Plassen water!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Plassen water!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 07:27

Hoi Allemaal

Wat ik me af vroeg:
Is het erg/normaal dat pony's niet door water willen/durven lopen??
Mijn verzorgpony's willen dat dus absoluut niet..
Tenzij het zo'n brede plas is dat ze niet anders kunnen..
Hebben jullie tips om ze dat te leren??
Of moet een pony dat niet kunnen??

Groetjes Horselove154

Sjolvir

Re: Plassen water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 07:41

Geduld..

Achter ervaren vriendje aan....

Belonen als ie het doet, ook al is het maar 1 voetje..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:03

geduld hebben is het belangrijkste.
Ook is het handig als je ervoor zorgt dat je verzorgpony je vertrouwd,waardoor hij als het ware achter je aanloopt door de plas heen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:54

Dankjewel voor jullie reacties!!
Geduld heb ik wel maar op een geven moment is mijn geduld op..
Niet goed maar het gebeurt..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:56

Het paard kan door de refletie op het oppervlak niet zien hoe diep het is, of ze zien een weerspiegeling, daarom zijn ze bang.

Zonder geduld en vertrouwen en goede timing zul je het niet oplossen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:10

Oké dankjewel voor je reactie!

Hebben jullie nog tips hoe ik het de pony's kan leren?

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:12

gewoon geduld..
en steeds proberen alsof het niet eng is ..
en net doen, alsof .. dat niks is ..
als je me snapt Tong uitsteken

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:27

Ik zal het proberen al is het wel lastig om geduldig te blijven

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:29

voor de pony uitlopen en lokken met iets lekkers?
succes iig Knipoog

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:29

Zoals al eerder word gezegt, gewoon een ander paard die er zonder problemen doorheen loopt eerst laten gaan, en daarna jij, zodat je paard dus gewoon kan zien aan zn voorganger dat er niks aan de hand is. Knipoog En, geduld is een schone zaak.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:30

Ik weet geen andere paarden hier in de buurt die wel door water durven...
Zal eens kijken of haar moeder het ook durft..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:17

Zonder geduld kom je nergens met paarden. eerst aan je eigen frustratietolerantie werken dus, en dan pas weer aan de slag met de paarden Knipoog

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:05

Ja..
Paarden kunnen niet zien of er gevaar in het water is, en ook niet zien hoe diep het is.
Ze willen er dus niet in.
Ga met je paard naar die plas, en ga er zelf in staan, dan ziet je paard dat het niet erg is om erin te staan.

Als ik met les door een plas moet, gaat paardje ook stom doen,
maar met een tikje van zweepje wil ze wel..
Dat kan je dus ook doen ;D

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:25

Poes: Op het ene moment heb ik wel geduld maar na een tijdje (niet altijd) is het echt op.. Hoe kun je aan je eigen frustratietolerantie werken??

Salt_Pepper: Er zelf in gaan staan is wel een goed idee!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:36

een paard kan niet zien hoe diep een plas is, daarom durven ze niet zomaar in een plas te gaan staan.
wij kunnen relativeren dat een plas over het algemeen niet erg diep is en je er dus gewoon wel doorheen kunt.
Je moet je paard vertrouwen geven dat het dus wel kan.
goed sturen, benen erbij houden.
eerst in stap oefenen, later in draf enz.
Devon dendert met zijn dikke tinkersokken door alle plassen, geen probleem, hij vertrouwt mij, als ik zeg dat ie rechtdoor moet dan doet hij dat. de spetters vliegen ons soms om de oren Haha!

Tinka heeft er nog wel eens een handje van om er langs te willen gaan, als ik ze dan goed stuur dan gaat ze er toch maar doorheen of ze springt er over heen, madam heeft niet graag natte voeten Tong uitsteken

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:21

Evelyne79: Dat is inderdaad waar, wat je zegt..
Het is wel jammer want been geven en zo kan ik moeilijk doen omdat ik er niet op kan rijden (ben te groot).
Zij springen er ook over heen..
Misschien wil ze geen natte voeten halen omdat ze altijd op de wei staat..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:47

paarden kunnen geen diepte zien zoals wij omdat hun ogen aan de zijkant van hun hoofd zitten, zodra jij je paard dus gaat straffen voor iets wat hij uit eigen bescherming niet wil doen, dan ben je verkeerd bezig.

ga heen en weer rijden bij die plas, zoek wel een grote plas uit zodat je wat hebt om langs te rijden, begin dan ver af en ga elke keer heen en weer en dan draai je richting plas voor je volgende stukje heen en weer.
Zo ga je steeds dichter bij die plas en laat hem via de zijkant van de plas voorzichtig met zn voetjes in het water lopen, zet hem er dus niet pontificaal voor en dan dwingen maar los het anders op.

