ik ben ten einde raad wie kan mij nog helpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonadore

ik ben ten einde raad wie kan mij nog helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:28

Heb sinds 3 weken een belgisch trekpaard in training, het is nogal een verhaal apart. Een echt probleempaard!

De problemen die hij heeft/had zijn:

losrukken bij het leiden
Lostrukken bij het longeren
Niet in de trailer willen
Bit niet accepteren enz

Nu is het probleem van het losrukken bij het leiden zo goed als verholpen
Het losrukken bij longeren doet hij alleen nog in ene grote ruimte in de longeerbak kan hij nu stap en draf

Maar mijn grooteste probleem is dus het bit niet accepeteren
Ik heb al heel veel grondwerk met dit paard gedaan, van leidoefeningen tot parelli level 1 games 1t/m 3 en dit gaat redelijk goed. Over landbouwplastic enz.

Nu ben ik aan het hoofdstel indoen toe, Maar dit is een regel rechte ramp

Hij begon eerst heel hard zijn hoofd in de lucht te gooien, nu te slaan , je pletten tegen de muur en nu dus zelfs steigeren. levensgevaarlijk dus!

Ik heb al heel veel dingen geprobeerd o.a
Hoofd omlaag brengen, dat beheerst hij nu gaat alleen als je dus met het hoofdstel aankomt niet meer!
- Stroop,honing en applemoes op het bit
- Mond t-touches maar dan slaat hij dus ook met zijn voorbenen
- Massagetechnieken buiten zijn mond
-alleen het bit gewoon bij zijn mond houden hij hoeft van mij er niet eens in!
-Stalwand er tussen hij dus in stal en ik er buiten maar dan gaat hij eerst rukken en hangen, dat lukt hem niet dus dan schrapen, dat heeft ook geen resultaat dus nu slaat hij met zijn hoef bijna over de wand heen en begint zelfs te steigeren en komt dus bijna over de wand heen zetten

Met andere woorden levensgevaarlijk en ik weet het echt niet meer, een ding wat ik wel weet is dat straffen geen enkele zin heeft, hij gata er dan 5 x zo hard tegen in!

Ik wil dit graag paardvriendelijk oplossen, iemand tips?

Inujojo

Re: ik ben ten einde raad wie kan mij nog helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:32

Als wij voor het eerst met het bit gaan werken met jonge paarden, maken wij het bit aan 1 kant los en doen dan zo eerst het hoofdstel gewoon goed om, zonder dat het bit in de mond ligt. Als het hoofdstel eenmaal netjes om zit, dan leggen wij het bit rustig tegen de mond aan en wachten we tot het bit wordt geaccepteerd, dan pas maken we het ook aan de andere kant vast.
Maar waarom wil jouw paard het bit niet accepteren? Heeft ie ergens last van of is het gewoon puur dwarsigheid? Misschien kan je even een tandarts laten kijken naar z'n mond, hij kan ergens last van hebben. Als het puur dwarsigheid is, is het enige advies dat ik kan geven: doorzetten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:32

Heb je er al een tandarts bij gehad? Misschien heeft hij wel verschrikkelijk veel pijn zodra hij het bit in krijgt.
Is bitloos rijden een optie?
Sommige paarden vinden dat koude ijzer niet lekker. Rubber of eerst even opwarmen in warm water of in je handen kan ook helpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:33

Ik zou hier professionele hulp mee zoeken, een Belg is nogal wat anders dan een shetje wat je kunt corrigeren.

Ik weet eventueel nog wel n adres voor je... Is op basis van Natural Horsemanship

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:35

(in)rijden met een bitloos hoofdstel?
En waarom heeft hij zo'n afkeer van het bit? Is er ooit iets fout gegaan oid waardoor hij een slechte ervaring heeft? een paard reageert niet zomaar zo belachelijk op aanrakingen ed in de buurt van zn mond.
Ik neem aan dat je dus ook niet zomaar een wormenkuur naar binnen krijgt, laat staan een tandarts?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:36

ik zou toch ook eens even een dierenarts of een tandarts laten kijken het kan dus best zij dat het paard wolfskiesjes heeft waardoor een bit pijlijk is. of andere gebitsafwijkinge

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:40

Hoi,
1,5 week geleden is er een paardentandarts bij geweest! Hij had haken en idd zijn wang lag kapot! Helaas zijn de eigenaren mensen met totaal geen ervaring en is het dus nu zover uit de hand gelopen, dat het paard alles bedenkt om maar in verzet te komen! Zelf heb ik ook al heel veel ervaring en ben ik ook een natural Horsemanshipper. Maar hoef niet dood!

