Ik heb nu sinds drie weken een eigen paard, maar ik maak me ergens zorgen over.
In het begin was hij altijd wakker, super oplettend (tot het hypere aan toe soms).
In de bak was hij meteen wakker als hij los rondliep, in de wei was hij erg snel
'op te jagen' (zette je wat plots een voet op de grond dan draafde hij direct weg).
De laatste dagen heb ik echt het idee dat het fut er een beetje uit is bij hem. Los
in de bak is hij niet weg te jagen (zelfs met een longeerzweep die hem aanraakt (ik
sla hem niet!) zet hij alleen een drafje in. In de wei laatst stond hij met twee paarden
bij elkaar die er bokkend en galopperend vandoor renden, maar hij stond erbij en
bleef er zo vaag naar staan kijken. Meestal als ik aankom staat hij er ook maar
beetje bij, dat alerte is er zowat af. Hij sjokt ook maar zo'n beetje achter je aan als
je 'm meeneemt (als ik in een normaal tempo loop komt telkens het halstertouw
strak te staan). Het is niet zo dat hij supertraag is ofzo, zo erg is het ook weer niet.
Qua uiterlijk ziet hij er wel goed uit. Zijn vacht glanst gewoon, maar als hij op de
poetsplek staat heeft hij erg snel de neiging om z'n ogen half dicht te doen als hij
er eenmaal een paar minuten staat. Verder heeft hij geen wondjes, hij had er wel
een op z'n tandvlees die nu heel goed geneest (bijna niets meer van te zien). Ook
heeft hij zomereczeem maar door een deken zijn alle wonden die hij had genezen.
Naar mijn weten heeft hij voor hij naar mij toe kwam vaak alleen gestaan in een wei,
die grensde aan een wei waar hij direct contact had met een andere hengst (toen
was hij zelf nog hengst). Hoelang dit zo geweest is weet ik niet. Naar mijn weten
heeft hij altijd op gras geleefd. Bij mij staat hij nu in kuddeverband met andere
ruinen van allerlei leeftijden (wel bereden allemaal op ééntje na). Hij krijgt nu ook
voer in biksvorm (St. Hippolyt GKM), twee keer met magnesium erbij.
Heeft iemand misschien idee wat voor reden of welke redenen ervoor kunnen zorgen
dat hij zo 'langzaam' is geworden? Misschien is het door een verandering? Ik ben
niet iemand die zich snel zorgen maakt wat betreft paarden, maar ik vind deze
gedragsverandering toch best raar..