Vervelende jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Vervelende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:42

Ik heb een beetje problemen met een jaarling.

Ik moet hem in de wei voeren, alleen hij is heel opdringerig, zie, loopt gewoon kei hard over je heen..

alleen als je hem van je wegjaagt, gaat ie naar je bokken..
vandaag was der een hoef langs me hoofd afgeschoten..
en heb geen zin straks bewusteloos in de wei te liggen..
naar mij idee komt dit, omdat hij niet in de opfok staat, maar alleen, dat ie dan niet echt word opgevoed, maar ik wil hem best opvoeden, maar heb geen zin dadelijk in een gevecht te gaan komen.

wie heeft een tip, om hem weg te houden, of laten ophouden met dat drammerige..

ja ik snap dat hij honger heeft, maar hij moet mijn ruimte respecteren, en als ik hem aan de kant wil hebben, en dan gaat stompen, word ik er echt niet vrolijker van.
en als ik hem een stomp verkoop, komt hij achter mij aan Tong uitsteken
De tips met grondwerk enzo, kunnen niet.. en in de opfok gooien ook niet..

Hoop dat iemand een goed idee heeft!

MaaikeMo

Re: Vervelende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:43

ho ik denk nu ineens dat ie verkeerd sta, tem zelf alvast Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:46

Staat de enter helemaal alleen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:47

jep

edit: hij kan wel andere paarden zien, maar ook niet mee in contact komen
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 27-08-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:47

Waarom heb je een jaarling alleen op het land staan? Dat moet je toch niet willen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:48

Waarom? Doe de jaarling asjeblieft in een groep, het liefst opfok of zo, dit kan echt niet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:48

waarom hij alleen staat weet ik niet, ik ben zelf ook een voorstander van opfok, want tis nu waar ik werk (stage) en hij mag niet bij anderen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:48

Zammie schreef:
Waarom? Doe de jaarling asjeblieft in een groep, het liefst opfok of zo, dit kan echt niet.

ja zou ik ook het liefst willen, maar dat willen/kunnen ze daar niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:49

Dan kun je de titel van je bericht beter aanpassen. "Help wat moet ik met domme eigenaar" is dan een betere.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:50

Is het een paardengebeuren waar je stage loopt? Ik vind dit namelijk heel raar... Of is het iemand die zomaar 1 paardje heeft?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:51

MaaikeMo schreef:
jep

edit: hij kan wel andere paarden zien, maar ook niet mee in contact komen

wat voor ras is het?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:51

een kliniek..
hebben meerdere paarden, 1 hengst, en 2 groepjes met merries, en daar kan hij ook niet bij..
het is inderdaad niet slim, maar daar kan ik ook niks aan doen..
niet mijn paarden, niet mijn land, dus zijn ook niet mijn beslissingen..

en het is een fries

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:52

dat maakt het wel moeilijk ooit gedacht aan een shetlandhengstje ofzo er bij te kopen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:55

Nou, dan geef ik je als advies: Zeggen dat je nog niet levensmoe bent aan de persoon waar jij stage loopt en dat je het in het geheel niet eens bent met de manier waarop dit paardje gehouden wordt. Dat je het mishandeling vind, dat het paardje ontnomen wordt om op een fijne en normale manier gehouden wordt (dus in een kudde). Kortom, ik zou weigeren om dit arme dier nog langer te verzorgen...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:58

nou het weigeren van het verzorgen van dier, lijkt me ook niet echt geweldig,
misschien is een shetlandpony wel een goed idee, maarja, als da beest al zo eigenwijs is, is een shetland toch wel klein...
maar heeft iemand een tip dan om via houding of iets in die richting hem toch weg te krijgen?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:59

Als een jong paard vervelend naar je doet moet je hem meteen duidelijk maken dat je daar niet van bent gedient. Het is een hengst! De meeste ongelukken gebeuren met 1 en 2 jarige hengsten. Als hij alleen staat is hij dus de baas over de wei, dat wil hij je duidelijk maken. Hij MAG niet de baas zijn over mensen. Dit is echt gevaarlijk gedag! De mensen bij wie je stage loopt mogen jou niet in zo'n gevaarlijk situatie brengen zonder een ervaren iemand / begeleider erbij die jou uitlegt ,en laat zien, wat je dan moet doen!!
Zolang je niet weet hoe je dit op moet lossen raad ik je aan om niet meer bij hem in de wei te gaan als hij in je buurt is!!

