niet meer komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

niet meer komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:01

Hoi,

Ik heb een fjordje van 3 jaar heb hem al vanaf 7 maanden.
Uit de wei halen is nooit een probleem geweest hij kwam altijd, zeker als de andere paarden op stal gaan, maar nu komt hij niet meer.
Hij kijkt niet eens, als ik naar hem toeloop loopt hij gewoon weg en ik wil er niet achteraan.
Heb al met biks gestaan maar ook niet.
Nu ben ik zo van laat maar staan, maar ik vind het niet leuk, heeft iemand een tip voor mij?

xRomanxMir

Re: niet meer komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:46

Je moet niet meteen opgeven als die niet naar je toekomt, dat is een teken van zwakte en paarden voelen dat. Loop direct door en als het paardje dan wegloopt niet denken van laat hem maar staan, gewoon pakken en anders laat je hem een tijdje in stal staan en oefen je het in de wei.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 16:47

Ik heb hem nu in de paddock staan, en veel grondwerk zodat we weer even de zaken recht zetten.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:45

xRomanxMir schreef:
Je moet niet meteen opgeven als die niet naar je toekomt, dat is een teken van zwakte en paarden voelen dat. Loop direct door en als het paardje dan wegloopt niet denken van laat hem maar staan, gewoon pakken en anders laat je hem een tijdje in stal staan en oefen je het in de wei.

Ja precies, dat werkt gewoon het beste!

lotusbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:30

mijn paard doet dat ook ik neem altijd een wortel mee want dat is lekker opvallend
ik heb ook een tijdje haar eten gegeven op het land en dan weer laten gaan, zo krijgt ze door dat hij wat lekkers krijgt en niet altijd moet werken

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:33

Roll heeft dit spelletje ook ontdekt. Gewoon weglopen. Wat ik doe, is juist de rollen omdraaien, dus zorgen dat ze het spel niet leuk vindt. Dit doe ik door -wanneer ze weg wil lopen, dat zie je gauw genoeg- haar weg te jágen. Net zolang tot ze het zat is, en ze opgeeft. Op dat moment komt ze steeds zelf naar mij toe.

Of het voor jouw fjord ook werkt weet ik niet, misschien staat hij dag en nacht op de wei? Roll gaat snachts op stal en ze wil ook altijd graag naar stal... ze vindt alleen dat spelletje erg leuk..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:48

ken 't mijn merrie heeft dit spelletje ook beetje ontdekt maar ik speel 't niet echt mee.. ik ga gewoon beetje door de wei lopen en de andere paardjes wat aandacht geven vind ze niet zo leuk, en dan kan ik dr zo pakken Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:40

héhé ooit gehoord van de catching game?
Maak van het vangen een spelletje... ipv dat jij je paard vangt leer je je paard dat jou vangen een leuk spelletje is!
Als je dat spelletje speelt gaat het ook helemaal niet om het vangen. Ga nooit met het doel je paard vangen de wei in, want ongewust ga je je als een roofdier gedragen en dan mag je je paard proberen wijs te maken wat je wil, dan zal het vangen toch niet lukken. Als je er gewoon een spelletje van maakt en tegen jezelf zegt: ik zie wel wat ervan komt, dan ga je je op een heel andere manier gedragen.

Weet ook dat rechtstreeks op een paard aflopen puur roofdier gedrag is en beangstigend kan zijn voor het paard. Je drijft het paard als het ware weg van jou op die manier.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:33

En hoe werkt de catching game precies dan? hij vind het gras gewoon leuker dan mij terwijl als hij er eenmaal af is hij op mij gericht is.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:02

goh dat is nogal veel om uit te leggen. Parelli heeft er wel een dvd van. Heb hem zelf ook in huis gehaald toen 'k zoveel problemen had om mijn merrie te vangen...

Het komt er eigenlijk op neer dat je jezelf interessant genoeg moet maken en eigenlijk juist niet gaat doen wat je paard van jou verwacht nl hem vangen...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:06

Mariannedeb schreef:
Roll heeft dit spelletje ook ontdekt. Gewoon weglopen. Wat ik doe, is juist de rollen omdraaien, dus zorgen dat ze het spel niet leuk vindt. Dit doe ik door -wanneer ze weg wil lopen, dat zie je gauw genoeg- haar weg te jágen. Net zolang tot ze het zat is, en ze opgeeft. Op dat moment komt ze steeds zelf naar mij toe.

Of het voor jouw fjord ook werkt weet ik niet, misschien staat hij dag en nacht op de wei? Roll gaat snachts op stal en ze wil ook altijd graag naar stal... ze vindt alleen dat spelletje erg leuk..

hier heb ik ook hele goede ervaringen mee,
en tot nu toe heeft het nog iedere keer gewerkt,
moest soms wel een uur door de wei rennen,maar ze gaven het wel op haha
en komen dan gewoon uit zich zelf naar je toe.
gelukkig heeft mijn eigen paard daar nooit geen last van gehad.
het haalt je bloed onder je nagels van daan haha bij mij wel in iedergeval Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:10

Mariannedeb schreef:

Ja dat heb ik ook heel veel gehoord, het is bij mij nog nooit voor gekomen dat mn paard niet wou komen..
Bij ons op mn vorige stalling was er een veulentje die ook ineens zo iets kreeg van he, weg lopen is leuk, en die maakte er een spelletje van, de eigennaar zat toch ook van nou..en nu?
De nieuwe eigennaar had ook zo'n trucje , als je paard weg wil lopen, ben je hem net ietjes voor dus ook je rug toe keren, en dat blijven herhalen en herhalen, op een gegeven moment komt hij omdat hij nieuwschierig wordt! en dan beloon je hem!..kan wel een uur duren. maar ja toch met goed uiteinde. Knipoog

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:50

gewoon vol blijven houden. al blijf je alleen maar in de wei staan. Hij komt vanzelf wel of blijft vanzelf wel stilstaan. Geduld is een schone zaak Knipoog

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:07

op stal hebben wij ook zo'n paard, die komt echt niet, met niks, dus hebben we een andere optie, het is niet echt heel lief, maar met het witte schrikdraad touw (staat dan geen stroom op) jagen we hem naar de uitgang, dan met 3 mensen pakken we hem beet, en dan lopen we achter dat paard aan en die rent dan vanzelf naar voren, het is het enige dat werkt bij dat paard, de eigenaren die hem daarvoor hadden waren een maand bezig geweest met dat paard vangen