Longeren of Join up?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Longeren of Join up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:45

Ik ben sinds kort bezig met het beleren van een 3-jarige merrie. Als eerste mag ze met zadel en hoofdstel een paar rondjes uitrazen in de bak, daarna gaan we "aan de slag". Ik ga in het midden van de bak staan en longeer haar in feite zonder lijn. Ze gaat netjes op commando stappen en draven en ook draait ze op commando.

Ik ondersteun m'n hulpen met m'n lichaamstaal en een menzweep, waarmee ik eigenlijk alleen hoef te wijzen en daar reageert ze enorm op. In dat kwartiertje dat we bezig zijn krijg ik haar volle aandacht, haar binnenoor is op mij gericht en ze gaat harder of langzamer afhankelijk van de plaats waar ik sta. Op een gegeven moment gaat ze knabbelen en smakken, maar ook ontspannen en nageven (zonder hulpteugels). Als ik stop met hulpen geven komt ze smakkend naar me toe en krijgt ze natuurlijk een flinke beloning in de vorm van een lekkere kriebel en wat lieve woordjes. Dan is ze zo ontspannen dat ik zonder hulp op en af kan stijgen en een stukje kan stappen. Als ik er even opzit en ze gewoon stilstaat, gaat ze staan soezen. Verder dan dat gaan we nog niet en we doen het maximaal 3x per week, soms maar 1x per week.

Nu lees ik regelmatig op bokt en andere bronnen over de join up en ik zie grote gelijkenissen tussen mijn longeren en een join up. In elke bron staat de waarschuwing dat je een join up niet te vaak moet toepassen omdat het best een grote impact heeft, zeker op zo'n jong beestje.

Daarom wil ik graag jullie mening horen over longeren/join up, moet ik bepaalde dingen anders doen of juist niet? Gaat het te snel voor d'r?

Dabo

Re: Longeren of Join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:18

Ik denk... (weet het dus niet helemaal zeker) dat jij meer een soort van freestylen doet met jouw paard.
Ik doe dit namelijk ook wel eens, (dan alleen met halstertje om, en een lang touw in mijn handen)
Een join up is dacht ik ook dat je je paard eerst van je wegstuurt, en weer terug laat komen, en weer wegstuurt, en weer terug laat komen.
Correct me if i'm wrong! Lachen
Het klinkt in elk geval heel fijn en ontspannen wat jij doet, en volgens mij kan dat geen kwaad! Lachen

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:24

wat jij beschrijft heeft absoluut niets met een join ip te maken bij een join ip drijf je een paard hard op en laat hem komen en weer terug sturen!
Wat jij beschrijft is gewoon longeren op lichaamstaal en daar is absoluut niks mee juist hele mooie resultaten die je nu al geboekt hebt!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:26

ik heb er geen verstand van nath, maar denk juist niet dat je te snel gaat - dan geeft ze dat toch wel aan? misschien kun je in de boekhandel eens een boek over join up/longeren etc zoeken, en dan kijken wat er in dat boek staat beschreven over jouw vraag?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:29

Longeerboeken heb ik allemaal nog liggen van school, daar staat verder niks in over de join up. De info die ik over join up kan vinden is erg uiteenlopend, weet inmiddels ook niet meer wat waar is en wat niet Nagelbijten / Gniffelen

Heb ook het freestylen opgezocht en daar heeft het idd meer van weg. Als ik een fotograaf kan regelen zal ik foto's maken waarop haar houding ed te zien is. En alvast bedankt voor de antwoorden natuurlijk Haha!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:42

Ik vind dat je perfect te werk gaat!
Je weet zelf wel wat je paardje allemaal aan kan en wat nog niet.
Ik vind zoals je nu bezig bent dat je alles goed en rustig aanpakt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:56

Ik heb het zelfde probleem met mijn pony.
Hij ziet het volgens mij echt als een join-up.
Ik longeer hem nu gewoon niet.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:05

Als je meer over de join-up van monty roberts wilt weten, lees zijn boeken maar eens. Ik vind het als je het op de goede wijze gebruikt een prima methode, maar jammer dat veel mensen dat niet inzien of het op de verkeerde manier gebruiken.
Wat jij doet is grondwerken met je paard. Erg leuk en goed, door middel van lichaamstaal sturen etc. Ga lekker rustig aan zo door! Lees wat boeken over grondwerk en dan kom je vanzelf op meer ideeen.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:10

