Lostrekken bij naar weide brengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anjatjeuh

Lostrekken bij naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 23:19

Ok, hier zijn al meer topics over maar in zowat alle topics wordt een hengstenketting aangeraden en laten we een hengstenbit nu al geprobeerd hebben... en ook daar loopt ze gewoon met volle kracht doorheen. Dus toch maar eventjes een eigen topic.

Ik heb dus een merrie die in omgang eigenlijk altijd wel braaf is, nogal schrikachtig maar heeft respect voor je en wordt ook altijd op haar plaats gehouden (mag niet voor me uit lopen, pas na mij de stal in,...). Iedere dag wordt ze echter naar de weide gebracht door mn staleigenares en die zit de laatste tijd met haar handen in de haren. Mijn paard haalt namelijk dit truucje uit:
Afbeelding
Hier zie je hetzelfde aan de longe, ze zal dan steigeren, afstoten en ondertussen draaien zodat je recht achter haar hangt en haar nek niet meer kan toeplooien waardoor je er niets meer op te zeggen hebt. Aan de longe is dit probleem op te lossen door de longe via het bit aan het zadel vast te maken zodat je haar toch nog kan "toeplooien", ook als je er recht achter hangt. Bij het naar de wei brengen is deze manier echter geen optie...
In het begin werden ze steeds per 2 naar de weide gebracht, en toen trok ze zich op het pad naar de weide al regelmatig los doormiddel van deze sprong. Nu wordt ze echter altijd alleen genomen, en nu doet ze het meestal pas wanneer ze bij de ingang van de weide zijn, maar ze blijft het doen. Dus is al vanalles geprobeerd:
- touw dubbelgebouwen door halster zodat je gewoon kan loslaten: hierdoor wordt het probleem iedere keer erger
- hengstenbit: het is een taaie tante, ze springt er gewoon doorheen en laat zich niet tegenhouden
- wortel: proberen afleiden op weg naar en bij de weide, maar de lonkende vrijheid was toch interessanter
- haar weidemaatje achter haar zodat ze mss op hem zou wachten: vriendschap doet haar niet zoveel

En tsja, nu zijn mn ideeën een beetje op dus vraag ik originele ideetjes van jullie. Tip die ik in andere topics ook veel zag was om gewoon nog een aantal rondjes te stappen in de weide voor het loslaten, maar dat is dus geen optie aangezien we haar gewoon niet kunnen tegenhouden...

Op dit moment is het mn staleigenares die haar altijd buitenzet, maar binnen anderhalve week heb ik gedaan met mijn examens en zal ik proberen om iedere ochtend veel te vroeg op te staan om haar zelf buiten te zetten en de tips die jullie geven uit te proberen.

MandyR

Re: Lostrekken bij naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:28

Je kan proberen iets over haar ogen te doen zodat ze niets ziet. Ze heeft dan natuurlijk nog steeds door dat ze richting wei gaat maar ik denk dat ze dan niet durft te springen omdat ze niet kan zien waar ze neer komt.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:33

Ikzelf heb eigenlijk niet echt een goed idee, maar blinddoeken zou ik zelf nooit doen. Stel dat ze wel springt en in paniek raakt omdat ze niks ziet? Dan heb je niks meer.
Misschien achteruit naar de weide? Weet niet hoever het is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:44

Bijzetten aan een longeersingel (bijzetten) en aan de longe meenemen (longe door ring net als bij het zadel) zodat je kunt corrigeren zoals je aan de longe doet. Net zo lang rondjes door de wei lopen tot ze opgeeft en je rustig alles af kunt doen. Als dit eenmaal werkt kun je het waarschijnlijk wel afbouwen naar steeds normalere manieren, maar opvoeden moet nu even je belangrijkste doel zijn.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:49

Even zomaar een gekke gedachte hoor...
Bitje in, aan alle 2 de bitringen een halstertouw, alle 2 de kanten een mensje, zodat ze haar hoofd recht moet houden en dus moeilijker kan ontsnappen?

Het enige is... ontsnapt het paard toch, heb je een probleem met de loshangende touwen

Moeilijk, weet je de reden waarom ze dit doet?
Gewoon blij omdat ze buiten mag zijn? Kan je paard haar energie wel genoeg kwijt?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 22-08-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:55

het is natuurlijk geen oplossing van het probleem,
maar kun je anders geen pad afzetten tot de wei, zodat ze er zelf heen kan lopen..