OP de vorige stal hebben ze zelfs een hengstenbit gebruikt. Bij het leiden en hij zal daarom ook vast een nare ervaring hiermee hebben omdat hij last van zijn mond had!

Heb ook de fokker even gesproken en deze heeft ook gezegd dat het een paard is wat je heel consequent moet aanpakken, maar een paard dat zich losrukt kun je zo weinig mee aanpakken. Wat hij overigens steeds minder doet!

Maar het is zo ontzettend tegendraads dier alles wat je aan hem vraagt gaat hij tegen in zelfs hoeven optillen had hij 4 jaar niet gedaan en werd gesardeerd nu 3 weken bezig en hij tilt zijn voorhoeven op. Was ook een heel gedoe, maar hij doet het!
Laatst bijgewerkt door sonadore op 23-08-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:41

Kan je hem verder over zijn hele lijf wel de TTouches geven maar alleen bij zijn mond niet? Dan is er toch een aanwijzing dat er pijn zou kunnen zijn. Voor de zekerheid een tandarts evt. samen met een da (mocht er verdoofd moeten worden) kan zeker geen kwaad.

En misschien even helemaal terug naar de basis, kijken waar het fout gaat. Accepteerd ie echt alles? Is er niet ergens stiekem iets waardoor ie toch de leiding weer overneemt?

OKé, lees net dat er een tandarts bij is geweest. Lees dat ie een heel nare ervaring met bit heeft gehad, ik denk dat je dit de eigenaren het best heel duidelijk kan maken, dat dit gebeurt met paarden met trauma, en toch eventueel iemand erbij halen. Twee weten/ zien toch vaak net iets meer dan 1, en het is zo wie zo een stuk veiliger ook voor jezelf.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:49

hoi breghje de behandeling bij de paardentandarts verliep ook niet vlekkeloos! Uiteindelijk wel gelukt zonder sardering! Het paard is absoluut niet gemeen maar bedenkt alles om het maar niet te hoeven, waar hij natuurlijk zelf niks aan kan doen, want dat heeft hij geleerd door beloning, want als hij zich losrukte was hij van datgene af!

De eigenaren hebben het erg krap in het geld en een professionel is erg duur! Natuurlijk hala ik deze erbij!

En met de bsis zal het ook niet geheel goed zitten. maar leiden gaat nu goed! Hij probeerd zich wel los te rukken maar 9 van de 10 keer lukt hem dat niet meer!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:25

En als je hij nou eens een paar keer ,eerst wat geeft voor je met hem aan de gang gaat,zodat hij wat duf is.Zou dat een optie zijn ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:28

gewoon duidelijk en consequent zijn......... iedere keer dat het hem lukt om zich los te rukken is 3 passen in zijn achteruit!! vergeet dat niet, hij mag zich niet meer los kunnen rukken........ echt

mbt het bit......... dan doe je toch een bitloos hoofdstel om?.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:41

Heb je het l eens met een rubber bit geprobeert. Ik heb zelf een pony gehad, die ook erg slechte ervaringen had met het bit, als hij alleen het geluid al hoorde werd hij gek ( dit was een D-pony, gelukkig geen Bels), Ben toen opnieuw begonnen met zo een kunstof trensje, ongebroken, gewoon met haakjes aan het halster vastgemaakt, na acceptatie aan het hoofdstel en pas toen dat helemaal geaccepteerd was, weer een normale trens ingehangen. Hij had inmiddels veel meer vertrouwen in mij gekregen, waardoor hij over zijn angst heen stapte.

Maar doe alsjeblieft wel voorzichtig, want jij werk waarschijnlijk met zo'n 1000kg en dat komt hard aan.

ps. Je schrijft sederen zo, is van het woord sedatie.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:00

Heb je wel een bitlooshoofdstel voor ene belgisch trekpaard plus dat de eigenaar deze dan moet gaan kopen en wat ik al zei deze hebben het heel erg krap in het geld! En als ik genoeg geld zou hebben zou ik het met alle liefde hebben gedaan, maar heb het ook absoluut niet breed!

