panisch van koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

panisch van koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 17:50

Hoi,
mijn paard heeft altijd wel schrik gehad van koeien in een weide tijdens het wandelen enzo,
maar nu zette er van de week iemand voor het eerst sinds ze op haar nieuwe stal staat, koeien in de weide naast haar (zit een oprit en een haag tussen), en die beesten begonnen wat te lopen,
en ze werd gewoon panisch!
Ze heeft heel haar stal afgebroken en heeft ook een wonde opgelopen aan haar slagader.
De mensen die haar (gelukkig snel) vonden, zagen een kapotte stal, paard bangen en kletsnat trillend in een hoekje en heel de stal vol bloed !
Meteen veearts gebeld, en buiten een wonde niets aan over gehouden gelukkig!

Maar ze is drie dagen zo panisch gebleven, veearts is haar moeten komen verdoven enzo. Toen ze voor het eerst terug buiten mocht heeft ze twee uur als een standbeeld in zo'n "vluchtstand" staan staren naar die haag (met daarachter de koeien).
Ze hebben haar nu verzet naar een stal "in de rij", waar ze ook door de tralies van haar box aan de zijkanten andere paarden ziet (buitenstallen), en ondertussen is ze iets gekalmeerd!

Is dit normaal? Hebben nog mensen dit met hun paard ooit gezien? En weet iemand mss wat ik eraan kan doen? Want als ze ooit nog eens koeien in de weide komen zetten ofzo... ?!

ManonWL

Re: panisch van koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:57

hoi,

mijn verzorgpaard is nergens bang voor behalve koeien.
ik heb alleen ook geen idee hoe dit komt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:05

Dat is inderdaad lastig. Ik zou het zo even niet weten...

die van mij heeft er geen last van, die solliciteert zelf om koe te zijn...
Afbeelding

Sorry... heb je niks aan...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:05

Ach arm dier, nee zo heftig schrikken heb ik nog nooit van gehoord.
De paarden die bij ons bang waren voor koeien hebben ze eerst naast een bont paard gezet.
Daar schrokken de meeste paarden in eerste instantie ook van, maar omdat het een paard was went dit snel.
Daarna weer langs een koe op ruime afstand, er was wel schrik, maar beduidend minder.

In ieder geval heel veel sterkte met je paard.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:53

Mijn tip zou ook zijn een bonte paard er naast zetten en anders, zou ik stapje voor stapje in aanraking laten komen met koeien.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:56

Mijn pony heeft niks met koeien, alleen wel met schapen.. Die vind ze hélemaal geweldig. Misschien dat ieder paard zo z'n ding heeft met andere dieren ofzo? Of ooit een nare ervaring gehad met koeien?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:50

Als die van mij in de wei loopt met aan de andere kant van de sloot een boel koeien, is er niets aan de hand. Maar als ze op buitenrit is en ze komt langs een wei koeien, dan is dat HEEL ERG ENG. Laatst stond ze plotseling op de noodrem omdat er 2 stieren langs het draad lagen. Of ze schiet er vandoor omdat ze opeens de koeien in de wei ziet.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:39

Mijn paard is ook panisch voor koeien en dit is nog erger geworden toen er laatst een kudde koeien achter ons aan kwam gerend (die stonden in een wei en ik moest daar langs). Nu probeer ik maar steeds om er heel rustig toch langs te komen desnoods stap ik af en loop ik naast hem er langs.
Op stal ziet mijn paard gelukkig geen koeien, wil niet weten wat er dan zou gebeuren. Bonte paarden heeft hij met mij erbij nog niet gezien. Weet ook niet hoe hij daar op reageerd.

Het zijn ook rare beesten die koeien. Mijn paard heeft het trouwens ook met schapen, gelukkig gaat dat steeds beter.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:07

Inderdaad stapje voor stapje aan laten wennen en zelf rustig blijven en geduld hebben.
Lijkt me een goed idee om met een bont paard te beginnen, daarna koeien (een paar, geen hele kudde) op grote afstand en zo steeds opbouwen. Probeer ook eens te kijken of je paard op rood/bruine of witte koeien minder heftig reageert, dat is bij mijn paard namelijk het geval, die koeien vindt ze een stuk minder eng dan zwart-witte koeien. Ook wij hebben het heel rustig opgebouwd en ze vindt koeien nog steeds wat eng, maar het gaat nu wel een heel stuk beter dan eerst en nu loopt ze er eigenlijk altijd wel langs. Ze moet gewoon het vertrouwen krijgen dat die koeien haar niks doen.