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 08:15

MandyR schreef:
Je kan proberen iets over haar ogen te doen zodat ze niets ziet. Ze heeft dan natuurlijk nog steeds door dat ze richting wei gaat maar ik denk dat ze dan niet durft te springen omdat ze niet kan zien waar ze neer komt.

Dat lijkt me vreselijk gevaarlijk, zeker omdat ze nogal een schrikkerig en paniekerig paard is. Bovendien is er aan 1 kant van het pad naar de weide een koeienweide met prikkeldraad, wil me niet voorstellen wat er gebeurt als ze niets ziet en daar doorheen rent.

Angs16 schreef:
Misschien achteruit naar de weide? Weet niet hoever het is?

Hmmmja, dat kan ik misschien wel proberen, maar zal toch een goede 100m zijn totaan de weide. Tong uitsteken Eventueel kan ik natuurlijk wel halverwege haar omdraaien en de rest achteruit doen.

Sizzle schreef:
Bijzetten aan een longeersingel (bijzetten) en aan de longe meenemen (longe door ring net als bij het zadel) zodat je kunt corrigeren zoals je aan de longe doet. Net zo lang rondjes door de wei lopen tot ze opgeeft en je rustig alles af kunt doen. Als dit eenmaal werkt kun je het waarschijnlijk wel afbouwen naar steeds normalere manieren, maar opvoeden moet nu even je belangrijkste doel zijn.

Dat kan ik inderdaad wel doen, ben alleen een beetje bang voor wat er kan gebeuren wanneer ze zich toch zou lostrekken en met een longe achter zich de weide inloopt... Maar wss wel het proberen waard.

Pikeur schreef:
Even zomaar een gekke gedachte hoor...
Bitje in, aan alle 2 de bitringen een halstertouw, alle 2 de kanten een mensje, zodat ze haar hoofd recht moet houden en dus moeilijker kan ontsnappen?

Het enige is... ontsnapt het paard toch, heb je een probleem met de loshangende touwen

Moeilijk, weet je de reden waarom ze dit doet?
Gewoon blij omdat ze buiten mag zijn? Kan je paard haar energie wel genoeg kwijt?

Pad is helaas niet breed genoeg om met 2 naast elkaar haar naar de weide te brengen dus dat zal niet lukken vrees ik.
Ik denk dat ze gewoon blij is omdat ze buiten kan, ja. Lijkt wel alsof het iedere dag de eerste keer is dat ze een weide gezien heeft. Denk verder ook niet dat ze zo veel te veel energie heeft, ze gaat ongeveer 4 uur per dag op de weide (ok, ik zou nog wel liever langer zien, maar dat is hier bijna niet te vinden) en wordt minstens 5 dagen op 7 nog gereden. In omgang is ze ook gewoon rustig, en met het rijden ook niet overdreven energiek.

Marigold schreef:
het is natuurlijk geen oplossing van het probleem,
maar kun je anders geen pad afzetten tot de wei, zodat ze er zelf heen kan lopen..

Nee, ze moeten over een stuk beton en dan langs een pad met aan 1 kant prikkeldraad dus dat riskeren we niet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:42

veel grond werk laten doen, hij geeft aan dat hij te vaak gewonnen heeft, is op te lossen door iemand die snel kan reageren, stevig in zijn schoenen staat en het paard een kaptoom of een halster van monty roberts om heeft. Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:48

het enige wat je moet doen is aan de hand lichte stelling naar jou toe houden, zodat ze de schouder en nek er niet uit kan gooien en jou zo buiten spel zetten......... en gruwelijk snel zijn, op het moment dat zij denkt moet jij haar neus in jouw buik hebben bij wijze van.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:30

Als je paard heeft geleerd om rustig achter jou te blijven wanneer je haar gewoon verplaatst, weet ze heel goed wat kan en niet kan.

Vermits je paard geen hele dag op de weide staat, ga ik ervan uit dat ze eerst eten heeft gekregen voor ze naar de weide mag. Dus eigenlijk honger kan ze niet hebben dan.