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:06

Nee heb trouwens geen rubber bitje,maar met mijn duim in zijn mondhoeken vind meneer ook niet fijn, en begint dan al te slaan met zijn voorbenen en nogmaals hij is 1,5 week geleden naar de paardentandarts geweest, omdat ik namelijk eerst ook zeker wilde zijn van het feit dat hij geen pijn had! En als hij zich losrukt pak ik hem idd weer en ga weer verder waar ik mee bezig was en stop dan ook pas wanneer hij braaf was!

Maar dit paard hefet deze gewoontes geleerd omdat hij bij tot nu toe iedereen is gelukt om zich los te rukken en iedereen heeft dat voordat hij bij mij in training kwam opgegeven! Het is zelfs zo erg geweest dat de stal eigenaar van de pensionstalling hij er niet meer uit mag en het paard 24 uur per dag 7 dagen per week op stal stond en misscfhien 5 min per dag eruit kwam, zich dan zeker losrukte en dan na 30 min weer gevangen kon worden en weer op stal werd gezet, dus ja het is ook niet zo gek dat hij nu naar 3 weken bij mij in training het nog steeds probeerd en aan een paard van 1000kg houd je echt helemaal niks!

En sarderen is helemaal niet iets dat in mijn woordenboek voorkomt dit paard werd zijn hele leven al gesardeerd en bij de hoefsmid ook die dan nog niet normaal zijn hoeven kon oppakken!

Plus sarderen brengt alleen nog meer angst met zich mee!
Laatst bijgewerkt door sonadore op 23-08-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:08

hihi aan een sjitlander hou je al niks Haha! laat staan een Belg Haha! Haha!

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:12

In het begin rukte hij zich dan ook los en ben er geloof wel 100 x moeten vangen om dan weer verder te gaan. Plus hij is ook nog zo als het hem echt teveel wordt dan gaat hij toch dwars door de afzetting heen!
Met een paard dat zich losrukt kun je gewoon helemaal niks beginnen
Huilen

En het allerergste is nog dat de mensen waarvan hij is dus ene 16 jarig meisje die echt helemala geen verstand van paarden heeft en nog ook niks van iemand aan neemt ook en de moeder die overtuigd ervan is dat dat meisje alles alleen met dat paard moet doen want het is haar paard. Dit paard ongelovelijk lief vinden hem een kanjer vinden en absoluut geen kwaad in hem zien! Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:14

triest........ heel, heel triest...... en echt zonde!

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:31

Hey kiwiko idd het is erg triest. Heb ook elke dag contact met deze mensen! En is ook zonde dat zulke mensen aan een paard beginnen! En helemaal zonde als je z'on paard zo verpest!
Maar zeg deze mensen dat maar is! Want verkopen willen ze hem niet!
Overigens heb ik vanavond weer wat grondwerk gedaan en ongelovelijk hoe meewerkend hij was netjes meelopen, stilstaan wanneer ik stilsta op een lichte aanraking van zijn borst achterwaarts gaan, kont wegwijken zijwaarts voorhand wegbewegen enz.
Plasticzeil over hem leggen daar overheen lopen hoofd
opzij vragen, hoofd naar beneden vragen. Oren aanraken, mond aanraken met t-touches aan de buitenkant en zelfs met mijn vinger in zijn mondhoek, met lichte tegenstribbeling!

Dan weet ik het ook niet meer hoor! Hij kan zo tegendraads zijn maar ook meewerkend! Hij is zo wisselend in zijn karakter!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:39

je bent god bezig zo te horen! dat hij pijn in zijn mond heeft is duidelijk! na 1.5 week hoeven de wonden nog niet over te zijn!
en ik zou zeker een bitloos hoofdstel kopen hoor! je hebt bij monty robbert ook zo`n goed halster te koop, je krijgt er een dvd bij hoe je dat halster moet gebruiken, ik zou het zeker proberen en anders een halster en daar een hoofdstel van maken!
heel veel geluk ermee mee !
groetjes van brenda!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:53

