Paarden vinden vliegenspray stinken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Paarden vinden vliegenspray stinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 00:18

Tja, ik kon het moeilijk in een titel proppen, maar ik vraag me dus het volgende af.
Mijn paard loopt in een grote groep en staat/stond nogal onderaan in de rangorde. Hij werd steeds weggejaagd.
Ik spoot hem altijd in met vliegenspray. Bij de meeste andere paarden gebeurt dit niet omdat dat vooral manegeponies zijn. Nu heb ik hem al een week of twee niet meer ingespoten, en zijn 'intergratie' gaat met sprongen vooruit. Hij is nog niet de baas natuurlijk, maar hij wordt veel beter geaccepteerd. Hij kan nu gewoon naast een ander paard hooi eten. En dat geldt voor bijna alle paarden uit de groep. ( Go jij! Go jij! )

Nu vraag ik me dus af of mijn paard last heeft gehad van die vliegenspray. Dat de andere paarden hem maar vonden stinken en dus niet accepteerden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Incaforever

Re: Paarden vinden vliegenspray stinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:32

Nog nooit zo over nagedacht eigenlijk.

Ik heb er eigenlijk ook nooit iets van gemerkt. Mijn oude paard was redelijk dominant. De paarden om hem heen reageerden niet anders op hem als hij was ingespoten met vliegenspray.

Ook mijn pony, die wat lager in rang is, wordt volgens mij niet anders behandeld als ze is ingespoten.

Wat ik wel zie is dat paarden anders reageren op een weidegenoot als deze een deken opheeft.

Maar ja, als jouw paard zijn integratie beter verloopt zonder spray, zou ik hem maar niet meer insprayen als ik jou was.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:32

mijn paard gaat vaak rollen nadat ik haar heb ingespoten, zal niet voor niets zijn.
Een paard wil ook de geur van de groep aannemen, door bijvoorbeeld in de wei te gaan rollen. Kan me wel voorstellen dat de geur in de weg heeft gezeten.
Ik spray mijn paard meestal alleen als ik iets met haar ga doen (bijv rijden of wandelen)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:34

Prober anders weer je paard een weekje in te spuiten en kijk hoe het dan gaat. ??

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:34

Helemaal mee eens.
Ik heb een spray tegen Dazen (shoot me, kom ff niet op de naam).
als ik ze daarmee inspray is het ellende, proberen te draaien, slaan etc...
Met gewone equispray heb ik nergens last van, dan blijven ze gewoon staan.
Zelfs het wisselen van fles (althans, vliegenspray in equispray fles) had niet het gehoopte effect.
Denk idd dat het voor het rijden het meeste zin heeft, die van mij lopen na inspuiten ook gelijk door naar de zandhoop.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:51

Mijn paard staat heel hoog in de rang volgens mij is hij zelfs de baas, want als er een paard staat te drinken en hij komt eraan, maken ze allemaal plaats voor hem.
Maar ik heb zelf nooit gemerkt dat de andere paarden hem anders behandelen als ik hem inspuit, hij heeft altijd erge last van vliegen, dus ik gebruik altijd atex insect spray, wat perfect werkt.
Hij staat nog steeds met alle paarden te kriebelen en ernaast te grazen, dus ik weet niet of dat echt meespeeld.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 23:17

Ik denk ook niet dat paarden niet naast mijn paard wilden eten omdat ze hem vonden stinken, maar meer van: jij ruikt vreemd, jij bent niet een van ons, jij hebt misschien wel iets onder de leden, wij willen jou niet in onze kudde!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:21

hmmm nooit zo over na gedacht, maar het klinkt best aannemelijk dat paarden vliegenspul ook niet aantrekkelijk vinden,
Ik sta immers ook niet graag naast een stinkerd Tong uitsteken
Ik gebruik liever veerust, dat ruik je niet zo erg. Spul met hertshoornolie krijg ik amper op mijn pony, die is daar zelf niet gecharmeerd van Tong uitsteken laat staan zijn weidegenoot...

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:32

Weet niet of je er wat aan hebt, maar volgens mij vind mijn pony vliegenspray ook stinken. Als ik haar inspuit met vliegenspray gaat ze altijd een beetje moeilijk doen (draaien en zich schrap zetten zeg maar) en met antiklit doet ze nix...
Ik had dus ook het idee dat ze het vond stinken.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:39

Mijn paard maakt geen enkel probleem van de vliegenspray, staat los gewoon stil als ik haar spray. Tot de huidige spray, spuit op dezelfde manier, maar daarbij loopt ze weg. Heb het idee dat ze het een vies gedoe vindt dat nieuwe merk.

Dus zou best kunnen dat de kuddegenoten van jouw paard niet zo happy zijn met zijn deo Haha!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:41

Het is mijn inderdaad ook nog nooit opgemerkt,

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:44

mijne vind zijn vliegenspray wel stinken.
zodra ik begin met spuiten begint hij te briesen.. zijn hoofd weg te draaien en wil er het liefst van weg lopen...
hij is niet bang voor het spray geluid want anti klit spray gaat zonder moeite

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:51

de eigenaresse van stal vertelde een keer tegen mij, dat ze haar paard helemaal had ingespoten met iets dat naar citroen ruikt heeft hetzelfde effect als vliegenspray en toen zetten ze haar paard bij een ander paard in de paddock die 2 kende elkaar al, en opeens begon die haar paard helemaal aan te vallen enzo,
dus hij vond hem waarschijnlijk heel erg stinken of zo.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:08

Heel apart, heb daar zelf geen ervaring mee. Je verwacht in eerste instantie dat het met de rangorde te maken heeft. Maar waarschijnlijk houden ze dus niet van vieze luchtjes.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:35

Nou ja, ik denk dus dat het een combinatie van die twee is. Omdát ze mijn paard raar vonden ruiken, bleef hij onderaan in de rangorde staan.