Nee is nee, maar niet bij onze nieuwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Nee is nee, maar niet bij onze nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:20

Deze merrie hebben we sinds april, hoogdrachtig gekocht. Het veulen is inmiddels ruim 4 maand. Veel heb ik dus ook nog niet met haar gedaan. Manieren zijn momenteel nog onbekend, al zit er wel wat verbetering in. Aan 1 ding stoor ik me echter gigantisch: Ze vreet de beloningsbrokjes uit mijn zak op het moment dat ze erin zitten.

Ik ben regelmatig met mijn andere paard aan het werk in de bak. Die bak ligt in de wei waar ze momenteel lopen. Na de training loop ik nog even de weide in om met de rest te tutten. Momenteel is dat bijna onmogelijk aangezien ik gewoon belaagd wordt.

Ik weet niet hoe ik haar bij moet gaan brengen dat nee ook echt nee betekent. Paardje is heel gevoelig, maar ondertussen ook hardleers.

Negeren werkt niet omdat ze op een gegeven moment gewoon haar tanden gaat gebruiken.
Weglopen ook niet, ze komt achter je aan en probeert je te blokkeren.
Van een tik tot een flinke houw werkt voor maximaal een halve minuut.
Duidelijk nee zeggen is sowieso onvoldoende.
Nee zeggen en als ze het dan toch probeerd met je ellebogen werken levert ook onvoldoende op.
De laatste methode heb ik vanavond nog 1x geprobeerd, heb er 20 minuten gestaan met het besluit om nu echt voruitgang te boeken, maar nog niks bereikt, behalve een onzeker, gestresst paard. Dat is natuurlijk de opzet niet, maar ik wil ook niet dat mijn zakken geplunderd worden zodra ik me laat zien.

Geen brokjes mee nemen zie ik eigenlijk niet zitten, al onze andere pony's heb ik het respect daarvoor wel bij kunnen brengen en die halen het ook niet in hun hoofd om uberhaupt ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte te komen. Moet toch niet zo zijn dat ik niet meer met brokjes in mijn zak door de wei richting de bak kan lopen?

Het vervelende is dat haar veulen haar gedrag kopieert dus ik heb er 2 te corrigeren Hamer

Wie heeft tips en oplossingen?

Britt

Re: Nee is nee, maar niet bij onze nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:22

Kan je met de moeder geen grondwerk gaan doen zodat ze op een 'natuurlijke' manier respect voor je krijgt?
Het veulen volgt dan vanzelf haar manieren wel op ga ik vanuit.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:26

Tja, de moeder is verwend, heel verwend. Nooit meer koekjes geven, tenzij hij iets heel goed doet. Zwart-wit zijn. Nee is nee, en dan word je ook boos! GEEN geweld gebruiken, WEL hard gaan praten, stevige ruk aan het touw geven (als daar bv. het probleem zit, bv. te snel willen lopen, over je heen willen lopen enz.) en dan weer een tikje op haar billen (als ze niet wilt lopen en dus geen stap verzet) enzovoort. Maaaar, ''ja is ja (tegenovergestelde dus zo even het makkelijkst gezegd)'', overdreven belonen, GEEN koekjes geven, WEL veel gaan praten, aaien echt heel erg overdreven.
Als het uiteindelijk goed gaat, kan je beginnen met koekjes en als het weer slecht word, stoppen. Succes!

Sorry, heb hij gebruikt.. Clown Kan je wel overheen lezen.
Heb hem even 2x gewijzigd omdat ik eerst dacht dat het om het veulen ging, en daarvoor moest ik het even duidelijk maken met voorbeelden enzovoort.
Laatst bijgewerkt door Carmen op 05-09-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:29

Grondwerk lijkt ze niet echt te snappen. Met mijn andere merrie doe ik dit volop, dit gaat goed en wordt van beide kanten erg leuk gevonden. Ik weet dus wel op welke manier ik dat aan moet pakken. Bij de nieuwe merrie krijg ik er echter geen echte beweging in, na een tijdje aanprutsen tik ik haar iets bij met de zweep. Dan loopt ze wel, maar krimpt ze ondertussen helemaal in elkaar. Lijkt me dus ook niet helemaal de bedoeling.