Het kan zijn dat hij dan zomaar door die plas gaat, zoniet, begin je weer opnieuw.

Inderdaad geduld geduld geduld, tot 10 tellen en opnieuw beginnen. als jij ergens bang voor bent, bijvoorbeeld voor spinnen dan zetten we ook niet in 1 keer een grote spin op je hoofd maar laten we je ook langzaam wennen Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 03:53

Zelf voorop gaan lopen en goed laten zien tot hoever jij in het water staat. Miep gaat overal doorheen, zolang als ze maar ziet dat het kan. En bij ons zijn de plassen na flink wat regen echt heel diep, tot 20/ 25 cm. Als ik buiten plassen tegen kom moet ze ook eerst aan iemand zien hoe diep het is (een voorbijkomende fietser of wandelaar of desnoods auto is voor haar voldoende) en als die toevallig niet voorhanden zijn moet ik afstappen en het haar laten zien. Bij Miep is het toverwoord laten kijken.

Maar er zijn ook paarden die domweg niet van natte voeten houden en er dus alles aan doen om niet door een plas te hoeven lopen. Hoe vaak ze het ook zien doen. En hoe je dat moet oplossen weet ik eerlijk gezegd niet. Heb het nog nooit meegemaakt in een vorm dat het echt een probleem was.

Met rijden hou ik altijd rekening met de plassen in de bak, die vermijd ik door op die punten figuren te gaan rijden of zo. Ook omdat het door plassen sjouwen best zwaar is voor ze. Ik rij geen wedstrijden, dus zit niet met voorgeschreven proeven en zo.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:08

Hallo,

Paard van mijn vader heeft ook een hekel aan plassen. Als je haar met de zweep tikt reageert ze niet eens ze wil er echt niet doorheen. Loop ik ernaast en trek haar gewoon aan haar neusriem mee dan loopt ze uiteindelijk vanzelf erdoor. Ik moet wel nog steeds zelf eerst lopen voor zij ook de plas in gaat. Ik heb er ook filmpjes van
http://nl.youtube.com/results?search_qu ... type=&aq=f
Mijn stiefzus zit hier erop en ik ben ernaast met haar samen met een hele lichte druk aan de neusriem erin gelopen. Als er andere paarden voorgaan het water in doet ze ook niet moeilijk.

Greetz
Manuela

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:22

Oké bedankt voor jullie reacties!!
Ik zal er zeker aan denken als ik weer ga oefenen met plassen water..
Als ze na 10-15 keer proberen het nog niet doet, moet je dan stoppen of blijven proberen??

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:25

die van mij durfden er eerst ook echt niet doorheen, maar ik ben er gewoon steeds met de hand doorheen gegaan

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:30

Dat probeer ik ook maar dat lukt (nog) niet!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:48

Citaat:
Als ze na 10-15 keer proberen het nog niet doet, moet je dan stoppen of blijven proberen??
hangt er maar helemaal van af hóé je oefent, het is niet de bedoeling dat je haar leert om nóg meer te weigeren voor water.... Knipoog
geduld is een schone zaak, if you take the time it takes it takes less time! oftewel soms moet je gewoon net zo lang doorgaan tot het paard wel durft en al duurt dat 2 dagen de keren daarna gaan dan vanzelf sneller.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:31

horselove154 schreef:
Poes: Op het ene moment heb ik wel geduld maar na een tijdje (niet altijd) is het echt op.. Hoe kun je aan je eigen frustratietolerantie werken??

Van zodra je je voelt kwaad worden => paard terug op de wei gooien. Denk ondertussen na WAAROM ze niet wil (en neen ze is niet koppig/vervelend) en wat JIJ te kort doet om haar aan te moedigen Lachen
De volgende keer zorg je ervoor dat je een stappenplan hebt van hoe je het gaat aanpakken: verdeel een moeilijke oefening onder in kleine, gemakkelijke stapjes en zorg ervoor dat je manier van aanbieden zo is dat je paard haast geen fouten kan maken.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:28

poes schreef:
horselove154 schreef:

Van zodra je je voelt kwaad worden => paard terug op de wei gooien. Denk ondertussen na WAAROM ze niet wil (en neen ze is niet koppig/vervelend) en wat JIJ te kort doet om haar aan te moedigen Lachen
De volgende keer zorg je ervoor dat je een stappenplan hebt van hoe je het gaat aanpakken: verdeel een moeilijke oefening onder in kleine, gemakkelijke stapjes en zorg ervoor dat je manier van aanbieden zo is dat je paard haast geen fouten kan maken.

Oké dankjewel, dat wil ik wel doen maar dan heb ik het gevoel dat het PERCE moet omdat ik anders aan haar toe geef...