Ik denk dat je juist heel lekker bezig bent met je paard! Je beschrijft dat je paard ontspannen is en aandacht heeft voor jou! Ga zo door!!!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:12

mijntjuh schreef:
Ik denk dat je juist heel lekker bezig bent met je paard! Je beschrijft dat je paard ontspannen is en aandacht heeft voor jou! Ga zo door!!!!

nogmaals helemaal mee eens!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:56

Bedankt voor de geruststelling Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:01

Op mijn stagebedrijf heb ik geleerd dat wanneer een paard gaat kauwen dat je dan te ver bent gegaan. Waarschijnlijk focus jij je met je lichaamshouding teveel op de achterhand, waardoor je continu je paard opjaagt en dus een soort join-up uitvoert. Foto's of een filmpje zouden handig zijn. Focus in ieder geval op de schouder in plaats van de achterhand en kijk het paard niet in de ogen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:05

Ben nu toch heeeeel nieuwsgierig waar en wat jou stagebedrijf precies is dorientjuh????

Als je focusses op de schouder rem je je paard alleen maar af.

Aan de TS, zolang je paard zo lekker ontspannen met je bezig is als je omschrijft ben je goed bezig. Ze zal zelf aangeven als het te snel gaat, dan komt ze wel ergens in verzet, wegstappen als je erop wilt e.d. Het klinkt nu allemaal super ontspannen dus lijkt mij dat je goed bezig bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:12

Hoe je het verschil het beste aan je paard duidelijk kan maken, is door duidelijk stemcommando's te geven, en ook regelmatig terug te nemen en weer harder laten gaan, en goed te belonen tussendoor. Zo begrijpt hij dat hij niet weggejaagd wordt, maar gewoon een oefening uitvoert.

Bij een join-up moet je je paard blijven wegjagen/drijven op lichaamstaal, waarbij het niet uitmaakt in welke gang hij loopt. Dat is het grootste verschil.

Moet je je eens in een paard verplaatsen.. Stel je voor: iemand jaagt jou weg, je rent dus weg voor diegene.. hoe groter die zich maakt, hoe enger die wordt, en hoe harder jij weg wilt..
óf: iemand vraagt jou om te stappen, en te draven, en te galopperen, en je krijgt een beloning elke keer als je dat netjes doet.. Dát is niet eng.
Zie je het verschil?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:30

Poohbeer schreef:
Ben nu toch heeeeel nieuwsgierig waar en wat jou stagebedrijf precies is dorientjuh????

Als je focusses op de schouder rem je je paard alleen maar af.

Aan de TS, zolang je paard zo lekker ontspannen met je bezig is als je omschrijft ben je goed bezig. Ze zal zelf aangeven als het te snel gaat, dan komt ze wel ergens in verzet, wegstappen als je erop wilt e.d. Het klinkt nu allemaal super ontspannen dus lijkt mij dat je goed bezig bent.

Goh, verder doen we helemaaaaal niet neerbuigend. Koe Kijk maar in mijn profiel voor mijn stageplek. Op de schouder focussen was misschien niet helemaal de goede bewoording, meer op het midden van het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:47

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:58

Toevallig komt er morgen een fotograaf op visite, maar ze stond vandaag licht kreupel. Als ze morgen goed loopt kunnen er foto's gemaakt worden Lachen

Ze reageert trouwens enorm op stemhulpen, als ik haar beloon tijdens het longeren zie je gelijk haar koppie naar beneden gaan Lachen

Cassidy: dank je voor de link, morgen zal ik het uitgebreid lezen Haha!

Mysterical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:46

Jij doet inderdaad een soort vrijheidsdresuur, bij een join up win je het vertrouwen van een paard, waarna de stap naar de vrijheidsdresuur makkelijk wordt, doordat er meer vertrouwen is. Schijnbaar heb jij al een prima band met je paard! Mooi!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 02:06

de fotograaf is vandaag langsgeweest, maar helaas stond ze behoorlijk kreupel en ze ging met het uur slechter lopen. Hoogstwaarschijnlijk heeft ze een hoefzweer, dus de foto's moet ik jammer genoeg nog even schuldig blijven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:53

Klinkt idd als een hoefzweer, ik hoop voor je dat het dat uiteindelijk ook is. Beterschap voor je paard!

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:48

als zo'n jong paard zo goed luisterd als je dit toepast,
kun je dit echt wel zo vaak doen als je nu doet Knipoog
ik vind dit echt super om te horen ! Lachen
dat je zo'n paardje hebt die gewoon zo graag voor je wilt werken!