Carmenn_: Merrie is meer het probleem dan het veulen. Met consequent handelen kom ik daar wel een heel eind. Alleen lijkt het voor de merrie niet te werken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:31

mijn tip is ook: GEEN brokjes meer meenemen! Bij sommige paarden werkt dit gewoon echt niet. Dat heeft denk ik te maken met de persoonlijkheid.
Bij sommige paarden helpt het goed het gedrag niet te corrigeren, maar bijvoorbeeld in de lucht te springen als ze in je persoonlijke ruimte komt. Dit schrikt vaak af, zonder dat je je paard een tik geeft. Het moet voor haar niet prettig zijn om zo dicht bij je te komen. Wanneer ze afstand neemt, doe je weer vriendelijk en haal je haar aan bv.
Ik zou niet slaan of uithalen, alleen laten schrikken door een sprongetje proberen.
Maar zorg ook gewoon dat de brokjes er niet zijn. En misschien ook nooit weer brokjes gebruiken voor dit paard, ze kan dat dus niet aan.
zo denk ik erover en het kan werken. (geen garantie want ik weet niet hoe het paard in elkaar zit.)
Of je kunt eens uitzoeken wat parelli hiervan denkt of de vraag stellen in het parelli HK topic.
Succes!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:32

Klinkt misschien raar, omdat ik denk het beter te weten. Clown Maar mijn paard is ook zo, alleen zo in de omgang red ik het, anders niet. Maar, ik moet ook zo blijven. Ik gebruik geen koekjes.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:27

Als je de andere paarden geeft, moet je haar natuurlijk ook geven, zo werkt dat gewoon, bij alle dieren! En géén brokjes meenemen, ik bedoel, zo moeilijk is dat toch niet? Maak haar duidelijk dat je niks bij je hebt en straf het streng af als ze je bijt ofzoiets voor snoepjes, je moet echt laten zien wie de baas is! Je moet het snel genoeg oplossen, want als de merrie het blijft doen, denkt dat veulen ook op gegeven moment: Hmm.. best handig mijn baasje aanvallen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 09:06

Even een quote uit mijn eigen post:

[quote="fjordnina"]

Geen brokjes mee nemen zie ik eigenlijk niet zitten, al onze andere pony's heb ik het respect daarvoor wel bij kunnen brengen en die halen het ook niet in hun hoofd om uberhaupt ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte te komen. [quote]

Geen brokjes meenemen is natuurlijk de simpelste oplossing, de weg van de minste weerstand, maar zodra ik ze dan wel weer bij me heb zit ik direct weer met hetzelfde probleem. Zo los ik het probleem niet op, maar verdoezel het alleen maar.

Volgens mij zijn er meer wegen die naar Rome leiden en moet er ook wel een afdoende oplossing voor zijn om dit definitief de wereld uit te helpen, maar welke?

Nomaals, het veulen is het ergste punt niet, dat komt wel goed. Die wordt met 2 weken ook al afgespeend dus dan kan ze haar moeders gedrag niet meer kopiëren. Het gaat voornamelijk om de merrie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:08

geduld doet wonderen

zie het als een klein kind
bij de ene zeg en DOE je nee en valt het kwartje snel
bij de ander ben je 6 maanden bezig
terwijl ze je lief aankijken nee zeggen en ja doen

volhouden en wees maar streng
blijft ze netjes op afstand , de hemel in prijzen
probeerd ze het te pakken opzouter geven
ze komt in JOUW cirkel ZONDER daar in uitgenodigd te zijn

succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:18

Misschien moet je haar al veel eerder weg sturen? Als zij met haar neus in jouw zak kan, dan staat ze al heel behoorlijk in jouw persoonlijke ruimte. En een paard wat zich niet weet te gedragen, mag gewoon niet ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte komen. Dus stop haar op een meter afstand al, of zelfs nog meer. Ze mag gewoon niet bij je komen, tot jij naar haar toe gaat. Dan heeft zij de keus of ze van je wegloopt of niet, maar ze mag nog steeds niet naar jou toe komen.
Zolang ze niet zo dicht bij je staat, kan ze ook niet in je zak komen.

Succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:07

Tja mijn pony geef ik ook geen snoepjes, soms naderhand maar nooit vooraf. Dan blijft ze irritant en schooien en ook echt met tanden als je haar de kans geeft. Maar ze vind het ook heerlijk om gekroeld te worden, dan is dat ook een prima beloning toch? Misschien wel de weg met de minste weerstand, maar moet je altijd de moeilijkste weg kiezen dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:22

Ik vraag me af waarom je uberhaupt snoepjes bij je hebt?

