schrikkerig paard !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy7

schrikkerig paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 01:30

Hallo
ik heb wat advies nodig ik rij op een friese merrie van rond de 6 jaar al bijna 2 jaar en ben ook de enigste die haar rijdt vanwege haar gedrag wilt
bijna niemand op haar rijden .
tot mijn verbazing heb ik de vorige jaar heel fijn met haar gereden zelf zonder zadel.
maar de laaste tijd is het echt verkeerd aan het gaan ze is onzettend schrikkerig voor alles en ik begin er aardig nerveus vam te worden .
het is net of je op eeen wandelende tijdbom zit meestal neemt ze een raam en maakt bokkesprongen .
ik rij haar nog steeds maar ik word er erg nerveus van ook met opzadelen staat ze niet stil deed ze al tijd alniet ze gaat van links naar rechts .
met opstappen zet ik haar aan het hek vast dat ik er snel opkan en iemand haar kan losmaake anders gaat ze er vandoor .
en ook als ik haar uit land haal en ik laat haar maatje staan loopt ze tehinnke en dwars tedoen dat ik genoodzaakt ben de andere merrie mee te neme. mocht ze alleen in het land staan zonder haar maatje word ze ook gek en gaat zowat door het hek.

Afbeelding

wat moet ik doen ik ben ten einde raad maar ben erg gehecht aan haar en wil wel verder met haar maar hoe doe ik dat !!???

_WenDy

Re: schrikkerig paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 02:27

misschien problemen met haar rug? is ze daar niet gevoelig als je eraan zit, of is er iets gebeurt waarvan ze geschokken is..tja het kan heel veel zijn....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 02:59

Het is ook een puber leeftijd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:27

Mischien kun je eens beginnen met grondwerk (of misschien doe je dat al) en kijken hoe ze zich dan gedraagt. Begin gewoon in wei of bak en als dat goed is, samen wandelen en onderweg grondwerkoef. Op die manier kun je wellicht kijken waar de problemen vandaan komen en weer vertrouwen in elkaar krijgen. Als zij nerveus is en jij nu ook, kom je snel in een cirkel terecht en daar worden jullie allebei niet beter van. Vandaar dat ik zou zeggen... grondwerk om het te doorbreken en omdat je dan soms beter kunt beoordelen waar de problemen precies zitten.
Ik zou geen dingen met haar doen waar je je zelf niet bij op je gemak voelt, omdat je dat meteen overbrengt. Kijk naar datgene wat je met haar kunt doen waarbij je je veilig voelt en bouw het vandaaruit stap voor stap weer op.

het lijkt mij dat ze erg onzeker is geworden en de oorzaak daarvan kan idd goed bij de puberteit liggen. Maar dat betekent niet dat je haar onzekerheid dan niet serieus moet nemen. Integendeel... erg belangrijk om nu aan haar zelfvertrouwen (en dat van jezelf) te gaan werken.
Ga niet met haar rijden als ze als een tijdbom aanvoelt. Dat is alleen maar gevaarlijk en als het mis gaat, wordt de situatie er alleen slechter op. Ga op je eigen gevoel af en vraag hulp als je het zelf niet aankan.
Zeker onder deze omstandigheden (onzekerheid) zou ik kiezen voor hulp uit de NH hoek, maar wel iemand die weet wat hij of zij doet.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 19-08-08 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

Zorg ervoor dat je een goede bassis en een sterke band met haar krijgt, dit doormiddel van opnieuw beginnen met het grondwerk en steeds een stapje verder. Waarschijnlijk is ze haar vertrouwen kwijt of ze neemt je in de maling.

Ik weet niet of je ook lessen volgt maar juiste instructie zou goed kunnen helpen. Dit doordat de leeftijd van het dier nog redelijk jong is.

Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:40

ik denk dat het een combinatie van verschillende dingen, zij is wat aan het puberen en daardoor veranderd ze, en als jij daarnaast ook nog nerveus bent versterkt het gedrag zich.
en als er misschien nog last van haar rug of iets anders heeft is dat helemaal versterkend!

zelf zou ik ook gaan grondwerken met je paardje, en laat haar lichaam nakijken

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:02

misschien zit ze in de puberteit. daar is het wel de leeftijd voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:00

Ligt het zadel wel goed? Hoe lang heeft het zadel al op het paard gelegen? Een paard van 6 jaar is net flink in de breedte aan t groeien, grote kans dat het zadel gewoon te krap is geworden.

En wat krijgt ze te eten? Hoeveel hooi, en hoeveel krachtvoer?

Verder inderdaad grondwerk, héél veel grondwerk Ja
Google eens op de '7 Games' van Parelli, dat is een leuke manier om mee te beginnen.

Jessy7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:53

hai
ja ik denk bij mezelf vaak dat ze me test want er rijdt nog afentoe een meisje op en daar schijnt ze zich keurig te gedraage zover ik heb gehoord wat ze dus ook bij mij deed tot ze raar ging doen en ik nerveus werd
ik zou niet weete of het aan het zadel ligt want dit zadel is van eigelijk haar weidemaatje ook een fries zelfde groote alleen iets steviger .
ow en ze staan bijna dag en nacht in de wei dus ze eet voornamelijk gras

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:10

ikzelf heb ook een schrikkerig paard. ben daarom begonnen met freestyle, en sindsdien is het al een heel stuk verbetert. dit helpt ook voor de band tussen ruiter en paard