Kendra schreef:Jaarlingen zijn naarlingen...sluit me aan bij Billy.
Niet te veel mee tutten, als ze groot zijn leren ze ook nog veel sneller. Bovendien is er een reële kans dat je het dier nu verkeerde dingen aanleert, daar heb je later alleen maar last van.
Bovendien vind ik het wel heel erg onnozel dat je een half uur bezig gaat met zo'n jong dier. De concentratiecurve is echt veel korter. Tien minuten is wel zo'n beetje het maximum. Het is dus niet echt vreemd dat ie drammerig wordt, hij kan z'n hoofd er gewoon niet meer bijhouden.
Misschien kun je beter eerst gaan oefenen met een ouder paard, als je zelf onzeker bent, is het echt niet verstandig om met een enter aan de slag te gaan.
Ik verschil met je van mening over het niets doen met een jong paard. Mijn persoonlijke keuze is om wel met enige regelmaat mijn enter van de wei te halen, te poetsen en voetjes op te laten tillen. Ik weet dat er een groep mensen is in de paarden wereld die een andere filosofie erop na houdt, maar dit is de mijne dus.
Ik vind dat je je wel erg scherp uitdrukt. Zeker voor iemand die de situatie niet kent. Onder omgang wordt verstaan: allerhande zaken als even meelopen, voetje optillen, stapje naar achter en dergelijke. Gewoon verzorging en een stukje lopen. Juist omdat ik niet superervaren ben heb ik daar begeleiding van mijn instructeur bij, en daar ik haar betaal noemen we het les. Het is dus niet zo dat er een half uur lang van alles van Yissy gevraagd wordt. Het is les voor mij: leren omgaan met mijn jaarling. Ik heb overigens ook een ouder paard. Ervaring hebben (met andere paarden of een ouder paard) wil nog niet volautomatisch zeggen dat je dan ook meteen blaakt van het zelfvertouwen. Vandaar dat ik mijn vraag hier postte. Voor nuttige tips.
Grappig wel: de concentratiecurve van een jonge hond is ook niet bijster lang, topch vinden we het heel normaal een uur naar puppycursus te gaan. Om van kinderen die uren achtereen in schoolbanken worden gezet nog maar te zwijgen. Weetje hoe dat kan: afwisseling. En zo gaat het met de kleine jaar/naarling dus ook.
Overigens heeft het probleem zich inmiddels opgelost, ze loopt weer braafjes achter me aan te sjouwen en de rollen zijn weer duidelijk.
Alle anderen: dank voor de tips.