Met dit paard zou ik grondwerk doen, maar dat is zo'n lap tekst om uit te leggen.... heb nu al kramp Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:00

Jij wordt door de enter gezien als een ander paard die hij de baas is. Om dit te kunnen verhelpen moet je echt heel zeker van jezelf zijn en op de juiste tijd de juiste dingen doen en dit doe je vooral met lichaamstaal. Ik ben bang dat de enter vandaag of morgen bovenop je springt (vandaar levensmoe) en dan....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:01

ja, dit kan je niet oplossen als er niemand bij je is die je uitlegt wat je wanneer moet doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:04

Niets te grondwerken. Naar een kudde met dat paard. Paard moet als jong paard door andere paarden opgevoed worden. Als mens zijnde kan je geen kudde paarden vervangen en krijg je dergelijke problems.

Tjah als het jou paard niet is kan je er weinig aan veranderen. Je kan enkel je mening zeggen. Maar ik begrijp wel dat het moeilijk is op een stage.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:06

Ja, normaal loop ik zegmaar ook, zo zelfverzekerd als maar kan, en als hij in de weg staat, als het ware tegen hem aanlopen, dat hij gewoon voor mij moet uitwijken, inplaats ik van hem.. en dat ging goed.. alleen ik ging vandaag de wei in, en toen was die toch wel al erg vervelend aan t doen, voor ik de wei in ging, dus wilde hem wat wegjagen met het stroomdraad, en was ie beledigd ofzo? hij ging wel eerst weg, en daarna liep ik de wei in, en kwam ie op mij af.. :S
en idd zammie, ik ben zelf ook bang dat ie daak boven op mij springt, ik leef zelf ook graag wat langer..
ik heb zelf geen ervaring in paarden die op die manier oud worden, want merk zelf wel, dat de paarden die uit de opfok komen, veel handiger zijn..
blijft jong, maar is toch anders.. hebben meer respect ofzo?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:10

ik denk dat zolang deze jaarling alleen blijft staan in de wei,dat er geen oplossing mogelijk is,en dat het gedrag alleen maar erger zou worden,weet je misschien waarom hij alleen staat?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:11

Nou nee, is gewoon opvoeden, dat is wat er in een kudde gebeurt... Niet meer en niet minder...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:12

Jeps jonge paarden die uit een kudde/opfok komen, hebben meer respect omdat ze opgevoed zijn in een kudde. Daar kan geen grondwerk of menselijke opvoeding tegen op...

Amazone77: ben het met je eens!!!

Femke16

natuurlijk word een paard opgevoed door zijn eigen soort. Als ze jong zijn moeten ze zeg maar nog paard worden. Maar, ik geloof ook echt dat hij wel een degelijke respect voor jou moet hebben. Ik weet alleen niet hoe lang je daar stage loopt en hoevee ltijd je erin wil steken totdat hij jou respecteerd. De veulens bv van mijn merrie respecteren mij meteen al, ook als ze niet meer bij haar staan, gewoon omdat ik hen heb geleerd dat ik hun baas ben. Maar, daar gaat dus sowieso veel tijd in zitten. En aangezien het jou paard niet is, zou ik het snappen dat je daar geen tijd voor hebt. Ik snap die kliniek alleen niet, ik bedoel, die moeten er toch zelf ook wel een beetje verstand van hebben? Het komt vaak genoeg voor dat een paard wordt gedood omdat hij mensen niet respecteert en andere dieren omdat hij dat nooit echt is gewent. Wel appart dus Tong uitsteken

Apple

-> OPG