Super dominante merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch

Super dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:33

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een probleem en na lang twijfelen open ik toch maar een topic. Ik heb een merrie van inmiddels 5 jaar. Een prachtig dier, met een vreselijk dominant karakter. We hebben haar zelf gefokt en in het begin waren er totaal geen problemen, totdat ze ingereden is. We hebben haar weggebracht naar een professionele stal om haar daar te laten inrijden. Dit omdat het gewoon een temperamentvol dier is en ik zelf nog niet eerder een paard ingereden had. We kregen haar toen met een week terug. De staleigenaar belde of we haar alsjeblieft op wilden halen want ze was levensgevaarlijk. Ze trapte iedereen de stal uit en was gewoon onhandelbaar. Wat er op die stal gebeurd is weten we niet, maar niemand behalve ik kon nog in haar stal komen. Na lang oefenen en veel geduld is dit toen goed gekomen. We hebben haar toen naar een andere stal gebracht en daar is het wel goed gegaan. Ze werd licht aangereden maar de galop en normaal opstijgen waren een ramp. Kortom, er was nog veel te doen. Ik ben toen zelf verder gaan trainen met haar bij ons thuis en dat ging moeizaam. Ze schrok van alles, bokte aan een stuk door en bleef maar doorgaan tot ik ernaast lag. We hebben toen besloten om eerst veel buiten te wandelen. Ik erop, iemand anders ernaast, moeders (die super verkeersmak is) ook mee en zo kon zij lekker wennen aan alles en had ze niet de kans om mij eraf te krijgen. Na een maandje elke dag gewandeld te hebben zijn we toch weer begonnen met rijden. Dit ging eigenlijk wonderbaarlijk goed. Ze bleef welk bokken en steigeren af en toe, maar we gingen vooruit.

Na twee maanden ben ik met haar de lessen van de vereniging in gegaan. Dit was ook een ramp. Ze sloeg naar elk paard wat ze tegen kwam. (Ze is thuis bij mams opgegroeid en nooit in een kudde geweest dus kent geen andere paarden.) Ik bleef stug doorzetten en nu (half jaar verder) is ze redelijk braaf bij andere paarden. Ik moet wel blijven opletten maar het is al stukken beter. Ze is verder met rijden ook een stuk braver, al blijft ze haar kuren houden. Het probleem van de lessen is alleen dat we altijd lopend naar de les moeten omdat madame met geen mogelijkheid de trailer in te krijgen is, alleen als je haar uithongerd twee dagen en dan met brokjes lokt (ze is niet bang maar heeft gewoon zo'n eigen willetje!) Het probleem is dan alleen dat dit niet werkt op vreemd terrein. Ze gaat dan gewoon niet de trailer in. We hebben toen dus besloten om er iemand bij te halen om dit probleem op te lossen. Deze vrouw heeft door middel van grondwerk geprobeerd haar in de trailer te krijgen maar na 8 keer 50 euro kwijt te zijn en het paard er nog niet helemaal in te krijgen, waren we het zat en hebben dit gestopt.

Dit alles is nog wel te doen, lopend naar de manege ging prima want ze is super braaf op de weg. Maar alleen kan ik niet meer gaan tegenwoordig want madame heeft soms gewoon geen zin. Ze gaat dan stil staan en no way dat ik haar vooruit krijg. Ze wandelt zo achterwaarts naar huis of steigert naar me en haalt flink uit. Kortom, dit gaat gewoon te ver en op deze manier wordt het gewoon te gevaarlijk. Als ik wil opstijgen dan probeert ze te bijten, of komt weer omhoog. Als je haar uit de wei probeert te halen en ze heeft geen zin blijft ze gewoon staan of rent weg.. We zijn gewoon ten einde raad.

Mijn vraag is dus eigenlijk hebben jullie tips? Weten jullie iemand die echt zijn afspraken nakomt en ons kan helpen met dit probleem? Alvast bedankt!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:37

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 07-10-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Re: Super dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:43

Je zou ze eigenlijk eens met een paard samen moeten zetten die haar wel met rust laat, maar als zij lelijk doet tegen dat andere paard, ze wel even goed op dr plek wordt gezet!!

Ik denk dat je paard gewoon opvoeding nodig heeft van anderen, normen en waarden leert, en dat je uiteindelijk een paard krijgt met enige vorm van respect.. want dat heeft ze nu absoluut niet.