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:30

Als je naar binnen gaat, en het paard begint aan je zakken te snuiven en de bijten geef je hem een flinke klap op zijn neus en verder besteed je er geen aandacht aan, het duurt even voordat ie het leert maar het werkt wel.
Mijn ouide verzorgpony was ook zoon vreter, kreeg er maar geen genoeg van.
Ik heb precies hetzelfde gedaan en na een paar maanden iederen keer op deze manier reageren werkte het.
Het werkt bij jou ook niet, omdat je het allemaal te snel achter elkaar doet zodat je het paard geen tijd geeft om te beseffen dat het niet mag.
Als iemand iederen keer in een andere taal nee tegen mij zei zou ik het ook niet snappen.
Geef voor alles wat je probeert minstens 2 maanden de tijd, dan krijg je resultaten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:35

Nou Suus, fijn dat dat bij die van jou werkt maar die van mij niet. Die heeft een hekel aan klappen en verwacht met respect behandeld te worden, als ik ga slaan dan bijt ze terug hoor
Dan kan je doorvechten maar dat is niks, dat los je echt op door grondwerk hoor!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:35

Neem die merrie regelmatig apart, aan een touw, en ga eerst met haar werken aan je persoonlijke ruimte, zonder dat je snoepjes op zak hebt. Als dat goed gaat kun je oefenen met snoepjes op zak terwijl je haar apart hebt, aan een touw, zodat je haar kunt corrigeren. Komt ze in je eprsoonlijke ruimte, zet haar dan consequent achteruit. Als dat goed gaat pas weer in de wei met snoepjes in je zak.
Maar mijn mening is ook: waarom snoepjes?

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:40

Probeer het eens op te lossen dmv clickertraining. Dus hij mag pas zijn beloning pakken als je haar daarvoor de toestemming geeft. Hebben ze verrassend snel door! Bij mijn fjord duurde het nog geen uur...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 15:52

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben inderdaad begonnen met clickeren, wist dat ik dat ding nog ergens had en vond hem ineens weer terug.
Tot nu toe snapt ze er helaas nog niet zoveel van, maar dat kan ook niet zo snel.

Grondwerk heb ik al veel eerder geprobeerd. Heb ik met mijn andere merrie ook lessen in gehad en die technieken heb ik dus ook op deze nieuwe losgelaten. Ook hier lijkt het kwartje niet te vallen. Van je wegsturen is voor haar: hoofd wegdraaien en op je hakken weer omdraaien. Ik heb een aantal technieken geleerd, maar geen van allen zorgt ervoor dat ze van me weg loopt. Zit gewoon muurvast met haar en ik krijg er geen begin in. Denk dat ik mijn oude instructrice er weer eens bij haal om in ieder geval door die negatieve spiraal heen te komen. Er is momenteel ook niks wat ze wel graag kan en doet dus ook niks om iets negatiefs om te buigen in iets positiefs.

Wat de brokken betreft: Bij ons gaat het al jarenlang zo en ook niet met maar 1 pony. in die tijd zijn er in ieder geval 15 jonge dieren (net geboren tot een jaar of 3) geweest en ook af en toe wat oudere pony's. Ook die hebben het allemaal netjes geleerd, dus ik zie niet in waarom deze dat niet zo kunnen.

Verder ben ik met mijn 1e merrie op fysiobasis bezig. Als advies kreeg ik daar ook mee om met brokjes te werken op dingen die moeilijk zijn. Standaard is ook dat ze na afloop van een training c.q. bij vertrek alllemaal iets lekkers krijgen.

Ze krijgen verder als voer ook geen brokken, alleen maar gras dus mogen ze dan af en toe iets gewoon voor het lekker hebben?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:10

Tja, het is inderdaad wel een hardnekkige.
Maar ik denk dat ze echt geen respect heeft voor iemands ruimte, maar dan de vraag, hoe leer je dat. Ik heb haar op de keuring ook een paar keer een flinke peut verkocht, maar ze had er niet veel boodschap aan.
Zo zie ik ze af en toe vaker, van die fjorden die daar totaal geen boodschap aan hebben..

Toch zou ik nu heel streng voor haar zijn, dan maar een keer gestresst en onzeker, ik zou het nu gewoon even doorpakken, denk ik.. Jouw ruimte is jouw ruimte en oprotten!!
Dan vindt ze je maar een poosje niet zo lief, maar dit gedrag kan gewoon niet door de beugel..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:17

Tja, mijn Tinkermerrie zou precies hetzelfde gedrag vertonen... Ze is gewoon helemaal verzot op snoepjes. Haha!

Mijn oplossing hier is gewoon geen snoepjes mee de wei in, en sowieso beloon ik nooit met eten.

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:00

hoii
je hoord ijgenlijk gewoon brokjes mee te kunnen nemen dus als ze je achterna loopt en bijt in je zak moet je je andere paard een
snoepje geven en als hij je in je zak bijt krijgd hij niks doet hij dat niet belonen met een snoepje
succes Haha!