zich losrukkende jaarling, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

zich losrukkende jaarling, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 08:16

Hallo allemaal,
Ik heb twee paarden, een 12 jarige friese merrie Nynke en haar nu anderhalf jarige dochtertje Yissy. Yissy is een lief, leuk en vooral actief paardje (zie foto in profiel, daar was ze een maand of 6).

Yissy staat op pensionstal 24/7 buiten met 2 andere jaarlingen op de wei. Omdat ik het belangrijk vind dat ze al vroeg wat basisomgangsvormen ten aanzien van mensen kent, komt ze ongeveer 2 keer per week even in de hand van de wei af. Wat mij nu opvalt is dat zij, als er iets veranderd is, bijvoorbeeld toen we van stal veranderden, maar ook sindse enkele dagen in een andere weide, heel vervelend gaat doen. Ze tracht hierbij (met succes helaas) los te breken. Ik heb haar al in dit soort situaties preventief een hengestenketinkje om, maar gisteren brak ze onderweg van wei naar stal (in een weide waar we doorheen moesten gelukkig) meermalen uit en slaagde erin zich ondanks dit los te rukken.

Ik heb uiteindelijk wel nog een minuut of 20 gewoon met haar door de weide kunnen lopen, want ik wilde het goed afsluiten, maar ik baal er wel heel erg van. Yissy is namelijk verder behoorlijk braaf: ze geeft netjes voetjes, staat stil met poetsen, kan vast staan, loopt in bekende situaties braaf mee en houdt op commando halt en doet een stapje naar achteren.

Het probleem is dat ze in een onbekende situatie dus oprecht het eng vind, en er daarna een spelletje van maakt door het ongewenste gedrag te herhalen.
Nu snap ik dat ik dat gedrag dus niet moet belonen, en eerder in moet grijpen. Dat lukt met andere dingen wel, maar met dat reennen niet, want ze is zo razendsnel, dat ik altijd te laat ben (ze heeft zich dan al losgerukt, dus het spelletje is al begonnen zeg maar).

Ik krijg sinds een paar weken eenmaal in de twee weken een half uur les van mijn isntructrice in 'omgang' omdat ik Yissy mijn eerste jonge paard is en ik het graag goed wil doen. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie tips hoe dit op te lossen. Het lastige is namelijk dat ik zelf onzeker begin te worden in nieuwe situaties ("ze zal wel weer aan de loop gaan") en daardoor moeite heb Yissy de juiste begeleiding te geven. Ik weet dat ik moet doen alsof ik heel zelfverzekerd ben, maar ik heb het idee dat zij daar zo doorheen prikt. Ik zou dan ook vooral tips voor lichaamshouding en bijvoorbeeld of ik wel of niet naar haar moet kijken willen hebben, want ik heb het idee dat ik dat fout doe.

Vast bedankt!

Suus_Boytje

Re: zich losrukkende jaarling, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:13

Niet onzeker worden, voelt je ponytje!
Je moet denkik meer dan 2 keer per week oefenen met zo iets, en ook gewoon de wei in gaan voor een knuffel.
Contact blijven houden als je haar uit de wei gaat halen door bijv. tegen haar te praten te aaien.
Haar vertroetelen als ze bij je is en blijft, haar gewoon negeren als ze wegrend en haar alleen op sluiten in het weitje waar ze wegrend, dan raakt ze verveeld en komt ze wel naar je toe, desnoods ga je op een wortel knagen waar ze het ziet, helpt soms ook.

Ik hoop dat 1 van die dingen helpt Clown

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:33

Dankjewel voor je reactie, ik had niet goed gemeld dat ik Yissy in principe wel 5 keer in de week zie en altijd wat met haar doe. Dus bijvoorbeeld poetsen, voetjes geven, knuffelen etc.
Dat van die wortel vind ik wel een goed idee!!!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:50

Een paard heeft heel snel in de gaten wat ze wel of niet kan maken. Op iemand met een zelfverzekerde houding die met het paard loopt alsof het de normaalste zaak van de wereld is zal ze heel anders reageren dan op iemand die vrij onzeker is. Het is natuurlijk een stuk leuker in de weide, en ze zal ook zeker proberen om daar heen te gaan.
Je hoeft niet alleen lief en bezorgd voor een paard te zijn. Mijn ervaring leert dat juist de wat onverschillige mensen degene zijn die met de meeste paarden zo weglopen. Probeer je helemaal nergens druk om te maken als je met je paardje bezig bent, en beloon haar als ze wat goed doet.