En als ze dat al niet heeft voor andere paarden, waarom dan wel voor die kleine mensen..?

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 14:27

femmefatale1 schreef:
Je zou ze eigenlijk eens met een paard samen moeten zetten die haar wel met rust laat, maar als zij lelijk doet tegen dat andere paard, ze wel even goed op dr plek wordt gezet!!

Ik denk dat je paard gewoon opvoeding nodig heeft van anderen, normen en waarden leert, en dat je uiteindelijk een paard krijgt met enige vorm van respect.. want dat heeft ze nu absoluut niet.

En als ze dat al niet heeft voor andere paarden, waarom dan wel voor die kleine mensen..?

Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp zelf ook wel dat het een begrip aan respect is en dat ze geen respect heeft voor andere paarden is ook duidelijk, maar ik zoek juist een oplossing om haar dat respect te laten krijgen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:31

Lastig zeg,

Waar aan merk je dat je paard zo dominant is?
Ben je er al achter gekomen waarom je paard dit gedrag vertoond? Want als ze bokt, stijgerd, jou probeert te bijten, voor je weg rent uit de wei.. ik weet het niet maar je paard probeert je volgens mij iets duidelijk te maken.
Wat doe je allemaal met je paard behalve rijden?
Voordat het verder uit de hand loopt zal ik als ik jou was proffesionele hulp erbij halen. Iemand die veel, heel veel verstand heeft van het gedrag van paarden. En die je hierin kan begeleiden. Zodat jij en je paard langzaam weer vertrouwen in elkaar krijgen.

Persoonlijk denk ik dat je het niet red zonder proffesionele hulp, want dit lijkt me best wel complex.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 14:40

poiuytreem schreef:
Lastig zeg,

Waar aan merk je dat je paard zo dominant is?
Ben je er al achter gekomen waarom je paard dit gedrag vertoond? Want als ze bokt, stijgerd, jou probeert te bijten, voor je weg rent uit de wei.. ik weet het niet maar je paard probeert je volgens mij iets duidelijk te maken.
Wat doe je allemaal met je paard behalve rijden?
Voordat het verder uit de hand loopt zal ik als ik jou was proffesionele hulp erbij halen. Iemand die veel, heel veel verstand heeft van het gedrag van paarden. En die je hierin kan begeleiden. Zodat jij en je paard langzaam weer vertrouwen in elkaar krijgen.

Persoonlijk denk ik dat je het niet red zonder proffesionele hulp, want dit lijkt me best wel complex.

Ik merk dat ze dominant is doordat ze gewoon als ze geen zin heeft gaat dwarsliggen. Ze wil niet in de trailer zonder brokjes, ze wil de binnenbak niet meer in als ik er een keer in en uit ben geweest, ze loopt twee keer per week naar de manege en terug en soms als ze haar dag niet heeft, wil ze opeens niet mee. Ze probeert alles uit en je ziet gewoon aan haar ogen dat ze je uitprobeert. Die vrouw die erbij is geweest zei ook dat het een dominantieprobleem was met de trailer. Ze herkende het wel, maar kon het blijkbaar niet oplossen. Ik zoek nu ook eigenlijk iemand die me hierin kan begeleiden, maar het moet wel iemand zijn die er echt goed in is. Want dit is niet zomaar een probleempje zoals je zelf al zei en die andere vrouw heeft ons ook een hoop geld gekost en het heeft niks opgeleverd, net als iemand die haar voor de eerste keer zou inrijden. Dus ik vraag me ook af of er bokkers zijn die dit kunnen of die iemand kennen die dit echt kan oplossen? Overigens vertoont ze dit gedrag niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:44

Waar woon je als ik vragen mag misschien ken ik wel iemand die je hierin kan begeleiden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:22

Marusch schreef:
Ik merk dat ze dominant is doordat ze gewoon als ze geen zin heeft gaat dwarsliggen. Ze wil niet in de trailer zonder brokjes, ze wil de binnenbak niet meer in als ik er een keer in en uit ben geweest, ze loopt twee keer per week naar de manege en terug en soms als ze haar dag niet heeft, wil ze opeens niet mee. Ze probeert alles uit en je ziet gewoon aan haar ogen dat ze je uitprobeert. Die vrouw die erbij is geweest zei ook dat het een dominantieprobleem was met de trailer. Ze herkende het wel, maar kon het blijkbaar niet oplossen. Ik zoek nu ook eigenlijk iemand die me hierin kan begeleiden, maar het moet wel iemand zijn die er echt goed in is. Want dit is niet zomaar een probleempje zoals je zelf al zei en die andere vrouw heeft ons ook een hoop geld gekost en het heeft niks opgeleverd, net als iemand die haar voor de eerste keer zou inrijden. Dus ik vraag me ook af of er bokkers zijn die dit kunnen of die iemand kennen die dit echt kan oplossen? Overigens vertoont ze dit gedrag niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.

