat dit erg vervelend is ik heb hem ook al eens in een andere wei gezet maar dit ging ook niet hij rende gewoon door alle draden heen. Tong uitsteken Erg fijn dus. En als hij dus iets wilt is hij zo sterk dat het wel lijkt dat die blind is.

Mijn vraag is dus hebben jullie hier nog tips voor of is hier echt niks aan te doen?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal

Tobila

Re: Ruin met eigen wil. (HELP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:37

Het enige wat ik kan bedenken is dat je ze zo ver mogelijk uit elkaar haalt. Eigenlijk bereik je volgens mij het meeste als je Zazoe in elk geval tijdelijk heel ergens anders neerzet (bij iemand anders)
Dat is natuurlijk vaak wel makkelijker gezegd dan gedaan...
Heel veel succes in elk geval!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 00:09

De eerste stap is om hem ver weg te halen van de merrie, samen met (veel) andere paarden in een wei, ruinen, merrie's, jong, oud, zoveel mogelijk variatie zodat hij met zoveel mogelijk paarden overweg kan.
Haal hem iedere dag liefst meerdere keren uit de wei voor iets wat hij heeeeel erg leuk vind, een schep biks bijvoorbeeld. Als alleen een schep biks eten goed gaat kun je hem ook even poetsen, later een rondje lopen enz.
Bouw het langzaam op en haal er een ervaren persoon bij als hij blijft omdraaien en wegrennen, of dat nu naar andere paarden is of omdat hij iets moet wat hij niet wil, het is erg moeilijk af te leren en hoe langer je ermee wacht hoe erger het zal worden.
Let dus goed op dat je het niet zo ver laat komen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:35

ik zou hetzelfde zegge als Anneliesdj, haal hem weg bij die merrie, en zet hem bij een heleboel paarden. Boor je eigen vertrouwen kun je hem een tijdje met hoofdstel uit de wei halen, dan heb je net wat meer te zeggen.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:11

anders kun je is proberen om met zn 2en of met zn 3en je pony uit de wei te gaan halen. Dan moet je merrie gewoon mee laten lopen tot het einde en dan met 2 man je pony door het hek halen. Veel succes

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 22:11

het probleem is alleen dat wij niet zo super veel paarden in het weiland hebben staan er staan 2 ruinen bij elkaar daar heb ik hem alleens bijgezet maar dit ging niet doordat 1 ruin het erniet mee eens was toen werd die alleen maar getrapt en heb hem alleens alleen gezet en toen rende die door alle draadjes heen. Dus dit is nogal vervelend Iig bedankt voor de tips .

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:42

Haal hem vaker uit de wei Lachen..
Probeer msschien een hengsten ketting in het begin omdat je zei
dat die je mee sleurde.

nog een idee is om hem niet bij de merrie te zetten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:20

viperlover schreef:
het probleem is alleen dat wij niet zo super veel paarden in het weiland hebben staan er staan 2 ruinen bij elkaar daar heb ik hem alleens bijgezet maar dit ging niet doordat 1 ruin het erniet mee eens was toen werd die alleen maar getrapt en heb hem alleens alleen gezet en toen rende die door alle draadjes heen. Dus dit is nogal vervelend Iig bedankt voor de tips .

Dan lijkt het me verstandig om een ervaren persoon te zoeken die hem dat kan afleren. Op het juiste moment even goed optreden en hij zal leren dat het geen zin heeft om je zo mee te sleuren.

Hengstenkettingen ed zijn niet nodig, het gaat gewoon om een goede timing en een beetje tact.