Succes nog met je paardje!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:52

Stoppen met trutten en lekker laten staan.
Ze kan aan een halstertje meelopen, ze kan voetjes geven, mooi klaar. Gewoon 1x in de maand even bijhouden.
Je moet haar gewoon de kans niet geven om steeds de fout in te gaan, dan maak je het alleen maar moeilijk voor jezelf..

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:19

Ik sluit me aan bij Billy.
Mocht je toch persé verder willen met wat je nu doet:
Longeerlijn eraan, vasthouden en bij elke poging tot uitbreken stoicijns doorlopen in de richting waar jij naar toe wil.
Zelf zou ik er al zeker geen 5 keer per week mee bezig zijn. Dan geef je ze alleen maar kans om hun pubergedrag ook even op jou uit te proberen. 1 à 2 keer per maand is wat wij doen. Even meelopen aan een halster, even voetjes tillen, borsteltje erover en weer terug de wei in.
Verder hooguit een aai in de wei als je er toch moet zijn om één van de anderen eruit te halen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:37

Jaarlingen zijn naarlingen...sluit me aan bij Billy.
Niet te veel mee tutten, als ze groot zijn leren ze ook nog veel sneller. Bovendien is er een reële kans dat je het dier nu verkeerde dingen aanleert, daar heb je later alleen maar last van.

Bovendien vind ik het wel heel erg onnozel dat je een half uur bezig gaat met zo'n jong dier. De concentratiecurve is echt veel korter. Tien minuten is wel zo'n beetje het maximum. Het is dus niet echt vreemd dat ie drammerig wordt, hij kan z'n hoofd er gewoon niet meer bijhouden.
Misschien kun je beter eerst gaan oefenen met een ouder paard, als je zelf onzeker bent, is het echt niet verstandig om met een enter aan de slag te gaan.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:43

Kendra schreef:
Jaarlingen zijn naarlingen...sluit me aan bij Billy.
Niet te veel mee tutten, als ze groot zijn leren ze ook nog veel sneller. Bovendien is er een reële kans dat je het dier nu verkeerde dingen aanleert, daar heb je later alleen maar last van.

Bovendien vind ik het wel heel erg onnozel dat je een half uur bezig gaat met zo'n jong dier. De concentratiecurve is echt veel korter. Tien minuten is wel zo'n beetje het maximum. Het is dus niet echt vreemd dat ie drammerig wordt, hij kan z'n hoofd er gewoon niet meer bijhouden.
Misschien kun je beter eerst gaan oefenen met een ouder paard, als je zelf onzeker bent, is het echt niet verstandig om met een enter aan de slag te gaan.

Ik verschil met je van mening over het niets doen met een jong paard. Mijn persoonlijke keuze is om wel met enige regelmaat mijn enter van de wei te halen, te poetsen en voetjes op te laten tillen. Ik weet dat er een groep mensen is in de paarden wereld die een andere filosofie erop na houdt, maar dit is de mijne dus.

Ik vind dat je je wel erg scherp uitdrukt. Zeker voor iemand die de situatie niet kent. Onder omgang wordt verstaan: allerhande zaken als even meelopen, voetje optillen, stapje naar achter en dergelijke. Gewoon verzorging en een stukje lopen. Juist omdat ik niet superervaren ben heb ik daar begeleiding van mijn instructeur bij, en daar ik haar betaal noemen we het les. Het is dus niet zo dat er een half uur lang van alles van Yissy gevraagd wordt. Het is les voor mij: leren omgaan met mijn jaarling. Ik heb overigens ook een ouder paard. Ervaring hebben (met andere paarden of een ouder paard) wil nog niet volautomatisch zeggen dat je dan ook meteen blaakt van het zelfvertouwen. Vandaar dat ik mijn vraag hier postte. Voor nuttige tips.

Grappig wel: de concentratiecurve van een jonge hond is ook niet bijster lang, topch vinden we het heel normaal een uur naar puppycursus te gaan. Om van kinderen die uren achtereen in schoolbanken worden gezet nog maar te zwijgen. Weetje hoe dat kan: afwisseling. En zo gaat het met de kleine jaar/naarling dus ook.

Overigens heeft het probleem zich inmiddels opgelost, ze loopt weer braafjes achter me aan te sjouwen en de rollen zijn weer duidelijk.

Alle anderen: dank voor de tips.