Ik zou eerst even een paar weken wachten voordat je weer met het bit begint, bit = pijn. Dat heeft hij wel duidelijk laten merken. Zorg eerst dat alle wonden in zijn mond goed geheeld zijn, pas als je daar zekerheid in hebt zou ik van voor af aan gaan beginnen met het bitje. Wat stroop op het bitje, aan een kant vastmaken en voorzichtig kijken of hij wil "happen",daarna voorzichtig vastmaken. Teugels zou ik vastmaken aan de neusriem, het paard moet helemaal wennen aan een bitje en vertrouwen krijgen in de ruiterhand. Je doet het bitje wel in, maar je maakt er niets aan vast. Dan na een paar weken, als hij het bit goed aan begint te nemen probeer je eens met 2 teugels rijden (een aan de neusriem, ander aan het bitje) en niets doen met de teugel die aan het bit zit. Dat bouw je daarna weer uit naar een héél klein beetje druk en zo blijf je bezig tot je normaal aan zijn mondje kan zitten.

Het is een lange weg, maar zeker goed te doen met veel geduld en belonen. Lachen

Wat je ook kan proberen is overstappen naar een bitloze optoming, dat zou helemaal makkelijk zijn voor zowel paard als ruiter. Lachen

Edit:
Lees net je andere berichtje,
Is het niet mogelijk die 16 jarige onder je hoede te nemen en haar zo proberen uit te leggen hoe het paard in elkaar zit?. (Les oid. ?)
Laatst bijgewerkt door Shattered op 23-08-08 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:54

Is het ook niet gewoon zo dat er ook nog slechte herinneringen voor hem aan het bit kleven?
Bit = pijn kan lang blijven hangen bij een paard.
De tandarts heeft (pas?) een week terug wat aan zijn gebit gedaan en zo te horen is er voorheen ook niet echt vriendelijk met zijn mond omgesprongen.
Lastige als de eigenaren geen geld en geen ervaring hebben.
Voorzichtig Doorzetten is het enige advies denk ik.....

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:32

Idd voor mijn idee ben ik te snel gegaan! En ga ik nu zeker ruim twee weken wachten. Het probleem is alleen wel dat ik niet zeker ben om op hem te stappen zonder hoofdstel in overigens heeft hij hem donderdag wel ingehad en heb ik even op hem gezeten en een mooi schuimende mond en ook niet huiverig als het bit er eenmaal inzit!

Paard breekt zowieso met longeren uit aan alleen een halster in een grote ruimte dus vraag me af wat hij zou gaan doen als ik erop ga zitten!

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:36

ik zou helemaal nog niet er aan deken om er op te gaan zitten
doe het maar rustig aan
eigen veiligheid voorop

waar staat dat belgje ergens ???

ik krijg een ineens een heel bekend verhaal voor me

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 00:21

Heb je ervaring met belgische trekpaarden? Ik rijd ze namelijk in. De grootste reden van dit gedrag bij trekpaarden is een verkeerde opvoeding in de eerste jaren. Het is dus waarschijnlijk niet iets aangeleerds. Het is juist dat er niets is aangeleerd, je hebt dus een groot veulen van 800 kilo waar je mee aan de slag moet
Ik heb al veel problemen gehad met trekpaarden die op latere (2, 3, 4 jaar)leeftijd bij ons kwamen. Vooral degenen die uit Belgie kwamen, die worden daar als veulen in de wei gegooid en als ze 3 zijn willen ze ze verkopen. Ik heb erbij gehad die nog nooit hun hoeven op hadden getild.

Bij het inrijden en het wennen aan het bit heb ik gewoon het hoofdstel zonder bit aangedaan, net als een halster. Dan het bit aan een kant vastmaken en langs de zijkant erindoen. Er zijn nog andere manieren als dat niet lukt. Het is ook veiliger om het in de bak te doen. Leer hem eerst dat hij jou ruimte moet respecteren, dan zal hij je ook niet meer pletten of je omverlopen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 00:26

Nog even voor de duidelijkheid. Het is niet zo dat dit paard een slechte ervaring met het bit heeft. Dit is hoe een Belg ZONDER ervaring met het bit reageert. Het indoen vinden ze het engste.
Ga er niet op zonder hoofdstel. En een belg kan je wel gewoon longeren, het duurt alleen veel langer voordat ze dat hebben geleerd.