Ik lees heel veel verhalen van paarden die omdraaien bij hindernissen of obstakels wat ze niet vertrouwen.
Nu lees ik ook heel veel als oplossing over Parelli. Mijn vriendin Willeke is daar ook erg goed in, die zit ergens op level 2 of zo
Nu heb ik zelf niet zoveel tijd voor grondwerk of intensieve training, maar omdat zijn gedrag steeds storender word wil ik tijdens het rijden er wel wat aan doen.
Bijvoorbeeld.........
Stroomdraad/lint. Ik draaf langs het bos, links is weide met draad. Meneer raast er als een bezetene opeens voorbij
Nog een voorbeeld. Meneer ziet zwart afdekzeil en draait opeens om en wil er vandoor draven.
Of er is een pad afgesloten door een balk en hij wil er niet langs en draait om.
Hij ziet fietsers die opeens eng zijn.
Lampen van de wegwerkzaamheden zijn eng en dan draait hij om.
Kortom irritant gedrag wat hij een jaar geleden nog niet vertoonde. Hij was nergens bang voor. Nu ben ik een onzekere rijder, dat zal wel een reden zijn, maar kan het ook gewoon zo zijn dat het dominantie is? Gewoon geen zin hebben?
Als ik hem benen geef reageert hij niet, hij bevriest vaak als ik hem eenmaal een beetje kalm heb en als ik dan met de zweep tik wil hij steigeren.
Hij is er wel 1 keer onverwacht vandoor gegaan omdat ik er niet op voorbereid was, dwars tussen de bomen door
wel een spannend ritje hahaha. Achteraf kon ik natuurlijk stoere verhalen vertellen
Nu zegt de ene op het forum, je moet juist die dingen opzoeken.
De ander zegt gewoon niet zeuren en hem dwingen er langs te gaan.
Nog iemand zegt dat je moet wachten net zolang tot hij bepaald er langs te willen.
Maar hoe dan ook vind ik het zelf doodeng! Ik heb niet genoeg "ballen" om een paard te baas te zijn, hij is niet zo van mij onder de indruk als ik kwaad word(zou ik ook niet zijn, hahaha)
Daarnaast rijden er ook auto's rond en als hij dan opeens omdraait.......hij vind een draadje enger dan die auto en ik zou het erg zielig vinden om op een auto te klappen.
Hebben jullie simpele trucjes/tips die me kunnen helpen op het moment dat het gebeurd? Vooral tips om mij helder te houden
Hij voelt zeker dat ik nerveus ben.En misschien een klein oefeningetje voor in de wei. Moet ik eens een stuk zeil/lint of zo neerleggen en hem daarlangs helpen?
Laatst wilde hij ook niet bij de paal staan om op te zadelen (vlakbij de stroomdraad) hij bleef er een 1,5 meter voor staan. Ik eerst zachtjes benen geven. Toen flink benen geven. Toen een vloek en een tik met de zweep. Uiteindelijk een flinke tik met de zweep en hij liep naar voren toe. Daarna wel flink beloond
Goed zo?
Door de training ga je jezelf ook wat stoerder voelen. En je krijgt natuurlijk allemaal tips die bij jou en jouw paard passen

Mijn vzpaard had soms gewoon een zachte, bemoedigende stem nodig, terwijl hij de andere keer gewoon een schop onder z'n kont moest hebben omdat hij toch de grenzen van mijn leiderschap weer aan het opzoeken was
. Ik een paar keer mee en laten zien dat er niets aan de hand was.. Maar zodra zij erop zat, nam hij een loopje met haar en ging zijn eigen gang). Hij draaide zelfs zijn kont naar haar toe op stal, vertelde ze me, terwijl hij het liefste en betrouwbaarste paard op aarde was. Op een dag belde ze me op; ze stond ergens en paard wilde geen kant meer op. Ik beetje geergerd liet alles liggen en ging ernaar toe. Heb haar mijn auto gegeven en paard lekker doorgereden en naar huis gegaan. Dit was meteen het einde van onze samenwerking, de klik met die 2 was er niet. Ben overigend nog bevriend met haar, hoor
Vandaag nog een gesprek gehad met de stafcoach, ik kom hard over maar ben eigenlijk veel te bescheiden en terughoudend