Jammer hoor dat er meteen weer met het begrip dominatie gesmeten word, om het even lomp te zeggen.
In mijn ogen is het echt een gebrek aan respect in combinatie met een aantal andere belangrijke factoren. Dat wil niet meteen zeggen dat een merrie dominant is. De andere factoren die ik bedoel is dat ze nooit van huis is geweest in de jonge jaren en alleen bij mams gelopen heeft. Vervolgens op vreemd terrein gekomen om beleerd te worden, wat natuurlijk ontzettend veel indrukken en waarschijnlijk nog meer spanning bij haar opleverde. Dat ze binnen een week terug was, kan betekenen dat ze weinig geduld met haar hebben gehad. Jammer en dat valt jou niet zo zeer te verwijten, maar het is wel een hele vervelende ervaring die meer impact op een paard heeft dan je misschien verwacht...

Ik denk dat het gedrag inmiddels zo ingesleten is en normaal geworden, dat het een hele opgave wordt om dat te veranderen. Het zal een hele lange weg worden. Als ik het zo hoor, komt ze in mijn ogen heel verwend over.

Wat ik ook nog even een kwijt wil is dat een paard niet 'dwarsgaat liggen'omdat ze geen zin hebben. Het is aangeleerd gedrag, wat ze ontwikkeld heeft door succeservaringen in het verleden. Jammer dat die vrouw je ook niet kon helpen, ik weet niet wie je erbij gehad hebt, maar niet iedereen die van zichzelf denkt goed te zijn, kan overweg met elk probleem. Je hebt hier echt een professional voor nodig, zoals je zelf ook wel zegt.

Misschien is dit niet de reactie waar je op zit te wachten, maar ik wilde het toch graag even kwijt.
En het is absoluut niet verkeerd bedoeld, maar weet niet hoe ik het subtieler kan brengen: Misschien helpt het je om een s een paar goede boeken over gedrag te gaan lezen. Kan heel verhelderend zijn. Ik heb eventueel nog wel een paar leuke tips voor je.

Verder heel veel succes
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 19-08-08 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:32

ik denk dat je met je paard eens wat anders moet gaan doen dan alleen maar rijden, ga eens lekker met haar spelen in de bak/roundpen, als je die tot je beschikking hebt, ga wat grondwerk oefeningen doen en respecttraining en zorg dat ze veel vertouwen in jou krijgt, en dat ze in gaat zien als jij er bent dat het wel goed is. denk idd ook dat ze erg veel indrukken heeft gehad in een korte tijd, en dat ze daardoor zichzelf op een of andere manier gaat beschermen door niet te willen. en idd die succes verhalen, het is haar misschien een keer gelukt om niet in de trailer, of naar die andere stal te hoeven, dus waarom zou je nu niet ook proberen om er onder uit te komen....doorzetten en niet opgeven....en probeer niet alles met snoepjes en brokjes op te lossen, daar worden ze idd verwend van.......

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:55

Is een probleem die niet zo maar is op is te lossen zonder ervaren persoon, ik wil wel helpen maar ik ga geen uren rijden, ik weet niet waar je woont.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 07:11

Allemaal bedankt voor de tips! Ik wil echt proberen om een professioneel iemand erbij te krijgen omdat ik zelf al zo veel geprobeerd heb en er gewoon niet uit kom. Mijn paard staat in Westervoort, vlakbij Arnhem. Dus als jullie iemand kennen die hier echt verstand van heeft, laat het me alsjeblieft weten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:15

dier moet nodig de cursus "hoe gedraag ik me in het openbaar" gaan volgen...... haal er iemand bij die dit paard weer wat in het gareel krijgt anders gaat het van kwaad tot erger....

Ik zal eens nadenken wie er in jouw buurt zit.