Ik zie eigenlijk maar oplossing voor jou probleem.

Je paard wilt graag naar de weide. Zij is opgewonden en als ze zich lostrekt is ze vlugger in de weide en mag ze daar blijven ook nog. Ze wordt dus eigenlijk beloond voor haar slechte gedrag.

Voor zover ik kan opmaken uit je tekst, is de doorgang naar de weide niet erg breed, eigenlijk meer een smalle gang van 100 m lang.

Wat ik zou voorstellen, gaat je heel veel tijd en moeite kosten, maar zal hopelijk wel een oplossing kunnen zijn.

Als je paard zich lostrekt en naar de weide loopt, breng je haar mee terug naar haar stal. Ze mag niet in de weide blijven. Zet haar terug in de stal en laat haar daar een uurtje staan en probeer het opnieuw. Wanneer ze redelijk rustig meegaat, laat je haar in de weide.

Probeer haar eerst te verplaatsen met een kopstuk en desnoods bijzet, zodat je haar kan corrigeren. Als ze respect heeft voor de longeerzweep, kan je deze gebruiken om die voor haar te houden, zodat ze wat achter blijft op weg naar de weide.

Wie weet zou dit kunnen helpen. Veel succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:40

Citaat:
ben alleen een beetje bang voor wat er kan gebeuren wanneer ze zich toch zou lostrekken

Dit geeft precies je probleem aan. Je instelling moet zijn: Reken maar dat ik hij zich dan niet los kan trekken, het loeder. Je moet vastberaden zijn, niet steeds denken over welke drempel hij wel eens zou kunnen struikelen, denk eerst liever om je eigen veiligheid. Vraag desnoods even een flinke bodybuilder. Hij mag zich hoe dan ook niet lostrekken, punt uit, al hang je er een extra lange longe aan van 40 meter. Lief blijven houd ergens een keer op als de opvoeding blijkbaar eerder gefaald heeft. De tip van terug naar stal brengen vind ik ook een hele goede.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:51

Hengstenketting over de neus.
Even een keer zachtjes aanhalen dat ze weet dat het pijn kan doen.
Vervolgens naar de wei lopen met een losse ketting/lijn. Paard moet bij je blijven, hoofd iets naar je toe..
Mocht ze het weer willen proberen even ketting eraan..
Zet ze toch door.. dan precies op het juiste moment het paard uit balans trekken (niet naar de zijkant, maar ineens naar achteren zodat ze zichzelf echt moet herstellen om op de been te blijven). Dat doe je een paar keer.. en als ze daarna weer braaf mee loopt, al is het maar een paar passen, stilzetten en belonen... daarna weer door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:57

Alle middelen die je tot nog toe hebt geprobeerd zijn lapmiddelen, en je ziet nu zelf dat het geen blijvend effect heeft.

Ik zou teruggaan naar grondwerk. Even de verhoudingen vanaf de grond rechtzetten. Je paard heeft geleerd dat ze heel sterk is als ze haar hoofd van je afwendt, en volle kracht kan zetten om hem te smeren. Op het moment dat jij je paard leert dat hij je met twee ogen moet aankijken en jij de achterhand weg kunt laten draaien, kan hij nooit zo sterk worden dat hij zich lostrekt.

Zie hier twee filmpjes van Clinton Anderson met trainingspaarden. Hij legt het probleem uit van paarden die zich niet laten leiden, en paarden die de benen nemen als ze op weg zijn naar het weiland of al in het weiland staan. Dit zijn onderdelen van een uitgebreid trainingssysteem, dat je wel moet gaan volgen wil je resultaten bereiken. Alleen dit toepassen gaat niet het probleem oplossen.

http://www.youtube.com/watch?v=luTpaavdslE

http://www.youtube.com/watch?v=U5zXSwtr ... re=related

Dit zijn twee voorbeelden van de effecten van het grondwerk op een paard dat zich in het eerste filmpje niet laat leiden, en in het tweede filmpje de neiging heeft om zich los te rukken.

Mocht je interesse hebben in deze manier van trainen, kijk even op www.downunderhorsemanship.com

En wat je er uiteindelijk mee kunt bereiken, zie je in het filmpje in mijn onderschrift.